Däck för blöta rötter och stenar

mv70

Aktiv medlem
Har inte provat Rocket Ron själva. Vill byta min sons cykel från 24" till 26" så han kan har Nobby Nic SpeedGrip isf Rocket Ron Performance Addix när det är blött. Kör själva Maxxis Forekaster bak på XC-FS för att glesa mönstret ger bra självränsning i lera, men den finns bara i hårdare gummiblandningen, så jag kör den inte fram i blöta årstiderna.
Vad kör du fram med forekaster bak?
Själv har ja kört shorty fram som vart ok. Men kanske finns bättre för lera o blötta rötter som ändå rullar lättare än dhf typ

Senast ändrad:

0:30 in videon pratar nino om däck tryck, personligen tycker jag att hans metod att bedöma trycket ger mig lite för lågt tryck, men det är som sagt väldigt personligt, samt att ninos teknik är bättre och han åker följsammare.

ers

Aktiv medlem
Kör hårdpumpat till spåret, släpp ut luft när du kommer till skogen. 👍
Då får jag även ha med mig pumpen då jag oftast cyklar 10-15km till skogen och efter stigen tillbaka igen...

Men visst, det låter annars vettigt...

Körde tidigare Forekaster både fram och bak (cykeln levererades med det) med det var livsfarligt med det fram på blöta rötter osv.

Mina Ikon är bättre eller iaf mer pålitliga.

kais01

Aktiv medlem
Som Berk skriver så råder det en väldigt konstig missuppfattning att högt tryck skulle ge lågt rullmotstånd i skogen. Det är precis tvärtom. Med högt tryck bromsas man upp på varje liten rot och sten, plus att kontrollen blir sämre eftersom hela hjulet måste flytta på sig istället för bara däcket. Att köra med det tryck som står skrivet på däcket är rena vansinnet och jag förstår inte varför tillverkarna anger tryck som gör däcken i det närmaste helt oanvändbara till annat än asfalt.

Att rekommendera ett specifikt tryck går inte eftersom alla cyklar på olika vis och på olika underlag. Men sänk för all del lite i taget tills det börjar kränga och/eller du får genomslag. Det är förmodligen mycket lägre än du kör idag, särskilt fram.
Personligen förstår jag heller inte varför de flesta kör nästan samma tryck fram som bak. Det går att gå mycket lägre fram, så länge man inte cyklar med ett jäkla tryck i kurvorna, vilket är svårt över huvud taget på naturlig stig. 30-50% högre (relativt) tryck bak än fram är helt rimligt.
plus att däck med högt tryck gräver ned sig i grus, och går långsamt även där.

värre ju smalare däcket är. eller ju smalare fälgen är :)

implor

Aktiv medlem
Här har du svaret. Man kör inte på rötter i den riktningen. Kör så du möter de stora rötterna i rät vinkel så kan du köra i princip vilka däck som helst.
Får gå ut i stigen och vrida all rötter åt rätt hål helt enkelt! Jäkla skit träd som vågar låta sin rötter växa åt fel håll!

:)

Skämt å sido. Självklart så cyklar man inte frivilligt på dom i den riktningen om det finns andra spår att välja. Men finns många stigar där man inte har något val. Man får välja linjen med minst rötter åt fel håll helt enkelt.

implor

Aktiv medlem
Var ut på en tur idag och såg att fram däcket var slut. Flera delar av mönstret håller på att ramla av fram (ytterkanten). Superkonstig då dom köptes in 28 maj. Rullat 100-130mil.

Berk

Aktiv medlem
Vad kör du fram med forekaster bak?
Själv har ja kört shorty fram som vart ok. Men kanske finns bättre för lera o blötta rötter som ändå rullar lättare än dhf typ
DHR II MaxxTerra. Rullar lättare än DHF, är också lite lättare och har bättre självrensning. Kör den i 29x2.3 som har fortfarande ok vikt med 825 gram.

Berk

Aktiv medlem
Får gå ut i stigen och vrida all rötter åt rätt hål helt enkelt! Jäkla skit träd som vågar låta sin rötter växa åt fel håll!

:)

Skämt å sido. Självklart så cyklar man inte frivilligt på dom i den riktningen om det finns andra spår att välja. Men finns många stigar där man inte har något val. Man får välja linjen med minst rötter åt fel håll helt enkelt.
Efter två år stigcykling har jag lärt mig riktigt blöt-rött-körning och i vintras flög jag över blöta stigarna. Nu är det jätteroligt att cykla över blöta rötter! Har lärt mig att tar trycken av framhjulen när rötter är åt fel håll och har full tryck när den är åt rätt håll. Funkar bra, förutom när det finns för många rötter i rad åt fel håll (eller när man har missat en rött i en kurvan, då flyger framhjul direkt 1 meter åt sidan).

s

Aktiv medlem
kan avslitna kantdobbar vara ytterligare ett symptom på för hårt däcktryck?
Det som talar för ditt resonemang är att vid högt tryck får kantdobbarna ta hela lasten medan vid lägre så kan även de innanför hjälpa till. Å andra sidan så får du vid lågt tryck större deformationer och rörelser i däcket. Dobbarnas undersida är ju formade efter en perfekt rund kropp medans kontaktytan vid lågt tryck blir i stort sett platt.

glitch

Aktiv medlem
Det var iofs ett tag sedan, tror att de kommit till rätta med detta sedan de introducerade Addix.
Det har de inte. Pensionerade ett magic mary soft nyligen efter att en handfull dobbar gått av helt till slut. Men det var relativt tidigt när Addix kom som däcket köptes så det bör vara bättre.
Har ett annat MM i SG casingen som gått hårt och snart ska i sopen som slitits som det ska så det kan varit en dålig tidig batch på det förstnämnda.

weldion

Aktiv medlem
Mitt Magic Mary i softblandning har nu gått drygt 180 mil i ganska så mycket stök och ser friskt och fint ut. Väldigt nöjd med det däcket.
27,5*2,25 på 30 mm med runt 1.2-1.3 bar.

PSJ

Medlem
Allt hänger inte heller på däck och lufttryck.
Visst ska man ha rätt saker till rådande omständigheter men samtidigt måste man ändra tekniken efter omständigheterna också. Att ha samma viktfördelning på cykeln under torra och blöta underlag fungerar inte. Man måste lära sig att ha så lite tryck som möjligt på framhjulet, cykla lätt, undvika rötter på snedden, försöka hoppa över partier eller iaf vara när på att hoppa vilket gör att framhjulet inte blir lika känslig för att glida undan.
Att cykla på blött underlag i skogen är en riktig utmaning som man måste öva på, det kommer aldrig att gå fort/säkert om man bara trampar på som vanligt.

sdx

Aktiv medlem
Allt hänger inte heller på däck och lufttryck.
Visst ska man ha rätt saker till rådande omständigheter men samtidigt måste man ändra tekniken efter omständigheterna också. Att ha samma viktfördelning på cykeln under torra och blöta underlag fungerar inte. Man måste lära sig att ha så lite tryck som möjligt på framhjulet, cykla lätt, undvika rötter på snedden, försöka hoppa över partier eller iaf vara när på att hoppa vilket gör att framhjulet inte blir lika känslig för att glida undan.
Att cykla på blött underlag i skogen är en riktig utmaning som man måste öva på, det kommer aldrig att gå fort/säkert om man bara trampar på som vanligt.
Kanske ni skall ta en titt på fjädringen och köra den mjukare under våta förhållanden och inte sätta allt fokus på däcken.

pommer

Medlem
Materialet är alltid en bidragande orsak till att det går bättre eller sämre, men i detta fallet är teknik och styrka hos cyklisten också avgörande.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer