Däck för grusväg 30 eller 32 mm. Till racer

pero02

Aktiv medlem
Tänkte skaffa nya däck istället för ny cykel för att cykla snabbt på grusvägar.

Ser ut att kunna rymmas 30 eller 32 mm på min racer. Har dock svårt att hitta något lämpligt i de dimensionerna.
De här ser ju bra ut men finns bara i 35 mm och det ryms inte

Alternativt att köra ett ”slicks”, men vilka är då tåliga för småsten?

mzi

Aktiv medlem
Beror lite på grus och så. Visst kan du köra på slicks, typ alla fungerar. Men annars göra Panaracer Pasela, WTB crosswolf och massa däck i 32mm också.

n3wton

Aktiv medlem
För grus funkar släta däck kanon när det handlar om de dimensionerna skulle jag påstå. Det är först när man kör större däck som man har nytta av greppet (men får betala med rullmotstånd).

Jag kör uteslutande på Compass-däck, numera Rene Herse, på grus. Superfina, men saknar i de flesta versioner punkaskydd osv (vilket delvis är orsaken till att de är så fina). Små gruskorn kan ibland gnaga sig in genom gummit till slangen med punka som resultat, men det är överkomligt i förhållande till följsamhet och "känsla" (supervag beskrivning, jag vet..).

Pfaff

Aktiv medlem
Vilken sorts grus?

Grus
A0448658-902B-4208-9A26-695D191343AA.png

Mycket grovkornig grus
4B9A6696-DBAA-459B-BE4B-9FE56AE169DB.jpeg

Sportgrus
6CEFE874-7BE9-40B9-8A34-9BCC515151F1.jpeg

Syftar du på vanlig svensk sportgrus funkar 30-32 mm slicks bra.
Blir det grövre vill man nog ha både grövre och fetare däck, i synnerhet om det är blött också.

n3wton

Aktiv medlem
Jag tycker mina grusvägar innehåller alla fraktioner på bilderna ovan. Skogsbilväg där det varit lite blött, så man dönat på makadam 64/96 eller något i den stilen. Funkar ändå ok med "vanlig" cykel och däck sålänge det inte blir i för långa sektioner..

pero02

Aktiv medlem
Det är främst sportgrus utifrån bilderna ovan.

dvs ordinära racerdäck i 30/32 mm. Får börja leta efter däck i de dimensionerna.

Mayhem

Aktiv medlem
WTB Expanse 700Cx32 kanske?

HåkanC

Aktiv medlem
Tänkte skaffa nya däck istället för ny cykel för att cykla snabbt på grusvägar.

Ser ut att kunna rymmas 30 eller 32 mm på min racer. Har dock svårt att hitta något lämpligt i de dimensionerna.
Många klarar sig bra med Conti GP5000 i 32mm, de har OK punkteringsskydd och så länge det inte är gyttja, eller lera, du cyklar i tillför inte ett grovt mönster särskilt mkt.
Tvärtom på de flesta underlag!
Här finns GP5000 32mm i lager: Bike24 - Conti GP5000 för 36,65 €
De säljer även slangar, tex: Bike24 - Schwalbe SV18 för 6,29 €

För grus funkar släta däck kanon när det handlar om de dimensionerna skulle jag påstå. Det är först när man kör större däck som man har nytta av greppet (men får betala med rullmotstånd).
+1
Därav GP500-tipset ovan
Jag kör uteslutande på Compass-däck, numera Rene Herse, på grus. Superfina, men saknar i de flesta versioner punkaskydd osv (vilket delvis är orsaken till att de är så fina). Små gruskorn kan ibland gnaga sig in genom gummit till slangen med punka som resultat, men det är överkomligt i förhållande till följsamhet och "känsla" (supervag beskrivning, jag vet..).
+1 Compass/René Herse-däck
Även jag är nöjd med de jag har, mina har ännu inte punkat, trots en hel del cykling på grov makadam (ta i trä)
DSC_0976.jpg

Tbird

Medlem
T.ex. (så som jag ser det)
Snabb = Panaracer GravelKing SK TLC 32-622, vid övervägande grusväg, kanske 75/25 grusväg/asfalt.
Snabbare = Challenge Strada Bianca Pro TLR 30-622 / Panaracer GravelKing SS TLC 32-622 , vid kanske 50/50 grusväg/asfalt.
Snabbast = Continental GP5000 / Pirelli Cinturato VELO TLR 32-622, vid kanske 25/75 grusväg/asfalt

På mina snabbhjul blir det Panaracer GravelKing SS, och på mina orginalhjul sitter det Specialized Pathfinder Pro 38-622 som mäter 42mm breda.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Många klarar sig bra med Conti GP5000 i 32mm, de har OK punkteringsskydd och så länge det inte är gyttja, eller lera, du cyklar i tillför inte ett grovt mönster särskilt mkt.

+1
Därav GP500-tipset ovan

Även jag är nöjd med de jag har, mina har ännu inte punkat, trots en hel del cykling på grov makadam (ta i trä)
Visa bilaga 434555

Gällande punkaskyddet på Rene Herse/Compass så brukar jag vid däckbyte böja i däcket inåt, så att slitytan sträcks ut, och därmed ser man var småstenen bäddat in sig. Jag pillar då bort dessa, och då är man liksom tillbaks på noll igen. Sjukt omständigt kan tyckas, men alla har vi våra konstiga nöjen förmodar jag.

Mitt äldsta Compass-däck har rullat ca 400 mil, men det börjar sjunga på sista versen nu.

NLC

Aktiv medlem
IMHO - punkaskydd på grusväg är främst en fråga om tåliga sidoväggar och mindre om förstärkt slitbana, små vassa stenfragment kan förvisso fastna i slitbanan men det är oftast glas och grus på asfaltsvägen som skapar hålen i vilka dessa bitar fastna. Större stenbitar riskerar dock att skada/skära sönder sidoväggarna på "finare" racerdäck som tex GP4000/5000 om man har otur.

Det sagt så är min erfarenhet att just GP4K/GP5K i 25/28 mm funkar alldeles utmärkt till sportgrus medan lite mer volym som Schwalbe G-One Allround 35/40 mm funkar även på grövre underlag som traktorväg/sprängsten.

n3wton

Aktiv medlem
IMHO - punkaskydd på grusväg är främst en fråga om tåliga sidoväggar och mindre om förstärkt slitbana, små vassa stenfragment kan förvisso fastna i slitbanan men det är oftast glas och grus på asfaltsvägen som skapar hålen i vilka dessa bitar fastna. Större stenbitar riskerar dock att skada/skära sönder sidoväggarna på "finare" racerdäck som tex GP4000/5000 om man har otur.

Det sagt så är min erfarenhet att just GP4K/GP5K i 25/28 mm funkar alldeles utmärkt till sportgrus medan lite mer volym som Schwalbe G-One Allround 35/40 mm funkar även på grövre underlag som traktorväg/sprängsten.
Bra sammanfattning!👍

c.o.h.j

Aktiv medlem

+1
Därav GP500-tipset ovan

Visa bilaga 434555
Kapar lite men en fråga. Har du provat Stampede pass med? Tänkte om du har erfarenhet av skillnad på känslan av dessa däck

Bengt-re

Aktiv medlem

Jag delar den analysen. Jag har förstört några gp4k med just uppskurna sidoväggar, men slipper man det så fungerar de utmärkt. Har testad gp5k TL 25mm en del på grus i sommar och det har fungerat utmärkt. Tror dock att de är lika känsliga i sidoväggarna som gp4k så det är nog bara en tidsfråga till dess någon elak sten skär hål i sidan.

På pendlar/gravel härket kör jag något år med jack brown 33mm däck och de fungerar perfekt. Givetvis värdelösa i lera/blött gräs, men så är det bara med släta däck. Ett helvete att montera på TL fälgar dock. Kör med slang.

Körde förr ofta med Sammy Slick och tyckte att det var ett utmärkt däck som även erbjöd lite lergrepp med sina kantnabbar - dock för brett för att fungera med riktiga skärmar på mkn cykel, dålig livslängd och tror att det inte tillverkas längre

Gravel King SK blir nog nästa däck på skärmcykeln när jag kört slut på mitt lager av Jack Brown.
IMG_20200803_152405_847.jpg
IMG_20180326_003244_533.jpg

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Kapar lite men en fråga. Har du provat Stampede pass med? Tänkte om du har erfarenhet av skillnad på känslan av dessa däck
Nej, det har jag inte.
Jag kommer troligen aldrig köpa dem. När det gäller 32mm däck väljer jag hellre GP5k, åtminstone så länge snåljåpen i mig inte kan övertalas.
Däremot är det troligare att det blir ngt liknande de här framöver
RH_3903_sq091819.jpg

622 x 38 Steilacoom TC

Här är en EU-försäljare av Réne Herse

NickPick

Aktiv medlem
Jag tycker att mönster på grus är ace, men då cyklar jag mest MTB och cx... Däremot måste lufttrycket vara lågt för att man inte ska "rida" på gruset.

HåkanC

Aktiv medlem
Har testad gp5k TL 25mm en del på grus i sommar och det har fungerat utmärkt. Tror dock att de är lika känsliga i sidoväggarna som gp4k så det är nog bara en tidsfråga till dess någon elak sten skär hål i sidan.
Borde de inte vara tåligare? Tillsammans med "alla" tubeless däck?

Gravel King SK blir nog nästa däck på skärmcykeln när jag kört slut på mitt lager av Jack Brown.
Panaracer Gravelking SK testades av tidningen Roadbike som ett av 11 olika graveldäck i nr 9-2019
https://www.roadbike.de/heft/heft-09-2019-16812412.html
Bäst i test blev nya Conti Terra Speed (90 poäng), bäst punkaskyddomdöme fick Goodyear Connector Ultimate (70 poäng)
Panaracer Gravelking SK hamnade tredje sist med 62 poäng
För den som vill läsa testet själv finns hela numret som eTidning för 3,99 €; https://shop.motorpresse.de/roadbike/epaper/
finns app för padda/surfplatta

Conti Terra Speed finns både i 35mm och "skinwall", fast de själva kallar det Cream
continental-tire-gravel-terra-speed-cream-28-x-150-40-622-protection-tlr.jpg

Bengt-re

Aktiv medlem
Borde de inte vara tåligare? Tillsammans med "alla" tubeless däck?

Panaracer Gravelking SK testades av tidningen Roadbike som ett av 11 olika graveldäck i nr 9-2019
https://www.roadbike.de/heft/heft-09-2019-16812412.html
Bäst i test blev nya Conti Terra Speed (90 poäng), bäst punkaskyddomdöme fick Goodyear Connector Ultimate (70 poäng)
Panaracer Gravelking SK hamnade tredje sist med 62 poäng
För den som vill läsa testet själv finns hela numret som eTidning för 3,99 €; https://shop.motorpresse.de/roadbike/epaper/
finns app för padda/surfplatta

Conti Terra Speed finns både i 35mm och "skinwall", fast de själva kallar det Cream
continental-tire-gravel-terra-speed-cream-28-x-150-40-622-protection-tlr.jpg

Jo. Något tåligare är gp5k säkert och de har ju överlevt än så länge trots att jag utmanat ödet.

Terra speed är säkert jättebra, men någon mm för brett för min cykel. 33 fungerar, 35 är för tight med skärmar i verkligheten. Gravel king finns som 32or. Därav jag klurade på dem.

ejma

Aktiv medlem
Har testad gp5k TL 25mm en del på grus i sommar och det har fungerat utmärkt. Tror dock att de är lika känsliga i sidoväggarna som gp4k så det är nog bara en tidsfråga till dess någon elak sten skär hål i sidan.
Fick ett snitt i mitt framdäck (Gp5000tl 25) pga lösgrus på asfalt. Vägen var kurvig och med lite nedlägg fick sidan ett snitt. Lyckligtvis höll däcket luft tillräckligt länge för att jag skulle kunna bromsa ner farten annars hade jag gått i backen i +50 km/h.
Har dock rullat ca 1000 mil och klarat en hel del grus och naturstig.

Tankbeläggning och speciellt kring utläggning av dessa finns gott om vassa stenar. Fick hål i slitbanan på ett nytt Schwalbe Pro One för ett par månader sedan.

c.o.h.j

Aktiv medlem
Nej, det har jag inte.
Jag kommer troligen aldrig köpa dem. När det gäller 32mm däck väljer jag hellre GP5k, åtminstone så länge snåljåpen i mig inte kan övertalas.
Däremot är det troligare att det blir ngt liknande de här framöver
RH_3903_sq091819.jpg

622 x 38 Steilacoom TC

Här är en EU-försäljare av Réne Herse
Ok. Jag hade ett par JBP standard casing, tänkte om de Var bättre på asfalt än 32:orna

Jag har ungefär samma behov som TS. Har köpt ett par Continental Super Sport Plus 28mm. Har inte monterat dem än men de känns brutalt stryktåliga. Dubbla punkteringsskydd utlovas.. 🙂 De var inte särskilt dyra heller.

n3wton

Aktiv medlem
Jag har ungefär samma behov som TS. Har köpt ett par Continental Super Sport Plus 28mm. Har inte monterat dem än men de känns brutalt stryktåliga. Dubbla punkteringsskydd utlovas.. 🙂 De var inte särskilt dyra heller.
Låter tungtrampat. Punkteringsskydd behövs mer i stan än på gruset tycker jag, för att skydda sig mot bröte som ligger i stan men som inte finns på grusvägarna. Jag är ledsen om detta inlägget ger dig en vag liten känsla när du är ute och cyklar, du vet den där gnagande tanken på att du faktiskt hade kunnat cykla lite lite snabbare om det inte varit för de tröga däcken...😛

lundatok

Aktiv medlem
Jag köpte ett par Bontrager R3 TLR 32mm här på köp och sälj, är de för breda så går jag ner på ett par Challenge 30 mm Strada Bianche. Ett annat alternativ är Specialized Roubaix 30/32 mm.

Mrahvin

Medlem
Vill man köra slicks men ha ett lite robustare däck som inte ligger långt efter gp 4k/5k i rull är ju Conti 4season en standardrekommendation. Kört rätt mycket grus med det i 28 el 32. Speciellt för touring/bikepacking med gravel/cx när man vill ha något som går bra även på asfalt. Punkat någon gång bara och inga sönderskurna sidoväggar. Men för att det ska kännas rätt med 4season ska det ändå vara bra mycket mer asfalt än grus eller åtminstone bara "sportgrus" - varianten ovan. För rena grusrundor kör jag g-one 35 mm men det kräver ju lite mer plats. Tror dock g-one speed finns i 30 mm. Har ett ännu grundare/mindre mönster än allround g-one.

Låter tungtrampat. Punkteringsskydd behövs mer i stan än på gruset tycker jag, för att skydda sig mot bröte som ligger i stan men som inte finns på grusvägarna. Jag är ledsen om detta inlägget ger dig en vag liten känsla när du är ute och cyklar, du vet den där gnagande tanken på att du faktiskt hade kunnat cykla lite lite snabbare om det inte varit för de tröga däcken...😛
Ojdå, ledsen men sån makt har inte dina inlägg över mig...😑
Hur många mil har du cyklat i år på grusvägar?
Har du t.ex. hört talas om krossat stenmaterial som är vanligt förekommande vägmaterial på grusvägar? Nähä, jo det ger superskarpa stenflisor som kan äta sig in i vanliga däck. Sånt här bös hamnar även i mindre mängd på asfaltsvägar. Fick nyligen punka på ett GP5000 av en liten stenflisa som ätit sig igenom däcket. Gillar GP5000 och kör gärna på dem när jag vill cykla fort på asfalt. För en annan hjuluppsättning har jag tänkt pendling där grusvägar kan förekomma. Punkteringsskydd är prio framför fart i de lägena för mig.

n3wton

Aktiv medlem
Jag har skrivit lite om mina tankar om det tidigare i tråden, läs gärna där! I övrigt kan sägas att mitt inlägg mest var på skoj, även om jag faktiskt inte delar din syn på användningen av punkaskyddet (det var ju enligt TS inte heller pendlingsdäck som efterfrågades utan däck för att just cykla snabbt på grus). Givetvis väljer man själv sin strategi för ett smidigt cykelliv!😊

När jag inte cyklar så brukar jag ganska ofta ägna mig åt att anlägga och underhålla både grus- och asfaltsvägar, så ibland har jag en högst påtaglig del i att ansvara för utläggning av krossgruset som senare hamnar i cyklisters däck..😄

skier

Aktiv medlem
Gp 4k 28mm funkade fint för mig tills jag provade dansk grusväg, tog bara nån km så hade jag skurit upp däcksidan på deras flinta-beläggning.
Jag kör Conti gatorskin istället, lite tungtrampat men helt bekymmersfritt.

Jag har skrivit lite om mina tankar om det tidigare i tråden, läs gärna där! I övrigt kan sägas att mitt inlägg mest var på skoj, även om jag faktiskt inte delar din syn på användningen av punkaskyddet (det var ju enligt TS inte heller pendlingsdäck som efterfrågades utan däck för att just cykla snabbt på grus). Givetvis väljer man själv sin strategi för ett smidigt cykelliv!😊

När jag inte cyklar så brukar jag ganska ofta ägna mig åt att anlägga och underhålla både grus- och asfaltsvägar, så ibland har jag en högst påtaglig del i att ansvara för utläggning av krossgruset som senare hamnar i cyklisters däck..😄
Det var som tusan, du är alltså en krossgrus-marodör! 😁
Jag är lite nördig med förluster och försöker undvika de onödiga. Lågt rullmotstånd är trevligt och något jag normalt eftersträvar. Möjligt att jag ger dig rätt efter att ha provat däcken ett tag, men sen är ju alltid frågan hur mycket extra rullmotstånd man är beredd att ta för att vinna något annat? Där blir det ju individuellt hur man resonerar.
Återkommer med testrapport på Continental Super sport Plus. 😉

NickPick

Aktiv medlem

Gravelking 32mm kommer nog passa dig. Fungerar på snabba grusvägar men saknar den trygghet som vanliga (mer) filmönstrade däck ger. För övrigt är dom slanglös och klar med gucka i 😉

NickPick

Aktiv medlem

Gravelking 32mm kommer nog passa dig. Fungerar på snabba grusvägar men saknar den trygghet som vanliga (mer) filmönstrade däck ger. För övrigt är dom slanglös och klar med gucka i 😉

n3wton

Aktiv medlem
Ska bli intressant att testa! Dom ser åtminstone fina ut!😊 Men nu pratar vi inte mer om det - jag försöker ju mörka lite vilken cykel det blev i den andra tråden!😄

Seglarn

Aktiv medlem
Jag köpte ett par Bontrager R3 TLR 32mm här på köp och sälj, är de för breda så går jag ner på ett par Challenge 30 mm Strada Bianche. Ett annat alternativ är Specialized Roubaix 30/32 mm.
Strada Bianche är underbara däck, men väldigt känsliga för ”vasst” grus skär sig in i däcken...

HåkanC

Aktiv medlem
Vill man köra slicks men ha ett lite robustare däck som inte ligger långt efter gp 4k/5k i rull är ju Conti 4season en standardrekommendation.
Nja, även om det finns sämre däck än GP4Season så är de i verkligheten långtifrån likvärdiga i rull jmf med GP5k, mätmässigt ungefär dubbelt så högt rullmotstånd snarare.
Men i vissa fall kan det xtra punkteringsskyddet vara värt det, jag använder själv GP4Season i 32mm, på vinterhjul med navdynamo.
Men då cyklar jag mycket på blöta och sopsaltade vägar där det extra punkteringsskyddet är välkommet.

TS:
För snabbcykling på grusvägar (med åtminstone "sportgrus") rekommenderar jag fortf GP5k för den som vill ha snabba 32mm däck.
Och har du plats bör du självklart välja 32mm istf 30mm.

Bengt-re

Aktiv medlem
Nja, även om det finns sämre däck än GP4Season så är de i verkligheten långtifrån likvärdiga i rull jmf med GP5k, mätmässigt ungefär dubbelt så högt rullmotstånd snarare.
Men i vissa fall kan det xtra punkteringsskyddet vara värt det, jag använder själv GP4Season i 32mm, på vinterhjul med navdynamo.
Men då cyklar jag mycket på blöta och sopsaltade vägar där det extra punkteringsskyddet är välkommet.

TS:
För snabbcykling på grusvägar (med åtminstone "sportgrus") rekommenderar jag fortf GP5k för den som vill ha snabba 32mm däck.
Och har du plats bör du självklart välja 32mm istf 30mm.

Jag delar uppfattningen om GP4Season - det är bra, men rullar förhållandevis tungt och det går bra att få punka på det också. Men visst är det ett däck som är användbart - jag har pendlat och cyklat ett brevet på dem. Starka sidoväggar är i mitt tycke dess största fördel dock är nog den egenskapen den primära källan till dess största nackel (dåligt rull).

Lite orättvist att jämnföra 28 mm GP4Season med ett 33mm Jack Brown Blue som jag ersatte gp4s med, men jag fick bättre rull och ta i trä många mil utan punkteringar. Våtgreppet uppfattar jag som jämnbördigt men att Jack Brown lite tydligare signalerar hur mycket grepp man har - det är löjligt subjektivt, men de känns mer levande och kummunikstiva.

jij

Medlem
Continental speed king cx racesport 32mm har klarat sig fint på grusväg där gp 4-season inte höll och de rullar ganska bra med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer