Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar

Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 på trail king protection :)


Har du testat dessa på blöta stenar&rötter? Ska hämta ut mina idag !
 

JoBang

Ny medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Hämtade ut mina Trail King häromdagen upptäckte att jag hade köpt Trail King rs och inte protecion men slängde på dom iallafall vet ej om detär bu eller bä. Ska pröva dom i morgon.
 

larsaw

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
hjortens80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte också rs modellen..

Att ni bara vågar! Välkommen till syuntan (av sönderslitna däcksidor... :(
// Larsa
 

JoBang

Ny medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Ja jag är orolig för det men det är straffet för att man inte gick igenom beställningen en sista gång. Det håller så länge det gör. Men det är väll samma mönster som på protecion?
 

Crossmax

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Några fler omdömen kring Trail King Protection? Funderar på ett par 2,4or (26") att ha till höst och vinter. Finns det någon anledning att välja Hasse Damp istället, och i så fall, vilken gummiblandning om de ska funka riktigt bra på hösten utan att bli skit när det blir kallt?
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Hans Dampf i Trailstar har generellt bättre grepp, men blir sämre när det är allt. Jag har bara kört Trail King Protection med Black Chili vilket är det man vill ha. Trail King slits i alls lika fort som Hans Dampf.
 

wobblie

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Minion DHR II + High Roller II tyckte jag var en riktigt trevlig kombo, greppar utmärkt på hällar och stenar, hala rötter är det väl ändå inget som greppar på? Bara att styra och trampa. Transportstäckor på grus får ses som fostrande, men jag tror nog det hade rullat ännu sämre med HRII bak också.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
HR2 är ju gjort för kantgrepp på lösa underlag. Kanten är inte riktigt stabil nog för att hålla emot på hällar enligt de recensioner jag läst. För hällar specifikt passar nog CMs mönster bättre. Minion DHF är en bra kompromiss mitt emellan.
 
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> alltså, DH-däck för att tuffa fram i skogen?!


Jag tror att de syftar på de varianter med single ply-casing och "vanligt" gummi.
 

wobblie

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
När jag kör på mina "sommardäck" (Maxxis Ikon 2.2) på blöta rötter, lövtäckta stenar och hala hällar så halkar jag bara runt. Då föredrar jag att få bättre grepp på bekostnaden av sämre rull.
 
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> förhoppningsvis, but still..


På min Hat har jag ifs DH-däck bak året runt. men det är för att jag fick det gratis och det rullar rätt bra.
 

Lars.E

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Fortfarande ingen som provat att peta dubben ur Icespiker pro ?
Kombinerat med procore så borde det fungera perfekt som höstdäck.
 

Labanos

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Det verkar vara happyinkorrekt att ha däck med lite mer grepp än man behöver. Det ska gärna vara däck med negativ adhesionsfaktor så man kan vurpa och få använda sina knäskydd och böla i misärtråden.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar vara happyinkorrekt att ha däck med
> lite mer grepp än man behöver. Det ska gärna
> vara däck med negativ adhesionsfaktor så man kan
> vurpa och få använda sina knäskydd och böla i
> misärtråden.

I Götelaborg kör allsamed mer grepp och slag än de behöver. Åtminstone enligt övriga happysverige. Vi har kul ändå :-)
Fast även jag kan tycka att 160-170 i slag som en del har verkar lite mycket. Eller så kör jag för snällt bara.
 

anco

Medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Kenda Nevegal 2.35 så lågt tryck du vågar. Tunga som fan men grymma. Det ultimata däcket i Hellas på höst/vinter.
 

marran

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> HR2 är ju gjort för kantgrepp på lösa
> underlag. Kanten är inte riktigt stabil nog för
> att hålla emot på hällar enligt de recensioner
> jag läst. För hällar specifikt passar nog CMs
> mönster bättre. Minion DHF är en bra kompromiss
> mitt emellan.


Oj, det tycker jag var lite att ta i faktiskt. Nog för att det finns däck som är stadigare på snustorra, supergreppiga underlag (minion t.ex.) och att kantdobbarna kan kännas lite flexiga när man trycker till riktigt hårt jämfört med de bästa däcken på just det området, men HR2 är långt från okörbart, och i de flesta hastigheter är de mer än tillräckligt stadiga även på snustorra stenhällar.

Om man ska optimera sitt däckval för just snustorr granit är de kanske inte däcket jag hade valt, men de är fullt dugliga och bättre än många andra däck, och i lägre farter tror jag få skulle märka kantdobbsflexet.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > HR2 är ju gjort för kantgrepp på lösa
> > underlag. Kanten är inte riktigt stabil nog
> för
> > att hålla emot på hällar enligt de
> recensioner
> > jag läst. För hällar specifikt passar nog
> CMs
> > mönster bättre. Minion DHF är en bra
> kompromiss
> > mitt emellan.
>
>
> Oj, det tycker jag var lite att ta i faktiskt. Nog
> för att det finns däck som är stadigare på
> snustorra, supergreppiga underlag (minion t.ex.)
> och att kantdobbarna kan kännas lite flexiga när
> man trycker till riktigt hårt jämfört med de
> bästa däcken på just det området, men HR2 är
> långt från okörbart, och i de flesta
> hastigheter är de mer än tillräckligt stadiga
> även på snustorra stenhällar.
>
> Om man ska optimera sitt däckval för just
> snustorr granit är de kanske inte däcket jag
> hade valt, men de är fullt dugliga och bättre
> än många andra däck, och i lägre farter tror
> jag få skulle märka kantdobbsflexet.

Vänta lite nu. Okörbart skrev jag inte :-)
Bara kanske inte superoptimerat.

Dessutom fungerar väl precis allt bra på snustorr granit. Det är på blöt sten jag vill ha mycket gummi mot marken samtidigt.
 

Labanos

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är på blöt sten jag vill
> ha mycket gummi mot marken samtidigt.


Nu tramsar jag lite, men med det argumentet skulle väl Big Apple 2,35 vara bättre :-) än t.ex. Hans Dampf, eftersom HD har luft mellan dobbarna men Äpplet däremot har fullständig kontakt med ytan, med rätt (skogslågt) lufttryck.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är på blöt sten jag vill
> > ha mycket gummi mot marken samtidigt.
>
>
> Nu tramsar jag lite, men med det argumentet skulle
> väl Big Apple 2,35 vara bättre :-) än t.ex.
> Hans Dampf, eftersom HD har luft mellan dobbarna
> men Äpplet däremot har fullständig kontakt med
> ytan, med rätt (skogslågt) lufttryck.

Om man bara kör slät berghäll så blir det ju som asfalt så jo visst. Men det blir ju någon sorts kompromiss.
 

marran

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
"Kanten är inte riktigt stabil nog för att hålla emot på hällar enligt de recensioner jag läst."

det var nog det jag reagerade på. Nog håller kanten emot, bara inte lika bra som de bästa. På blöta hällar kommer man aldrig upp i de kanttryck som krävs för att dobbarna ska börja flexa, det släpper långt tidigare enligt min erfarenhet (av att faktiskt cykla på däcket).

Vi menar säkert samma, jag kände bara att det började bli lite väl mycket viskleken över det hela.
Men ja, ett däck med blöta hällar som specialitet är t.ex. aporna precis som du säger. HR2 är lite mer allround, fast inte för att kanten inte är stabil nog.
 

mmmrrrr

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Fortfarande ingen som provat att peta dubben ur
> Icespiker pro ?
> Kombinerat med procore så borde det fungera
> perfekt som höstdäck.


45NRTH Nicotine finns i en odubbad version. Dock bara 622.
 

Labanos

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
mmmrrrr skrev:
-------------------------------------------------------
> Lars.E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fortfarande ingen som provat att peta dubben ur
> > Icespiker pro ?
> > Kombinerat med procore så borde det fungera
> > perfekt som höstdäck.
>
>
> 45NRTH Nicotine finns i en odubbad version. Dock
> bara 622.


Gäller att passa sig, dom däcken är säkert beroendeframkallande.
 

Makten

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Det borde gå att göra ett däck som greppar även på (måttligt) hala rötter, om man blandar in hårda granuler i gummit så att det blir lite som sandpapper. Eller om man lägger in lameller av annat material i gummit. Frågan är varför ingen gjort det.
 

marran

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Om inte annat så kommer granuler att ge en jäkla massa mer slitage på rötterna, lite som dubbdäck (eller dubbade skor som alla traillöpare envisas med året runt)

Edit: Skamligt generaliserande från min sida, det är såklart bara ett väldigt stort antal traillöpare som repar rötter och hällar, men inte alla. Jag skäms
 
Senast ändrad:

xdr

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Om inte annat så kommer granuler att ge en jäkla
> massa mer slitage på rötterna, lite som
> dubbdäck (eller dubbade skor som alla
> traillöpare envisas med året runt)


Jag begriper inte riktigt det där. Jag känner aldrig något behov av att ha dubbade skor när jag springer stig. Det är väl bara att se vart man sätter fötterna.
Här uppe har jag knappt känt något behov av att använda dobbar alls faktiskt. Det var några veckor förra hösten.
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
hm skrev:
-------------------------------------------------------
> En orienterare skulle aldrig komma på tanken att
> springa skog utan dubb.

Det har vi märkt. Frågan var varför.
 

Pajas

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Trodde jag skulle få svaret på vilka höstdäck jag skulle ha i denna tråd..... Men nu är jag helt lost ( som vanligt alltså)Köper ny hjälm och knäskydd istället och halkar vidare på mina "sommardäck" :)
 

Makten

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Om inte annat så kommer granuler att ge en jäkla
> massa mer slitage på rötterna, lite som
> dubbdäck (eller dubbade skor som alla
> traillöpare envisas med året runt)

Nu skojar du väl ändå lite? Om man inte ska slita på naturen så är det bäst att hålla sig hemma tycker jag. Har man bra grepp så slinter man ju dessutom mindre, vilket lika gärna kan ge mindre slitage.
 

marran

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Nä, jag skojar inte alls faktiskt. Att minimera sitt slitage är väl bra, allt är i vanlig ordning inte svart/vitt, bulldoser och stridsvagn eller sitta hemma i soffan. Cykla med gummidäck tror jag sliter sjukt lite på rötter, speciellt om de är hala. Ska man börja blanda in dubb och liknande sliter det duktigt mycket mer. Det är bara att titta på valfri skog där det varit ett trailrunning-lopp eller där folk hojar med dubbdäck för att se det.
 

hm

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En orienterare skulle aldrig komma på tanken
> att
> > springa skog utan dubb.
>
> Det har vi märkt. Frågan var varför.


För att inte halka på blöta stenar och hällar.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
hm skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hm skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > En orienterare skulle aldrig komma på tanken
> > att
> > > springa skog utan dubb.
> >
> > Det har vi märkt. Frågan var varför.
>
>
> För att inte halka på blöta stenar och hällar.

Dubb greppar ju sämre på hällar än gummi. Det låter som att orienteringsskor är gjorda i någon kass gummiblandning. Eller så är det bara en relik frän när dubben faktiskt var nödvändiga.

Jag har inte hårdtestat mina terrängskor med någon ren hällöpning än men mindre blöta stenar är inte direkt halt.
 

xdr

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
hm skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hm skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > En orienterare skulle aldrig komma på tanken
> > att
> > > springa skog utan dubb.
> >
> > Det har vi märkt. Frågan var varför.
>
>
> För att inte halka på blöta stenar och hällar.

Jag förstår inte direkt det problemet. Nu springer jag förvisso bara stig och inte obanat, men jag upplever faktiskt inte direkt några problem med greppet. Har sprungit i allt från Pegasus till Kinavara utan några som helst grepproblem.

Jag antar att skillnaden ligger i farten.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä, jag skojar inte alls faktiskt. Att minimera
> sitt slitage är väl bra, allt är i vanlig
> ordning inte svart/vitt, bulldoser och stridsvagn
> eller sitta hemma i soffan. Cykla med gummidäck
> tror jag sliter sjukt lite på rötter, speciellt
> om de är hala. Ska man börja blanda in dubb och
> liknande sliter det duktigt mycket mer. Det är
> bara att titta på valfri skog där det varit ett
> trailrunning-lopp eller där folk hojar med
> dubbdäck för att se det.

Dubb är en sak, men med granuler menar jag alltså keramiska korn som är nästan mikroskopiskt små. Så att gummit blir strävt utan att förlora sina gummiegenskaper. Jag tror det finns till bildäck, men jag är inte säker. Däremot vet jag att det finns bildäck med lameller inbakade i gummit, av något "raspigt" material som ska bita skapligt på is jämfört med vanliga dubbfria året runt-däck.

Sen tycker jag att hela snacket om hur hemskt det är med slitage på rötter har nått tramsnivå. En rot där barken nötts bort (det vill säga typ alla rötter som korsar en stig) leder ju ändå ingen näring. Det är bara en bit hård cellulosa. Hal är den också;-)
 

Gemon

Medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Fast om det går att få till en gummiblandning för däck som funkar för att cykla på blöta hällar och rötter, så borde det väl gå att få till på ett par skor? Och det finns ju de som cyklar på nämnda underlag som kör rätt mycket fortare än även de snabbaste orienterarna...
 

Makten

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Gemon skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast om det går att få till en gummiblandning
> för däck som funkar för att cykla på blöta
> hällar och rötter, så borde det väl gå att
> få till på ett par skor? Och det finns ju de som
> cyklar på nämnda underlag som kör rätt mycket
> fortare än även de snabbaste orienterarna...

Du får tänka på att cykeldäckets kontaktpunkt rör sig kontinuerligt. Det gör inte löparens skosula. Den står på samma plats ganska länge i stöten, med en rejäl kraft dessutom.

Mycket av halkbekymren när man cyklar på rötter handlar naturligtvis om teknik. Ofta går det fan så mycket bättre att öka farten än att fega, just för att man inte hinner påbörja nån sidorörelse innan man helt enkelt är förbi roten. Gyroeffekten hos hjulen är heller inte att förakta. Du vet säkert att det funkar skapligt att cykla på plan blankis med odubbade däck, medan det kan vara lögn i helvete att springa i samma hastighet på detta underlag.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Det funkar att rulla på is så länge man inte gör några hastighetsförändringar i någon riktning :P
Det går ju mycket bättre än så att cykla på blöta hällar med rätt däck.

Men jo det borde gå att göra skor som fungerar utmärkt. Rötter är ju dessutom mycket lättare att undvika till fots. Min Saucony Peregrine känns helt ok på blöt sten även om jag inte försökt provocera dem till gränsen att ren självbevarelsedrift. Skor verkar ändå hålla så få mil att mjukare gummi i sulan knappast lär göra livslängden sämre.
 
Topp