Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar

xdr

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nä, jag skojar inte alls faktiskt. Att
> minimera
> > sitt slitage är väl bra, allt är i vanlig
> > ordning inte svart/vitt, bulldoser och
> stridsvagn
> > eller sitta hemma i soffan. Cykla med
> gummidäck
> > tror jag sliter sjukt lite på rötter,
> speciellt
> > om de är hala. Ska man börja blanda in dubb
> och
> > liknande sliter det duktigt mycket mer. Det är
> > bara att titta på valfri skog där det varit
> ett
> > trailrunning-lopp eller där folk hojar med
> > dubbdäck för att se det.
>
> Dubb är en sak, men med granuler menar jag
> alltså keramiska korn som är nästan
> mikroskopiskt små. Så att gummit blir strävt
> utan att förlora sina gummiegenskaper. Jag tror
> det finns till bildäck, men jag är inte säker.
> Däremot vet jag att det finns bildäck med
> lameller inbakade i gummit, av något "raspigt"
> material som ska bita skapligt på is jämfört
> med vanliga dubbfria året runt-däck.
>
> Sen tycker jag att hela snacket om hur hemskt det
> är med slitage på rötter har nått tramsnivå.
> En rot där barken nötts bort (det vill säga typ
> alla rötter som korsar en stig) leder ju ändå
> ingen näring. Det är bara en bit hård
> cellulosa. Hal är den också;-)

Fast det är väl mest hällar som slits av dubbdäcken/dubbskorna. Häromkring har jag sett förvånansvärt många märken. Det känns ju som tidigare konstaterat nästan bättre utan dubb på snö.

EDIT: Jag vet inte ens vad vi pratar om längre.
 
Senast ändrad:

Lars.E

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Gemon skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast om det går att få till en gummiblandning
> för däck som funkar för att cykla på blöta
> hällar och rötter, så borde det väl gå att
> få till på ett par skor? Och det finns ju de som
> cyklar på nämnda underlag som kör rätt mycket
> fortare än även de snabbaste orienterarna...

Du har ganska rätt. Men...
Riktiga vinterdäck med mjukt gummi och dubbar fungerar bättre på blöta rötter och slemmiga hällar, än däck med endast mjukt gummi utan dubbar.
Jag använder gärna mina 5/10 impact när jag är ute i terrängen till fots en regnig dag. Supergrepp på slemfria hällar och stenar, men på polerade blöta och slemmiga rötter, och slemmiga hällar och stenar, så finns det ingen chans att få fäste trots gummiblandningen.
Dubb ger visserligen aningen sämre grepp på vissa ställen, men greppet blir jämnare mellan de olika underlagen, vilket i sin tur ger en trygghet till dom som inte blir nojiga av ljudet.

Så visst kan man cykla eller springa så fort man orkar utan dubbar, men för eller senare så halkar man på något som man inte skulle halkat på om man hade dubbar.

Sen angående tramsnivå i dubbdebatten... Dubben från skor lämnar ganska tydliga spår efter sig. Dubben från cykeldäck lämnar ännu tydligare spår efter sig.
Hurvida man tycker att dom spåren har någon betydelse i en skog där skogsmaskiner med broddkätting och metallband gått fram kors och tvärs är upp till var och en tycker jag.
I finare naturområden kanske man bör tänka på vad andra användare tycker om berghällor som ser ut som dom blivit attackerade av ett gäng kattungar med Wolverine-klor.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Min erfarenhet är tvärt om att de dubbade däcken är riktigt värdelösa på hällar jämfört med däck i riktigt höstgummi. Och i Göteborg blir det rejält slemmigt. Men allas erfarenheter är ju olika.

Det är väl främst i de stadsnära friluftsområdena det är något man behöver ta hänsyn till. Som du säger är ju svenskt skogsbruk inte särskilt skonsamt. Och så klagar vi på att regnskog ersätts med monokulturer av ex oljepalm. Jag har svårt att se skillnaden ;-)
 

xdr

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
För att ta diskussionen någorlunda tillbaka till topic så är jag riktigt nöjd med mina Ibex FRC 2.40 55/65 framdäck i kombination med HR2 2.3. Förutsägbart grepp, har fungerat riktigt bra i ned till 5-6 minusgrader. Det negativa är att det är ett rejält tungt framdäck. Det var dock relativt sett dåligt grepp vid skråkörning på häll. Fast där failade både Chunky Monkey, Hans Dampf och Trailstar på samma tur så det hade antagligen mer att göra med omgivningarna.

Största anledningen till såpass grova däck är som en kompromiss inför vintern när de får gräva sig ner i snöpackade skoterspår.
 

Makten

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Min erfarenhet är tvärt om att de dubbade
> däcken är riktigt värdelösa på hällar
> jämfört med däck i riktigt höstgummi.

Men se då för fan till och kläck ur dig vad det är för däck du menar, så vi kan stänga tråden!!!

;-)


> Som du säger är ju svenskt
> skogsbruk inte särskilt skonsamt.

"Svenskt skogsbruk" är liksom inte enhetligt. Det finns gott om svenska skogsbrukare som är extremt skonsamma och sköter avverkningen mycket snyggt. Men att det blir spår av skogsmaskiner är oundvikligt om man inte vill gå tillbaka till häst och släde. I sammanhanget tycker jag personligen att det slitaget är av underordnad betydelse. Det är viktigare då att inte kalhugga stora områden. Spåren växer igen på kanske 10 år, medan ett kalhygge är fult och ekologiskt uselt bra mycket längre.

Dubbspår från cyklister och orienterare fattar jag inte ens hur man kan bry sig om. Alls.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Kalhyggen är ju normen i Sverige så vitt jag kan avgöra. Men sen finns det absolut de som sköter det snyggare än så också.

Angående riktiga höstdäck säger jag precis som jag gjort flera gånger tidigare i tråden Chunky Monkey i klibbigt gummi. Kör man på mycket löst underlag borde Minion i 42a funka fint det med.
 

Lars.E

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Men se då för fan till och kläck ur dig vad det
> är för däck du menar, så vi kan stänga
> tråden!!!
>
> ;-)

Haha...
Säg även vilka dubbdäck du jämför med. Jag räknar med att dom har mjukt gummi, samma bredd/luftvolym och samma låga tryck som dina odubbade däck.
:)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Schwalbe Ice Spiker har jag som dubbdäck. Tryck beror lite på körstil för stunden och varierar. Senaste vintern körde jag aldrig med dubb utan CM med runt 1,2 bar i. Vintern innan körde jag liknande tryck i Ice Spikers. Nu i sommar har jag haft 1,5-1,7 i däcken eftersom det blivit en del liftåkning och annat oförlåtande. Så det finns inget konsekvent mönster där att skylla på :-)

Men dubben är verkligen helt värdelösa på sten. Det bara raspar. Å andra sidan är det förutsägbart. CM är som att cykla på tuggummi.
 

dnleriksson

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Kul i början men skittråkigt efter ett tag?

Jag är nybörjare på CM och tycker de är väldigt bra på blöta hällar men allt slemmigt som lite mossiga hällar och rötter är halt iaf.
Har kört två vintrar på ISP. Först 26x2.35 en vinter med massor av snö och is bitvis, framförallt på våren då. De var fantastisk bra. Andra vintern på 29x2.25 och då var det ingen snö men is och typ frusen höststig. Då var de inte alls lika bra för dubb och sten är ju verkligen ingen bra kombo. Dessutom tappade jag 0 dubbar första året och j-vligt många andra året på typ samma inkörning.
Skulle vilja ha två uppsättningar hjul så man kan skifta lite snabbt framförallt vintertid.
 

Lars.E

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Du tillhör alltså dom som blir nojig av ljudet :)
Nä men du verkar ju gett bra dubbdäck en ärlig chans iallafall, och aporna (CM) verkar göra ett bra jobb som passar din åkstil.
Själv gillar jag mina gamla Big Betty med Gooey Gluey gummi som höstdäck.
 

larsaw

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Det var länge sen någon nämnde Wicked Will ;)
Själv har jag precis provrullat Maxxis DHR2 med 60a gummi, dvs INTE suddgummimjukt, funkade förvånansvärt bra på ovan nämnda slemhällar. Kanske inte i klass med HD Trailstar på den punkten, men mera lättrullade och troligen hållbarare samt med bibehållen funktion även i minusgrader. Så nu är i alla fall jag redo för höst/vintercyklingen :D

// Larsa
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Du tillhör alltså dom som blir nojig av ljudet
> :)
> Nä men du verkar ju gett bra dubbdäck en ärlig
> chans iallafall, och aporna (CM) verkar göra ett
> bra jobb som passar din åkstil.
> Själv gillar jag mina gamla Big Betty med Gooey
> Gluey gummi som höstdäck.

Dubb har sina användningsområden. Inga av dem är barmark. Det är inte konstigare än att dubbfria vinterdäck till bilen är bättre på bar asfalt och dubbdäck överlägsna på isig väg. Var sak på sin plats. Dubben står i beredskap om de skulle behövas. Likaså broddarna till löparskorna. En tredje hjuluppsättning till bilen med dubbfria vinterdäck att köra på höst och vår vore också trevligt men har ganska låg prio.
 

Mendel

Medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Stockholmare bör kränga på NN och inte den nya modellen. Ut på internet och leta upp ett par, det gör inget om dom har torkat och blivit hårda.
 
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Dubb har sina användningsområden. Inga av dem
> är barmark. Det är inte konstigare än att
> dubbfria vinterdäck till bilen är bättre på
> bar asfalt och dubbdäck överlägsna på isig
> väg. Var sak på sin plats. Dubben står i
> beredskap om de skulle behövas. Likaså broddarna
> till löparskorna. En tredje hjuluppsättning till
> bilen med dubbfria vinterdäck att köra på höst
> och vår vore också trevligt men har ganska låg
> prio.

Titta på vinterdäckstester så ser du att dubbfria vinterdäck oftast är sämre än dubbdäck på bar asfalt. Var ännu tydligare skillnader för några år sedan då dubbdäcken var mindre saipade än i dag. Behövs som du är inne på många olika däck för att ha bra grepp på olika underlag och i olika temperaturer vilket i slutändan ändå alltid blir en kompromiss även om man har en mängd däck att välja bland vilket gör den här tråden ganska tröstlös :-)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Stigtramparn skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Dubb har sina användningsområden. Inga av dem
> > är barmark. Det är inte konstigare än att
> > dubbfria vinterdäck till bilen är bättre på
> > bar asfalt och dubbdäck överlägsna på isig
> > väg. Var sak på sin plats. Dubben står i
> > beredskap om de skulle behövas. Likaså
> broddarna
> > till löparskorna. En tredje hjuluppsättning
> till
> > bilen med dubbfria vinterdäck att köra på
> höst
> > och vår vore också trevligt men har ganska
> låg
> > prio.
>
> Titta på vinterdäckstester så ser du att
> dubbfria vinterdäck oftast är sämre än
> dubbdäck på bar asfalt. Var ännu tydligare
> skillnader för några år sedan då dubbdäcken
> var mindre saipade än i dag. Behövs som du är
> inne på många olika däck för att ha bra grepp
> på olika underlag och i olika temperaturer vilket
> i slutändan ändå alltid blir en kompromiss
> även om man har en mängd däck att välja bland
> vilket gör den här tråden ganska tröstlös :-)

Då har jag läst andra tester än dig för jag har fått bilden av att på bar (torr eller våt men ej isig) asfalt är dubben sämre. Annars hade ju sommardäck också haft dubb. Att jag inte kör på sådana ändå beror på att vintern ibland är just vinter.
 

Labanos

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Stigtramparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > >
> > > Dubb har sina användningsområden. Inga av
> dem
> > > är barmark. Det är inte konstigare än att
> > > dubbfria vinterdäck till bilen är bättre
> på
> > > bar asfalt och dubbdäck överlägsna på
> isig
> > > väg. Var sak på sin plats. Dubben står i
> > > beredskap om de skulle behövas. Likaså
> > broddarna
> > > till löparskorna. En tredje hjuluppsättning
> > till
> > > bilen med dubbfria vinterdäck att köra på
> > höst
> > > och vår vore också trevligt men har ganska
> > låg
> > > prio.
> >
> > Titta på vinterdäckstester så ser du att
> > dubbfria vinterdäck oftast är sämre än
> > dubbdäck på bar asfalt. Var ännu tydligare
> > skillnader för några år sedan då
> dubbdäcken
> > var mindre saipade än i dag. Behövs som du
> är
> > inne på många olika däck för att ha bra
> grepp
> > på olika underlag och i olika temperaturer
> vilket
> > i slutändan ändå alltid blir en kompromiss
> > även om man har en mängd däck att välja
> bland
> > vilket gör den här tråden ganska tröstlös
> :-)
>
> Då har jag läst andra tester än dig för jag
> har fått bilden av att på bar (torr eller våt
> men ej isig) asfalt är dubben sämre. Annars hade
> ju sommardäck också haft dubb. Att jag inte kör
> på sådana ändå beror på att vintern ibland
> är just vinter.



Folksam säger lite annat om bromssträckan med dubb vs dubbfritt:


dubbat-eller-odubbat-anders-ydenius-folksam-8-638.jpg

dubbat-eller-odubbat-anders-ydenius-folksam-11-638.jpg



Källa: http://www.slideshare.net/Tylosandsseminariet/11-anders-ydeniustylsanddck1169
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stigtramparn skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Rattnalle skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > >
> > > > Dubb har sina användningsområden. Inga av
> > dem
> > > > är barmark. Det är inte konstigare än
> att
> > > > dubbfria vinterdäck till bilen är bättre
> > på
> > > > bar asfalt och dubbdäck överlägsna på
> > isig
> > > > väg. Var sak på sin plats. Dubben står i
> > > > beredskap om de skulle behövas. Likaså
> > > broddarna
> > > > till löparskorna. En tredje
> hjuluppsättning
> > > till
> > > > bilen med dubbfria vinterdäck att köra
> på
> > > höst
> > > > och vår vore också trevligt men har
> ganska
> > > låg
> > > > prio.
> > >
> > > Titta på vinterdäckstester så ser du att
> > > dubbfria vinterdäck oftast är sämre än
> > > dubbdäck på bar asfalt. Var ännu tydligare
> > > skillnader för några år sedan då
> > dubbdäcken
> > > var mindre saipade än i dag. Behövs som du
> > är
> > > inne på många olika däck för att ha bra
> > grepp
> > > på olika underlag och i olika temperaturer
> > vilket
> > > i slutändan ändå alltid blir en kompromiss
> > > även om man har en mängd däck att välja
> > bland
> > > vilket gör den här tråden ganska
> tröstlös
> > :-)
> >
> > Då har jag läst andra tester än dig för jag
> > har fått bilden av att på bar (torr eller
> våt
> > men ej isig) asfalt är dubben sämre. Annars
> hade
> > ju sommardäck också haft dubb. Att jag inte
> kör
> > på sådana ändå beror på att vintern ibland
> > är just vinter.
>
>
>
> Folksam säger lite annat om bromssträckan med
> dubb vs dubbfritt:
>
>
>
>
>
>
> Källa:
> http://www.slideshare.net/Tylosandsseminariet/11-a
> nders-ydeniustylsanddck1169

Diagrammen pekar åt varsitt håll. Men vad tusan visar egentligen diagram nr 2?
 

Labanos

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Labanos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Stigtramparn skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > > Rattnalle skrev:
> > > >
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > >
> > > > > Dubb har sina användningsområden. Inga
> av
> > > dem
> > > > > är barmark. Det är inte konstigare än
> > att
> > > > > dubbfria vinterdäck till bilen är
> bättre
> > > på
> > > > > bar asfalt och dubbdäck överlägsna på
> > > isig
> > > > > väg. Var sak på sin plats. Dubben står
> i
> > > > > beredskap om de skulle behövas. Likaså
> > > > broddarna
> > > > > till löparskorna. En tredje
> > hjuluppsättning
> > > > till
> > > > > bilen med dubbfria vinterdäck att köra
> > på
> > > > höst
> > > > > och vår vore också trevligt men har
> > ganska
> > > > låg
> > > > > prio.
> > > >
> > > > Titta på vinterdäckstester så ser du att
> > > > dubbfria vinterdäck oftast är sämre än
> > > > dubbdäck på bar asfalt. Var ännu
> tydligare
> > > > skillnader för några år sedan då
> > > dubbdäcken
> > > > var mindre saipade än i dag. Behövs som
> du
> > > är
> > > > inne på många olika däck för att ha bra
> > > grepp
> > > > på olika underlag och i olika temperaturer
> > > vilket
> > > > i slutändan ändå alltid blir en
> kompromiss
> > > > även om man har en mängd däck att välja
> > > bland
> > > > vilket gör den här tråden ganska
> > tröstlös
> > > :-)
> > >
> > > Då har jag läst andra tester än dig för
> jag
> > > har fått bilden av att på bar (torr eller
> > våt
> > > men ej isig) asfalt är dubben sämre. Annars
> > hade
> > > ju sommardäck också haft dubb. Att jag inte
> > kör
> > > på sådana ändå beror på att vintern
> ibland
> > > är just vinter.
> >
> >
> >
> > Folksam säger lite annat om bromssträckan med
> > dubb vs dubbfritt:
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > Källa:
> >
> http://www.slideshare.net/Tylosandsseminariet/11-a
>
> > nders-ydeniustylsanddck1169
>
> Diagrammen pekar åt varsitt håll. Men vad tusan
> visar egentligen diagram nr 2?


Diagrammen visar att skillnaden mellan dubbdäck - och dubbfria friktionsdäck för den nordiska marknaden har försumbar skillnad i bromssträcka på torr och våt asfalt/barmark. Endast på snö (utan is) kan däremot dubbfritt vara signifikant bättre än dubbdäck.

Diagram nr 2 visar genomsnittlig bromssträcka avseende urvalet av alla tester och olika däck, och samtliga olika väglag sammanblandat i ett genomsnitt.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Någon länk till detaljerna? Statistik går ju som bekant att vrida hur man vill. Jag misstänker att de vill visa att man inte behöver köra dubbat alls i södra Sverige :-)
 

Labanos

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon länk till detaljerna? Statistik går ju
> som bekant att vrida hur man vill.

Vilka detaljer? Materialet kom därifrån jag länkade källan, som är en presentation från Tylösandsseminariet om trafiksäkerhet.

http://www.mhf.se/sv-SE/sakrare-i-trafiken/tylosandsseminariet/

http://www.slideshare.net/Tylosands...king&utm_medium=sssite&utm_source=ssslideview

Men för mer djupgående detaljer om vilka däck, vilka tidningar som utfört testerna osv så kanske Folksam kan vara en källa att söka ur. Har inte tid att leta mer nu, ska på anställningsintervju om en timme... :-)


> Jag misstänker
> att de vill visa att man inte behöver köra
> dubbat alls i södra Sverige :-)

Nja, lite beroende på om man har antisladdsystem eller ej:

dubbat-eller-odubbat-anders-ydenius-folksam-15-638.jpg
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Nej det var bara varifrån bilderna kom jag menade.

Men nu kanske vi ska låta den här tråden återgå till sitt ämne.. Eller åtminstone ett annat ämne ;-)
 

desmo

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej det var bara varifrån bilderna kom jag
> menade.
>
> Men nu kanske vi ska låta den här tråden
> återgå till sitt ämne.. Eller åtminstone ett
> annat ämne ;-)


Precis!
Så vilka däck gäller för hala, stökiga Stockholmsstigar?
 

xdr

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
desmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej det var bara varifrån bilderna kom jag
> > menade.
> >
> > Men nu kanske vi ska låta den här tråden
> > återgå till sitt ämne.. Eller åtminstone
> ett
> > annat ämne ;-)
>
>
> Precis!
> Så vilka däck gäller för hala, stökiga
> Stockholmsstigar?

Dubbdäck för bil?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Alexander_kyckling (fd xdr) skrev:
-------------------------------------------------------
> desmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Nej det var bara varifrån bilderna kom jag
> > > menade.
> > >
> > > Men nu kanske vi ska låta den här tråden
> > > återgå till sitt ämne.. Eller åtminstone
> > ett
> > > annat ämne ;-)
> >
> >
> > Precis!
> > Så vilka däck gäller för hala, stökiga
> > Stockholmsstigar?
>
> Dubbdäck för bil?

Eller orienteringsskor :-)
 

grondahl

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Nu har jag provkört Trail King Protection i varierande grader av halkighet. De känns greppigare än Ardent, rullar bra men inte supergreppiga.
 

BjornR

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
grondahl skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag provkört Trail King Protection i
> varierande grader av halkighet. De känns
> greppigare än Ardent, rullar bra men inte
> supergreppiga.


Bak eller fram?

Rullar de bättre än ardent?
 

jekyll

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Skulle aldrig springa orientering i något annat än dubbade skor. Året om.
Skulle aldrig köra med dubbdäck på cykeln om det inte är is och snö. Året om.
Skulle aldrig köra med med något annat än dubbdäck på bilen. På vintern.

Skulle inte köpa ett par Hans Dampf. Nu blev det så i alla fall.
 
Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Min gråterska kommer få fullt upp nu när ni inte nått konsensus.
Jag får helt enkelt chansa på Chunky Monkey vilket kommer leda till att..
Gråterskan får gråta när tråden nått konsensus.
Gråterskan får gråta när jag väntar på en strulig leverans från On-One.
Gråterskan får gråta när däcken är levererade och jag inser att jag köpt fel.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Se det från den ljusa sidan, du får användning för gråterskan :-)

Och CM ger bra benmuskler om du köper den mjuka varianten (och det vill du nog åtminstone fram) ;-)
 

xdr

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Vill man ha lite spänning i tillvaron så rekommenderar jag Geax Tattoo 2.3
Det är riktigt intressant att cykla på snö med dessa.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> Conti Mountain King 2,4 Protection funkar lagom
> bra till allt! Case closed. ;-)

Men är gjort av papper tyvärr. Annars ett trevligt däck. Men kanske inte ett höstdäck för det allra kletigaste bara.
 

Gimpen

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Labanos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Conti Mountain King 2,4 Protection funkar lagom
> > bra till allt! Case closed. ;-)
>
> Men är gjort av papper tyvärr. Annars ett
> trevligt däck. Men kanske inte ett höstdäck
> för det allra kletigaste bara.


Är inte protection deras förstärkta variant eller har det bara med punkaskydd att göra?
 

erik h

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Vad gäller bildäck vintertid så meditera lite över vad skridskoåkare har runt halsen.

Vad gäller cykeldäck så är jag helt chockad över hur svårt man kan göra det för sig.

Svaret är ju, jag upprepar:
Stora glesa nabbar på senhöst/vinter. Små snabba på sommar. Bredd och tryck efter person. Klart.
 

Gimpen

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad gäller cykeldäck så är jag helt chockad
> över hur svårt man kan göra det för sig.

Ja det blir ju lite onödigt tillkrånglat ibland.
Blir alltid någon form av kompromiss åt endera hållet så är nog lätt hänt att man går över ån efter vatten.
Samtidigt är det kul att prova nya saker.
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Klavikel skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Labanos skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Conti Mountain King 2,4 Protection funkar
> lagom
> > > bra till allt! Case closed. ;-)
> >
> > Men är gjort av papper tyvärr. Annars ett
> > trevligt däck. Men kanske inte ett höstdäck
> > för det allra kletigaste bara.
>
>
> Är inte protection deras förstärkta variant
> eller har det bara med punkaskydd att göra?

Jo de är förstärkta. Men det betyder bara att de är gjorda av vanligt papper istället för silkespapper :-)


Ang att göra det svårt för sig så skulle jag inte vilja ha småmönstrade däck sommartid heller...
 

Crossmax

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
Slog tillslut till på ett par Trail King Protection black chili (2,4"/2,2"). Ska bli spännande att testa när de dyker upp. Kommer ersätta ett par Fat Albert/Albert (2,35"/2,25").
 

Oskar

Aktiv medlem
Däck för hala, stökiga Stockholmsstigar
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad gäller bildäck vintertid så meditera lite
> över vad skridskoåkare har runt halsen.


En halsduk? Ditt meditationstips funkar inte för mig.
 
Topp