Däck för långloppscupen 2020

MAMTB

Medlem
Olika beroende på bana och väder. Men favoriten är Continental Race King 2,2. Varierar med Racing Ralph, Rocket Ron och Racing Ray

NickPick

Aktiv medlem
Använd ett riktigt däck dvs inte thunder Burt. Punlteringsrisken är för stor och tex racing Ralph eller motsvarande rullar kanonbra.

RockyRider

Medlem
Använd ett riktigt däck dvs inte thunder Burt. Punlteringsrisken är för stor och tex racing Ralph eller motsvarande rullar kanonbra.
Jag håller inte med om det. Thunder Burt 2.25 snakeskin och slanglöst har jag kört med senaste 4 åren på långlopp som bakdäck och har inte haft en enda punka. Men är man osäker rullar Racing Ralph eller Rocket Ron nästan lika bra så det funkar också.

JockeS

Aktiv medlem
I år ska jag köra på Maxxis Rekon Race 2.35.. så det blir intressant.
Har kört med Schwalbe TB och RR vilket funkade bra. Gick sen över till Maxxis Ikon men saknade det där lilla extra greppet när det var extra mjukt i skogen

Håller inte med över huvud taget. Körde Thunder Burt bak på varenda långlopp förra året. Så länge de är relativt fräscha har de grymt grepp framåt och svänger bra gör de också om man lägger ner cykeln ordentligt i kurvorna. Jag har slitit ut ca 10st senaste 4 åren utan en enda punktering.

Nickenike

Medlem
Jag själv har kört nästintill bara på schwalbe i olika kombinationer.

Testar spez fast track men saknade kantgrepp och maxxis Ikon hade dålig hållbarhet och grepp.

Någon som har erfarenhet av Vittoria däcken (peyote, mezcal mfl) eller andra Maxxis däck? Eller är schwalbe bäst?

RockyRider

Medlem

Testar spez fast track men saknade kantgrepp och maxxis Ikon hade dålig hållbarhet och grepp.

Någon som har erfarenhet av Vittoria däcken (peyote, mezcal mfl) eller andra Maxxis däck? Eller är schwalbe bäst?
Schwalbe är bra på långloppsdäck. Om man använder snakeskin-varianterna så är de lätta att göra slanglösa, de har lägre vikt än andra tillverkares motsvarigheter, de har lågt rullmotstånd om man studerar olika mätningar och ganska tåliga mot punkor. Continentals protection-däck är tyngre generellt sett men har nog ännu tåligare däcksidor och ungefär samma rullmotstånd så det kan vara ett alternativ. Maxxis Exo däck är också rätt tunga och rullar sämre än Schwalbe. Detsamma gäller Vittorias och Specialized lite förstärkta däck.

VasaConny

Medlem

Jag körde hela säsongen med Vittoria Mezcal. Tycker det är ett grymt bra allround däck (slanglöst)

Öijer

Aktiv medlem
Förr körde jag på Conti Race King, rullade bra men mycket krångel med att få dom täta. Hade en kort period på Specialized Renegade men tyckte det var för kul att kunna styra cykeln så jag fick leta annat. Har nu några säsonger med mestadels Maxxis IKON och testade Pace som bakdäck på slutet av denna säsong. Hade en del punkteringar 2018 men antingen så blev jag eller IKON-däcken bättre till 2019...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer