Däck-korvar. Vad är hetast för stigcykling? Rimpact?

Mini_me

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Mini_me sa:
Makten sa:
Mini_me sa:
*BARBIERI Anaconda Punctrue Protection | 27.5" M (25-35 mm Rim) incl. Carbon Valves körv
Vad är det för diameter på själva körven? Kan vara intressant att veta hur stor den är i förhållande till däcket man tänker köra:)
Hmm jag mätte aldrig den. Attans.

Men den är som en uppumpad slang. Så i ett 2,3” däck fyller den ut nästan helt. I 2,4-2,6” blir det då lite mer plats kvar.

På inget sätt svårt att montera. Jag fick pumpa upp utan korv för Ibis fälgarna är osymmetriska och var svårt att få ner ena sidan av däcket i mitten utan att ha ploppat ut ena sidan.

Men gissar att man kan köpa dom som är för smalare fälgar (finns massa olika) om man vill ha mer luft mellan korv och allt annat.
Man kan ju undra om dagens asymmetriska fälgar kommer att förändrar/försvinna med körvens intåg.
Fast när man ska ploppa på vissa däck så måste man i med en slang för att få allt att funka.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
När man började köra tubeless, man hyllade hur mycket mer följsam däcket blev mot underlaget samt att man kunde gå ner i tryck.

När man började köra breda fälgar, man hyllade hur stabilt sidoväggarna blev i kurvor samt att man kunde gå ner i tryck.

Nu när man kör med korvar, man hyllar den ökad stabilitet av sidoväggarna samt att man kan gå ner i tryck.

Snart har vi helt fyllda däck som behöver inte pumpas längre!
 

JockeS

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
När man började köra tubeless, man hyllade hur mycket mer följsam däcket blev mot underlaget samt att man kunde gå ner i tryck.

När man började köra breda fälgar, man hyllade hur stabilt sidoväggarna blev i kurvor samt att man kunde gå ner i tryck.

Nu när man kör med korvar, man hyllar den ökad stabilitet av sidoväggarna samt att man kan gå ner i tryck.

Snart har vi helt fyllda däck som behöver inte pumpas längre!
Får mig att tänka på detta:
 
happymtb.fr sa:
När man började köra tubeless, man hyllade hur mycket mer följsam däcket blev mot underlaget samt att man kunde gå ner i tryck.

När man började köra breda fälgar, man hyllade hur stabilt sidoväggarna blev i kurvor samt att man kunde gå ner i tryck.

Nu när man kör med korvar, man hyllar den ökad stabilitet av sidoväggarna samt att man kan gå ner i tryck.

Snart har vi helt fyllda däck som behöver inte pumpas längre!
Ja det är nog faktiskt inte alls omöjligt. Välj ett däck/körv efter din vikt och kör.
 

H.

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
När man började köra tubeless, man hyllade hur mycket mer följsam däcket blev mot underlaget samt att man kunde gå ner i tryck.

När man började köra breda fälgar, man hyllade hur stabilt sidoväggarna blev i kurvor samt att man kunde gå ner i tryck.

Nu när man kör med korvar, man hyllar den ökad stabilitet av sidoväggarna samt att man kan gå ner i tryck.

Snart har vi helt fyllda däck som behöver inte pumpas längre!
Woho! Vad skönt det skulle vara!
 

LDG

Medlem
Jag tror väl att de flesta inserts skyddar från raka slag men är det snett riktat är det inte så mkt skydd. Cuchcore skyddar ju mer än Rimpact såklart. Har inte provat några tire noodles. Har tyvärr lyckats buckla fälgar trots inserts men de funkar iaf att cykla med.
 

Octagon

Aktiv medlem
H. sa:
happymtb.fr sa:
När man började köra tubeless, man hyllade hur mycket mer följsam däcket blev mot underlaget samt att man kunde gå ner i tryck.

När man började köra breda fälgar, man hyllade hur stabilt sidoväggarna blev i kurvor samt att man kunde gå ner i tryck.

Nu när man kör med korvar, man hyllar den ökad stabilitet av sidoväggarna samt att man kan gå ner i tryck.

Snart har vi helt fyllda däck som behöver inte pumpas längre!
Woho! Vad skönt det skulle vara!
Och då kommer vi ikapp Enduromotorcyklarna! Man hade såna korvar när jag körde på 90-talet, har ingen aning om när det började.
 

larsaw

Aktiv medlem
H. sa:
happymtb.fr sa:
När man började köra tubeless, man hyllade hur mycket mer följsam däcket blev mot underlaget samt att man kunde gå ner i tryck.

När man började köra breda fälgar, man hyllade hur stabilt sidoväggarna blev i kurvor samt att man kunde gå ner i tryck.

Nu när man kör med korvar, man hyllar den ökad stabilitet av sidoväggarna samt att man kan gå ner i tryck.

Snart har vi helt fyllda däck som behöver inte pumpas längre!
Woho! Vad skönt det skulle vara!
Skulle aldrig slå! Det skulle ju bli för tungt! Men jag skulle kunna tänka mig som en luftfylld gummibälg inuti däcket... det skulle bli en hit direkt! ;D
 

Mini_me

Aktiv medlem
Idag fick jag testa Anaconda korven på riktigt.

Slog upp en reva på 12mm i däcksidan bak.

F76026BC-C215-4669-9065-0F5A5A760470.jpeg


Vi (Jag och Makten + Johan som cirkulera och iakttog) testa att täta med vitmossa (funka inte) och med en remsa från en ”trasa” mm.

(Makten dokumenterar när jag försöker tejpa fast mig ur knipan)

272F1E83-864B-4775-9A3A-F94B9C42D35D.jpeg


Inget funka och det spruta gucka och luft åt alla håll.

Så jag gav upp och vände hojen och cykla hem.

Dom första 0-1km var stig (Jag börja från mitten på Super Monaco och rulla Gröna till asfalten för er som vet vart det är). Vi pratar rötter,stenar och allmänt rörigt underlag. Jag körde pushbike upp för en elak stenbacke.

(Foto genom fuktig påse)

6F2B1C42-229B-492D-BE3C-13AE96215285.jpeg


Sen asfalt hem.

Total sträcka fågelvägen ca 4km så med alla svängar mm så mer än 5km skulle jag gissa.

Gick utmärkt att cykla med helt tomt bakhjul. Lite sladdrigt men stabilt.

När jag var 500m hemifrån kändes det som att nåt ändrades och jag stanna.

Det som hänt var att korven delat på sig i skarven. Inga andra skador.

Fick gå...

CA218FAC-16CC-41C5-8ACA-30113810BB49.jpeg


Den är nu lagad med ett buntband och eltejp och sitter tillbaka på sin plats.

9DCD1080-F64F-41AB-B47C-D85FAEFCDA39.jpeg


Summering: Sjukt nöjd att jag slapp gå hem i regnet.
 

LDG

Medlem
Körde 3km på tomt bakdäck men rimpact i, funkade men var jävulskt sladdrigt, börjar nästan tro mer på korvarna när det gäller genomslag. Slapp iaf gå.
 

larsaw

Aktiv medlem
Fast med stabilt däck (DD, SG, BlkDmnd osv) hade ni troligen inte punkat över huvud taget...
O iom att ni då inte kört m korv så hade OM ni ändå punkat, bara behövt slänga i en slang o cyklat vidare... Just say’n... ;)
 

aland33

Medlem
Klämde i en gul storlek S (PTN Rokkline) i ett 25mm ID kolhjul. Försökte först med ett Racing Ralph i 2.25 men lyckades absolut inte. Fick slutligen ett 2.35 Vittoria på. Men när jag märkte att det var en Barzo och inte Mezcal som jag ville ha på... så återstod arbetet med att försöka få bort däcket.
Hur jag än försökte fick jag absolut inte bort däcket. Allt var för tajt med korven i hjulet. Slutligen klippte jag bort däcket, monterade tillbaka Racing Ralph utan korv :)

Så nu har jag två fina gula korvar här på hyllan...
 

LDG

Medlem
larsaw sa:
Fast med stabilt däck (DD, SG, BlkDmnd osv) hade ni troligen inte punkat över huvud taget...
O iom att ni då inte kört m korv så hade OM ni ändå punkat, bara behövt slänga i en slang o cyklat vidare... Just say’n... ;)
Eller haft en riktigt rejält bucklad fälg, har bucklat fälg på alla punkor sen jag började med tubeless. Däremot tror jag korven skyddar fälgen mer än starkare däcksidor.
 

LDG

Medlem
LDG sa:
larsaw sa:
Fast med stabilt däck (DD, SG, BlkDmnd osv) hade ni troligen inte punkat över huvud taget...
O iom att ni då inte kört m korv så hade OM ni ändå punkat, bara behövt slänga i en slang o cyklat vidare... Just say’n... ;)
Eller haft en riktigt rejält bucklad fälg, har bucklat fälg på 4 av 5 punkor sen jag började med tubeless för 4 år sedan. Däremot tror jag korven skyddar fälgen mer än starkare däcksidor.
 

larsaw

Aktiv medlem
LDG sa:
larsaw sa:
Fast med stabilt däck (DD, SG, BlkDmnd osv) hade ni troligen inte punkat över huvud taget...
O iom att ni då inte kört m korv så hade OM ni ändå punkat, bara behövt slänga i en slang o cyklat vidare... Just say’n... ;)
Eller haft en riktigt rejält bucklad fälg, har bucklat fälg på alla punkor sen jag började med tubeless. Däremot tror jag korven skyddar fälgen mer än starkare däcksidor.
Fast med rätt däck så punkar du inte (så lätt)...
För fortåka i berg har självklart korv (eller DH-däck) sin givna plats, eftersom hög fart och klumpig utövare är svårt att rädda med enbart förstärkta stigdäck...
 

Rattnalle

Aktiv medlem
larsaw sa:
LDG sa:
larsaw sa:
Fast med stabilt däck (DD, SG, BlkDmnd osv) hade ni troligen inte punkat över huvud taget...
O iom att ni då inte kört m korv så hade OM ni ändå punkat, bara behövt slänga i en slang o cyklat vidare... Just say’n... ;)
Eller haft en riktigt rejält bucklad fälg, har bucklat fälg på alla punkor sen jag började med tubeless. Däremot tror jag korven skyddar fälgen mer än starkare däcksidor.
Fast med rätt däck så punkar du inte (så lätt)...
För fortåka i berg har självklart korv (eller DH-däck) sin givna plats, eftersom hög fart och klumpig utövare är svårt att rädda med enbart förstärkta stigdäck...
För fortåka måste man ju ändå höja trycker av andra skäl så då är problemet mindre tycker jag. Det är vid långsam fikacykling när greppet är lite lägre det skiter sig mest för mig..
 

LDG

Medlem
Rattnalle sa:
larsaw sa:
LDG sa:
larsaw sa:
Fast med stabilt däck (DD, SG, BlkDmnd osv) hade ni troligen inte punkat över huvud taget...
O iom att ni då inte kört m korv så hade OM ni ändå punkat, bara behövt slänga i en slang o cyklat vidare... Just say’n... ;)
Eller haft en riktigt rejält bucklad fälg, har bucklat fälg på alla punkor sen jag började med tubeless. Däremot tror jag korven skyddar fälgen mer än starkare däcksidor.
Fast med rätt däck så punkar du inte (så lätt)...
För fortåka i berg har självklart korv (eller DH-däck) sin givna plats, eftersom hög fart och klumpig utövare är svårt att rädda med enbart förstärkta stigdäck...
För fortåka måste man ju ändå höja trycker av andra skäl så då är problemet mindre tycker jag. Det är vid långsam fikacykling när greppet är lite lägre det skiter sig mest för mig..
Jo du har rätt, har varit vid nå sorts mellanting där man kör hårdare och inte hunnit med under ett kortare parti men med trampastigtryck.
Gillar lägre tryck när jag kör fjäll och stig än vid bikepark och då kan det ju lättare bli genomslag helt enkelt.
Är sugen på att prova Cushcore XC, den vanliga versionen är grym men är för tung för att jag ska se att fördelarna överväger nackdelarna med tyngden när jag trampar.
 

Octagon

Aktiv medlem
Mini_me sa:
*BARBIERI Anaconda Punctrue Protection | 27.5" M (25-35 mm Rim) incl. Carbon Valves körv ( https://r2-bike.com/BARBIERI-Anaconda-Punctrue-Protection-275-M-25-35-mm-Rim-incl-Carbon-Valves )

För dessa pengar så är detta kanon i mina ögon.

Men folk får skapa sin egen uppfattning :) ( Vet iaf en som beställt ;) )
Om det priset är kanon så är det här väldigt bra https://www.on-one.co.uk/i/q/WSBARANA/barbieri-anaconda-puncture-protection-system
ca 210:- svenska. Tillkommer dock frakt, så man får köpa många eller lite strumpor och däck om det ska löna sig, eller gå ihop med en polare.
 

mikaeljc

Ny medlem
Har kört ProCore sedan det lanserades på alla mina och sonens cyklar. Punka, burp och fälgbucklor är ett minne blott. 200g per hjul. Lättare att installera än tubeless eftersom man poppar ytterdäcket innan man pumpar det.

Men dyrt om man inte passar på när någon rear.
 

Shrue

Medlem
Funderar på att införskaffa ett par Gula Pepi's att ha till stigcykling. Har kört på HN ett tag nu och tänkte prova något nytt. Cushcore XC är säkert svinbra, men lite för dyrt.

Någon som har några mardrömshistorier rörande gula Pepis eller är det bara att köra på?
 

Ultralite

Aktiv medlem
Shrue sa:
Funderar på att införskaffa ett par Gula Pepi's att ha till stigcykling. Har kört på HN ett tag nu och tänkte prova något nytt. Cushcore XC är säkert svinbra, men lite för dyrt.

Någon som har några mardrömshistorier rörande gula Pepis eller är det bara att köra på?
Mina funkar skitbra! Lättare att få på om man inte läggar i dem hela vägen utan matar i dem med däcket sista halvan...
 

tpn

Medlem
Uppdaterar det statistiska underlaget.
Anacondas överlevde osmutt körning en helg i Åre på en kortslagig 29" (Smuggler). Visserligen DHR DD men inga punkor eller bucklor i fälgen så jag är nöjd.
 
Senast ändrad:

Fågelben

Medlem
Ni som kör med fälgskydd, hur gör ni vid ev. punka?

Tar ni fortfarande med extraslang när ni är ute eller skippar ni det och räknar kallt med att kunna cykla hem enbart på skumgummit?

Att kränga av och böka med däckskydd i skogen verkar inte vara någon höjdare, om jag uttrycker mig försiktigt.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Fågelben sa:
Ni som kör med fälgskydd, hur gör ni vid ev. punka?

Tar ni fortfarande med extraslang när ni är ute eller skippar ni det och räknar kallt med att kunna cykla hem enbart på skumgummit?

Att kränga av och böka med däckskydd i skogen verkar inte vara någon höjdare, om jag uttrycker mig försiktigt.
Jag kör visserligen inte med insert men sen jag började använda salami för att laga punkor har jag bara behövt använda slang en gång, när jag skar upp hela sidan på däcket. Den enda gången hade det varit acceptabelt att antingen knö mer en insert I väskan eller cykla på fälgen hem (något jag gjort utan insert också..)
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Fågelben sa:
Ni som kör med fälgskydd, hur gör ni vid ev. punka?

Tar ni fortfarande med extraslang när ni är ute eller skippar ni det och räknar kallt med att kunna cykla hem enbart på skumgummit?

Att kränga av och böka med däckskydd i skogen verkar inte vara någon höjdare, om jag uttrycker mig försiktigt.
Jag har med slang, Nukeproof ARD och Huck Norris är lätta att plocka loss och stoppa i ryggsäcken (vilket jag som tur var hade den gången jag behövt plocka loss ard i fält).
 

felt

Medlem
Kör pepi’s gula noodles. Har alltid med slang. Lite bökigt att få med noodlen hem vid punka, sist virade jag den runt styret. Såg stolligt ut, men funkade fint :)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Jimel sa:
Har sett någon vrida den till en 8 och sen ta på sig den som en rygga.
Det funkar men man får inte ha några ambitioner att någonsin ha tröjan ren igen om den väl torkar, gucka som stelnar sitter kvar. Har både en tröja och ett par handskar med permanent gummibeläggning
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer