Däck rekommendation

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Tja.

Visste inte vart jag skulle fråga det här, så jag skapade en tråd. Jag har precis fått hem 30mm hjul, har 23mm just nu med Renegade 29x2.3 bak och fram. Har en XC cykel som ska kunna hantera lite stig, 100/120mm bak/fram. På senaste tiden har jag börjat ge mig in på lite svårare stig också. Har planerat att sko de nya breda hjulen med nånting mittemellan XC och Trail. Planen var alltså att göra mig av med 23mm hjulen och bara köra på 30mm, därav tanken att köra på däck som klarar både XC och Trail någorlunda, men mer åt XC hållet.

Då kom jag in på Maxxis. Det blev ett Rekon 2.4 WT fram(61mm) och Rekon Race 2.35(60mm). Det är första gången jag ska köra TL också. Idag satte jag på däcken men utan vätska bara för att se hur breda de blir. Rekon var 57.5mm och Rekon Race 56mm, runt 25 psi. Hur kan de vara så smala? Är det här vanligt förekommande? Meningen var att ha bredare fälgar och däck, så de här går nog bort.

Finns det nån kombo jag skulle kunna köra som passar mina behov? Däcken ska vara minst 59mm breda, i verkligheten.

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Råkar nån veta om det finns nån tråd där man mäter den verkliga bredden på sina däck och delar med sig? Det skulle vara väldigt användbart med en sån tråd?

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Tack, det var en sjysst sida. Jag kan nog skriva in mina mått där också eftersom de inte finns där. Skulle ha varit till stor hjälp så att man inte köper fel.

Lassla

Medlem
Däck rekommendation
Tack, det var en sjysst sida. Jag kan nog skriva in mina mått där också eftersom de inte finns där. Skulle ha varit till stor hjälp så att man inte köper fel.
Visst kan det skilja lite på bredden. Maxxis däcken töjer sig lite, låt dom stå några dagar med lite högre tryck och mät igen. Hoppas det hjälper

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Visst kan det skilja lite på bredden. Maxxis däcken töjer sig lite, låt dom stå några dagar med lite högre tryck och mät igen. Hoppas det hjälper
Ok, då får jag sätta i tuber och köra så ett tag eftersom jag inte kan montera de tubeless om jag ändå ska byta igen, alltså om de inte kommer till rätt bredd.

Noobfråga, men det går bra att använda slangar även om fälgarna är tejpade med tubeless tejp eller hur? Det kommer inte förstöra tejpen eller nåt?

När jag mätte igår så pumpade jag upp däcken utan tuber. Noobfråga här med, men är det vätskan som ska hålla så att luft inte läcker? För de höll bara luften i några minuter.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Mina håller utan vätska. Kolla så det poppat ordentligt.

Kan man verkligen lämna tillbaka däck som varit monterade? Vem ska köpa dem sen?

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Mina håller utan vätska. Kolla så det poppat ordentligt.

Kan man verkligen lämna tillbaka däck som varit monterade? Vem ska köpa dem sen?
Nej jag skulle sälja de isåfall, såklart.😀

Det verkar som det läcker mest runt ventilen, tror jag. Där läcker det mest iallafall. Hur hårt ska man tighta till ventilen då? Jag var rädd att inte göra det för hårt, tänkte att tejpen kanske går sönder.

HåkanC

Aktiv medlem
Däck rekommendation

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Hur många psi ska man pumpa upp de från början så att de poppar? Var rädd att inte pumpa för mycket eftersom jag har en kraftig kompressor, så pumpade inte så hårt.

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Har mätt igen nu efter att jag monterat med tuber och är säker på att de satt sig, det var ingen större skillnad. 57 för Rekon Race och 58 Rekon, vid dobbarna.

Är ganska säker på att jag inte kommer behålla de nu, så jag får se om jag ska testa de idag. Kanske bättre att de förblir nya.

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Finns det nån som kan ge nåt tips på däck som är runt 60-61mm? De ska vara emellan XC och Trail men mer mot XC hållet. Grövre fram och mer lättrullat bak. Vikt upp till 750g bak och 850g fram.

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Ikon ska vara 60mm i 2.35 enligt den tyska sidan. Den skulle jag kunna ha bak. Men vet inte vad man kan ha fram då. Det måste vara samma märke då.

Racing Ralph 2.35 ska vara 58 på 25 fälg enligt sidan. Nån som vet vad Ralph blir på 30mm fälg?
Samma fråga om Racing Ray 2.35.

Primera

Medlem
Däck rekommendation
Hej,

mina Nobby Nic 29 2.35 Addix speedgrip blir 60 mm på 23 mm-fälg, mitt tips just för bra rull i kombo med hyggligt grepp och ok vikt (785 gr vägde mina). Enligt mina erfarenheter blir Maxxis alltid smalare än Schwalbe i praktiken trots lika angivna bredder. Schwalbe brukar dock var lite svårare att poppa samt att de har lite sämre dämpning än motsvarande Maxxis, återigen bara mina erfarenheter (från NN, RaRa, TB, Ikon, Ardent och Ardent race).

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Är det inte höjden av internetcykling när du förkastar ett par däck för att det står fel siffra på skjutmåttet?

Har du ens försökt cykla på dem?
Jag ville ha bredare däck, vilket är varför jag köpte bredare fälgar också. Så om de ska vara så mycket smalare än det är angivet, vad är poängen med olika bredder? Då är det lika bra att bara skriva vad det är för modell så får man chansa på vad det blir för bredd.

Just därför är det bra att det finns sidor där folk kan skriva vad de har mätt upp. Om den här infon med måtten hade funnits på nätet så hade jag inte behövt förlora pengar.

Jag vet redan att jag inte vill ha så smala däck, så jag ser inte vad det finns för anledning att jag ska använda däcken och förlora ännu mer pengar på det.

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Alla Maxxis är väl inte smalare, har provat 2.35 Forekaster som mäter 60mm. Minion DHF håller rätt bredd också. Jag menar på 30mm fälg.

Har kollat på Pirelli Scorpion M lite fram och H lite bak. Efter att ha fått bekräftat här att de ska hålla sin bredd(61mm) på 30 fälg så var jag rädd för att det skulle vara för brett bak. Har provat en kompis 30mm fälgar med Forekaster 60mm bak och jag tror det är max som får plats bak.

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Hej,

mina Nobby Nic 29 2.35 Addix speedgrip blir 60 mm på 23 mm-fälg, mitt tips just för bra rull i kombo med hyggligt grepp och ok vikt (785 gr vägde mina). Enligt mina erfarenheter blir Maxxis alltid smalare än Schwalbe i praktiken trots lika angivna bredder. Schwalbe brukar dock var lite svårare att poppa samt att de har lite sämre dämpning än motsvarande Maxxis, återigen bara mina erfarenheter (från NN, RaRa, TB, Ikon, Ardent och Ardent race).
Tack. Nobby Nic fram skulle kanske vara en bra ide med Racing Ralph bak om man ska köra på Schwalbe. Racing Ralph ska vara 58mm på 25 fälg så borde gå upp till 60 på 30 fälg.

Undrar hur bred Racing Ray skulle vara 2.35 fram. Men det är mindre grovt än Nobby Nic eller hur?

jonte987

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Jag är ingen expert men om 60mm är breda däck så är nog 58mm också breda. Och är 60mm max i ramen så förstår jag inte problemet.
Jag tror inte det går att jobba med mm hit och dit.

Angående popp så brukar 3.0 räcka. Massera lite under tiden.

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Jag är ingen expert men om 60mm är breda däck så är nog 58mm också breda. Och är 60mm max i ramen så förstår jag inte problemet.
Jag tror inte det går att jobba med mm hit och dit.

Angående popp så brukar 3.0 räcka. Massera lite under tiden.
Problemet är att Rekon Race som jag skulle ha bak är knappt 57, mer som 56.5 så det är ingen liten skillnad mot 59-60 som jag ville ha bak. 58 är framdäcket, som också är ganska stor skillnad.
Jag vill komma undan med så brett som möjligt back, så 60mm skulle vara perfekt. Fram klarar den upp till 65mm. Det måste inte vara 60 bak, det räcker med 59 men inte mindre. Fram spelar det ingen roll så länge det är 60+.

Ursäkta noobfråga igen. Vad menas med att massera? På vilket sätt?

Juhlin

Medlem
Däck rekommendation
Jag ville ha bredare däck, vilket är varför jag köpte bredare fälgar också. Så om de ska vara så mycket smalare än det är angivet, vad är poängen med olika bredder? Då är det lika bra att bara skriva vad det är för modell så får man chansa på vad det blir för bredd.

Just därför är det bra att det finns sidor där folk kan skriva vad de har mätt upp. Om den här infon med måtten hade funnits på nätet så hade jag inte behövt förlora pengar.

Jag vet redan att jag inte vill ha så smala däck, så jag ser inte vad det finns för anledning att jag ska använda däcken och förlora ännu mer pengar på det.
Jag vill inte låta dryg, men jag förstår att det kan läsas så.

Poängen med bredare fälgar är formen på däcket och hur därmed däcket arbetar i olika situationer, det är inte något man kan mäta sig till och konstatera med ett skjutmått. Eller, det är åtminstone huvudsyftet med bredare fälgar.
Samma däck kommer fungera olika på olika fälgbredder.
Jag finner det därmed väldigt udda att byta hjul och däck samt förkasta den nya kombinationen innan man ens cyklat på den.
Enbart hjulbytet kommer påverka hur dina gamla däck arbetar, jag vill hävda att du vet ingenting om hur dina nya hjul kommer bete sig och ännu mindre din nya hjul och däck kombination.

Samtidigt sitter halva upplevelsen i huvudet, har du bestämt dig att däcken är 3mm för smala så kommer det sannolikt kännas även så.

Det är därför jag kör först och om det "känns fel" mäter sen. 🤦🏼‍♂️

yonsson

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Problemet är att Rekon Race som jag skulle ha bak är knappt 57, mer som 56.5 så det är ingen liten skillnad mot 59-60 som jag ville ha bak. 58 är framdäcket, som också är ganska stor skillnad.
Jag vill komma undan med så brett som möjligt back, så 60mm skulle vara perfekt. Fram klarar den upp till 65mm. Det måste inte vara 60 bak, det räcker med 59 men inte mindre. Fram spelar det ingen roll så länge det är 60+.

Ursäkta noobfråga igen. Vad menas med att massera? På vilket sätt?
Någon millimeter hit eller dit lär inte göra ett skit för känslan. Då är det viktigare att ha rätt däcksidor, gummi och mönster för användningsområdet. Däcken kommer även få en annan profil på de nya fälgarna vilket bör medföra att de känns stabilare vid samma däcktryck som du hade tidigare.

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Jag vill inte låta dryg, men jag förstår att det kan läsas så.

Poängen med bredare fälgar är formen på däcket och hur därmed däcket arbetar i olika situationer, det är inte något man kan mäta sig till och konstatera med ett skjutmått. Eller, det är åtminstone huvudsyftet med bredare fälgar.
Samma däck kommer fungera olika på olika fälgbredder.
Jag finner det därmed väldigt udda att byta hjul och däck samt förkasta den nya kombinationen innan man ens cyklat på den.
Enbart hjulbytet kommer påverka hur dina gamla däck arbetar, jag vill hävda att du vet ingenting om hur dina nya hjul kommer bete sig och ännu mindre din nya hjul och däck kombination.

Samtidigt sitter halva upplevelsen i huvudet, har du bestämt dig att däcken är 3mm för smala så kommer det sannolikt kännas även så.

Det är därför jag kör först och om det "känns fel" mäter sen. 🤦🏼‍♂️
Jag förstår att man inte köper en bred fälg bara för att ha bredare däck. De fördelar man får med breda fälgar är säkert många. Så jag vet att det kommer gynna mig oavsett däck. Jag förkastar inte däcken för att jag tror de kommer funka dåligt, utan jag vill ha bredare mest för utseendet. Enligt vad jag har hört så kan man köra lägre tryck på bredare däck, vilket jag också är ute efter.

yonsson

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Jag förstår att man inte köper en bred fälg bara för att ha bredare däck. De fördelar man får med breda fälgar är säkert många. Så jag vet att det kommer gynna mig oavsett däck. Jag förkastar inte däcken för att jag tror de kommer funka dåligt, utan jag vill ha bredare mest för utseendet. Enligt vad jag har hört så kan man köra lägre tryck på bredare däck, vilket jag också är ute efter.
60mm ser bättre ut än 59mm? 🤣

Hur lågt däcktryck du kan ha beror lika mycket på däcksidornas tjocklek/styvhet som på fälgbredden. Tunna däcksidor kräver högt tryck för att inte glida i sidled.

Du vill även ha lite utrymme mellan däck och fälg åt alla håll, annars kommer det klogga upp direkt med lera och annat skräp.

dnleriksson

Aktiv medlem
Däck rekommendation
60mm kommer nog inte vara extremt mycket snyggare än 58mm...
När jag pumpade mitt Ikon riktigt hårt snurrade hjulet inte i ramen längre så pumpa dem till maxtryck och låt dem stå och töja sig ett tag!
Rekon är ett väldigt trevligt däck för stig så ge inte upp för 2mm. Annars köp 2,6 och hoppas att det får plats 😉

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
60mm ser bättre ut än 59mm? 🤣

Hur lågt däcktryck du kan ha beror lika mycket på däcksidornas tjocklek/styvhet som på fälgbredden. Tunna däcksidor kräver högt tryck för att inte glida i sidled.

Du vill även ha lite utrymme mellan däck och fälg åt alla håll, annars kommer det klogga upp direkt med lera och annat skräp.
Jag har sagt att 59 och uppåt är acceptabelt, helst 60 som däcket skulle vara brett enligt spec. Rekon Race som jag skulle ha bak är 56.5. Man kan se skillnaden klart mellan 56.5 och 60. Om det skulle vara 1-2mm som skiljer skulle det vara lugnt.

Du säger att det är massa andra saker som är viktiga för hur det känns och presterar. Och det är så, vilket är just varför jag behöver hjälp med att hitta rätt däck. Varför ska folk haka upp sig så mycket på att jag har ett visst krav på minimum bredd?

Senast ändrad:

AddeKvark

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Finns det nån som kan ge nåt tips på däck som är runt 60-61mm? De ska vara emellan XC och Trail men mer mot XC hållet. Grövre fram och mer lättrullat bak. Vikt upp till 750g bak och 850g fram.
Wolfpack har fina däck. Jag kör för tillfället Cross och Speed, 29x2,4 de är 60 mm på mina 28 mm fälgar.

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
60mm kommer nog inte vara extremt mycket snyggare än 58mm...
När jag pumpade mitt Ikon riktigt hårt snurrade hjulet inte i ramen längre så pumpa dem till maxtryck och låt dem stå och töja sig ett tag!
Rekon är ett väldigt trevligt däck för stig så ge inte upp för 2mm. Annars köp 2,6 och hoppas att det får plats 😉
Som sagt, det är 56.5 inte 58 och det ska vara 60 på Rekon Race. Det är för stor skillnad. Det var Rekon framdäcket som var knappt 58 som skulle vara 61.
Jag har provat en 30mm fälg förut med ett 2.35 Forekaster bak som mätte 59.7 ungefär och det såg mycket bredare ut än 56.5 mm Rekon Race jag har nu.

Vad är det för tryck jag ska pumpa till då? 50psi?

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Kanske för att du hakat upp dig på fel saker?
Ska du köra XC så är inte lågt däcktryck så noga. Det är därför XC-däck har tunna sidor vilket håller ner vikten.
Egentligen borde jag vända mig mer mot Trail än XC men jag kan inte släppa att jag vill fortfarande ha lättrullat men egentligen behöver jag mer grepp också. Det är svårt att balansera så att cykeln klarar båda hyffsat. Jag har funderat lite på att kanske köra på för fullt med Dhf och Dhr. Så kan jag ha kvar mina 23mm hjul med Renegade däck bara för XC.

dnleriksson

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Två hjulpar (minst) är alltid rätt så kör på det! Rekon har ju inte nåt extremt kantgrepp direkt så det är ett bra stigdäck i platta Uppsala, men åker jag utför blir det Butcher/Purgatory för tillfället eller DHF/DHR förut. Maxxis har ett par andra intressanta i det segmentet också, men de har jag inte testat.

Sam00

Aktiv medlem
Däck rekommendation
Är inne på nytt spår nu. Tänker förmodligen behålla de gamla XC hjulen. Så jag kommer köra grövre på 30mm hjulen.

Tänkte behålla Rekon 2.4 wt som jag köpt men köra det bak istället. Framdäck har jag kollat lite på Dissector 2.4 wt och Aggressor 2.5 wt. Nån som vet vilket av de är mer lättrullande? Kan inte hitta info om det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer