Gimpen
Aktiv medlem
[Däck] - Schwalbe Hans Dampf 2.35"
Det har skrivits och frågats mkt om Hans Dampf senaste tiden och jag är utan tvekan medskyldig. Inte mer än rätt tänkte jag att däcket från Schwalbe får en egen tråd.
Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter eller funderingar kring däcket och ställa frågor inför köp.
Schwalbe Hans Dampf. 60-559, 26x2,35" SnakeSkin, TL-ready, ca.765g
*Kör du på ett par Hans Dampf och tycker dom är grymma? Skriv det här då
*Kör du på ett par Hans Dampf och tycker dom suger? Skriv det här då
*Kör du på dåliga däck eller börjar dina gamla bli utslitna och funderar på ett par nya?
*Läs då vad andra har att säga eller ställ dina frågor här!
Har du tur så har nån kört med samma däck som dig innan så jämför gärna med andra däck du kört på så hjälper vi varandra att hitta däcket som passar just oss.
Just däck är ett omdiskuterat ämne och har stötts och blötts lika länge som man har cyklat. Hur ett däck fungerar och upplevs handlar om så mkt mer än om däcket i sig. Det har att göra med vad man cyklat med innan, vad man förväntar sig, vilken åkstil man har, vilken cykel man kör på, underlaget, olika gummiblandningar, däcktryck, dämparinställningar etc. osv. med mera..
Som bäddat för trubbel alltså. Att nån är nöjd med sitt däckval betyder inte att nästa blir det så det blir lite av grisen i säcken hur man än gör. Men genom att läsa på lite så minskar man risken att stå helt snopen ute på favoritslingan iaf..
För några månader sedan så var jag på vippen att beställa ett par Schwalbe Wicked Will men det var (just då iaf) inte det lättaste att hitta FR (free ride) versionen, åtminstånde inte till bra pris. Letade och letade på dom vanliga siterna men fanns mest DH-versionen. Fick nys om Hans Dampf och läste lite recensioner och bestämde mig för att testa.
Enligt Schwalbe så är dessa efterföljaren till WW och då har dom mkt att leva upp till.
WW har under lång tid varit referensdäcket för AM-cykling och är det som många jämför med.
Nu har jag tyvärr inte provat Wicked Will och kan därför inte göra nån jämförelse dem emellan, men utan att göra nån värdering av vilket däck som är bäst så är jag hur som helst väldigt nöjd med HD som framdäck.
Jag kör ett HD med trailstar-gummi som framdäck, jag väger runt 75kg och kör med 1,6-1,8 Bar.
Har hunnit köra ca. 20 mil i både dammtorrt, regnigt och lerigt före med varierande underlag av spänger, träbroar, rötter, grus, hällar, lerhål och steniga partier. Det har än så länge funkat klanderfritt i alla lägen. Någon enstaka gång har jag fått släpp men det har kommit när jag varit förberedd på det och jag skulle vilja se det däck som aldrig släpper.
Efter 1:a provturen
En sak jag uppskattar med nya framdäcket (körde Nobby Nick 2,25" paceStar innan) är att det är stabilt i sidoväggarna vid aktiv kurvtagning, tillåter låga däcktryck vilket ger skön komfort samt att det funkar klockrent vid skråkörning.
Som en bonus på det hela så kan jag numera bromsa mig ned för branta hällar och rotiga och stökiga partier där jag fått kliva av tidigare.
Efter ca. 1½ månaders användning. Uppskattningsvis 150-200km cykling. Korta transporter grus/asfalt, resten skönt stök i skogen. Inget nämnvärt slitage i mina ögon
En detalj som skiljer sig mot föregångaren är att HD inte är rotationsbestämt, det finns alltså inget håll som ska monteras framåt eller bakåt. Nästan lite märkligt kan tyckas? Dom flesta "bra" däcken är väl rotationsbestämda? Finns tom. däck som monteras åt olika håll beroende på om dom ska sitta som fram eller bakdäck (Michelin XCR Dry Plus T.ex)
Vad detta beror på eller vad det har för inverkan på däckets egenskaper vet jag inte.
Är HD ett sämre däck än WW pga. detta?
Har Schwalbe gjort ett så bra däck att det inte behövs rotationsbestämmas?
Både ris och ros går att hitta när man läser om däcket.
När det gäller + så är det främst grepp, förutsägbarhet och säkerhet som nämns och när det gäller - så gäller det rullmotstånd samt slitage.
Ibland så läser man motsägelsefulla kommentarer men det är ju ingen exakt vetenskap det handlar om utan baserat på preferenser och personliga erfarenheter.
På tal om personliga erfarenheter, visst, däcket är lite tyngre och rullar lite trögare än mitt förra men det är inte stor skillnad, märkbar men inte mer. Knappast som att stryka på Swix blå på däcket.
Tänk också på att jag rullade på ett riktigt kasst däck innan. Ni som kört på greppiga däck innan kommer sannolikt inte märka någon förändring alls.
Här är några reviews från olika sidor.
Bikemagic.
http://bikemagic.com/gear/reviews/schwalbe-hans-dampf-tyres-review.html
mtbr.
http://reviews.mtbr.com/schwalbe-hans-dampf-review
Pinkbike.
http://www.pinkbike.com/news/Schwalbe-Hans-Damph-AM-Trail-Tire-tested-2011.html
Tänker ni beställa så kolla gärna runt lite, jag märkte själv att det kan skilja en hel del i pris. När jag köpte fanns dom billigaste hos bikes discount
http://www.bike-discount.de/shop/k3...n-trailstar-235-tl-ready-folding.html?mfid=78
Förhoppningsvis så är ni något klokare än innan.
För er som inte fått nog följer några klipp. Mycket nöje mina herrar!
Infomercial.
Commercial:
Förklaring av Schwalbes olika gummiblandningar
Tillverkning av Schwalbedäck
Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter eller funderingar kring däcket och ställa frågor inför köp.
Schwalbe Hans Dampf. 60-559, 26x2,35" SnakeSkin, TL-ready, ca.765g
*Kör du på ett par Hans Dampf och tycker dom är grymma? Skriv det här då
*Kör du på ett par Hans Dampf och tycker dom suger? Skriv det här då
*Kör du på dåliga däck eller börjar dina gamla bli utslitna och funderar på ett par nya?
*Läs då vad andra har att säga eller ställ dina frågor här!
Har du tur så har nån kört med samma däck som dig innan så jämför gärna med andra däck du kört på så hjälper vi varandra att hitta däcket som passar just oss.
Just däck är ett omdiskuterat ämne och har stötts och blötts lika länge som man har cyklat. Hur ett däck fungerar och upplevs handlar om så mkt mer än om däcket i sig. Det har att göra med vad man cyklat med innan, vad man förväntar sig, vilken åkstil man har, vilken cykel man kör på, underlaget, olika gummiblandningar, däcktryck, dämparinställningar etc. osv. med mera..
Som bäddat för trubbel alltså. Att nån är nöjd med sitt däckval betyder inte att nästa blir det så det blir lite av grisen i säcken hur man än gör. Men genom att läsa på lite så minskar man risken att stå helt snopen ute på favoritslingan iaf..
För några månader sedan så var jag på vippen att beställa ett par Schwalbe Wicked Will men det var (just då iaf) inte det lättaste att hitta FR (free ride) versionen, åtminstånde inte till bra pris. Letade och letade på dom vanliga siterna men fanns mest DH-versionen. Fick nys om Hans Dampf och läste lite recensioner och bestämde mig för att testa.
Enligt Schwalbe så är dessa efterföljaren till WW och då har dom mkt att leva upp till.
WW har under lång tid varit referensdäcket för AM-cykling och är det som många jämför med.
Nu har jag tyvärr inte provat Wicked Will och kan därför inte göra nån jämförelse dem emellan, men utan att göra nån värdering av vilket däck som är bäst så är jag hur som helst väldigt nöjd med HD som framdäck.
Jag kör ett HD med trailstar-gummi som framdäck, jag väger runt 75kg och kör med 1,6-1,8 Bar.
Har hunnit köra ca. 20 mil i både dammtorrt, regnigt och lerigt före med varierande underlag av spänger, träbroar, rötter, grus, hällar, lerhål och steniga partier. Det har än så länge funkat klanderfritt i alla lägen. Någon enstaka gång har jag fått släpp men det har kommit när jag varit förberedd på det och jag skulle vilja se det däck som aldrig släpper.
Efter 1:a provturen
En sak jag uppskattar med nya framdäcket (körde Nobby Nick 2,25" paceStar innan) är att det är stabilt i sidoväggarna vid aktiv kurvtagning, tillåter låga däcktryck vilket ger skön komfort samt att det funkar klockrent vid skråkörning.
Som en bonus på det hela så kan jag numera bromsa mig ned för branta hällar och rotiga och stökiga partier där jag fått kliva av tidigare.
Efter ca. 1½ månaders användning. Uppskattningsvis 150-200km cykling. Korta transporter grus/asfalt, resten skönt stök i skogen. Inget nämnvärt slitage i mina ögon
En detalj som skiljer sig mot föregångaren är att HD inte är rotationsbestämt, det finns alltså inget håll som ska monteras framåt eller bakåt. Nästan lite märkligt kan tyckas? Dom flesta "bra" däcken är väl rotationsbestämda? Finns tom. däck som monteras åt olika håll beroende på om dom ska sitta som fram eller bakdäck (Michelin XCR Dry Plus T.ex)
Vad detta beror på eller vad det har för inverkan på däckets egenskaper vet jag inte.
Är HD ett sämre däck än WW pga. detta?
Har Schwalbe gjort ett så bra däck att det inte behövs rotationsbestämmas?
Både ris och ros går att hitta när man läser om däcket.
När det gäller + så är det främst grepp, förutsägbarhet och säkerhet som nämns och när det gäller - så gäller det rullmotstånd samt slitage.
Ibland så läser man motsägelsefulla kommentarer men det är ju ingen exakt vetenskap det handlar om utan baserat på preferenser och personliga erfarenheter.
På tal om personliga erfarenheter, visst, däcket är lite tyngre och rullar lite trögare än mitt förra men det är inte stor skillnad, märkbar men inte mer. Knappast som att stryka på Swix blå på däcket.
Tänk också på att jag rullade på ett riktigt kasst däck innan. Ni som kört på greppiga däck innan kommer sannolikt inte märka någon förändring alls.
Här är några reviews från olika sidor.
Bikemagic.
http://bikemagic.com/gear/reviews/schwalbe-hans-dampf-tyres-review.html
mtbr.
http://reviews.mtbr.com/schwalbe-hans-dampf-review
Pinkbike.
http://www.pinkbike.com/news/Schwalbe-Hans-Damph-AM-Trail-Tire-tested-2011.html
Tänker ni beställa så kolla gärna runt lite, jag märkte själv att det kan skilja en hel del i pris. När jag köpte fanns dom billigaste hos bikes discount
http://www.bike-discount.de/shop/k3...n-trailstar-235-tl-ready-folding.html?mfid=78
Förhoppningsvis så är ni något klokare än innan.
För er som inte fått nog följer några klipp. Mycket nöje mina herrar!
Infomercial.
Commercial:
Förklaring av Schwalbes olika gummiblandningar
Tillverkning av Schwalbedäck
Senast ändrad: