[Däck] - Schwalbe Hans Dampf 2.35"

Gimpen

Aktiv medlem
Det har skrivits och frågats mkt om Hans Dampf senaste tiden och jag är utan tvekan medskyldig. Inte mer än rätt tänkte jag att däcket från Schwalbe får en egen tråd.
Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter eller funderingar kring däcket och ställa frågor inför köp.

Schwalbe Hans Dampf. 60-559, 26x2,35" SnakeSkin, TL-ready, ca.765g
DSC_0691.JPG

*Kör du på ett par Hans Dampf och tycker dom är grymma? Skriv det här då
*Kör du på ett par Hans Dampf och tycker dom suger? Skriv det här då
*Kör du på dåliga däck eller börjar dina gamla bli utslitna och funderar på ett par nya?
*Läs då vad andra har att säga eller ställ dina frågor här!

Har du tur så har nån kört med samma däck som dig innan så jämför gärna med andra däck du kört på så hjälper vi varandra att hitta däcket som passar just oss.

Just däck är ett omdiskuterat ämne och har stötts och blötts lika länge som man har cyklat. Hur ett däck fungerar och upplevs handlar om så mkt mer än om däcket i sig. Det har att göra med vad man cyklat med innan, vad man förväntar sig, vilken åkstil man har, vilken cykel man kör på, underlaget, olika gummiblandningar, däcktryck, dämparinställningar etc. osv. med mera..
Som bäddat för trubbel alltså. Att nån är nöjd med sitt däckval betyder inte att nästa blir det så det blir lite av grisen i säcken hur man än gör. Men genom att läsa på lite så minskar man risken att stå helt snopen ute på favoritslingan iaf..

För några månader sedan så var jag på vippen att beställa ett par Schwalbe Wicked Will men det var (just då iaf) inte det lättaste att hitta FR (free ride) versionen, åtminstånde inte till bra pris. Letade och letade på dom vanliga siterna men fanns mest DH-versionen. Fick nys om Hans Dampf och läste lite recensioner och bestämde mig för att testa.

Enligt Schwalbe så är dessa efterföljaren till WW och då har dom mkt att leva upp till.
WW har under lång tid varit referensdäcket för AM-cykling och är det som många jämför med.
Nu har jag tyvärr inte provat Wicked Will och kan därför inte göra nån jämförelse dem emellan, men utan att göra nån värdering av vilket däck som är bäst så är jag hur som helst väldigt nöjd med HD som framdäck.

Jag kör ett HD med trailstar-gummi som framdäck, jag väger runt 75kg och kör med 1,6-1,8 Bar.
Har hunnit köra ca. 20 mil i både dammtorrt, regnigt och lerigt före med varierande underlag av spänger, träbroar, rötter, grus, hällar, lerhål och steniga partier. Det har än så länge funkat klanderfritt i alla lägen. Någon enstaka gång har jag fått släpp men det har kommit när jag varit förberedd på det och jag skulle vilja se det däck som aldrig släpper.

Efter 1:a provturen
DSC_0695.JPG

En sak jag uppskattar med nya framdäcket (körde Nobby Nick 2,25" paceStar innan) är att det är stabilt i sidoväggarna vid aktiv kurvtagning, tillåter låga däcktryck vilket ger skön komfort samt att det funkar klockrent vid skråkörning.
Som en bonus på det hela så kan jag numera bromsa mig ned för branta hällar och rotiga och stökiga partier där jag fått kliva av tidigare.

Efter ca. 1½ månaders användning. Uppskattningsvis 150-200km cykling. Korta transporter grus/asfalt, resten skönt stök i skogen. Inget nämnvärt slitage i mina ögon
DSC_0739.JPG

En detalj som skiljer sig mot föregångaren är att HD inte är rotationsbestämt, det finns alltså inget håll som ska monteras framåt eller bakåt. Nästan lite märkligt kan tyckas? Dom flesta "bra" däcken är väl rotationsbestämda? Finns tom. däck som monteras åt olika håll beroende på om dom ska sitta som fram eller bakdäck (Michelin XCR Dry Plus T.ex)

Vad detta beror på eller vad det har för inverkan på däckets egenskaper vet jag inte.
Är HD ett sämre däck än WW pga. detta?
Har Schwalbe gjort ett så bra däck att det inte behövs rotationsbestämmas?

Både ris och ros går att hitta när man läser om däcket.
När det gäller + så är det främst grepp, förutsägbarhet och säkerhet som nämns och när det gäller - så gäller det rullmotstånd samt slitage.
Ibland så läser man motsägelsefulla kommentarer men det är ju ingen exakt vetenskap det handlar om utan baserat på preferenser och personliga erfarenheter.
På tal om personliga erfarenheter, visst, däcket är lite tyngre och rullar lite trögare än mitt förra men det är inte stor skillnad, märkbar men inte mer. Knappast som att stryka på Swix blå på däcket.
Tänk också på att jag rullade på ett riktigt kasst däck innan. Ni som kört på greppiga däck innan kommer sannolikt inte märka någon förändring alls.

Här är några reviews från olika sidor.
Bikemagic.
http://bikemagic.com/gear/reviews/schwalbe-hans-dampf-tyres-review.html

mtbr.
http://reviews.mtbr.com/schwalbe-hans-dampf-review

Pinkbike.
http://www.pinkbike.com/news/Schwalbe-Hans-Damph-AM-Trail-Tire-tested-2011.html

Tänker ni beställa så kolla gärna runt lite, jag märkte själv att det kan skilja en hel del i pris. När jag köpte fanns dom billigaste hos bikes discount
http://www.bike-discount.de/shop/k3...n-trailstar-235-tl-ready-folding.html?mfid=78

Förhoppningsvis så är ni något klokare än innan.
För er som inte fått nog följer några klipp. Mycket nöje mina herrar!

Infomercial.

Commercial:

Förklaring av Schwalbes olika gummiblandningar

Tillverkning av Schwalbedäck

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
Lysande initiativ.

Jag är lite sugen på dessa i 29" men lite orolig att de inte ska få plats mellan kedjestagen i min ram. Är det någon med skjutmått som kan bekräfta Schwalbes angivna bredd på 60 mm?

/Johan

Jag har aldrig kört med andra Schwalbe än BigApple. Funderar på om dessa kan vara något för mig, velar lite mellan Nobby Nic 2,5 Trailstar Snakeskin och dessahäringa.

Mina krav i vanliga fall är: Gärna stor luftkammare, bra grepp med förutsägbart släpp, schysst rull och helst lätta utan att vara kondomer.

Just nu har jag Specialized Purgatory, vilka fungerar riktigt bra, men de har lite klen luftkammare ibland.

Kör på en Specialized Pitch och cyklar uppför för att få åka utför. Gillar lite stök men är inte jätteduktig.

Snälla bullen hjälp mig.

tarkovskij

Aktiv medlem
Jag har beställt ett par. De kommer vara en av flera starkt bidragande faktorer till att mitt mål för cykelvasan är att just komma i mål (och inte dö av utmattning på vägen - tre övriga är blue pig x-ram, sektorgaffel 130/150 och reverb).

De kommer också (förhoppningsvis) vara en starkt bidragande faktor till att 15 dagar i Portes du Soleil och Chamonix blir en fröjd för kropp och själ.

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
kazle skrev:
-------------------------------------------------------
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det någon med skjutmått som kan
> > bekräfta Schwalbes angivna bredd på 60 mm?
>
> Fanns en länk till en bra sida i en av de andra
> däcktrådarna:
> http://reifenbreite.silberfische.net/reifen-Schwalbe-Hans Dampf-26x2.35.html
> Förvisso inte 29", men borde kunna ge dig en aning i alla fall.

Toppen, tack.
Ser ut som att jag skulle kunna klara mig. Medelvärdet är 59 mm över dubbarna och det är inte så mycket mer än de ExiWolf jag har nu (57 mm enligt http://mtbtires.com/site2/tire-specs/64-wtb/61-wtb-tire-specs ).

Återstår bara att klura på om man ska köra trailstar både fram och bak eller pacestar bak :)

/Johan

alkeru

Medlem

JojjeM

Aktiv medlem
Och för de som blir sugna ser bike-discount ut att ha bra pris

Pacestar-Trailstar-kombopack för 64,95 euro (samma pris för 26" och 29").

/Johan

Gimpen

Aktiv medlem
alkeru skrev:
> Bra initiativ ja. Kände att jag kapade Wicked
> Will-tråden lite..

Jo jag fick själv lite dåligt samvete ;0)

alkeru

Medlem
Westman skrev:
> Jag skulle vilja prova ett par, att jämföra med
> MK2 2.4" (black chili). Tycker dom verkar bra.

MK2 2.4 är en annan av mina kandidater men den funkar inte så bra på blött underlag?

HD verkar vara väldigt allround och har hyffsad vikt.

marran

Aktiv medlem
Jag undrar var den myten kommer ifrån. Av de däck jag provat har Conti med black chili varit helt överlägsna Schwalbe bå blött underlag, då var det ifs gamla triple nano compound jag testade (Fat Albert 2,4)

soderblom

Aktiv medlem
marran skrev:
> Jag undrar var den myten kommer ifrån. Av de
> däck jag provat har Conti med black chili varit
> helt överlägsna Schwalbe bå blött underlag,
> då var det ifs gamla triple nano compound jag
> testade (Fat Albert 2,4)

Trots Black Chili-gummi var MK II vs Baron 2.3 som natt och dag på blöta hällar och rötter. Detta bevisades när jag hade båda cyklarna ute vid ett och samma tillfälle när en kompis var på besök i stan. Tror att det skiljer i gummiblandning och inte bara mönster mellan de två däcken. Eller så var mina MK II'or måndags-ex...

/David

Rattnalle

Aktiv medlem
Mina MKIIor känns som sugkoppar även när man är ute på klippor i regn, visserligen jämfört med de gamla MK utan BlackChili som var rent ut sagt farliga så fort det blev fuktigt.

Att de skulle vara dåliga i väta håller jag inte med om men kan inte jämföra med HD eller WW så hur bra de står sig i jämförelse kan jag inte uttala mig om.

Hanson

Aktiv medlem
Jag har kört med MKIIor både fram och bak ett tag. Innan dess satt det ett par WW på cykeln.
MKIIorna rullar nog aningen bättre men sidogreppet är något bättre på WW.

Just nu kör jag MKIIor fram och WW bak pågrund av att jag körde sönder sidorna på MKII bak.
Sidorna på MKIIorna sticker ut mer än dubbarna vilket gör att sidorna för smaka sten oftare
än WW där det oftast är dubbarna som smäller i stenarna. Kör på relativt breda fälgar (ZTR flow).

Nästa däckköp blir ett par HD då dessa verkar vara jämförbara med WW men väger ca 100g mindre.

Mathias skrev:
> Mountain King har ju ett glesare mönster. Men det
> ska ju vara samma gummi.

Black Chili är, konstigt nog, inte samma gummiblandning i alla däck.

marran

Aktiv medlem
Precis, Black Chili är Contis sätt att säga "durt unt bra", men black chili i RaceKing är av förklarliga skäl inte samma gummi som i Mud King Dh :)

Baron gissar jag är lite mjukare än MK2, efter att ha klämt på båda. Det passar även med att Baron är lite saftigare

Mtboholic

Medlem
Hallå! bra initiativ!
Jag skall köpa nytt både fram och bak, då mina rocket ron 2.1 börjar ta slut. Dessa satt på när jag köpte hojjen.
Mk och HD verkar ju intressant, även hört gott om Rubber queen!?
Det gäller medel-stökig singeltrack stig cykling, typ sörmlandsleden och en del i hellas. Mycket rötter och en del hällar. Annars barr/jord.
Det fins ju så många olika modeller av varje!? som inte säger mig så mycket. Som WIRE tyre, cad innebär det? Och folding? protection kan jag ju gissa.
UST?
Rullmotstånd är av lite mindre prio, men vill inte ha någonting som är trögt heller :)
Tack!

Gimpen

Aktiv medlem
Luthman Photography skrev:

> Black Chili är, konstigt nog, inte samma
> gummiblandning i alla däck.

Kanske är Continental's Black Chili en slags motsvarighet till Schwalbe's Triple Compound?
HD (samt många andra) finns ju både i PaceStar, TrailStar samt VertStar men är samtliga TriCompound...

marran skrev:
--------------------------------------------------------
> Av de däck jag provat har Conti med black chili varit helt överlägsna Schwalbe bå blött underlag

Det här går bara inte!!! Vi får ordna nån slags Conti Vs. Schwalbe shoot out och avgöra frågan en gång för alla.
Westman var ju inne på det spåret lite längre upp i tråden. Att göra en jämförelse mellan MK-II 2,4" och ett par HD.
Hanson har varit i krokarna när han jämförde med sina WW.

Mtboholic skrev:
--------------------------------------------------------
>Det fins ju så många olika modeller av varje!? som inte säger mig så mycket.
>Som WIRE tyre, cad innebär det? Och folding? protection kan jag ju gissa.
>UST? Det här med liten/stor luftkammare, är inget jag har särskild koll på heller

Wire: Däckets del som ligger mot fälgen (bädden/eng. bead) har en ståltråd inuti gummit för att göra däcket stark och få den att ligga på plats och förhindra att det krängs av fälgen vid mycket krävande körning, detta brukar göra däcken tunga men funkar bra för tyngre grenar som låter hojen och särskilt hjulen ta mkt stryk. T.ex down hill

Folding: Bädden har en tråd av kevlar/aramid i stället för stål vilket gör den lättare men även att däcket klarar att vikas och tryckas ihop utan att bädden deformeras och bli orund när man vecklar ut det igen.

UST: Det samma som tubeless, däcket behöver ingen innerslang (kräver oftast speciella fälgar) utan körs direkt på fälgen som ett bildäck. Man fyller på med lite tätningsvätska som tätar mot läckage.

Protection: På "vanliga" däck betyder det punkteringsmotstånd men när det gäller Mtb-däck så innebär det oftast att däcket har en sidoväggsförstärkning som skyddar däcksidan mot rivskador när man kör i stenig terräng. Räcker ju inte om den mönstrade delen är tålig om du ändå får punktering från sidorna.

Luftkammare: Enkelt uttryckt volymen i däcket. Ju större däck desto större luftkammare alltså.
Liten luftkammare kräver oftast lite högre tryck mot ett med större som "tål" lägre tryck.
Har man stor luftkammare så upplevs däcket även lite mjukare och komfortabelt när du kör över rötter etc. Luftkammaren bidrar ju då med en slags dämpningsfunktion.

Mathias

Aktiv medlem
>Det här går bara inte!!! Vi får ordna nån slags Conti Vs. Schwalbe shoot out och avgöra frågan en gång för alla.

Exakt! Däcktest FTW!

alkeru

Medlem
MTBR har i sin recension i första inlägget en liten jämförelsebild med delbetyg mot bla Rubber Quen (Trail King). Där vinner Conti på de flesta punkter. Sen om samma betyg skulle ges ut om däckena testats i svenska och blöta förhållanden är tveksamt. De körde i vad som jag förstod det Colorado som känns rätt snustorrt och annorlunda mot Sveriges skogar.

H.

Aktiv medlem
tarkovskij skrev:
> Jag har beställt ett par. De kommer vara en av
> flera starkt bidragande faktorer till att mitt
> mål för cykelvasan är att just komma i mål
> (och inte dö av utmattning på vägen - tre
> övriga är blue pig x-ram, sektorgaffel 130/150
> och reverb).

Cykelvasan, som vanns med en CX? Då skulle jag nog föredra några lätta och lättrullade semislicks istället.

> De kommer också (förhoppningsvis) vara en starkt
> bidragande faktor till att 15 dagar i Portes du
> Soleil och Chamonix blir en fröjd för kropp och
> själ.

Det låter mer rätt för däcken...

Westman

Aktiv medlem
alkeru skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Jag skulle vilja prova ett par, att jämföra
> med
> > MK2 2.4" (black chili). Tycker dom verkar bra.
>
>
> MK2 2.4 är en annan av mina kandidater men den
> funkar inte så bra på blött underlag?
>

Jag tycker att dom funkar bra även i väta. Det glesa mönstret rensar lera rätt bra, och greppet på hällar är rätt bra också (särskilt med lite lägre tryck)

Skulle gärna rulla lite HD vid tillfälle och jämföra.

Mtboholic

Medlem
Tack för de svaren Klavikel! Då är det väll kanske folding eller protection som gäller får jag en känsla av :)

Senast ändrad:

Gimpen

Aktiv medlem
Du behöver inte välja det ena eller det andra. Det finns folding/vikbara däck som har förstärkning. Förstärkningen kallas för SnakeSkin på Schwalbes däck

Mtboholic

Medlem
Man tackar återigen :)
Nu tror jag att det lutar åt ett par MK2or tror inte jag får in så mycket mer en 2.2. HD verkar ju bara finnas i 2.35.

Inga andra tips annars ? :)
Har inte gnott in mig så mycket på däck en.. ska kolla upp lite trådar! :)

tarkovskij

Aktiv medlem
H. skrev:
> Cykelvasan, som vanns med en CX? Då skulle jag
> nog föredra några lätta och lättrullade
> semislicks istället.

I knowz. Har en cross också som jag funderar på att köra, eller fick man ha bockstyre nu igen?

Gimpen

Aktiv medlem
Ja det stämmer.
Eller naven är det iaf, Switch EVO (Techno Lime Green)
Fast jag har byggt dom själv så det är mina egna hjul

Tycker nog dom verkar vara rätt så prisvärda.
Ganska lätta, rullar lätt och fint, har utbytbara kapslade lager, utbytbar frihjulsbody.
Dessutom kan man kan använda adaptrar för olika axlar med. Så dom klarar både QR, 10mm, 12mm samt X12-standarden..
Kul att dom finns i ett stort urval färger.

Har ju bara kört med dom under ca. 2 månader nu så är ju lite för tidigt att säga någon om den långsiktiga kvalitén men fråga mig om ett år. Men det verkar lovande än så länge iaf...

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
Ikväll blir det pyssel.
Håller tummarna att det finns plats mellan kedjestagen :)

2xhd.JPG

Och kanske en liten provrull om inte Uppsalaskogarna regnat bort.

/Johan

Någon som jämfört NN mot HD? Funderar på att skaffa lite fetare sulor till sommarens fjällcykling och dessa två är kandidater då de är förhållandevis lätta med storluftvolym.

Är det dumt att ta det något lättare (och billigare) NN istället för HD?

pMr

Aktiv medlem
Jag kan bara jämföra NN 26" mot HD 29", men jag skulle välja HD 7 dagar i veckan i fjällen. Greppet är fantastiskt på HD, och man slipper de tokfladdriga sidoväggarna på NN.
Inte jättelättrullat, men som sagt, magiskt grepp.

JojjeM

Aktiv medlem
Nu har jag kört ett par turer på mina HD och kan komma med ett preliminärt omdöme. Trailstar fram och Pacestar bak på helstel enväxlad 29er.

Efter montering (som gick mycket lätt på mina WTB-fälgar) pumpade jag upp till ca 2 bar och gav mig ut i en regnblöt skog där första intrycket blev stötigt och halt på hällar, särskilt bak. Sänkte trycket i omgångar och det blev mycket bättre men drivgreppet bak blev inte riktigt vad jag hoppats på. Luftkammaren var nog bästa uppgraderingen jämfört med ExiWolf som satt original. Den var riktigt skön på känt Schwalbevis. När jag kom hem kollade jag trycket och jag hade sänkt till drygt 1 bar :)

Inför tur två pumpade jag upp till 1,5 bar men släppte ut en smula efter en stund. Nu var det inte fullt lika blött och däcken levererade riktigt bra kombination av grepp, rull och stötdämpning utan obehagliga överraskningar. Trots det låga trycket kändes de stadiga och pålitliga, inte alls som NN 2,4 som blir sladdriga och svajiga i jämförelse. Jag vet inte om det är däckens förtjänst men trots att jag slog igenom så det sjöng i hjulen ett par gånger så blev det ingen snakebite.
Jag ska ge dem lite mer tid men eventuellt blir det ett Trailstar även bak.

Sammanfattning:
5 kottar för skön luftkammare och stadga även med lågt tryck.
5 kottar för greppet fram (trailstar) och 3 för greppet bak (pacestar).
4 kottar för rull

filename=snajgelskr_m.jpg

(som referens har jag senare år rullat i Uppsalaskogarna på Big Betty (GG och ORC), NN 2.4 SnakeSkin, Wicked Will FR och Conti MKII Protection 2.4 (black chili) och en kort period på WTB ExiWolf 2.35)

/Johan

pMr

Aktiv medlem
rooth skrev:
Nu har jag kört tre turer på mina HD och kan
komma med ett preliminärt omdöme. Trailstar fram
och bak på FS 29er.

Efter montering och Stansning (som gick mycket lätt på mina
Crest-fälgar) pumpade jag upp till ca 1,5 bar och gav
mig ut i en regnblöt skog där första intrycket
blev, nja, lite stötigt va?
Sänkte trycket i omgångar och det blev mycket
bättre. Luftkammaren var nog bästa
uppgraderingen jämfört med Ardent 2.25 som satt
på innan.

Inför tur två pumpade jag upp till 1,5 bar men
släppte ut en smula efter en stund. Nu var det
inte fullt lika blött och däcken levererade
riktigt bra kombination av grepp och
stötdämpning utan obehagliga överraskningar. Sisådär med rullmotståndet måste jag säga, här är Ardent klart mer lättrullade.
Trots det låga trycket kändes de stadiga och
pålitliga, inte alls som NN 2,4 som blir
sladdriga och svajiga i jämförelse.

Sammanfattning:
5 kottar för skön luftkammare och stadga även
med lågt tryck.
5 kottar för greppet
3 kottar för rull

(som referens har jag senare år rullat i
08-skogarna på Ardent 2,25, RubberQueen Black Chilli 2,2 och 2,4, NN 2,2

Tack JojjeM för finfin mall. :)

/Matte

JojjeM

Aktiv medlem
rooth skrev:
>
> Tack JojjeM för finfin mall. :)
>
> /Matte

Vassego :)

Westman skrev:
> JojjeM, du som rullat MK2, rullar HD alltså sämre?

Ja, det är nog min spontana känsla med reservation för att det var ett tag sedan jag körde MKII:orna och att de satt på en lättare cykel. Hade de bara funnits för stora hjul så hade de nog varit mitt förstahandsval.

/Johan

Rattnalle

Aktiv medlem
JojjeM skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > JojjeM, du som rullat MK2, rullar HD alltså
> sämre?
>
> Ja, det är nog min spontana känsla med
> reservation för att det var ett tag sedan jag
> körde MKII:orna och att de satt på en lättare
> cykel. Hade de bara funnits för stora hjul så
> hade de nog varit mitt förstahandsval.
>
> /Johan

Snackar vi natt och dag eller är det olika nyanser av brunt?

Mitt X-king jag har bak börjar redan visa väv på sidorna efter två månader på cykeln så är väl dags att fundera efter ersättare så att jag har ett hemma när det dör. Har ett MKII fram som jag är riktigt nöjd med i övrigt men det lider ju också av att sidoväggarna sticker ut utanför mönstret vilket uppenbarligen inte är så bra för hållbarheten...

JojjeM

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
> Snackar vi natt och dag eller är det olika
> nyanser av brunt?

Det senare, helt klart. HD rullar (också) riktigt bra för att vara ett så kralligt däck.

/Johan

Rattnalle

Aktiv medlem
JojjeM skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Snackar vi natt och dag eller är det olika
> > nyanser av brunt?
>
> Det senare, helt klart. HD rullar (också) riktigt
> bra för att vara ett så kralligt däck.
>
> /Johan

Hittar inga riktigt bra bilder där det syns hur pass mycket mönsterutstick det är på sidorna. Slutar mönstret i nivå med däcksidan eller sticker det ut en bit utanför? WW har ju t.ex. sina sidonabbar som borde skydda lite om man glider av stenar så att inte sidorna blir uppslitna.

Topp