Däck till hybridcykel

Te5tman

Medlem
Däck till hybridcykel
Vad rekommenderas att sätta på min richmond 1.5sl när det är dags att plocka av vinterdäcken? Cyklar nästan uteslutande på asfalt, lågt rullmotstånd och få punkteringar uppskattas 😀

Bengt-re

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Har hittat trådar där folk slängt sina Gp4s när de blivit less på punka..medan vissa hyllar dom? Mystiskt 🤔
De är bra, men som allt annat kompromisser. Jag har pendlat 80+ km på dem och cyklat brevets på dem. Det är inget dåligt däck, men alltid en kompromiss med rullmotstånd, slitstyrka och punkatålighet.

Te5tman

Medlem
Däck till hybridcykel

Te5tman

Medlem
Däck till hybridcykel
Tack för engagemanget, nu en följdfråga på fälgen står det: etrto 622-17c 700c 6061 t-6

vad rekommenderas för däckstorlek?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Pendling? Hur långt varje dag? Mitt svar är: så tjocka du kan få in under skärmarna.

Hur tjocka är dubbdäcken? Hur tjocka var de gamla sommardäcken?

tobiascyklar

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Satte på schwalbe delta. Cruiser idag. Funkat bra. Pendlar numer 15 km per dAg vilket är betydligt kortare än tidigare och är inte lika kinkig med däck. Delta cruiser billiga , väldigt punkasäkra och jag märler inget speciellt av dåligt rullmotstånd, cyklar i stockholm ändå med mycket start och stopp. Tidigare kört mycket hyper voyager och contin4000 funkat bra det med. Men för pendling är däckval inte så viktigt tycker jag, om vi inte snackar enkel 10 -15 km plus så ganska ointressant. Billigt och punkasäkert blev för mig delta cruiser

d_anders

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Jag kör 25 mm, men har kört mellan 23 - 32 mm (större klarar jag inte med mina skärmar). På bra vägar tycker jag att alla bredder känns likvärdiga så länge som man kör på vettigt tryck. På mjukt eller ojämnt underlag är bredare bättre.

Jag inbillar mig att det är mindre risk att vassa saker fastnar i däcken när man har högt tryck, men har inga belägg för det.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Jag inbillar mig att det är större risk att vassa saker penetrerar igenom däcken lättare när man har högt tryck, jämfört med lägre tryck där det vassa föremålet oftast "fjädrar tillbaka" eftersom däcket ger efter, och således oftast inte medför någon punktering. Jag har belägg för det.

d_anders

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Håller med om det. Å andra sidan har väl ett bredare däck (med rimligt tryck) större kontaktyta mot marken och kommer köra på fler vassa föremål per tidsenhet

d_anders

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Fast när man väl har små sprickor etc så har jag fått för mig att det är mindre risk att det fastnar saker med högt tryck i däcken då sprickorna trycks ihop mer

Annors

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Den absolut största punkteringsrisken på pendlarcyklar är inte högt eller lågt tryck på grund av däcksbredd om det är rätt tryck för däcket. Många har för lågt tryck i hjulen på sin pendlare för man kollade inte trycket i däcket på nån vecka eller två. Då exponeras däcksidorna och helt plötsligt kan man få punka av precis allt. De som rekommenderat gp4s2 vet nog att de är kända för kassa däcksidor men med rätt tryck så ska de hålla länge.
Pendlardäck brukar jag välja efter det skall hålla länge, inte ge problem och hyfsat lågt rullmotstånd.
Just nu ligger det Hutchinson overide på pendlargravel cykeln på sommaren och Schwalbe CX PRO på vintern. Bor i skåne så kör sällan med dubb. De dagarna tar jag bilen. En favorit som träningsdäck är Vittoria Rubino Pro. Helst den som inte är alla fancy G+ tillägg o sånt. Brukar kosta 350 för 2 på Wiggle/CRC https://www.wiggle.co.uk/vittoria-rubino-pro-clincher-25c-black-tyres/
De vägrar slitas o få punka. Det trista är man får ju aldrig experimentera med däck vilket jag gillar.

DanielS

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Den absolut största punkteringsrisken på pendlarcyklar är inte högt eller lågt tryck på grund av däcksbredd om det är rätt tryck för däcket. Många har för lågt tryck i hjulen på sin pendlare för man kollade inte trycket i däcket på nån vecka eller två.
Tycker du har en poäng här, sedan jag börjat använda bredare däck (42mm) så behöver jag inte pumpa lika ofta. Det verkar som den större luftvolymen tillsammans med lägre tryck tenderar att hålla längre?

roller

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Tycker du har en poäng här, sedan jag börjat använda bredare däck (42mm) så behöver jag inte pumpa lika ofta. Det verkar som den större luftvolymen tillsammans med lägre tryck tenderar att hålla längre?
Om man vill slippa pumpa ofta och kan tänka sig några gram mer vikt så kan jag rekommandera Continental Tour Hermetic Plus slangar. Bättre punkaskydd får du på köpet.

ooms

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Jag kör 35 mm (eller om det är 37?) på mina 17c-fälgar. Skulle inte vilja ha bredare på dem, framförallt inte om det ska köras låga tryck.

Annors

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Om man vill slippa pumpa ofta och kan tänka sig några gram mer vikt så kan jag rekommandera Continental Tour Hermetic Plus slangar. Bättre punkaskydd får du på köpet.
Ja vi är olika ;) Helst rekommenderar jag latexslangar för då måste man kolla varje dag :) Alla slangar med extra tätningsguck har jag mycket dålig erfarenhet av. De brukar inte gå att pumpa för ventilen geggat igen när man väl vill pumpa dem. Bättre att kolla luften ofta.

roller

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Ja vi är olika ;) Helst rekommenderar jag latexslangar för då måste man kolla varje dag :) Alla slangar med extra tätningsguck har jag mycket dålig erfarenhet av. De brukar inte gå att pumpa för ventilen geggat igen när man väl vill pumpa dem. Bättre att kolla luften ofta.
Just den slangen har inget tätningsguck i sig utan är lite tjockare slang och håller därmed trycket betydligt längre. Fast jag förstår att det var inte din poäng här....

Annors

Aktiv medlem
Däck till hybridcykel
Just den slangen har inget tätningsguck i sig utan är lite tjockare slang och håller därmed trycket betydligt längre. Fast jag förstår att det var inte din poäng här....
Aha. Ja bra tät slang är bra på en pendlare. Sen ska man kolla luften ofta ändå. Det är ett bra första steg mot färre punkor. Ofta punkar man på grund av dåligt underhåll av luft, däck och det värsta av allt... kassa fälgband som glider snett. Har på sistone hjälpt 4-5 av cykelpolarna med helt omöjliga punka problem med punkor för att se att orsaken är fälgbanden.

Te5tman

Medlem
Däck till hybridcykel
Ungefär... inget är ett rakt svar i cykelvärlden. Ett 35c skall vara 35mm men jag har sett 38mm breda däck som det står 35c. Har ett par 38c som är 40mm står 38c och 40mm bredvid vartannat....
Men se listan som en guide.
Ok beställer ett par 700x35 (37-622) sen får jag väl bli överraskad..tänker att de borde vara mellan 35-37mm 😅

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer