Däck till mtb för tjejvättern

lmoberg

Ny medlem
Sambon tänkte cykla tjejvättern igen.
Då hennes rygg pajat tidigare cyklar hon på sin mtb.

Vilka däck ska hon välja? Fälgarna är 21mm, kan ev byta till fälgar på 17mm om det blir bättre.

Hur mycket vill du/ni lägga? Ska det gå snabbt på loppet bara, eller ska däcken användas senare till någon regelbunden åkning? Rekommendationen för 21mm fälgar är ju minst 35mm däck vilket inte är så jättesnabbt på ren landsväg men går väl an. Finns hur mycket som helst att välja mellan i alla olika prisklasser.

Ang. det där med ryggproblem så kan det hjälpa om hon sitter mer upprätt. Finns det en landsvägscykel med i bilden?

lmoberg

Ny medlem
Salabaladala sa:
Hur mycket vill du/ni lägga? Ska det gå snabbt på loppet bara, eller ska däcken användas senare till någon regelbunden åkning? Rekommendationen för 21mm fälgar är ju minst 35mm däck vilket inte är så jättesnabbt på ren landsväg men går väl an. Finns hur mycket som helst att välja mellan i alla olika prisklasser.

Ang. det där med ryggproblem så kan det hjälpa om hon sitter mer upprätt. Finns det en landsvägscykel med i bilden?
Däcken kommer nog inte användas mycket efter rundan.
Ang ryggen så såldes hybriden för några år sen och tanken racer slopats men mtb fungerar fin.

Skulle alltså vara bättre med 17mm fälg?

lmoberg sa:
Däcken kommer nog inte användas mycket efter rundan.
Ang ryggen så såldes hybriden för några år sen och tanken racer slopats men mtb fungerar fin.

Skulle alltså vara bättre med 17mm fälg?
Ah okej ja då kanske man inte vill lägga så jättemycket pengar på däcken. 17mm fälg låter definitivt bättre om det är tänkt att hon ska ha räcerdäck, men 35mm är ju inte så hemskt det. Skönt att åka på som motionär också, inte mycket vibrationer i händer och arsle. Precis som någon sa så passar alla 28" däck till 29", eftersom det är samma storlek. Logiskt och bra. Du hittar mycket prisvärt i segmentet 250kr/st.

Batty

Ny medlem
Salabaladala sa:

Varför minst 35mm däck? Min landsvägscykel kom med 19mm breda fälgar och 25mm däck vilket jag tycker funkar bra

Luzen

Aktiv medlem
En bred fälg kan ha svårt att hålla ett smalt däck med högt tryck. Beredare däck behöver mindre tryck.
Man vill inte uppleva att däcket åker av fälgen i 50 knyck.

kais01

Aktiv medlem
bredare fälg med oförändrat däck ger fördel av minskat rullmotstånd i takt med den resulterande faktiska diameterökningen, och samtidigt möjligt sänka trycket utan höjt rullmotstånd.

pendlar själv på 20i fälg och 32 mm däck. skulle kalla förhållandet mellan däck och fälg harmoniskt. rullet högsta klass, bäst vid 4 bar, går man högre i tryck försämras rullet.

röstar för ts på 21mm fälg, och 32-40 mm däck.

Batty sa:
Salabaladala sa:

Varför minst 35mm däck? Min landsvägscykel kom med 19mm breda fälgar och 25mm däck vilket jag tycker funkar bra
Lufttryck och form och sånt. Helt sant det du säger att det kan gå bra ändå. Upp till var och en ifall man vill följa rekommendationerna.

https://www.google.com/search?q=rim+width+tyre+width+chart&sxsrf=ACYBGNRMxZvZA3puVLJSTINea_hFvJgelg:1575828363634&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjJn92O0qbmAhX6isMKHUBKD3YQ_AUoAXoECA4QAw&biw=2327&bih=1179&dpr=1.1#imgrc=CQhMm3GpCMY9_M

ambientzz sa:
+1. Ser skitbra ut.

lmoberg

Ny medlem
Damen kommer få cykla tjejvättern på ett par Continental GP5000, funderar på att göra dom tubeless i samma veva. Kan jag använda mina Alexrims XC49 17mm fälgar till det?

Senast ändrad:

lmoberg

Ny medlem
Luzen sa:
lmoberg sa:
Luzen sa:
lmoberg sa:
Damen kommer få cykla tjejvättern på ett par Continental GP5000, funderar på att göra dom tubeless i samma veva. Kan jag använda mina Alexrims XC49 17mm fälgar till det?
Vilken bredd på däcken väljer du?
17mm
På däcken? Omg..
Nej nej, jag som inte läste frågan. Det blir 32mm på däcken och 17mm på fälgen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer