Däck till Paris Roubaix Challenge

larsba

Medlem
Jag och två cykelkompisar har anmält oss till Paris Roubaix Challenge i april i vår. Förra året var det Flandern Runt, och den pavén lyckade inte avskräcka oss. I alla fall inte mer än några månader. Sedan glömde vi bort hur skakigt det var..
Nu undrar jag över vilka däck jag ska välja. Jag har en Cannondale Supersix Ultegra 2019 med Hollowgram hjul. Och enligt Cannondale ska jag kunna få rum med 28mm däck.
Så vad ska jag välja? Challenge har ett däck speciellt för Roubaix. Continental har flera däck med bra punkteringsskydd, men enligt vissa trådar blir det för stötigt. Scwalbe? Vittoria Pro kanske?
Jag siktar på kanttrådsdäck, ej tubeless. Vill kunna fixa punka snabbt och ha med många slangar....

Rock

Aktiv medlem
Panaracer GravelKing eller Vittoria Corsa Control 28mm hade jag gått på. Båda är trevliga däck.

Jag hade inte valt ett däck som precis får plats i ram/gaffel. Risken att ett hjul blir lite skevt eller lera/grus som fastnar är förhållandevis stor.

Ta inte dom däcken som Spindelben körde med iaf. Han hade ganska så ont i rumpan :)

bonbon

Aktiv medlem
"ska kunna få in 28mm" betyder ju till att börja med att vissa "28mm" däck funkar och andra inte (eller mindre bra på icke-parkettgolv), eftersom de är olika stora.
Men CD kanske iofs lägger in större marginaler i betydelsen än andra tillverkare.

Drosa

Aktiv medlem
Pirelli pz eller ännu hellre Veloflex master skulle varit mitt val. Challenge vill jag däremot bestämt avråda från. Sämre dyrt skräp har jag aldrig sett maken till. Punkar i parti och minut.

frankfurt

Aktiv medlem
Kul med gatsten!
Jag har kört båda. 25 mm FMB-tuber båda gångerna.
Det är ganska stor skillnad mellan salsgolven på flandern och Roubaix :)
Men med tub tycker jag att 25 var gränsfall neråt, 28 skulle nog varit perfekt, men skulle tycka att det var lite läskigt med kanttråd.
Vad väger du, jag upplevde det som en stor fördel att väga lite mer (86).

emilh

Aktiv medlem
Kan tillägga att sist jag körde Roubaix-pavé så var det på 28mm Schwalbe tubdäck som dopats med lite tätningsvätska. Det kändes så bra som de nu kan kännas.

Sedan dess har det dock hänt en hel del med landsvägscyklar för att inte tala om hela fenomenet ”gravel bikes”, så idag går det nog utan vidare att komfortcykla sig igen rubbet på 40mm gummi och då även köra snabbt mellan sektionerna, men det vore ju fusk.

larsba

Medlem
Kul med gatsten!
Jag har kört båda. 25 mm FMB-tuber båda gångerna.
Det är ganska stor skillnad mellan salsgolven på flandern och Roubaix :)
Men med tub tycker jag att 25 var gränsfall neråt, 28 skulle nog varit perfekt, men skulle tycka att det var lite läskigt med kanttråd.
Vad väger du, jag upplevde det som en stor fördel att väga lite mer (86).
80 kilo efter julen, men siktar på i form 78kg.

larsba

Medlem
Panaracer GravelKing eller Vittoria Corsa Control 28mm hade jag gått på. Båda är trevliga däck.

Jag hade inte valt ett däck som precis får plats i ram/gaffel. Risken att ett hjul blir lite skevt eller lera/grus som fastnar är förhållandevis stor.

Ta inte dom däcken som Spindelben körde med iaf. Han hade ganska så ont i rumpan :)
Jag kollar mer och mer på Vittoria Corsa Control, det är väl uppföljaren på deras Open Pavé? Och jag föredrar nog mjukt och följsamt framför starkt punkteringsskydd.

lundatok

Aktiv medlem
Jag körde en gång med de där 28 mmVittoria-tuberna med grön rand på min CX, en gång med 25 mm Schwalbe kanttrådsdäck och aerohoj samt en gång på en vanlig lvg och 27 mm FMB. Allt funkar, 40 mm och gravel är väldigt mycket för mycket.

Och nej, ta inte Spindelbenens däck.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag körde en gång med de där 28 mmVittoria-tuberna med grön rand på min CX, en gång med 25 mm Schwalbe kanttrådsdäck och aerohoj samt en gång på en vanlig lvg och 27 mm FMB. Allt funkar, 40 mm och gravel är väldigt mycket för mycket.

Och nej, ta inte Spindelbenens däck.
Smart val. Men viktigast av allt, använd inte min kropp.

Tricky

Medlem
Min input efter att ha kört både sportiven och ”tränat” är att däcken är viktiga men att storleken på luftkammare och däckstrycket är det viktigaste. Har kört Pro One tub, Challenge Roubaix, Conti 4 season och kommer köra GP5000tl 32 mm denna gång.
Förra gången jag körde hela så var det tight för framdäcket i gaffeln så fick använda det mesta av vattnet att spola rent efter varje pavéavsnitt med skit på. Så gå inte för brett.
Lycka till!

Köp & Sälj

Topp