Däck till pendlaren

Pugilism

Aktiv medlem
Däck till pendlaren
Nu är det dags att införskaffa nya däck till pendlaren och det är klart att det ska vara happy-korrekta däck. Man vill ju inte göra bort sig :)

Så lite vad jag tänker mig. Vardagspendling, blir ca 3 till 4 mil om dagen beroende på väg. Bra rull är uppskattat men jag klarar av det på dubbisar så punkaskydd och slitstyrka känns viktigare. Ramen klarar 42, har kört på 35 förut.
Är det Vittoria Randonneur som är bäst? Eller är det värt att ha reflekterande sidor?

Pugilism

Aktiv medlem
Däck till pendlaren

moros

Aktiv medlem
Däck till pendlaren
Jag kör på tråkiga Schwalbe Marathon i standardutförande och reflekterande sida, 37mm. Cyklar inte så långt som du men är väl ett uppskattat däck med lågt rullmotstånd för ett touring-däck enligt ovan nämnda sida, 37 är visst bäst av de 4 testade bredderna. Har inte så mycket att förhålla mig till men tycker det är ett bekvämt och prisvärt däck att cykla på.

NickPick

Aktiv medlem
Däck till pendlaren
Varför tycker du att det är ett bra pendlardäck? Det är nästan 100% asfalt på min väg till jobbet. Bara i undantag blir det kanske en grusväg.
Svårt att veta ditt underlag, det men du verkade ju inte ha problem med dubbisar.
Fördelen med tex cxdäck är att dom är mjuk och följsam, dvs blir trevliga att cykla på.

Mönstret är ju för Hard pack som det heter, och kan nog mest liknas med ett touring eller hybriddäck när man ser det. Använder det själv.

Gimpen

Aktiv medlem
Däck till pendlaren
Kört på Marathon Winter under ett par månader denna "vintern"
Kör nu på Marathon Supreme 40mm (eller 42mm? minns ej)
Rullar bättre än Winter men känns trögare än G-One Speed 35mm som jag körde våren-hösten 2019.

Dock pendlar jag en mil kortare varje dag nu samt att det är klart skönare dämpning (kan ha med större volymen att göra också) och märkbart bättre bromsgrepp på Marathon.

Punkaskydd kan jag ej uttala mig om, ej punkat på något av dem samt att jag bara pendlat typ 150mil som mest på något av de däcken.
Antar att det är någorlunda likvärdigt skydd...

Jag skulle säga, lätt pendlare = G-One Speed.
Tung pendlare/packning/touring/ dåligt underlag = Marathon Supreme.

Jag var nöjd med G-One Speed som snabbrullat pendlardäck men föredrar komfort, grepp och sånt framför all out speed..
Sällan man kör över 30km/h ändå och när man väl gör det är det typ 1 minut i taget sen broms till 0 vid nästa trafikljus...

roller

Aktiv medlem
Däck till pendlaren
Efter att ha härkat runt i vinter på Schwalbe marathon winterer känner jag mig inte helt välvillig till det namnet. Men det här är kanske en helt annan upplevelse?
Supreme är inte jämförbara med deras dubbisar. Rullar helt ok och har bra punkaskydd. Körde flera år med ett par innan de pensionerades. Hittade bl.a. söndersmulade glasbitar (som mjöl) i däcken när jag bytte dem.

zodah

Aktiv medlem
Däck till pendlaren
Kör själv på Marathon Supreme 32 och 37:or så dessa får min rek. Provar nu Vittoria Voyager Hyper i 32. De är mkt lika Supreme, i stort sett exakt samma mönster bla, men mjukare, eller är det följsammare man säger, och därmed skönare. Läste mig till att slitbanan i Hyper är tunnare än Supreme så punkaskyddet är väl sämre. Men det är inget jag märkt av än så länge.

Skulle nog helst ha lite smalare, säg 28, speciellt under sommaren, men det är kanske mest fåfänga.

izar

Aktiv medlem
Däck till pendlaren
Kanske skall prova det. Kör nu Marathon Almotion, men det känns inte alls lika snabbt som Vittoria Voyager Hyper. Tror dock det är mer punkasäkert och klarar rullgrus och väta bättre.

Tittar man på bicyclerollingresistance så verkar de vara väldigt snarlika där Vittoria rullar aningens lättare medans Schwalbe däcket har lite bättre punkaskydd. Jag har alltid prioriterat punkaskydd på pendlaren då man alltid får punka när man har bråttom med bonus att det regnar och är kallt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer