Däck till rollers?

n3wton

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Tja!

Ska bli med rollers imorgon, för att variera inomhusträningen på Monarken. Vill jag cykla med mina dyra Rene Herse-däck eller ska jag sätta på blåa däck på cykeln?

Om du har en kompis som en gång cyklade på roller med sina vanliga däck är jag inte så intresserad, men om du har cyklat sönder dina findäck efter 20 h på rullarna så är jag mer intresserad!

Hit me!

nisseson

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Jag har inte mycket erfarenhet (min roller används mindre än den borde...) men mina GP5000 har inte slitits synbart av användande på min Elite Quick Motion. Det är väl rätt perfekt skonsamt rullunderlag för ett däck tänker jag.

YMMV

n3wton

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Jag tänker också att det är skonsamt underlag, men att det går hårt åt däcksidorna som måste "flexa" lite mer på rullarna än på asfalt. Tror jag.. På de aktuella däcken är däcksidorna som bakplåtspapper i tjocklek ungefär..

Joem

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Jag körde vintern 2019/2020 på rullar och hade Ingen särskild set up avseende däcken. Tappade ur en del luft dock, men det var mest för att få följsamhet. Vill minnas jag körde på Conti Ultrasport, 25 mm.

Lejon

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Min erfarenhet är inte att det slits särskilt hårt, men däcken blir en smula varma och liksom lite glansiga. Jag inbillar mig att det är något slags slitage som de inte är riktigt tillverkade för. Jag skulle inte välja dyra däck som jag sen vill köra vidare på utomhus även om jag egentligen inte vet om de ”skadas” trots måttligt slitage för ögat.

n3wton

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Tror mig ha fiskat tag i ett par beggade trainerdäck, så det får bli ett test med dom! Tanken är ju att rollers ska vara lättillgängligt och smidigt, men eftersom racern ändå inte rullar ute under vintern så kan den ju lika gärna stå med blåa däck på.

Skämt åsido, kan man slänga upp sin hyfsat långa mtb på rullarna eller imploderar något då?

Maakus

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Tror mig ha fiskat tag i ett par beggade trainerdäck, så det får bli ett test med dom! Tanken är ju att rollers ska vara lättillgängligt och smidigt, men eftersom racern ändå inte rullar ute under vintern så kan den ju lika gärna stå med blåa däck på.

Skämt åsido, kan man slänga upp sin hyfsat långa mtb på rullarna eller imploderar något då?

Nä det funkar (kanske).
Körde min gamla XC hoj i trainer.
Vet inte om de klarar boost-axel dock...
Och det kanske blir lite fladdrigt om man har för flack gaffelvinkel.

n3wton

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Nu är det ju rullar det handlar om, så då är ju frågan mer om cykeln är för lång för rullarna tänkte jag. Har sett folk värma upp på rullar med sina XC-cyklar vill jag minnas..

Singular

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Nä det funkar (kanske).
Körde min gamla XC hoj i trainer.
Vet inte om de klarar boost-axel dock...
Och det kanske blir lite fladdrigt om man har för flack gaffelvinkel.
Det är inte en trainer utan klassiska rullar (där cykeln inte sitter fast utan går på tre rullar) - det funkar utmärkt även med MTB (många proffs använder det som framförallt uppvärmnings-/nervarvningsverktyg), men det kan nog faktiskt vara värt att kolla upp om de kan bli tillräckligt långa (alltså om de tillåter modernlång hjulbas).

n3wton

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Det är inte en trainer utan klassiska rullar (där cykeln inte sitter fast utan går på tre rullar) - det funkar utmärkt även med MTB (många proffs använder det som framförallt uppvärmnings-/nervarvningsverktyg), men det kan nog faktiskt vara värt att kolla upp om de kan bli tillräckligt långa (alltså om de tillåter modernlång hjulbas).
Man ställer in avståndet på rullarna efter hjulbasen antar jag? Om den inte räcker till och man då kör med framhjulet lite framför centrum av rullen förmodar jag att sannolikheten att dö av att köra av rullarna är större än om man centrerar dem - korrekt?😛

Maakus

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Ahaaaaaaaaaaa du menar så.

Då beror det väl på hur lång man göra en roller.
Du får sänka gaffeln så den blir kortare.

Singular

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Jag tror att Tacx (som jag kör på) anger 1100mm som max för hjulbasen, men det GÅR naturligtvis att köra med något längre. Som tumregel vill man att framaxeln är strax bakom centrum på främre rullen.

n3wton

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Här jobbar vi snabbt!

DD1CA787-9A74-4362-A3DE-2C0AC7F8D279.jpeg

150 riksdaler, som hittat!

n3wton

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Funkade fint! Rullade Zwift i en kvart, får testa mer vid tillfälle. Blir nog fint med inomhusdistans på rullar istället för den ganska enformiga Monarken. Man åker lätt av om man fipplar med annat och man behöver vara lite alert, iallafall när man bara spenderat 15 minuter på rullarna.

A6B773F6-8443-47D9-A7F7-A95BCAB83D1C.jpeg

300CFE6C-3AC4-44A2-BE02-EB22BECB47E5.jpeg

20B50344-BB7E-4C62-8488-15AF285FF0AA.jpeg

Singular

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Funkade fint! Rullade Zwift i en kvart, får testa mer vid tillfälle. Blir nog fint med inomhusdistans på rullar istället för den ganska enformiga Monarken. Man åker lätt av om man fipplar med annat och man behöver vara lite alert, iallafall när man bara spenderat 15 minuter på rullarna.

Visa bilaga 533218

Visa bilaga 533219

Visa bilaga 533220
Heja!

Jag upplever att man inte riktigt blir lika stum i kroppen av att köra länge på rullarna, sannolikt för att cykeln rör sig under en. Det är betänkligt spännande att ställa sig upp, men funkar faktiskt hyfsat - man får bara se till att inte röra cykeln så mycket i längsled.

n3wton

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Heja!

Jag upplever att man inte riktigt blir lika stum i kroppen av att köra länge på rullarna, sannolikt för att cykeln rör sig under en. Det är betänkligt spännande att ställa sig upp, men funkar faktiskt hyfsat - man får bara se till att inte röra cykeln så mycket i längsled.
Sån är nog min känsla också. Ibland har jag kört Monark i tre timmar men oftast vill man inte sitta längre än 90 minuter (och jag kör aldrig längre "riktiga" pass än så ändå). Eftersom Monarken inte rör sig en millimeter blir det ju väldigt statiskt. Sen är väl fördelen med rullar att jag nu kan sitta på den riktiga cykeln jag sen också ska sitta länge på utomhus också, med alla fördelar det för med sig.

Det går ruggigt fort att ramla av rullarna om man vobblar till, försöker korrigera och sen klantar till det. Pang, så står man bredvid istället!😄

n3wton

Aktiv medlem
Däck till rollers?
Sliter det lika fram eller kunde man fuskat med det?
Jag ställde ju frågan från början så det är knappast jag som var svaret, men min spontana känsla är att om jag haft några vanliga racerdäck typ GP5000 så hade jag inte orkat byta. Nu kommer just denna cykeln inte vara utomhus innan försommaren ändå (cyklar lvg med skärmar på vintern) och då kan man lägga några minuter på däckbyte och sen låta cykeln stå, tyckte jag.

Köp & Sälj

Topp