Däckbredd, vill bli mer trail

Joddan

Medlem
Kör en Orbea Oiz med 29" Mavic Crossmax Pro Carbon fälgar. Alltså ganska hårt XC racing inriktad. Skulle vilja konvertera till mer trail-inriktat stuk.

Fälgarna har innermått 23 mm, och Mavic rekommenderar däck upp till bredd 2.25. Jag skulle gärna nå till 2.35 kanske 2.40 om möjligt, men frågan är om det blir helt tokigt runt däckprofilen och om det är en stor skillnad?

Någon med erfarenheter?

Lite inriktad på Maxxis Minion DHR 2, så breda jag kan få på utan att förstöra profilen på däcket.

Tacksam för tips/erfarenheter.

n3wton

Aktiv medlem
Bekymret med så smala fälgar blir att däcket vill "rulla av" fälgen vid kurvtagning och tappar därmed sin förmåga att behålla kantgreppet. Kör man långsamt kommer du förmodligen uppleva ett avsevärt mycket bättre grepp både val gäller driv- och bromsgrepp, men i jämförelse med breda fälgar får du ganska dåligt kantgrepp.

Jag hade kört så smala däck som går men som ändå har lite mer grepp än rena xc-däck, men du har inte så mycket ut av att sätta på bredare däck än vad fälgarna klarar av. Redan vid 2,25 skulle jag säga att du är en bra bit förbi vad som är lämpligt för 23 mm breda fälgar. Fungerar såklart kanon att cykla på, men vill du ha riktigt krispigt kantgrepp är det döfött.

För stigcykling hade jag själv inte valt något annat än 30 mm innerbredd om jag hade "rätt cykel", men man får ju bekymmer då en xc-cykel ofta inte har plats för så breda däck som en så bred fälg resulterar i. Jag kör själv 27-fälg med 2,3 Aggressor och då är det tight som satan på min Kona HeiHei -21, och jag kan gissa att en Oiz inte är så mycket mer rymlig baktill. 27-fälg och 2,3-däck fungerar ganska bra, men hade jag haft utrymme hade jag som sagt haft 30-fälg istället. Jag skulle först gå till 30-fälg med 2,3-däck snarare än 27-fälg och 2,5-däck ska sägas också.

Joddan

Medlem
Bekymret med så smala fälgar blir att däcket vill "rulla av" fälgen vid kurvtagning och tappar därmed sin förmåga att behålla kantgreppet. Kör man långsamt kommer du förmodligen uppleva ett avsevärt mycket bättre grepp både val gäller driv- och bromsgrepp, men i jämförelse med breda fälgar får du ganska dåligt kantgrepp.

Jag hade kört så smala däck som går men som ändå har lite mer grepp än rena xc-däck, men du har inte så mycket ut av att sätta på bredare däck än vad fälgarna klarar av. Redan vid 2,25 skulle jag säga att du är en bra bit förbi vad som är lämpligt för 23 mm breda fälgar. Fungerar såklart kanon att cykla på, men vill du ha riktigt krispigt kantgrepp är det döfött.

För stigcykling hade jag själv inte valt något annat än 30 mm innerbredd om jag hade "rätt cykel", men man får ju bekymmer då en xc-cykel ofta inte har plats för så breda däck som en så bred fälg resulterar i. Jag kör själv 27-fälg med 2,3 Aggressor och då är det tight som satan på min Kona HeiHei -21, och jag kan gissa att en Oiz inte är så mycket mer rymlig baktill. 27-fälg och 2,3-däck fungerar ganska bra, men hade jag haft utrymme hade jag som sagt haft 30-fälg istället. Jag skulle först gå till 30-fälg med 2,3-däck snarare än 27-fälg och 2,5-däck ska sägas också.
Tack för utförligt svar. Hmm, lite det jag var rädd för. Har funderat på om det är så att jag behöver bygga om hjulen och byta till bredare fälg (eller tom nytt hjulset), men vill helst inte 😊. Finns några på nätet som skriver att de lyckas matcha in fälgar med däck upp till 2.6 på Oiz, men då är det nog tight värre som du säger.

Oiz:en känns som en raket i XC-spåret, men stenhård och oförlåtande obekväm i den mer tekniska stigcykligen dit jag vill spendera mer tid.

Kanske blir lite att börja med att utvärdera och laborera med däckalternativen upp mot 2.25 på befintlig hjuluppsättning.

BJS

Aktiv medlem
Tack för utförligt svar. Hmm, lite det jag var rädd för. Har funderat på om det är så att jag behöver bygga om hjulen och byta till bredare fälg (eller tom nytt hjulset), men vill helst inte 😊. Finns några på nätet som skriver att de lyckas matcha in fälgar med däck upp till 2.6 på Oiz, men då är det nog tight värre som du säger.

Oiz:en känns som en raket i XC-spåret, men stenhård och oförlåtande obekväm i den mer tekniska stigcykligen dit jag vill spendera mer tid.

Kanske blir lite att börja med att utvärdera och laborera med däckalternativen upp mot 2.25 på befintlig hjuluppsättning.
Låter klokt. En annan ide är ju att skaffa en till cykel som passar för ändamålet!

MTBemil

Aktiv medlem
Nu är normen att man ska ha runt i30 fälgar för det mesta, men om man backar några år så är det väl rätt många dh åkare som kört 2.4 på i23 fälgar. Så jag skulle tänka mer på hur mycket utrymme det finns i ramen. Undrar också lite vad syftet är, för aggressivare mönster och mer fäste kan man ju få utan att gå bredare, men man kan ju få bättre komfort och köra lägre tryck med bredare sulor.

jonte987

Aktiv medlem
2.35'' är ju inte jättebrett... Skulle tippa att det funkar ok. Beror så klart på hur mm de faktiskt är också. 2.10 26'' är inga konstigheter på i20

Joddan

Medlem
Nu är normen att man ska ha runt i30 fälgar för det mesta, men om man backar några år så är det väl rätt många dh åkare som kört 2.4 på i23 fälgar. Så jag skulle tänka mer på hur mycket utrymme det finns i ramen. Undrar också lite vad syftet är, för aggressivare mönster och mer fäste kan man ju få utan att gå bredare, men man kan ju få bättre komfort och köra lägre tryck med bredare sulor.
Syfte är nog primärt mer komfort och kontroll, kunna köra lite lägre tryck, och få bättre grepp och kontroll. Just nu känns däcken och cykeln hård och nervös i mer teknisk stigcykling.

BJS

Aktiv medlem
Jag har i historien kört 2,4" på 18mm fälgar. Fungerade, men kräver högre tryck än vad man vill ha - lite bortkastat. Driv och broms lider inte så mycket, men att svänga går ju inte lika bra...

glitch

Aktiv medlem
Jag hade funderat mindre och köpt ett par 2.3or t.ex. Maxxis eller Spesh och kört bara. Vi är många som kört 2.35 *26 på fälgar som Mavic 717 med id17 när det begav sig. Var det optimalt? Ne men det funkade, fanns inget annat då och greppet blev sjukt mycket bättre än med xc däcken då. Så jag hade köpt ett par däck och testat och sen funderat på om du ska komplettera med extra hjul med bredare id eller kanske ska byta till en mer trailorienterad cykel innan du plöjer ner en massa pengar på en Oiz för att göra den trail.

Barometer

Aktiv medlem
Jag kan bidra med informationen att min Occam levererades med 2.4 som framdäck på i23 fälg. 2.35 i bak.
Så nog är det möjligt (och funkar ganska bra dessutom).

Testa istället för internetcykla. Funkar det inte så köp nya fälgar.

Joddan

Medlem
Jag kan bidra med informationen att min Occam levererades med 2.4 som framdäck på i23 fälg. 2.35 i bak.
Så nog är det möjligt (och funkar ganska bra dessutom).

Testa istället för internetcykla. Funkar det inte så köp nya fälgar.
Haha, men tack för bra info om Occamen. Men det är väl därför vi är här, för att internetcykla så att vi kan bli bättre verklighetscyklare snabbare, och lära sig av andra (du vet den där berömda, "uppfinna hjulet.."). Just hjul & däck tycker jag själv är de svåra tekniska bitarna på en cykel (vilket det också är i de flesta sporter med hjul (jag är lite motorsportsnörd)). Och sen inte minst för att bygga lite cykelfeeling nu i tråkig vinterhalka då det är mindre riskfyllt att internetcykla och man får peppa lite till våren snart kommer, och fundera ut hur man ska bli världsmästare 😊

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Jag vill påtala att det inte alls är omöjligt att cykla med breda däck och smala fälgar - det funkar kanon! Det går också alldeles utmärkt att laga mat över öppen eld (vilket jag gör ganska ofta), men induktionshäll och varmluftsugn är jäkligt mycket mer praktiska och snabba.

Ustzeust

Aktiv medlem
Beror på vilka tryck man kör och hur mycket man pressar i svengarna.
Tycker i25 och 2.35" däck funkar bra till vanlig stigcykling men då kör jag relativt högt tryck

kais01

Aktiv medlem
Konstigt att jag har kunnat cykla Hellas på mina gamla Mavic XC717 med Conti Mountain King 2,4 på de senaste fyra åren med 1,2/1,8 bar i utan att de har kalvat av fälgen.

Jag vet väl inte tillräckligt mycket min stackare.
allt går ju. men hade du haft lämpligt bredare fälgar kunde du med samma däck kunnat köra 0,8/1,0 och få bättre både komfort, grepp, och rull över stök.

och sluppit en del studsighet.

i fallet ts relaterar till skulle jag undvika över 2,25 däckbredd, eller komplettera med inserts av en typ som stabilserar däcksidorna.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Jag har Magic Mary och Hans Dampf kombo 2.35 på 20 mm fälg på reservcykeln. Kör på ca 1 bar bak och 0,8 fram. Jag skulle inte säga att skillnaden är så enormt stor mot bredare fälgar. 2.35 är trots allt en ganska klen dimension, speciellt på smal fälg.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Fälgarna har innermått 23 mm, och Mavic rekommenderar däck upp till bredd 2.25. Jag skulle gärna nå till 2.35 kanske 2.40 om möjligt, men frågan är om det blir helt tokigt runt däckprofilen och om det är en stor skillnad?
Kört 533d (22 mm innerbredd) en del med vee snap wce 2,35. De får bra profil och det känns stabilt och fint. Då kör jag iofs 1,7/2,0 bar. Samma däck funkar lika bra på 30 mm fälgar också.

Dock ska jag säga att maxxis shorty dh 2.5 får lite halvskum profil. Inte jättekonstig, men lite i smalare laget. Tror inte det är WT däck.. WT modellerna kan nog få lite konstigare form.

Men generellt sett ska det inte vara några bekymmer med 23 mm fälgar och 2,4"däck. Inte optimalt men helt gångbart. Prova!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
allt går ju. men hade du haft lämpligt bredare fälgar kunde du med samma däck kunnat köra 0,8/1,0 och få bättre både komfort, grepp, och rull över stök.

och sluppit en del studsighet.

i fallet ts relaterar till skulle jag undvika över 2,25 däckbredd, eller komplettera med inserts av en typ som stabilserar däcksidorna.
Kör Conti Trail King 2,2 bak och Mountain King 2,4 fram med slang i. Får inte in mer i min gamla stålram.

Topp