Däckhe----et går inte på!

Distiller

Medlem
Har nu brutit av mitt andra däckjärn i min kamp mot det för----ade j--la cykelhjulet som vägrar ikläda sig det nya 23mm breda Conti Grandprix däcket. Det 25mm breda bakdäcket av samma fabrikat och modell gav upp efter en kvälls kamp för någon vecka sedan men detta är sänt av sa--n själv.
Jag har köpt speciell "däcktång", smort med diskmedel, knutit runt däck och hjul, förbrukat 2 däckjärn för att inte tala om mina fingrar men det för----ade däcket vill inte på.
Ursäkta språket men jag är redo att skicka däck och hjul åt he---te, någon som har några tips för att jag ska slippa detta (det är ju så dyrt med hjul)?

MFF vann iaf ikväll, alltid något.

Fridens liljor.

Manurhin2

Aktiv medlem
Har nu brutit av mitt andra däckjärn i min kamp mot det för----ade j--la cykelhjulet som vägrar ikläda sig det nya 23mm breda Conti Grandprix däcket. Det 25mm breda bakdäcket av samma fabrikat och modell gav upp efter en kvälls kamp för någon vecka sedan men detta är sänt av sa--n själv.
Jag har köpt speciell "däcktång", smort med diskmedel, knutit runt däck och hjul, förbrukat 2 däckjärn för att inte tala om mina fingrar men det för----ade däcket vill inte på.
Ursäkta språket men jag är redo att skicka däck och hjul åt he---te, någon som har några tips för att jag ska slippa detta (det är ju så dyrt med hjul)?

Fridens liljor.
MFF😂🤣😂
Vad är det för fälg?

Grimpeur

Aktiv medlem

Fridens liljor.
Har du fått på någon sida av däcket? Har du fått på ena sidan bör du kunna få på andra sidan. Fälgen är kanske smalare i mitten om så är fallet försök lägga däcksidan där. Jag brukar att både bända och trycka när det är svårt. Är det ruggigt svårt tar jag även hjälp av frun.

Distiller

Medlem
Har du fått på någon sida av däcket? Har du fått på ena sidan bör du kunna få på andra sidan. Fälgen är kanske smalare i mitten om så är fallet försök lägga däcksidan där. Jag brukar att både bända och trycka när det är svårt. Är det ruggigt svårt tar jag även hjälp av frun.
Jag får på ena sidan av däcket och hela den andra så när som på 3 decimeter.

ooms

Aktiv medlem
Hm, egentligen vill man ju inte hjälpa en MFF:are, men ok då…😏

Jag brukar ibland behöva ”låsa fast” med knäna på vardera sidan om de tre kvarvarande decimetrarna, sedan brukar det gå att jobba det på plats med däckjärn när knäna hindrar det från att glida av…
Tänk också på att jobba med däckjärnet på motsatt håll jmf med hur man håller det när man kränger av däcket.

Manurhin2

Aktiv medlem

Distiller

Medlem

Grimpeur

Aktiv medlem
Jag får på ena sidan av däcket och hela den andra så när som på 3 decimeter.
Har du fått på ena sidan så bör ändra sidan vara möjlig. Fundera på hur du gjorde på att få på första sidan och gör samma på andra. Min gissning är samma som tidigare att fälgen är smalare i mitten.
Edit missade triumfen. Jättegrattis till triumfen. PS Glöm inte att ta med hund och alla däckjärn ifall du skulle få punka när du cyklar. 😀

JPL

Aktiv medlem
conti grand prix går relativt bra tycker jag, men har haft en liknande batalj m michelins endurance, där däcket slinker på med lite svordomar och dubbla däckjärn för själva krängandet.

Däremot lyckas jag i relativt ofta klämma sönder slangen när det har varit bråkiga däck. Och det är ju bra, för då får man träna fler gånger på att kränga på aktuellt däck.

n3wton

Aktiv medlem
Det kommer ju alltid nästan samma tips i denna typen av trådar, men tipset om att skaffa en fru för att få på däcket var nytt och uppfriskande! Tack!😄

zinkpasta

Aktiv medlem
Vi följer vårt blåa lag, från Munchen till Solna stad, när vägen kan kännas lång så har vi får sång ⚽️

biltemas däckverktyg är underskattad som fan. Jag har ett par extra liggandes ifall de skulle försvinna.

Det är samma/likadan som jag köpt från annat ställe. Håller med om att den är grym, stor och kraftig så man kan få bra bändmoment där klenare verktyg bara går av.

Sen "ska" det som sagt oftast inte behövas, men ibland är mer våld helt enkelt snabbaste och smidigaste lösningen.

Xiro

Aktiv medlem
När jag var i motsvarande däcknödläge uppfann jag en metod - successivt pressa ner en lagom tjock kabel mellan fälgkant och däckkant, för att säkra att däckkanten stannar i mitten av fälgen. Kan kombineras med buntband, silikonolja på insidan av sista biten däck, och avsluta vid ventilen.

Mitt nödläge bestod av ett endurodäck, en insert och en något smal fälg. Utan insert tog det två mycket erfarna cykelmekare minst 45 minuter att kränga på däcket. Med insert kunde samma verkstad inte lösa det. När jag kom hem tog det mig över en timme, men med kabel gick det till slut.

Så nu är fältmekarkittet kompletterat med kabel :D

Der Kaiser

Aktiv medlem
Grattis!
Då är det bara att beställa ett likadant däck i 28 mm och kränga av bägge däcken igen för att byta till en storlek större både fram och bak, för 23 mm är ocyklingsbart, det har jag lärt mig på Happy.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer