ejma
Aktiv medlem
Däckmardröm - däck och fälg som hatar varandra
Färsk tejp brukar ge ett problem mindre. Ventilhålet brukar jag skapa med en syl som försiktigt utvidgar hålet. TL tejp är vanligtvis något spröd och spricker lätt om hålet skärs med kniv.
Koniska ventiler kan tryckas ner i hålet med extra fingerkraft och fixeras med skruvringen med däcket monterat men utan luft.
Har en tub monteringsfett till VVS-rör och dess gummimanschetter. Med skumplastkudde läggs ett tunt lager fett på däckkanten som ligger mot fälgbotten. Glider betydligt bättre än såpa.
Momentet montering av nya däcket brukar vara ganska svettigt enbart med däckhakar och däcket hoppar av fälgkanten just när däcket nästan är på. Använder en trätving som späns försiktigt på fälgen för att förhindra däcket att hoppa av från fälgkanten. Lägger hjulet på golvet för att undvika att trätvingens egenvikt skapar onödigt tryck på fälgen. Med 2 däckhakar går det enkelt att bearbeta däcket åt ett håll. Monteringen brukar gå på ett par minuter och utan f¤n j¤vla h¤lvete.
Klämma ihop däcket mot fälgen på var sin sida om ventilen, typ halva omkretsen ger bättre tryck i däcket och när ena halvan av däcket håller hyggligt tätt mot fälgen brukar den andra halvan tryckas på plats av lufttrycket från första halvan. Knä och en hand trycker däcket mot fälgen, den lediga handen sköter pumpen. Ett par extra händer kan hjälpa.
Koniska ventiler kan tryckas ner i hålet med extra fingerkraft och fixeras med skruvringen med däcket monterat men utan luft.
Har en tub monteringsfett till VVS-rör och dess gummimanschetter. Med skumplastkudde läggs ett tunt lager fett på däckkanten som ligger mot fälgbotten. Glider betydligt bättre än såpa.
Momentet montering av nya däcket brukar vara ganska svettigt enbart med däckhakar och däcket hoppar av fälgkanten just när däcket nästan är på. Använder en trätving som späns försiktigt på fälgen för att förhindra däcket att hoppa av från fälgkanten. Lägger hjulet på golvet för att undvika att trätvingens egenvikt skapar onödigt tryck på fälgen. Med 2 däckhakar går det enkelt att bearbeta däcket åt ett håll. Monteringen brukar gå på ett par minuter och utan f¤n j¤vla h¤lvete.
Klämma ihop däcket mot fälgen på var sin sida om ventilen, typ halva omkretsen ger bättre tryck i däcket och när ena halvan av däcket håller hyggligt tätt mot fälgen brukar den andra halvan tryckas på plats av lufttrycket från första halvan. Knä och en hand trycker däcket mot fälgen, den lediga handen sköter pumpen. Ett par extra händer kan hjälpa.