Däckmardröm - däck och fälg som hatar varandra

ejma

Aktiv medlem
Färsk tejp brukar ge ett problem mindre. Ventilhålet brukar jag skapa med en syl som försiktigt utvidgar hålet. TL tejp är vanligtvis något spröd och spricker lätt om hålet skärs med kniv.
Koniska ventiler kan tryckas ner i hålet med extra fingerkraft och fixeras med skruvringen med däcket monterat men utan luft.
Har en tub monteringsfett till VVS-rör och dess gummimanschetter. Med skumplastkudde läggs ett tunt lager fett på däckkanten som ligger mot fälgbotten. Glider betydligt bättre än såpa.

Momentet montering av nya däcket brukar vara ganska svettigt enbart med däckhakar och däcket hoppar av fälgkanten just när däcket nästan är på. Använder en trätving som späns försiktigt på fälgen för att förhindra däcket att hoppa av från fälgkanten. Lägger hjulet på golvet för att undvika att trätvingens egenvikt skapar onödigt tryck på fälgen. Med 2 däckhakar går det enkelt att bearbeta däcket åt ett håll. Monteringen brukar gå på ett par minuter och utan f¤n j¤vla h¤lvete.

Klämma ihop däcket mot fälgen på var sin sida om ventilen, typ halva omkretsen ger bättre tryck i däcket och när ena halvan av däcket håller hyggligt tätt mot fälgen brukar den andra halvan tryckas på plats av lufttrycket från första halvan. Knä och en hand trycker däcket mot fälgen, den lediga handen sköter pumpen. Ett par extra händer kan hjälpa.

glitch

Aktiv medlem
Mycket riktigt hade tjepen krupit mot mitten och korvat sig. Trodde ett tag i en av testpumpningarna att hela fälgen höll på spricka då det sprakade och sjöng i hela hjulet - men insåg sen att det var ljudet av tejp som lossar =p kolprylar är rätt grymma på förstärka obehagliga ljud.

Blir o gnugga rent igen i väntan på ny tejpm Blev Schwalbes "high pressure".
Det man är nojjig för nu är att däcket ska haka i tejpen vid monteringen och dra med sig tejpen så det blir glipor men hoppas att schwalbetejpen i 19mm på 17mm id skq göra susen.

Mange.

Aktiv medlem
Hett tips(pun intended) för att få bra ventilhål, en lödkolv eller så glödande syl genom tl tejpen

Pfaff

Aktiv medlem
Mina G-one går inte att poppa på mina DT fälgar. Det hjälper inte heller med monteringsfett till bildäck, 7 bar har jag testat i buren sen vågade jag inte mer 😊.

Lustigt, idag bytte jag ett utslitet Pro One till ett nytt Pro One på samma Huntfälg. Det nya ville inte poppa alls och när jag släppte trycket gled kanten ner i fälgen igen. Ett par gånger.
När jag sedan bestämde mig för att berätta för däcket vem som hade befälet gav jag fan i poppet. Och det håller tät. Det kommer väl att sätta sig på första turen. Men den blir inte idag för ute är det snöstorm.
Att investera i en ”airshot” begriper jag inte alls. Man får en liten kompressor med tank för samma peng och den går att använda till annat än att poppa däck med. Eller som i senaste fall, inte poppa men i alla fall fylla.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Inte mycket nytt, fick fälgtejpen igår. Tänkte 19mm borde bli bra till 17 id, tänk om...blev lite väl smalt så eet blev glipa på ena sidan. Drog två varv där varje varv låg ut mot varsin sida. Gjorde sen hål med värme syl.....ändå sprack tejpfan i längsled. La en strip extra över hålet och fick då till ett bättre hål men när man trycker ner ventilen stressas tejpen och splittar lätt. Nåväl vi får väl se helt enkelt. I värsta fall får man väl göra om det igen och igen och igen 🤣

glitch

Aktiv medlem
Jag blir fan galen.....går inte vill inte kan inte.....körde ett par försök med airshoten, vägrar sätter sig delvis men pyser sen ut igen och hoppar ner mot mitten på flera ställen och tar med sig tejpen....vad är nästa steg? Ge upp? Limma fast tejpen? Backa över skiten?
20210408_194425.jpg

Mathias

Aktiv medlem
Aldrig varit med om att tejpen följer med... Vad är det för tape och spänner du den när du sätter fast den?

glitch

Aktiv medlem
Tejpen är stenhårt dragen. Det är inte första tubelessdäcket jag monterar direkt ;-)
Tejpen är Schwalbes blåa nu, men hade samma problem med tejpen som satt från fabrik och gorillatejp som är ett helvete med dem limrester den lämnar.

Men allt är så satans tight att jag tror det som händer är att corden när man puffar den till mitten och kränger det sista trycker så hårt i mittenkanalen att kanten på tejpen kan flikas upp och sen hakar i däcket.

Tejpade om igår, provade igen, på två ställen orkar inte airshoten få upp däcket helt. Pumpar man på för hand så börjar det läcka så mycket vid knappa 4 bar mellan däck och fälgkant att du inte får upp nog med tryck hur du än gör. Överallt runt om sitter däcket på plats men på dessa två ställen har det liksom sugit sig in mot mitten så corden är mittkanalen snarare än mot fälgkanten.

Det retliga är att framdäcket är tätt och bra så det går ju tydligen...
Behöver samla mental styrka nu.

simson

Aktiv medlem
Tejpen är stenhårt dragen. Det är inte första tubelessdäcket jag monterar direkt ;-)
Tejpen är Schwalbes blåa nu, men hade samma problem med tejpen som satt från fabrik och gorillatejp som är ett helvete med dem limrester den lämnar.

Men allt är så satans tight att jag tror det som händer är att corden när man puffar den till mitten och kränger det sista trycker så hårt i mittenkanalen att kanten på tejpen kan flikas upp och sen hakar i däcket.

Tejpade om igår, provade igen, på två ställen orkar inte airshoten få upp däcket helt. Pumpar man på för hand så börjar det läcka så mycket vid knappa 4 bar mellan däck och fälgkant att du inte får upp nog med tryck hur du än gör. Överallt runt om sitter däcket på plats men på dessa två ställen har det liksom sugit sig in mot mitten så corden är mittkanalen snarare än mot fälgkanten.

Det retliga är att framdäcket är tätt och bra så det går ju tydligen...
Behöver samla mental styrka nu.
Jobbigt men kan du inte testa att montera framdäcket på bakfälgen så du kan få reda på om något är defekt.
Mange

gandhi

Aktiv medlem
Tesa 4289 är den tejp som Stan's använder. Det finns en tunnare (och mindre styv) variant som heter 4288. 4289 finns på ebay i många bredder i rullar om 66 m, med lite tålamod hittar man även 4288. 4289 lämpar sig bättre för högre tryck (lvg) och 4288 för lägre (mtb).
Vet inte om det kan vara något att testa. Jag har själv både 4289 och 4288 i en handfull olika bredder till mina hjul.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ser nu det är Pro ONE. Jag har feta bekymmer med de med, provade hur många olika tejp som helst men den dödade alltid den vid montering. Schwalbes, DT Swiss, nån no-name som kom med fälgen och Tesa 4289 i olika bredd, den tycker jag är riktigt dålig faktiskt. Tycker den är för styv, svår att få spänd så den inte veckar sig och fyller ut bra.

Vad är egentligen bäst att tvätta med för att inte få en fet yta på fälgen?

Lightbicycle-fälg, R55 hooked. Tror jag tejpade om pisset 10 gånger, fråga @marr hur mycket jag grät i vår chat ;)

gandhi

Aktiv medlem
Ser nu det är Pro ONE. Jag har feta bekymmer med de med, provade hur många olika tejp som helst men den dödade alltid den vid montering. Schwalbes, DT Swiss, nån no-name som kom med fälgen och Tesa 4289 i olika bredd, den tycker jag är riktigt dålig faktiskt. Tycker den är för styv, svår att få spänd så den inte veckar sig och fyller ut bra.

Vad är egentligen bäst att tvätta med för att inte få en fet yta på fälgen?

Lightbicycle-fälg, R55 hooked. Tror jag tejpade om pisset 10 gånger, fråga @marr hur mycket jag grät i vår chat ;)
4288 är mer elastisk än 4289

skier

Aktiv medlem
sist jag hade problem med att tejpa så var tejpen för kall (mekar i ett förråd med +10c ungefär), jag värmde med en värmepistol samtidigt som jag tejpade, tyckte det gjorde rätt stor skillnad för hur följsam tejpen blev. Sen varierar det som sagt rätt mycket mellan olika tejper också tyvärr. Den här är den jag upplevt som mest följsam, men det kan vara tillfälligheter också förstås: https://www.effettomariposa.eu/en/products/caffelatex-tubeless-tape/.

Stans tejp har jag provat några gånger men alltid tyckt att den är onödigt stel/styv och svår att få att sitta bra.
Om tejpen spricker när du gör hål för ventilen så låter det som att tejpen inte sitter hela vägen ner mot fälgen i mitten utan hänger i luften.

glitch

Aktiv medlem
Bilder på hur däcket kryper ihop på två ställen. Har haft liknande tendenser med Schwalbe MTB däck där de alltid velat krypa ihop mot mitten, men på mtb är det så lågt tryck så ett rejält poff så har de alltid snällt satt sig.

Det enda raka tror jagr att köpa nya däck...har fan lagt mer på tejper och verktyg snart än vad däck skulle kostat....frågan är vilka som är mer lättmonterade / följsamma. Schwalbes tubeless lvg av denna generation är fan som wired DH däck i följsamhet 😀

Bilagor

• 20210409_084608.jpg
    20210409_084608.jpg
    270.9 KB · Besök: 9
  • 20210409_084552.jpg
    20210409_084552.jpg
    283.8 KB · Besök: 9

glitch

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
Dum fråga, borde ett bredare däck vara lättare att montera? Tänker om jag skulle köra 28 bak istället (och annat märke).

Manurhin2

Aktiv medlem
Fila bort kanten mellan diket och hyllorna där däcket ska ligga så löser det sig.
Det är jävulens påfund. Montera med schwalbes monteringsklet så kommer däcket alltid ligga kvar efter kanterna.
Schwalbe ska inte vara svåra att montera.

Pfaff

Aktiv medlem
Dum fråga, borde ett bredare däck vara lättare att montera? Tänker om jag skulle köra 28 bak istället (och annat märke).

Jag har 30 mm. Kan man möjligen börja undra om det finns en form på herr Schwalbes fina asiatiska sweat shop som faktiskt är för liten? Mitt har inte poppat än trots drygt tio mil på vägen. Håller dock hyggligt tät.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bilder på hur däcket kryper ihop på två ställen. Har haft liknande tendenser med Schwalbe MTB däck där de alltid velat krypa ihop mot mitten, men på mtb är det så lågt tryck så ett rejält poff så har de alltid snällt satt sig.

Det enda raka tror jagr att köpa nya däck...har fan lagt mer på tejper och verktyg snart än vad däck skulle kostat....frågan är vilka som är mer lättmonterade / följsamma. Schwalbes tubeless lvg av denna generation är fan som wired DH däck i följsamhet 😀

Ja men vad ska man ha istället? Sneglat på GP5000 TL men det man läser gör inte att man hoppas på att de ska vara lättare att kränga om i ett dike i regn och blåst 12 mil hemifrån med iskalla fingrar.

skier

Aktiv medlem
Annars är ju vanliga däck och latex-slang väldigt lättmonterat... För mig är största fördelen med tubeless genomslagsskydd och skydd mot björnbärstaggar, inget av det som jag har har problem med på asfalt.

För mtb och cx har alltid Maxxis-däck varit väldigt enkla för mig att montera tubeless, vet inte om de har några vettiga landsvägsdäck dock.

glitch

Aktiv medlem
Jag har 30 mm. Kan man möjligen börja undra om det finns en form på herr Schwalbes fina asiatiska sweat shop som faktiskt är för liten? Mitt har inte poppat än trots drygt tio mil på vägen. Håller dock hyggligt tät.

Mina G One Speed 30mm krävde tryck norr om 6 bar som är över specat maxtryck för att poppa. Det var lika nervöst varje gång, ett pumptag till, ett pumptag till.....Dessa Pro One har poppat över 5 bar med mackkompressor så verkar ha samma tendenser.
Bikeradar har en artikel om däck nu, där hyllades Good Year för att var lättmonterade (bicycle rolling resistance dissar dock rullet).
Pirelli och Michelin får också bra omdöme men svårare att hitta. Schwalbe och Conti har ju alla.

skier

Aktiv medlem
eller så byter du bara till däck med bomullsstomme och latex-slangar, det är visst det snabbaste just nu:

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag har gått över 100% till gorillatejp och slängt Stans/Tesa osv åt helvete. Sitter fast, spricker inte. Väger iofs lite mer, men det är inget jag bryr mig om för egen del iaf (men så cyklar jag förvisso bara skog, förutom jobbpendling).

Edit: Nu såg jag att du redan testat / tänkt på det. Och kan hålla med om att det är ett helvete om/när man ska ta bort det. Då slänger man fälgen åt helvete istället.

glitch

Aktiv medlem
Jag har gått över 100% till gorillatejp och slängt Stans/Tesa osv åt helvete. Sitter fast, spricker inte. Väger iofs lite mer, men det är inget jag bryr mig om för egen del iaf (men så cyklar jag förvisso bara skog, förutom jobbpendling).

Edit: Nu såg jag att du redan testat / tänkt på det. Och kan hålla med om att det är ett helvete om/när man ska ta bort det. Då slänger man fälgen åt helvete istället.

Gorilla är kanon på mtb men på lvg-tryck har jag bara dåliga erfarenheter tyvärr - förvisso bägge gånger med Schwalbe tubeless däck och kolfälgar😀

Mathias

Aktiv medlem
Mina GT5000TL går hur lätt som helst att få över på Hunthjul i alla fall. Inte en droppe smet ut när jag satte på dem i år. Men har du provat att såpa in fälg och däck rejält med? Kommer inte ihåg om du skrivit att du gjort det. En del har jag läst att de har lagt däcken i ett hett bad i badkaret först innan de ska på. Till och med ugn kan man pröva på låg temp om badkar saknas.

Pfaff

Aktiv medlem
Ja men vad ska man ha istället? Sneglat på GP5000 TL men det man läser gör inte att man hoppas på att de ska vara lättare att kränga om i ett dike i regn och blåst 12 mil hemifrån med iskalla fingrar.

Det gamla slitna ProOne var just också ett... ProOne. Gick på och poppade u.a.
Men de finns ju uppenbart i olika varianter om jag förstår rätt. Det gamla höll i ugf 700 mil så där finns inget att klaga på

glitch

Aktiv medlem
Mina GT5000TL går hur lätt som helst att få över på Hunthjul i alla fall. Inte en droppe smet ut när jag satte på dem i år. Men har du provat att såpa in fälg och däck rejält med? Kommer inte ihåg om du skrivit att du gjort det. En del har jag läst att de har lagt däcken i ett hett bad i badkaret först innan de ska på. Till och med ugn kan man pröva på låg temp om badkar saknas.

Alla har såpats, även jag som stundom suttit och gråtit i duschen och försökt skrubba bort förnedringen över att däcket skulle vinna. Men jag är korkat envis, så jag pular på. Hann med en sväng förbi macken och lyckades till slut poppa däcket. Sen så klart läck i ventilen och sidorna men däcket satt sig. Väl hemma i med gucka och skaka runt värre än pommes frites i påse ( för er som e gamla nog att ta referensen). Diskmedeltestet avslöjade inga bubblor och nån timme senare var det fortfarande tätt. Nu tar vi helg och åker till landet så får vi se på söndag. Är det seger eller har hoppets låga än en gång tänts för att sedan brutalt blåsas ut? Tänk 7 åring som blir fråntagen sitt lördagsgodis. Fortsättning följer.

Stumpy

Aktiv medlem
GP 5000 TL. Svåra att kränga på fälgen första gången, men lätta att poppa. När de suttit på ett tag är de enkla att ta av och på. Kanske man skulle försträckt de på andra fälgar.
Montera först med slang och pumpa tills de sätter sig. Släpp ur luften, lossa ena sidan, ta ur slangen, montera ventil och poppa sedan. Brukar funka för mig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer