Däckmardröm - däck och fälg som hatar varandra

kais01

Aktiv medlem
glitch, tack för att du delat med dig av dina vedermödor. väckte lite tankar.

på dina fälgar är insidan av skulderkanten skarpt uppstickande, nästan mer akut vinkel än yttre sidan som skall hålla däcket på plats. kunde man försiktigt reama ner endast inre kanten något och behålla det skarpa hörnet riktning utåt?

man kunde pumpa upp däcket med slang på en vanlig fälg, låta stå och tänja några dagar?

om det inte är tillgängligt poppa däcket med tunnare tejp vid en första upppumpning, kanske till och med då bara tejpa nere i skåran. sen kan man poppa om med fullbred tejp som gärna fortfarande gärna får vara åt det tunna hållet?

när det gäller tejpen anar man på dina bilder att däckets kant driver den framför sig, så det bildas en vall. kanske går det bättre om limmet i tejpen får sätta sig hårdare mot fälgen några dygn före poppning?

ser fram mot en positiv upplösning på dramat:)

Mathias

Aktiv medlem
Alla har såpats, även jag som stundom suttit och gråtit i duschen och försökt skrubba bort förnedringen över att däcket skulle vinna. Men jag är korkat envis, så jag pular på. Hann med en sväng förbi macken och lyckades till slut poppa däcket. Sen så klart läck i ventilen och sidorna men däcket satt sig. Väl hemma i med gucka och skaka runt värre än pommes frites i påse ( för er som e gamla nog att ta referensen). Diskmedeltestet avslöjade inga bubblor och nån timme senare var det fortfarande tätt. Nu tar vi helg och åker till landet så får vi se på söndag. Är det seger eller har hoppets låga än en gång tänts för att sedan brutalt blåsas ut? Tänk 7 åring som blir fråntagen sitt lördagsgodis. Fortsättning följer.
Grattis! Men du borde ta en 500m cykeltur innan du åker. Lite tryck gör under för att få däcket att sätta glida in mer exakt i fälgskårorna.

glitch

Aktiv medlem
Grattis! Men du borde ta en 500m cykeltur innan du åker. Lite tryck gör under för att få däcket att sätta glida in mer exakt i fälgskårorna.
Fanns inte tid - två små barn som skulle hanteras och en landetpackning - allt detta utan att frun skulle märka att jag i smyg småpysslade med detta satans verk. Barnvagnspromenader till macken är en riktig höjdare - lillan får sova till ljudet av en kompressor och den äldre klonen får lära sig livets vedermödor som tubeless easy =)

Så om det finns någon luft kvar när vi kommer hem igen är det kanske dags att gå med i kyrkan igen 😀

lundatok

Aktiv medlem
Hade ett par Schwalbe One som aldrig stannade på fälgen tubeless, på ett par Pacenti-fälgar jag hade. Fick köra med slang, jag slängde däcken och har aldrig köpt Schwalbe efter det. Rekommenderar ett par Specialized Turbo istället.

glitch

Aktiv medlem
jesus-is-my-homeboy_kutcher.jpg

lundatok

Aktiv medlem
Med tanke på mängden arbete du behöver lägga för att få på ett däck på en fälg så verkar du inte vara tjenis med gubben däruppe. 😘

glitch

Aktiv medlem
Van Damme style liksom. Men Turbo ligger bra till när skiten släpper och det skvätter sås i alla riktningar ute i ingenstans. Men so far so good. Hållt tätt sen i fredags. Går förbi ibland och säger några hail mary, verkar funka.
no_retreat_no_surrender_85.jpg

clnr

Aktiv medlem
Hade ett par Schwalbe One som aldrig stannade på fälgen tubeless, på ett par Pacenti-fälgar jag hade. Fick köra med slang, jag slängde däcken och har aldrig köpt Schwalbe efter det. Rekommenderar ett par Specialized Turbo istället.
Vet du om Turbodäcken är lika breda som är angivet eller om de är bredare? Får in 26 mm men inte så mycket mer på min cykel. Går i funderingar att gå över till slanglöst och har just Pacentifälgar.

lundatok

Aktiv medlem
Jag har ett par Specialized Turbo 28 mm på en HED Ardennes-fälg, de blir ca 30 mm på den fälgen. Hjälper det?
Vet du om Turbodäcken är lika breda som är angivet eller om de är bredare? Får in 26 mm men inte så mycket mer på min cykel. Går i funderingar att gå över till slanglöst och har just Pacentifälgar.

clnr

Aktiv medlem
Fint! Då blir det nog till att leta ett annat däck eller gå på 24mm-varianten för min del.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Bikeradar.com har ett test de publicer nu allt eftersom på nätet.
Där testas ett gäng TLR däck bland annat. Kanskr finns lite inspiration där @clnr
Speshdäcket kommer också snart. Scrolla ner för listan av däck. Schwalbe har heller inte publicerats än. Hoppas de skriver "impossible to puncture" annars kommer jag aldrig våga cykla längre än gångavstånd hemifrån 🤣

Lite besviken på att Airshot inte fixade biffen. Krävdes ett antal försök med mackens kompressor ställd på 6 bar, starta med "punkafunktionen" sen en kamp mellan kompressor och däck vem som hinner få i / tömma luft snabbast. Till slut poppade skiten men tömdes rätt snabbt utan vätska igen via ventilstomme och några ställen längs fälgkanten. Då däcket i alla fall satt kvar kastade jag i vätska och pumpadr med fotpumpen hemma och efter ett par omgångar med fyllning och skakning av vätska tätade allt.
Så nu ska man bara få en tidslucka att faktiskt hinna provcykla =)

Det blir inga fler Schwalbedäck i alla fall. Spesh har jag varit väldigt nöjd med på mtb och de har varit bland de lättaste att montera tubeless så är de lika bra på lvg sidan kan det bli såna härnäst....men vore kul att prova Pirelli...eller Michelin....eller.....gärna nåt med tan wall vilket verkar rätt sällsynt i TL utförande.

AX3L

Aktiv medlem
Utan att ha läst igenom alla svar är ju svaret mer luftflöde. Sen är frågan om det är inom en rimlig gräns som går att få till, men med tillräckligt mycket luft på tillräckligt kort tid kommer det poppa. Jag har släppt booster-grejen till mtb sen min joeblow pump gick sönder eftersom jag inte tyckt det behövs men för lvg känns det rimligt. CO2-patroner är ju lite samma princip och ett enklare och billigare alterantiv om det inte är så ofta.

glitch

Aktiv medlem
Utan att ha läst igenom alla svar är ju svaret mer luftflöde. Sen är frågan om det är inom en rimlig gräns som går att få till, men med tillräckligt mycket luft på tillräckligt kort tid kommer det poppa. Jag har släppt booster-grejen till mtb sen min joeblow pump gick sönder eftersom jag inte tyckt det behövs men för lvg känns det rimligt. CO2-patroner är ju lite samma princip och ett enklare och billigare alterantiv om det inte är så ofta.

Hade jag kört co2 hade jag kört upp ett 100 pack. Det är hittills bara mackens ställbara kompressor som fortsätter ösa på tills önskat sluttryck är nått som fixat denna kombo och då har man ibland fått stå i minuter och hålla slangen samtidigt som man massersr däcket mm.

Skulle tro att 95% av fallen skulle airshot / liknande fixa men dessa däck med de fälgarna är en mardröm som sagt.

kais01

Aktiv medlem
glitch, tack för att du delat med dig av dina vedermödor. väckte lite tankar.

på dina fälgar är insidan av skulderkanten skarpt uppstickande, nästan mer akut vinkel än yttre sidan som skall hålla däcket på plats. kunde man försiktigt reama ner endast inre kanten något och behålla det skarpa hörnet riktning utåt?

man kunde pumpa upp däcket med slang på en vanlig fälg, låta stå och tänja några dagar?

om det inte är tillgängligt poppa däcket med tunnare tejp vid en första upppumpning, kanske till och med då bara tejpa nere i skåran. sen kan man poppa om med fullbred tejp som gärna fortfarande gärna får vara åt det tunna hållet?

när det gäller tejpen anar man på dina bilder att däckets kant driver den framför sig, så det bildas en vall. kanske går det bättre om limmet i tejpen får sätta sig hårdare mot fälgen några dygn före poppning?

ser fram mot en positiv upplösning på dramat:)
vore det inte ändå läge att för framtiden justera ner den där skarpa inre kanten på fälgen så däcket har en chans att glida upp på sin skuldra utan övermäktiga insatser:)?

n3wton

Aktiv medlem
Hade jag kört co2 hade jag kört upp ett 100 pack. Det är hittills bara mackens ställbara kompressor som fortsätter ösa på tills önskat sluttryck är nått som fixat denna kombo och då har man ibland fått stå i minuter och hålla slangen samtidigt som man massersr däcket mm.

Skulle tro att 95% av fallen skulle airshot / liknande fixa men dessa däck med de fälgarna är en mardröm som sagt.
Jag kan inget om slanglöst och kan inte bidra till något gällande monteringen, men en sån där mack-kompressor där man ställer in ett tryck och sen sköter en ventil pumpningen till trycket är uppnått är ju ganska veka. De brukar ju hålla på en väldig stund innan trycket är uppnått och dessutom finjustera i slutet (när man pumpar bildäck dvs). En "vanlig" kompressor med grov slang och pumpmunstycke har ett helt annat flöde skulle jag tro.

Sen att man måste ha en fullstor verkstadskompressor för att kunna cykla lite är ju helt sjukt om så är fallet. Jag förstår att du gärna vill att det ska funka, men objektivt sett är det ju helt tokigt att slänga så många timmar på något där det finns helt problemfria lösningar redan (dvs "kompatibla" däck och fälgar eller rent av slang).

glitch

Aktiv medlem
Jag kan inget om slanglöst och kan inte bidra till något gällande monteringen, men en sån där mack-kompressor där man ställer in ett tryck och sen sköter en ventil pumpningen till trycket är uppnått är ju ganska veka. De brukar ju hålla på en väldig stund innan trycket är uppnått och dessutom finjustera i slutet (när man pumpar bildäck dvs). En "vanlig" kompressor med grov slang och pumpmunstycke har ett helt annat flöde skulle jag tro.

Sen att man måste ha en fullstor verkstadskompressor för att kunna cykla lite är ju helt sjukt om så är fallet. Jag förstår att du gärna vill att det ska funka, men objektivt sett är det ju helt tokigt att slänga så många timmar på något där det finns helt problemfria lösningar redan (dvs "kompatibla" däck och fälgar eller rent av slang).

Ja det är helt sjukt att så mycket mek ska krävas. Men det ska sägas att både hjul och däck är ett par år gamla dvs. då tubeless för lvg fortfarande var i "vi låter användarna testa " stadiet. Numera är det betydligt mer standardiserat med både däck och fälgmått samt att tillverkarna har jobbat på däckens egenskaper för att göra det enklare för alla.

Sen ger just den här typen av kompressor som har en "punkafunktion" bra skjuts även i början. Har ingen koll på flöden men alla däck utom dessa har tjångat på omedelbart. Airshoten pumpad till 11 bar hade i jämförelse inte en chans. Samt att den fortsätter ge luft efter den första stöten vilket var räddningen då däcket satt sig till 90% och sen fortsätter den bara pusta på, till slut satt det.

n3wton

Aktiv medlem
Ja det är helt sjukt att så mycket mek ska krävas. Men det ska sägas att både hjul och däck är ett par år gamla dvs. då tubeless för lvg fortfarande var i "vi låter användarna testa " stadiet. Numera är det betydligt mer standardiserat med både däck och fälgmått samt att tillverkarna har jobbat på däckens egenskaper för att göra det enklare för alla.
Då finns det hopp mao! Jag kör slanglöst på lvg med hjul och däck jag själv inte monterat, men har bara cyklat knappa 100 mil hittills. Inget att anmärka på. Däremot så velar jag lite inför slanglöst på nya hjulen som är klara om någon vecka, och denna typ av trådar får ju en att tycka att slang är ett säkert kort. Men med lätta fina däck punkar man ju ibland med slang...

HåkanC

Aktiv medlem
Bikeradar.com har ett test de publicer nu allt eftersom på nätet.
Där testas ett gäng TLR däck bland annat. Kanskr finns lite inspiration där @clnr
Speshdäcket kommer också snart. Scrolla ner för listan av däck. Schwalbe har heller inte publicerats än. Hoppas de skriver "impossible to puncture" annars kommer jag aldrig våga cykla längre än gångavstånd hemifrån 🤣

Om jag inte har missat ngt, eller snarare en hel del, så verkar det inte vara mycket till test,
inget test öht faktiskt!
Enl vad jag har läst hittills är det en man, David Arthur, som har använder några olika däck och sedan skriver några rader, ganska få tom, om vad han tycker om dem.
Förutom att själva testdelen helt saknas tycker jag att det bland det som faktiskt skrivs saknas en hel del info.
Tex så här skriver han i texten om Vittoriadäcket
"The Corsas are among the easiest tyres to fit and inflate that I tested" Från: https://www.bikeradar.com/reviews/c...ke-tyres/vittoria-corsa-tlr-g2-0-tyre-review/
Men han skriver inget om vilka hjul han har använt, åtminstone har inte jag hittat ngn sådan info.
Samma missar i texten om Conti GP5000-däcket, för slang. Ingen info om vare sig vilka hjul eller slang(ar) han har använt!

Pfaff

Aktiv medlem

Körde en tiomilare i helgen med det nya ProOne. Det vill fortfarande inte lägga sig rätt under fälgkanten men håller åtminstone tät under en dag. När trycket är lågt, under 1 bar, kan jag enkelt trycka däcksidan ner i fälgen utan motstånd. På 36 timmar tappar det trycket. Klart jag blåser med kompressorn utan ventilkägla.
Har fått rådet att byta tejp men kan inte riktigt förstå vad det skulle hjälpa utan funderar på att reklamera. Någonting är ruttet i Schwalbes värld.

ejma

Aktiv medlem
Men det ska sägas att både hjul och däck är ett par år gamla dvs. då tubeless för lvg fortfarande var i "vi låter användarna testa " stadiet.
Jag bytte mina Pro One efter mindre än 100 mil efter att bakdäckets slitbana perforerats av löst grus på körbanan. Även om det var en tillfällighet tappade jag förtroendet för dem.

Ta med dig korv, reservslang mm om du lämnar kvarteret:giggle:

Pfaff

Aktiv medlem
Jag bytte mina Pro One efter mindre än 100 mil efter att bakdäckets slitbana perforerats av löst grus på körbanan. Även om det var en tillfällighet tappade jag förtroendet för dem.

Ta med dig korv, reservslang mm om du lämnar kvarteret:giggle:

Hmm,

mitt förra ProOne kördes ca 700 mil helt utan missöden och punkar och såg ut såhär vid byte förra veckan

5C639484-CED5-4662-9A90-4C1E6E5FFEAB.jpeg

Det poppade dessutom helt utan problem med vanlig fotpump om jag minns rätt.
Återigen, något har hänt hos Schwalbe under tiden som gått sedan detta köptes king årsskiftet 2019/20.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om det inte hade varit så hemligt vad det är för fälgar så kanske det hade varit lättare att hjälpa till.

glitch

Aktiv medlem
Om det inte hade varit så hemligt vad det är för fälgar så kanske det hade varit lättare att hjälpa till.
Om du syftar på mig avhandlades det väl tidigare i tråden? Reynolds Strike som kom på Canyon Aeroad förr. Ser inte riktigt hur det skulle påverka nånting dock? Principen för tubeless är fälgoberoende, sen skiljer sig toleranserna vilket ger en del knepiga kombinationer, speciellt med "äldre" grejer då det saknades standarder.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om du syftar på mig avhandlades det väl tidigare i tråden? Reynolds Strike som kom på Canyon Aeroad förr. Ser inte riktigt hur det skulle påverka nånting dock? Principen för tubeless är fälgoberoende, sen skiljer sig toleranserna vilket ger en del knepiga kombinationer, speciellt med "äldre" grejer då det saknades standarder.
Tack
Reynolds är skitstor diameter på och för att få det att funka även i fält så får du fila bort försäkringsklackarna.

kais01

Aktiv medlem
så i praktiken är inte slanglöst fälgoberoende:) och det är inte bara toleranser, utan även designen som påverkar.

Pfaff

Aktiv medlem
så i praktiken är inte slanglöst fälgoberoende:) och det är inte bara toleranser, utan även designen som påverkar.

Slanglöst är inte fälgoberoende, någon ETRTOstandard för fälgprofil mm finns inte ännu. Tyvärr. Även om flera följer Mavics USTstandard som somliga TROR bli lika med framtida ETRTO.
En får se när den blir stadfäst.

Och Schwalbe:

Fan tro’t.

edit, hittade en bakgrundsdiskussion: https://www.bicycleretailer.com/sit...e/ISO ETRTO Success Story by Morgan Nicol.pdf

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Tack
Reynolds är skitstor diameter på och för att få det att funka även i fält så får du fila bort försäkringsklackarna.

Vad syftas på med försäkringsklackar? På däcket? På fälgen? Kommer knappast börja fila i fälgen :)
Tror snarare på andra däck framöver. På mina 35mm Cannondale (NoTubes) fälg krävdes också rejält med våld och tryck för att få G One Speed att sätta sig. Under 6 bar som är max specat tryck poppar de inte runtom. Däcket tätar men blir inte runt då det inte poppat. Flera andra har uttryckt liknande erfarenheter med Schwalbe i tråden och på andra forum.

Så jag är rätt övertygad på att det finns däck som är mer lättmonterade både med slang och tubeless. Men låt mig nu glädjas ett tag i alla fall åt att det, peppar peppar, för stunden är frid och fröjd :)

glitch

Aktiv medlem
Om jag inte har missat ngt, eller snarare en hel del, så verkar det inte vara mycket till test,
inget test öht faktiskt!
Enl vad jag har läst hittills är det en man, David Arthur, som har använder några olika däck och sedan skriver några rader, ganska få tom, om vad han tycker om dem.
Förutom att själva testdelen helt saknas tycker jag att det bland det som faktiskt skrivs saknas en hel del info.
Tex så här skriver han i texten om Vittoriadäcket
"The Corsas are among the easiest tyres to fit and inflate that I tested" Från: https://www.bikeradar.com/reviews/c...ke-tyres/vittoria-corsa-tlr-g2-0-tyre-review/
Men han skriver inget om vilka hjul han har använt, åtminstone har inte jag hittat ngn sådan info.
Samma missar i texten om Conti GP5000-däcket, för slang. Ingen info om vare sig vilka hjul eller slang(ar) han har använt!

Fast det är väl bikeradar i ett nötskal? Man får ta det för vad det är och väga ihop med annat man kan hitta på nätet.

Pfaff

Aktiv medlem
Tack

Vad är det du vill fila bort?
(Bilderna gäller Schwalbes krav på fälg för sina slanglösa däck. Och sannolikt även andra)

Bilagor

• 12EB5A0D-BD94-4D82-8D9B-3A470134A0A1.png
    12EB5A0D-BD94-4D82-8D9B-3A470134A0A1.png
    39.6 KB · Besök: 13
  • 8704F0FE-DCBF-4A98-A0FF-C22BD285A2D1.png
    8704F0FE-DCBF-4A98-A0FF-C22BD285A2D1.png
    41.2 KB · Besök: 13
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Vad är det du vill fila bort?
(Bilderna gäller Schwalbes krav på fälg för sina slanglösa däck. Och sannolikt även andra)
the hump (optional) var det jag för min del tänkte på. fast man behöver inte ta bort hela, bara runda/sänka inre kanten lite, alltså gentemot centrala nedsänkningen.

en liten kant gentemot däcket väl på plats vill man ju ändå ha. den kan nog gärna vara lägre än den som syns på glitchens bild tidigare i tråden.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om man gör ett riktigt montage med monteringsvätska och inte gettosåpa så behövs inte klackarna. Däcket kommer att sitta kvar helt torrt efter montage och kommer inte kalvar ner som med gettosåpa.

Mathias

Aktiv medlem
Lite besviken på att Airshot inte fixade biffen. Krävdes ett antal försök med mackens kompressor ställd på 6 bar, starta med "punkafunktionen" sen en kamp mellan kompressor och däck vem som hinner få i / tömma luft snabbast.
Förlåt, men visst har du väl skruvat ur ventilkäglan när du använder Airshot:en? Och hur många Bar pumpade du upp flarran till?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer