Däckmardröm - däck och fälg som hatar varandra

glitch

Aktiv medlem
Förlåt, men visst har du väl skruvat ur ventilkäglan när du använder Airshot:en? Och hur många Bar pumpade du upp flarran till?
Käglan urskruvad så klart, airshoten upptryckt till maxtrycket 11 bar (drygt).
Eftersom däcket är så stumt och inte "rör på sig" så lätt så räcket inte shotten till för det hinner pysa ut innan de sista sektionerna av däcket rör på sig. Kompressorn däremot fortsätter mata på.

Pfaff

Aktiv medlem
Eftersom däcket är så stumt och inte "rör på sig" så lätt så räcket inte shotten till för det hinner pysa ut innan de sista sektionerna av däcket rör på sig. Kompressorn däremot fortsätter mata på.

Kompressorn är din vän

Mathias

Aktiv medlem
Galet. Verkar verkligen vara en sjuk kombo.

kais01

Aktiv medlem
ett normalt scenario med slanglöst är att det tätar så fort däckets kant ligger an hjälpligt mot kälkbacken den sedan skall upp på. den initiala tryckstöten räcker då för att detta skall hända, och man kan därefter lugnt handpumpa i väntan på att det skall poppa.

du verkar ha fått fortsätta med högt flöde ända tills däcket poppat. inte normalt.

hade du kanske någon typ av skada eller veck på inre däckkanten där det läckte? eller var det vid den skarpa humpen läckaget ägde rum?

(avd felsökning:)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Dags för mig att byta från trainerdäck till ProOne igår. Däcket har varit påkrängt en gång tidigare så det gick rätt lätt att få på, fälgen är tejpad med gorillatejp jag skurit till rätt bredd.

Mina hade även gjutgodstrådar kvar längs clinchen förresten, som lägger sig och skapar lite luft framför och bakom. De fick jag skära av innan jag monterade första gången.

Försökte filma men behövde båda händerna för att hålla emot munstycket =).

6 bar/30 liter tank, hoppar upp direkt men ploppar ej sista, där det ej ploppar läcker det även ut Stans om man klämmer. Körde upp däcket till 7 bar, cyklade en liten sväng. Ploppade inte ändå, började pysa ut trycket och när jag var nere runt 4 bar så ploppade det 🤷‍♂️.La i 5 bar, cyklade 20 meter, sen fick den stå till idag och det har hållet trycket tills nu.

Vetifan hur tryggt det känns med ensamma långrundor ändå, det fattas bara man står där i regnet i nåt dike och svär.

Pfaff

Aktiv medlem
ett normalt scenario med slanglöst är att det tätar så fort däckets kant ligger an hjälpligt mot kälkbacken den sedan skall upp på. den initiala tryckstöten räcker då för att detta skall hända, och man kan därefter lugnt handpumpa i väntan på att det skall poppa.

du verkar ha fått fortsätta med högt flöde ända tills däcket poppat. inte normalt.

hade du kanske någon typ av skada eller veck på inre däckkanten där det läckte? eller var det vid den skarpa humpen läckaget ägde rum?

(avd felsökning:)

@glitch kan väl göra oss den lilla favören att plocka av däcket igen och kolla, tycker jag.

Om mam lusläser Schwalbes hemsida står det nånstans att ProOne (och kanske flera modeller) ändrades nångång under 2020 så att kantdiametern blev 0,5 eller var det 1,0(?) mm mindre (minns inte riktigt, läste igår) för att anpassas till de kommande ETRTO/ISO standarderna.

glitch

Aktiv medlem
@glitch kan väl göra oss den lilla favören att plocka av däcket igen och kolla, tycker jag.

Om mam lusläser Schwalbes hemsida står det nånstans att ProOne (och kanske flera modeller) ändrades nångång under 2020 så att kantdiametern blev 0,5 eller var det 1,0(?) mm mindre (minns inte riktigt, läste igår) för att anpassas till de kommande ETRTO/ISO standarderna.
Haha nu är du bara elak. Mitt däck är garanterat pre 2020, det köptes av en annan happyit (som kanske också bröt ihop av tubelessmontaget) och legat och goat till sig en bra stund.

glitch

Aktiv medlem
Premiärturen avklarad. 12 mil utan knorr :)
När man bara kört gravel sista tiden kändes 25 mm och aeroracer rätt hårt komfortmässigt, man skulle haft 28or....(troligt att jag orkar byta däck 🤣)

glitch

Aktiv medlem
Statusuppdatering - fortfarande frid och fröjd. Har väl rullat kanske en 80 mil eller så vid det här laget och allt håller tätt. Nästan så man tar det för givet och glömmer bort alla hemska tankar på vad man gör vid punka där vätskan inte tätar och alla slangar klämts sönder😂
Så läser man detta

Vips är man tillbaka i verkligheten med ett "potentially catastrophic failure" hängandes över sig. Ingen kan säga att road tubeless inte är spännande i alla fall 🥳

Pfaff

Aktiv medlem
Statusuppdatering - fortfarande frid och fröjd. Har väl rullat kanske en 80 mil eller så vid det här laget och allt håller tätt. Nästan så man tar det för givet och glömmer bort alla hemska tankar på vad man gör vid punka där vätskan inte tätar och alla slangar klämts sönder😂
Så läser man detta

Vips är man tillbaka i verkligheten med ett "potentially catastrophic failure" hängandes över sig. Ingen kan säga att road tubeless inte är spännande i alla fall 🥳
Förr eller senare är det dags för däckbyte iaf.
Mene tekel... 😎

jonte987

Aktiv medlem
Är detta stora TL tråden?

Har aldrig haft problem tidigare men idag var det Rocket Ron på 25mm fälg som skulle på dotterns cykel. WTB ST i25 26''. Branta kanter från botten som däcket höll sig innan för om det fick välja. Däcket var också helt formlöst och låg åt en sida istället för att forma sig som ett däck. Oklart om det var däckets eller fälgens fel.

Hur som helst, det tog inte med bara finess så jag testade att linda lite rem runt det och knyta. Då tog det med en gång och jag pumpade upp det lite..men då kunde jag så klart inte knyta upp remen så jag började om med ett snöre. Nu tog det 10 försök, svett och ont i ryggen innan det tog. Innan sista försöket spände jag även in en halvfull fattenflaska som råkade vara i närheten. Jag tror att dels är det bättre med en rem och dessutom gick det så lätt första gången att jag inte var så noga andra gången.

Min teori är att den stora nyttan med att spänna in det är att volumen minskar men är det riktigt jävligt så måste man försöka pilla till så däcket ligger rätt också och det är nog fan inte en dum ide att spänna in något lämpligt runt föremål. I värsta fall flaskor men man kunde kanske hitta en lämplig slang eller nåt.

Jag tycker detta bör fungera på det mesta. Jag kör dessutom med fotpump så det bör finnas lite marginal... Vi får väl se på framhjulet.
Och det verkar hålla tätt utan gucka precis som mina egna,

MTB, lvg har jag ingen uppfattning om.

jonte987

Aktiv medlem
Nästan perfekt men det var ju onödigt att sätta en mitt på ventilen. Flaskorna mår inte så bra heller.

Den här ventilen håller inte tätt. Vet inte om det behöver tejpas om eller det bara är att ha i gucka. Eller om jag ska testa en annan ventil.

20220109_182728.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Jaha, det läcker från ekrarna så det är väl av med skiten och tejpa. Eller kan det räcka med lite extra tejp vid ventilhålet?

Bytte till schwalbe ventil och eftersom det fanns en QR code kollade jag instruktioner. Schwalbe tycker att det är ett jävla gnäll. Montera ventil, håll käften och pumpa med minipump tills det poppar ljudligt. Klart! Alles klar

Freddie L

Aktiv medlem
Jaha, det läcker från ekrarna så det är väl av med skiten och tejpa. Eller kan det räcka med lite extra tejp vid ventilhålet?

Bytte till schwalbe ventil och eftersom det fanns en QR code kollade jag instruktioner. Schwalbe tycker att det är ett jävla gnäll. Montera ventil, håll käften och pumpa med minipump tills det poppar ljudligt. Klart! Alles klar
Jag tycker Schwalbe har en poäng. Tejpa om och sluta lipa.

;-)

glitch

Aktiv medlem
Av med däcket och kolla tejpen. Ser den bra ut, prova gamla gettho knepet också med en bit gammal slang som du trär ventilen igenom och doppar i gucka innan du skruvar på plats. Det brukar funka på ventil och fälgkombos som ibland är kinkiga.

jonte987

Aktiv medlem
Av med däcket och kolla tejpen. Ser den bra ut, prova gamla gettho knepet också med en bit gammal slang som du trär ventilen igenom och doppar i gucka innan du skruvar på plats. Det brukar funka på ventil och fälgkombos som ibland är kinkiga.
Ja, jag kan testa nåt sånt i studiesyfte men jag tyckte tejpen lyfte lite vid ventilen när jag micklade. Antar att det är kass. Har har aldrig haft problem så har inte kollat så noga.
Jag har slängt på ett annat hjul så har tid att mecka ordentligt

jonte987

Aktiv medlem
Jag tejpade om och nu fungerar det. (33cl PET fungerar sämre än vattenflaskor att spänna in med)

Det verkar som leverantören krympt på någon plast istället för att tejpa. Det är inte klistrat men det smiter åt över "hooken" i fälgen.

Är detta en grej eller bara ta av och kasta på andra hjulet med? Det andra håller tryck sen igår...

jonte987

Aktiv medlem
Det ska ju vara richtige montage innan man börjar gnälla på TL. Dessutum är det mycket lättare att få på däcket utan slang + att man inte klämmer den ickeexisterande slangen.

33g avplockat. Funderar på om problemet inte är att någon praktikant skitit i att plockat av fälgbandet innan den gröna skiten kom på. Kan inte vara meningen att det ska vara dubbelt?

20220110_130520.jpg

Vizual54

Aktiv medlem
Jaha, då fick frun hem sina Schwalbe Pro One TLE igår och jag blev satt att montera dem. Hon har tidigare kört GP5000 på sina FFWD 60mm fälgar och det har aldrig varit några problem att få dem att poppa.
Men självklart gick det åt helvete med dessa däck. Körde kompressorn tills den glödde men var inte ens nära att få dem att poppa upp på fälgen.
Ledsnade och monterade tillbaka de gamla GP5000, som förövrigt hoppade upp så snällt och fint, och beställde i förtvivlan en airshot.
När den värsta beskan av nederlaget börjat avta ringde en lite klocka långt bak i skallen.
-Hmm, läste jag inte om någon förra året som hade problem med ett par schwalbe däck och beställde en airshot för att lösa problemet. Hur gick det i den tråden?
Efter en snabb googling var tråden hittad.
Skönt att läsa att det var samma däck och att airshoten inte löste problemet….fan också!

Vizual54

Aktiv medlem
Glömde ju ställa min fråga 😀
I en instruktionsvideo från schwalbe hur man monterar Pro One TLE använder de monteringsvätska. Ska det va nå de?
Någon som testat?
Värt att köpa eller lika bra med såpvatten?
Brukar aldrig använda såpvatten utan poppar alltid på däcket torrt och sedan i med gucka genom ventilstommen.

n3wton

Aktiv medlem
Jaha, då fick frun hem sina Schwalbe Pro One TLE igår och jag blev satt att montera dem. Hon har tidigare kört GP5000 på sina FFWD 60mm fälgar och det har aldrig varit några problem att få dem att poppa.
Men självklart gick det åt helvete med dessa däck. Körde kompressorn tills den glödde men var inte ens nära att få dem att poppa upp på fälgen.
Ledsnade och monterade tillbaka de gamla GP5000, som förövrigt hoppade upp så snällt och fint, och beställde i förtvivlan en airshot.
När den värsta beskan av nederlaget börjat avta ringde en lite klocka långt bak i skallen.
-Hmm, läste jag inte om någon förra året som hade problem med ett par schwalbe däck och beställde en airshot för att lösa problemet. Hur gick det i den tråden?
Efter en snabb googling var tråden hittad.
Skönt att läsa att det var samma däck och att airshoten inte löste problemet….fan också!
Har du provat att skruva ur ventilkäglan och köra med typ blåsmunstycke (dvs inte luftpåfyllare) rakt in i ventilen?

Du vill ha in så stor volym som bara möjligt på så kort tid som möjligt. Trycket är inte väsentligt, utan volymen. Men givet en liten tank och klena slangar till kompressor behöver du förmodligen högt tryck för att erhålla just volym, men det är mest en notering för att förstå hur det funkar.

Tänk också på att när kompressorn går har du inte maxtryck. Det är när den stannar som du har max. Att bara köra vidare med kompressorn surrande bidrar liksom inte med någonting.

Jag kan i princip inget om tubeless och började köra utan slang i vintras. Gick enkelt med första däcken, men när andra skulle på fanns det ingen tendens att däcket ville poppa med vanlig luftpåfyllare. Med blåsmunstycket genom ventilen utan ventilkägla blir det en helt annan sak.

Vizual54

Aktiv medlem
Självklart kör jag med ventilkäglan urskruvad och väntar till kompressorn laddad klart i omgångar nu när det gick dåligt. Detta är dock en ganska rejäl kompressor som driver mutterknack etc så den blåser på rätt bra även när den inte är fulladdad.

Funderat lite men tror inte jag vågar testa startgastricket på fruns kolfälgar 😀

Salabaladala

Aktiv medlem
I en instruktionsvideo från schwalbe hur man monterar Pro One TLE använder de monteringsvätska. Ska det va nå de?
Någon som testat?
Brukar aldrig använda såpvatten utan poppar alltid på däcket torrt och sedan i med gucka genom ventilstommen.
Ja såpvatten kan hjälpa, har gjort för mig iaf. Om kanttråden är jättetajt och hindrar däcket att gå ut och in under kanttrådskanten på fälgen så kan det hjälpa att montera med slang och pumpa dom hårt och låta dom stå så några dagar. Brukar töja ut sig lite då.

Vizual54

Aktiv medlem
Tror snarare det är tvärt om i detta fallet. Dvs att kanttråden inte är tillräckligt tight.
Schwalbedäcken var bra mycket lättare att kränga på än Continentaldäcken. Så det känns mer som att de inte sluter åt tillräckligt mot fälgen för att det ska kunna byggas upp nåt tryck som kan trycka ut tråden på fälgen.

Jag tror startgas är mitt enda alternativ 😁

darkforce

Aktiv medlem
husknepet som aldrig fallerat för mej är ren grönsåpa på en trasa o gnida kanttråden med.
funkat på bildäck crossdäck mopeddäck cykeldäck sen kompressor eller bontragers flashcharger för o poppa

Pfaff

Aktiv medlem
Någon som testat?

Jag har en sån flaska med Schwalbes däcksmörj. Den funkade inte heller för att få däcket att poppa på senaste däckbyte så håll dig till grönsåpa du.
(kör med slang i de hjulen just nu med en fåfäng förhoppning att sträcka däcket tillräckligt för att poppa. Får sitta i tills det blir punka, sen jävlar…!)

Vizual54

Aktiv medlem
Hmm, enligt mina erfarenheter så poppar däcket av fälgen lika lätt som på vid användning av såpvatten.
Dvs de gånger man behöver ta ut käglan för att få det att poppa så är det kört med såpvatten för så fort du tar bort kompressorn åker all luft ur och däcket poppar av så fint så fint så eftersom det är smort.

Mitt modus operandi brukar vara att kränga på däcket. Ta ut käglan och poppa på däcket torrt med kompressorn, aldrig någon såpa eller skit för då åker det bara tillbaka. Släpp ut all luft och i med gucka genom ventilstommen. Skruva tillbaka käglan, pumpa till rätt trycka och sen ut och cykla.
Detta sätt har inte svikit mig tills nu.
På MTB hjul utan inserts brukar jag slänga i en ögonmåttsskvätt med gucka innan jag kränger på och sen poppa dem med kompressorn.

Kanske får prova med slang så man åtminstone kan få upp det på ena sidan.

Tack Pfaff för input ang. monteringsvätskan. Verkar ju inte vara någon idé att slösa pengar på.

En fråga såhär på fredagskvällen. Varför använder ingen gulsåpa till att poppa däcken med?

Vizual54

Aktiv medlem
Gammal diskussion.
Samma sak, bara annat färgämne.
Det är riktigt att det idag bara är färgämne som skiljer i alla fall i Grummes såpor. Anledningen till att det finns både grön och gul ska enl Grumme ha att göra med varifrån i Sverige man kommer och vilken preferens man har. I norr använde man animaliska fetter för att göra såpa och då blev den gul. (Källa: grumme.se)
Eftersom gulsåpa aldrig nämns i tublessammanhang kan man därmed konstatera att inga i norra Sverige kör tubeless? 🤔

gandhi

Aktiv medlem
Förra sommaren skaffade jag nya Gravelking 32 mm Semi Slick TLC till graveln. Hade ett helvete att få dem att sätta sig. Fick ta till spännband för att tvinga ner däcket i diket och sedan körde jag med lilla 5-literskompressorn. Tillslut gick de på. Under vinterförvaringen tappade de lufttrycket och släppte såklart från fälgen. Bakdäcket har jag lyckats få på plats igen, men framdäcket vill helt enkelt inte. Däcket går lätt på fälgen med handkraft så det är lite stort. Tyvärr verkar spännbandstricket inte fungera längre då däcket är ostyvt och plattar bara till sig utan att åka ner i fälgdiket när jag drar åt. Jag har smort med såpvatten och kör med 6 bar 5 liter, men luften bara smiter förbi utan att däcket rör sig. Fälgarna (NOX A36D) är tubelesskompatibla.

Har Bullen något bra tips vad som är nästa steg? Misstänker att jag behöver mer luftflöde, men jag äger ingen bautakompressor.

[edit]: smorde däcksidor och fälgkanter med koncentrerad grummesåpa och då satte sig däcket mot fälgen, men så snart som jag släppte ut luften (jag fyllde däcket utan prestaventilen i) så släppte däcket från kanterna. Med ventilinsatsen i så är flödet för litet för att poppa däcket. Bautakompressor kanske?

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Förra sommaren skaffade jag nya Gravelking 32 mm Semi Slick TLC till graveln. Hade ett helvete att få dem att sätta sig. Fick ta till spännband för att tvinga ner däcket i diket och sedan körde jag med lilla 5-literskompressorn. Tillslut gick de på. Under vinterförvaringen tappade de lufttrycket och släppte såklart från fälgen. Bakdäcket har jag lyckats få på plats igen, men framdäcket vill helt enkelt inte. Däcket går lätt på fälgen med handkraft så det är lite stort. Tyvärr verkar spännbandstricket inte fungera längre då däcket är ostyvt och plattar bara till sig utan att åka ner i fälgdiket när jag drar åt. Jag har smort med såpvatten och kör med 6 bar 5 liter, men luften bara smiter förbi utan att däcket rör sig. Fälgarna (NOX A36D) är tubelesskompatibla.

Har Bullen något bra tips vad som är nästa steg? Misstänker att jag behöver mer luftflöde, men jag äger ingen bautakompressor.
Circle K mackar brukar ha kompressor med "punkafunktion" där den ger ett stadigt högt flöde för att fylla ett tomt bildäck.

ejma

Aktiv medlem
Ibland har jag haft framgång att "knipa" ihop 2 punkter på däcket och försöka få lite tryck i detta område (ca 70% av däckets omkrets). När trycket ökar, kommer till sist komprimerad luft rusa förbi knippunkterna och förhoppningsvis trycka upp däcket på fälgskuldrorna.
På slappa mtb-däck brukar detta trick fungera
Kanske fungerar på graveldäck också?

Topp