Däckmardröm - däck och fälg som hatar varandra

Makten

Aktiv medlem
Omvänt problem. Minns att det var helvetiskt att få på däcket på fälgen, men jag trodde det skulle ha töjt sig och vara lättare att ta av sen. Icke. Helt omöjligt att få över fälgkanten.

DSCF4698_2048.jpg

C-dale

Aktiv medlem
Ett knep kan vara att dra upp däckkanten så långt det går på fälgkanten så brukar det vara lätt att poppa det sista. Störst problem har jag haft med ett Panaracer Gravelking liksom Makten. Fick också dra ett band runt däcket för att få det att täta. Men efter 5 mil hade det fått nog o flög av däcket. Inga mer Panaracer för mig.

gandhi

Aktiv medlem
Inga problem att poppa utan insatsen, men lögn i helvete att få igenom tillräckligt med luft med insatsen iskruvad och däcket släpper från kanterna när luften släpps.

glitch

Aktiv medlem
Som kuriosa, drygt ett år senare. Samma däck (Pro 1) som vid trådstart på Scribehjulen som anförskaffades - skulle fylla på vätska och när all luft tömdes poppade däcket av på bakhjulet. Fyllde på och sen var det bara att pumpa upp med en vanlig Rennkompressor fotpump. Tur att det gått framåt med designen av tubelessfälg och däck.

Pfaff

Aktiv medlem
Som kuriosa, drygt ett år senare. Samma däck (Pro 1) som vid trådstart på Scribehjulen som anförskaffades - skulle fylla på vätska och när all luft tömdes poppade däcket av på bakhjulet. Fyllde på och sen var det bara att pumpa upp med en vanlig Rennkompressor fotpump. Tur att det gått framåt med designen av tubelessfälg och däck.
Så gör mina Pro1 med, varje gång. Men lägger sig rätt igen med vanlig fotpump.
Ska byta till nytt bak nu i helgen.
Nagelbitare?

gandhi

Aktiv medlem
Frågan är om man inte skulle byta bort Gravelking.
30-32 mm slick eller semislick med många tpi max 350 g/däck och tubelesskompatibla för kombinerad asfalt och grusväg.

gandhi

Aktiv medlem
Hur är de på grus? Rätt dyra också (800+ SEK/st).

Grunnar lite på Vittoria Terreno Zero 32 mm (budgetval) , Challenge Strada (Bianca) Pro HTLR 30 mm och Challenge Alamanzo Pro HTLR 33 mm.

De två Challengedäcken är också rätt dyra, men har kört på Challenge tidigare och det är väldigt sköna däck. Det var innan de blev TLR så det var med slang och de var lite väl punkteringsbenägna.

HåkanC

Aktiv medlem
Hur är de på grus? Rätt dyra också (800+ SEK/st).
Jag har ingen egen erfarenhet av dem, jag använder fortf slang i mina GP5000
Vad gäller priset så verkar de vara slut hos de som säljer dem billigare,
men åtminstone Mantel skriver att de skall få in dem igen nästa vecka (fortf för 658 SEK?)

gandhi

Aktiv medlem
Jag får se om jag måste posta igen i den här tråden nu när jag har beställt nya däck. Challenge Strada Bianca 700x33 Pro TLR. Jag har haft Challengedäck tidigare och de är tajta som få, men så jämra sköna att cykla på.

Topp