Däckval, fulldämpad, hjälp

leonleon21

Ny medlem
Hej hej, hoppas jag inte skriver på fel ställe nu.
I alla fall, jag tog steget och gick från hardtail till en fulldämpad nu i höst som jag är mycket nöjd med.

Däcken som kom med känns dock lite väl mycket för dem cyklingen jag gör så tänkte försöka gå ner till något mer allsidigt och lättrullat, men jag är absolut kass på sånt här så tänkte höra efter hjälp och se om jag kan få några bra tipps.

däcken som sitter på nu är: Bontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,60" (körs tubeless)
Höga, rejäla glesa dubbar. Jag cyklar mest stig och lite grusväg, men nästan alltid torrt och känner att jag gärna har något smalare med lägre och tätare dubb, har ni nått bra tips på hur jag bör tänka eller kanske rent av ett tips på däck?(cykeln är en trek fuel ex 7)

På min hardtail körs Bontrager XR3 Comp, kanttråd, 30 tpi, 29 x 2,20" jag inbillar mig att jag vill ha liknande däck, tänker jag fel?

stort tack för eventuellt bollplank

ejma

Aktiv medlem
2.4" används av WC XC cyklister. Höga glesa dubb kommer till sin rätt i lösa underlag som lera, sand/grus och snö.
Wolfpack Trail tycker jag fungerar bra som allrounddäck. Inte jättesnabbt på hårda underlag, men gör inte bort sig på lite mjukare. Prisvärt och enkelt att montera slanglöst.

Ustzeust

Aktiv medlem
2.4" används av WC XC cyklister. Höga glesa dubb kommer till sin rätt i lösa underlag som lera, sand/grus och snö.
Wolfpack Trail tycker jag fungerar bra som allrounddäck. Inte jättesnabbt på hårda underlag, men gör inte bort sig på lite mjukare. Prisvärt och enkelt att montera slanglöst.
Tycker nog att dom däcken är för mer aggressiv åka, jämförbart med xr4 som ts inte ville ha

implor

Aktiv medlem
Rocket Ron 2.25” i speedgrip. Väger 645 gram. Körde det på min stigcykel som sommar däck.

3CFA3E62-F94F-4CAB-8414-6C8F47E6CB77.png

leonleon21

Ny medlem
RoRo är ett jättebra däck. Bra rull och rimligt grepp. Men 2.25" kanske är i smalaste laget på id30 fälg?
Uppskattar alla svar, gällande fälgbredd, om jag sätter ett 2,35 däck, gör jag bort mig helt då? om man har för litet däck på för bred fälg, vad blir konsekvenserna? Förstår att motsatsen leder till att däcket kan ”rulla åt sidan” mer under belastning i sidled. Men vet inte vad som händer om man har för bred fälg

HåkanC

Aktiv medlem
Enl Schwalbe är deras snabbaste däck
hs451_schwalbe_thunder-burt_speed_addix.png.webp

Thunder Burt
"OUTSTANDING FOR FAST AND DRY XC TRACKS. Its low weight and extremely low rolling resistance makes it Schwalbe’s fastest MTB tire!"

Schwalbe har även en bild med jmf av deras olika däck
thunder-burt_best-use.png

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer