Däckval? Lerigt, rötter, även mjuk mossa i dålig regnigt väder?

cubefritzz

Aktiv medlem
Kör med 2,35 tubeless schwalbe 29” grovmönstrat pga pissig lerigt underlag med rötter osv. Nu undrar jag vad för lättrullade däck man skall välja som rullar snabbare och som klarar av detsamma men där jag vill ha mycket mer fart? Helst Schwalbe men annat går också bra.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Jag kan ha fel, men är inte Nubby Nic deras skogsdäck som ska ha grepp på det mesta men ändå rulla relativt lätt? Sätt typ rocket ron bak om du vågar offra lite grepp för snabbare rull. Eller ha nubby nic bak och sätt magic mary fram för bättre grepp.

Argos

Aktiv medlem
Jag kan ha fel, men är inte Nubby Nic deras skogsdäck som ska ha grepp på det mesta men ändå rulla relativt lätt? Sätt typ rocket ron bak om du vågar offra lite grepp för snabbare rull. Eller ha nubby nic bak och sätt magic mary fram för bättre grepp.
Nej, men Nobby Nic däremot. 🧐😛

cubefritzz

Aktiv medlem
Utsäkta om jag inte var tydlig. Jag har Schwalbe Nobby Nic idag 29, 2x35.
Vill ha något som är snabbare men bra grepp för exempelvis cross country. Så att jag skifta däck beroende på vad jag kör. Men på samtidigt vill jag ha bra grepp som jag har med mina nobby nic. Vad rekommenderar ni som kan?

InTheZone

Aktiv medlem
Är väl ingen höjdare för lera, det är en trade-off. Men testa den här: https://www.tooorch.com/product/dac...MIpOK86LfO8AIVDwB7Ch1nagDKEAQYAiABEgKA2_D_BwE

Den är snabb iaf.

Ska du köra grusväg eller snabb grusstig kan du testa continental speed king, den är så snabb det blir så länge det är torrt. Rullar som ett slick i princip. Bra däck för en väldigt torr cykelvasa, men nära noll fäste i lera. Snabba tvära svängar på lösgrus på egen risk.

Senast ändrad:

Trasselplanta

Aktiv medlem
Nej, men Nobby Nic däremot. 🧐😛
nn.png

Nubby Nic funkar superbra. Har det fram på min hoj och är nöjd. Men de är jättesvåra att få tag på. Nobby Nic är mycket snarlika och går nog lika bra att använda. :D

Swehedman

Aktiv medlem
Min bild är väl att NN är just den typ av dock du söker. Ska du gå ner ännu mer i grepp börjar vi komma in på XC däck.

Har själv provat Maxxis forkaster fram(som är snarlikt NN) och rekon bak. Båda i maxxis 3c gummi. Funkar förvånansvärt bra trotts blöta stigar idag. Kör Magic Marry/Hans Dampf annars.

BOBCAB

Aktiv medlem
Utsäkta om jag inte var tydlig. Jag har Schwalbe Nobby Nic idag 29, 2x35.
Vill ha något som är snabbare men bra grepp för exempelvis cross country. Så att jag skifta däck beroende på vad jag kör. Men på samtidigt vill jag ha bra grepp som jag har med mina nobby nic. Vad rekommenderar ni som kan?
Förutsatt att du har Nobby Nic av lite bättre typ än basic Performance, så tror jag det är svårt att hittat något bättre om det skall ge bra fäste. Finns mycket som är snabbare, men greppet blir lidande samt att risken att köra sönder däcksidor ökar.
Jag har NN som förstaval, och de gånger det skall gå fort får jag stå ut med att byta däck. Raceking är då ett fantastiskt däck som rullar suveränt, men inget för fjällcykling och den typen av underlag.

alexcykel

Aktiv medlem
Jag kör Rocket Ron bak och klassikern Panaracer Dart fram, är väldigt nöjd med den kombon för det mesta. För lera är RR inte optimalt, men då är det bara att sänka trycket lite så funkar det ändå hyggligt.. Edit, nu ser jag att de inte gör Dart i 29" så det är ju tyvärr inget alternativ för dig, sorry.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Min bild är väl att NN är just den typ av dock du söker. Ska du gå ner ännu mer i grepp börjar vi komma in på XC däck.

Har själv provat Maxxis forkaster fram(som är snarlikt NN) och rekon bak. Båda i maxxis 3c gummi. Funkar förvånansvärt bra trotts blöta stigar idag. Kör Magic Marry/Hans Dampf annars.

Precis!
Forekaster och Rekon funkar jättebra på torra stiger, men jag vill har nagåt mer greppig på blöta rötter och i lera. Något som nya Nobby Nick kanske ... Men om man föredrar rull på torra delerna över grepp på blöta delerna kan man prova Forekaster eller Rekon. Har just bytt till Rocket Ron bak på min sons stig-MTB. Han överlever bra med din på nuvarande underlag, men han väger en tredjedel av vad jag väger och cyklar bättre.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer