Däckval?

cubefritzz

Aktiv medlem
Däckval?
Bygger om MTB cykeln rejält där jag kommit till däckval. 29 självklart men vilket märke? Har alltid kört Schwalbe och är nöjd. Finns det skäl att byta till annat? Är ute efter vikt och lång hållbarhet. Kör både XC och trail. Tips å råd mottages tacksamt.

MAMTB

Aktiv medlem
Däckval?
Jag gillar Schwalbe.

För XC allround:
Racing Ralph och Racing Ray 2,25" eller 2,35", Superrace

För XC blött/lerigt:
Racing Ray både fram och bak. 2,25" eller 2,35", Superground

För XC torrt/snabbt:
Thunder Burt både fram och bak. Alternativt Racing Ralph fram. 2,25" eller 2,35", Superrace

För Trail:
Kanske Nobby Nic 2,35" supertrail?

weldion

Aktiv medlem
Däckval?
Håller med om Schwalbe för MTB.
Nu så har jag blivit så imponerad av ett däck från Pirelli till min gravel, så det kan vara värt att snegla på Pirelli även för MTB.
Lägger annars min röst på Racing Ralph/Racing Ray. Bredd beroende på fälgbredd.

larsaw

Aktiv medlem
Däckval?
Schwalbe har väl dragit med rätt klena sidoväggar som nöts och slits sönder lättare än andra märken, ofta har dom även varit lättare än spec'at (vilket kanske korrelerar med problemen ovan).
Pga av dessa problem har ju Schwalbes nyare däck blivit rätt så mycket tyngre, om det gör dom hållbarare har väl internet'osfären inte kommit fram till ännu...
Annars är väl Maxxis det som "alla" kör på. Har dock inte så mycket koll på Maxxis XC-utbud.
Själv körde jag mycket på Bontrager när det skulle rullas lätt och länge.

// Larsa

cykelkRash

Aktiv medlem
Däckval?
Schwalbe har väl dragit med rätt klena sidoväggar som nöts och slits sönder lättare än andra märken, ofta har dom även varit lättare än spec'at (vilket kanske korrelerar med problemen ovan).
Pga av dessa problem har ju Schwalbes nyare däck blivit rätt så mycket tyngre, om det gör dom hållbarare har väl internet'osfären inte kommit fram till ännu...
Annars är väl Maxxis det som "alla" kör på. Har dock inte så mycket koll på Maxxis XC-utbud.
Själv körde jag mycket på Bontrager när det skulle rullas lätt och länge.

// Larsa

Schwalbes nyare däck som Nobby Nic tål rätt mycket abuse.
Haft Maxxis Assegai och DHR II 3C Exo, skar upp sidoväggarna lätt, dock var de inte doubledown casing.

Rattnalle

Aktiv medlem
Däckval?
Kanske beror på hur/var du kör? Har kört över 100mil med DHF/DHF & DHF/DHR2 utan en enda punka eller reva. Alla däck med EXO-väggar.
Allt går att skära upp om man har otur. Det går att avverka en hel sommars intensiv cykling utan eller skära långa hål i helt nya däck. Mer otur och eventuellt dåliga linjeval. Själv har jag iofs på mina år bara lyckats skära upp ett däck rejält i skogen. Annars mer vanliga punkor eller att de slits ut.

Sam00

Aktiv medlem
Däckval?
Jag har köpt en billig HT Trek X-Caliber för att använda som gravelcykel. Tänkte göra den så lätt som möjligt och sätta på snabba däck.

Nån som har förslag? Är Thunder Burt Addix ett bra val för grus? Antar att Lite versionen har för lite skydd, samt är svåra att få till tubeless. Breda eller smala? Jag tänkte 29x2.1.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Däckval?
Lite funkar väl bra på grusväg, tävlade en hel del XCO på Racing Ralph i liteskin förr och det gick oftast bra.
Såklart kan de vara lite svårare att få täta slanglöst.

TS: Välj bland de etablerade så spelar märke ingen roll, de har alla lätt och tungt. Men att hålla sig till ett märke för att lära sig de olika modellerna och skillnaden det gör är inte fel när man börjar sig karriär. Blir lättare än när man hoppar mellan och inte jämför äpple med äpple.

Sam00

Aktiv medlem
Däckval?
De har Thunder Burt i Lite på TCM för 199 styck. Man kanske ska köra på det? Har läst dock att vätskan kan komma ut genom sidoväggarna.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Däckval?
De har Thunder Burt i Lite på TCM för 199 styck. Man kanske ska köra på det? Har läst dock att vätskan kan komma ut genom sidoväggarna.

Låter som det är performance-varianten, det är inget vidare gummi tyvärr. Men det beror på ambition såklart, men även vid väldigt låg kan man bli besviken på dessa.
Ja de svettas oftast men är inte unikt och har man bara koll på dem så egentligen inget problem. Cyklar man inte så ofta med den cykeln är det dock ofrånkomligen alltid punka på skiten när den tas fram :)

Sam00

Aktiv medlem
Däckval?
Låter som det är performance-varianten, det är inget vidare gummi tyvärr. Men det beror på ambition såklart, men även vid väldigt låg kan man bli besviken på dessa.
Ja de svettas oftast men är inte unikt och har man bara koll på dem så egentligen inget problem. Cyklar man inte så ofta med den cykeln är det dock ofrånkomligen alltid punka på skiten när den tas fram :)
Jag kommer nog inte cykla så ofta eftersom jag kör landsväg 4-5 gånger i veckan. Får bli Addix då.

johfo

Aktiv medlem
Däckval?
Det finns många trådar om däck och jag har läst nån spaltkilometer. Den här tråden innehöll en del men inte allt av mina funderingar...så här kommer några frågor i form av en hel uppsats. Hoppas någon orkar läsa och har kloka råd 🙂

Jag har en FuelEx 29 med Bontragers Line Comp 30-fälgar. De är visst 28*622 står det på dem.
Från butik satt det Nobby Nic SpeedGrip 29*2.35 (verkar vara EAN: 4026495880152 om jag fattar rätt...det finns ju en del olika modeller av såväl Schwalbe som Maxxis som jag läst om...)

Hur som helst så lyckades jag få bort dem och tog bort slangarna, slet och svor när jag monterade dem med RimPact skumkrovar och har sen kört med MucOffs rosa gegga som jag fyllt på 1-2 gånger och det har fungerat utmärkt. Inte en punka (som jag märkt av i alla fall). Minst lika tätt som med slang och jag har kört rätt lågt tryck (ca 1.1-1.2 bar bak och 1.0-1.1 bar fram enligt min Topeak-mätare).
Nu börjar dock bakdäcket se rätt slitet ut (har väl sladdat för mycket på gruspartier 🤭) och då däcken måste bli ca 3 år nu (om de var nya när de sattes på cykeln) så är det kanske lika bra att byta båda när jag ändå förmedlingen måste ta bort lite torkad gegga i dem och börja om nu inför den varma och bekväma säsongen.

Jag läste om att Maxxis-däck på Bontrager-fälgar med deras gummiband visst kan vara ännu jävligare att montera...

Funderar då på vad jag ska ha och försöker hitta rätt i djungeln.

Kör i Gbg-regionen och gillar rätt knöliga stigar och har inte speciellt bråttom i skogen. Kommer det grusväg så får det ta den tid det tar. Passar hellre på att ha "rullande vila" där och lägga kraften på att ha skoj där det är knöligare. Men klart det behöver ju inte rulla trögare än nödvändigt, för jag ska ju ändå orka framåt också.
Det är berghällar som kan vara både våta och torra, med eller utan jord/lera/rötter och det är rötter, stenskravel, lera, långt gräs och väldigt blandat underlag och jag byter alltså inte däck så ofta.

Men har i alla fall varit rätt nöjd med Nobby Nic:sen. Men jag har ju inget att jämföra med heller. Hade i princip MTB-uppehåll från ca 2007-ish tills jag köpte 29":aren sent 2018.

Funderar nu på om jag ska köra samma som innan bak (Speed Grip), men välja ADDIX Soft fram för att öka greppet fram något när jag ändå byter. Framdäcket är inte farligt slitet alls, så där går det nog fint med lite mjukare gummi. Addix Soft är väl de med röd rand om jag fattat rätt och det borde då bli EAN 4026495880237 (?)

Schwalbe har efter var jag läst blivit tyngre med åren. Jag lade ju korvar och rätt mycket geggamoja i mina, men har inte märkt av att jag lidit för det. Antar att de man köper nu inte är tyngre än de som kom med min cykel 2018? Men nåt hekto lättare kanske är bra om det inte är sämre på annat sätt...

Alternativt Maxxis som ju "alla" verkar ha? Utöver om de är hopplösa att montera på mina fälgar...så finns det ju en gaziljon modeller...

Läste mig fram till att MAXX Grip är väldigt mjuka och jag orkar inte byta så ofta.
Kanske då MAXX TERRA fram och Dual bak? Kan Dual vara jämförbart med SpeedGrip?

DHR II och DHF?
60 tpi har jag läst mig fram till verkar lämpligt och det är ju ungefär samma då som Nobby Nic som har 50(?)
Om man skulle ha t ex...
Fram:
DHF 29X2.50
3C MAXX TERRA
TB96800300
eller som nån (Makten?) propagerade för DHR även fram (men mönstret med "paddlarna" ser ju väldigt "bakdäck ut"...men i så fall:
Minion DHR II 29X2.40
3C MAXX TERRA
TB96797100

och bak
DHR II 29x2.4
Dual
TB96797000

Skulle nåt av det vara ett vettigt alternativ till Nobby Nic Soft + SpeedGrip?
Samtliga Maxxis DHR och DHF ovan verkar vara WideTrail? Optimerat för 35mm innerbredd och rekommenderat för 30-35 efter var jag läst. Finns de bara som WT? Hur blir de på mina 28*622?

Samtliga är ju även aningen bredare än Nobby Nic:sen men räknar man om så blir DHF som är 2.5" jämfört med Nobby Nic som är 2.35 drygt 3 mm bredare, så det ska väl inte vara några problem(?)
Smalare än nu känns onödigt. Hellre mer greppyta/större luftkammare, lågt tryck och bättre grepp än mer lättrullat än med Nobby Nic:sen (även om det inte behöver gå till överdrift åt något håll).
Kör dock MudHugger skärmar både fram och bak (visst, det finns mycket synpunkter på skärmar på mtb, men jag gillar inte blöt lera i varken baken eller ögonen och MudHuggers kommer sitta kvar, så skärmars vara eller icke vara kan vi ta nån annan stans). Fram är det inte jättemycket fritt mellan skärm och däck och den skjuter kottar ibland, men det har på det hela funkat bra med NB

Så - kan jag få några kloka råd från er som orkar testa olika däck?

johfo

Aktiv medlem
Däckval?
komplettering:
Är fasen lite osäker på vilka som sitter på nu. Det står Nobby Nic, EVO/TLE och en blå ADDIX/SpeedGrip-logga och det står 29*2.35. Men är det SuperGround eller SuperTrail? Hur ser man skillnad. Båda verkar enligt produktbilder jag sett ha en blå rand (som slits bort)
SuperGround verkar vara 67 TPI och SuperTrail 50 TPI och tyngre. Det kanske är SuperGround som sitter på min...(?)

johfo

Aktiv medlem
Däckval?
komplettering:
Är fasen lite osäker på vilka som sitter på nu. Det står Nobby Nic, EVO/TLE och en blå ADDIX/SpeedGrip-logga och det står 29*2.35. Men är det SuperGround eller SuperTrail? Hur ser man skillnad. Båda verkar enligt produktbilder jag sett ha en blå rand (som slits bort)
SuperGround verkar vara 67 TPI och SuperTrail 50 TPI och tyngre. Det kanske är SuperGround som sitter på min...(?)
Har de ändrat mönster på NN till i år? Mina och äldre bilder ser ut att ha en rad kantdobbar på var sida och sen ett mönster däremellan med 2+3+2+3...
Nya bilder så är mellanmönstret 2ihip+2isär+3+2isär+2ihop...

Förvirringen är total och dåligt i lager överallt verkar det som. Tänkte försöka hitta f+b på samma ställe och slippa dubbla frakter...och det känns som dags nu, för våren borde väl komma snart, hoppas jag!

Nån som orkat läsa min tidigare uppsats med frågor och har några kloka synpunkter och förslag?

liveforthis

Aktiv medlem
Däckval?
Ja dom har ändrat mönstret på NN och även casing så om du har nya står det isf super trail el super ground på sidan av däcket . Annars har du gamla NN om det inte står något av det på.

yonsson

Aktiv medlem
Däckval?
Det finns många trådar om däck och jag har läst nån spaltkilometer. Den här tråden innehöll en del men inte allt av mina funderingar...så här kommer några frågor i form av en hel uppsats. Hoppas någon orkar läsa och har kloka råd 🙂

Jag har en FuelEx 29 med Bontragers Line Comp 30-fälgar. De är visst 28*622 står det på dem.
Från butik satt det Nobby Nic SpeedGrip 29*2.35 (verkar vara EAN: 4026495880152 om jag fattar rätt...det finns ju en del olika modeller av såväl Schwalbe som Maxxis som jag läst om...)

Hur som helst så lyckades jag få bort dem och tog bort slangarna, slet och svor när jag monterade dem med RimPact skumkrovar och har sen kört med MucOffs rosa gegga som jag fyllt på 1-2 gånger och det har fungerat utmärkt. Inte en punka (som jag märkt av i alla fall). Minst lika tätt som med slang och jag har kört rätt lågt tryck (ca 1.1-1.2 bar bak och 1.0-1.1 bar fram enligt min Topeak-mätare).
Nu börjar dock bakdäcket se rätt slitet ut (har väl sladdat för mycket på gruspartier 🤭) och då däcken måste bli ca 3 år nu (om de var nya när de sattes på cykeln) så är det kanske lika bra att byta båda när jag ändå förmedlingen måste ta bort lite torkad gegga i dem och börja om nu inför den varma och bekväma säsongen.

Jag läste om att Maxxis-däck på Bontrager-fälgar med deras gummiband visst kan vara ännu jävligare att montera...

Funderar då på vad jag ska ha och försöker hitta rätt i djungeln.

Kör i Gbg-regionen och gillar rätt knöliga stigar och har inte speciellt bråttom i skogen. Kommer det grusväg så får det ta den tid det tar. Passar hellre på att ha "rullande vila" där och lägga kraften på att ha skoj där det är knöligare. Men klart det behöver ju inte rulla trögare än nödvändigt, för jag ska ju ändå orka framåt också.
Det är berghällar som kan vara både våta och torra, med eller utan jord/lera/rötter och det är rötter, stenskravel, lera, långt gräs och väldigt blandat underlag och jag byter alltså inte däck så ofta.

Men har i alla fall varit rätt nöjd med Nobby Nic:sen. Men jag har ju inget att jämföra med heller. Hade i princip MTB-uppehåll från ca 2007-ish tills jag köpte 29":aren sent 2018.

Funderar nu på om jag ska köra samma som innan bak (Speed Grip), men välja ADDIX Soft fram för att öka greppet fram något när jag ändå byter. Framdäcket är inte farligt slitet alls, så där går det nog fint med lite mjukare gummi. Addix Soft är väl de med röd rand om jag fattat rätt och det borde då bli EAN 4026495880237 (?)

Schwalbe har efter var jag läst blivit tyngre med åren. Jag lade ju korvar och rätt mycket geggamoja i mina, men har inte märkt av att jag lidit för det. Antar att de man köper nu inte är tyngre än de som kom med min cykel 2018? Men nåt hekto lättare kanske är bra om det inte är sämre på annat sätt...

Alternativt Maxxis som ju "alla" verkar ha? Utöver om de är hopplösa att montera på mina fälgar...så finns det ju en gaziljon modeller...

Läste mig fram till att MAXX Grip är väldigt mjuka och jag orkar inte byta så ofta.
Kanske då MAXX TERRA fram och Dual bak? Kan Dual vara jämförbart med SpeedGrip?

DHR II och DHF?
60 tpi har jag läst mig fram till verkar lämpligt och det är ju ungefär samma då som Nobby Nic som har 50(?)
Om man skulle ha t ex...
Fram:
DHF 29X2.50
3C MAXX TERRA
TB96800300
eller som nån (Makten?) propagerade för DHR även fram (men mönstret med "paddlarna" ser ju väldigt "bakdäck ut"...men i så fall:
Minion DHR II 29X2.40
3C MAXX TERRA
TB96797100

och bak
DHR II 29x2.4
Dual
TB96797000

Skulle nåt av det vara ett vettigt alternativ till Nobby Nic Soft + SpeedGrip?
Samtliga Maxxis DHR och DHF ovan verkar vara WideTrail? Optimerat för 35mm innerbredd och rekommenderat för 30-35 efter var jag läst. Finns de bara som WT? Hur blir de på mina 28*622?

Samtliga är ju även aningen bredare än Nobby Nic:sen men räknar man om så blir DHF som är 2.5" jämfört med Nobby Nic som är 2.35 drygt 3 mm bredare, så det ska väl inte vara några problem(?)
Smalare än nu känns onödigt. Hellre mer greppyta/större luftkammare, lågt tryck och bättre grepp än mer lättrullat än med Nobby Nic:sen (även om det inte behöver gå till överdrift åt något håll).
Kör dock MudHugger skärmar både fram och bak (visst, det finns mycket synpunkter på skärmar på mtb, men jag gillar inte blöt lera i varken baken eller ögonen och MudHuggers kommer sitta kvar, så skärmars vara eller icke vara kan vi ta nån annan stans). Fram är det inte jättemycket fritt mellan skärm och däck och den skjuter kottar ibland, men det har på det hela funkat bra med NB

Så - kan jag få några kloka råd från er som orkar testa olika däck?
DHF MT + DHR2 DC är en kanonkombo. Jag hade DHR2 Maxterra bak i 50mil sedan fick jag en reva i och bytte till DC. DC rullar lite snabbare och har något sämre grepp. Skillnaden i grepp märks mest på hällar, det är fortfarande riktigt bra grepp i princip överallt.

Nu kör jag med Assegai MaxTerra fram sedan några mil tillbaka. Tycker det ger ganska mycket bättre grepp än DHF. DHR2 fram är säkert också kanon.

Vill du ha ännu mer lättrullat så kan du köra DHR2 fram och Dissector bak. Jag kommer nog aldrig gå från DHR2 bak, det är awesome.

yonsson

Aktiv medlem
Däckval?
Men hur är det med DHR II... Det finns väl bara som WT, som är rekommenderat från 30 mm innerbredd? Jag har bara 28...
De har ändrat profilen lite för att passa bredare fälgar, ja. Men det är nog ingen stor skillnad, snarare en förändring utifrån att fälgar generellt blivit bredare. Jag har 29mm fram och 30mm bak, inga som helst problem! 28mm eller 29mm fälg lär inte märkas över huvudtaget.

Makten

Aktiv medlem
Däckval?
Jag har kört DHR II 2,4" på fälg med 25 mm innerbredd sen ett halvår tillbaka och det funkar utmärkt. Dock skulle jag inte kunna köra så lågt tryck som jag vill med den volymen, utan cush core. Kör man inte så lågt tryck så funkar stora däck på smal fälg, men annars kan det bli lite sladdrigt.

Enda anledningen att jag valt DHR över DHF är för att det finns i just 2,4" och MaxxGrip. DHF är större, tyngre och något styvare dessutom. Väljer man 2,3" är de mer likvärdiga men DHR är fortfarande en skvätt lättare (dock vägde det jag köpte sist 912 gram mot angivna 825, gruff!).

Dual bak och MaxxTerra fram är en bra kombination och de slits ungefär lika fort då, är min erfarenhet. Men det intressanta är att MaxxGrip slits ungefär lika snabbt på kanterna och är användbart längre för att mittdobbarna slits i samma takt. MaxxTerra förvandlas efter ett tag till inverterade semislicks med bara mittdobbar.
Dock ska man vara medveten om att MaxxGrip är mycket kletigare gummi och rullar hiskeligt dåligt på asfalt och släta hällar. Inget som stör på mjukt underlag däremot.
MaxxTerra är ungefär som Schwalbe Addix Soft och Dual är ungefär som Addix Speedgrip, skulle jag säga. Nu vet jag dock inte om Schwalbe ändrat recepten i samma veva som de lagt på redigt med vikt på alla deras däck, men innan dess var skillnaden stor. Då rullade Maxxis betänkligt sämre men kändes bättre (mer dämpat).

DHR bak kanske är lite overkill på sommarhalvåret även om det funkar. Själv bytte jag just till Minion SS i 2,3" EXO, men det är såklart inget vidare när det är löst och blött.

johfo

Aktiv medlem
Däckval?
Uj...det finns många modeller...men tack så här långt för allt engagemang.
Det kändes som jag började greppa Schwalbes terminologi/förkortningar och för det alternativet så hade jag nog efter vad jag nu vet gått på NN ST fram och NN ST SG bak , alt MM ST Soft fram och NN ST SG bak, fast de kanske är onödigt tunga i verkligheten... NN 2.35 och MM 2.4 är ju ingen gigantskillnad i varken bredd eller höjd, så även MM borde då klara min MudHugger fram.
Men nu började jag läsa på mer om Maxxis.
Är det EXO som är 60 tpi som är det jag borde titta efter?
DHR II overkill på sommaren...men här i Gbg-trakten är det sällan det torkar upp överallt... Det finns ofta lera, blöta rötter och berg även mitt i sommaren.
Assegai fram verkar Yonsson gilla.
DHR II bak i Dual och Assegai fram i Maxterra kanske...hmmm....och så var det det där med Bontrager-fälgar och Maxxis-däck...hmmm

Utöver att det är svårt att hitta nån som har i lager så var det en hisklig djungel detta :-)

johfo

Aktiv medlem
Däckval?
Den här kombon - kan den vara rätt tänkt som alternativ till ovan nämna Schalbevarianter? Verkar finnas i lager och rea på det ena...

Bak =
Maxxis Minion DHR II Hinten WT 29 x 2.40" TR EXO Dual 60 Folding

Fram =
Maxxis Minion DHR II Rear WT 29x2,40" TR EXO 3C MaxxTerra Folding

Eller alternativt Fram =
Maxxis Assegai WT 29x2.50" TR EXO 3C MaxxTerra 60 Folding Tyre

Assegai är 2.5" Nu har jag Schwalbe som är 2.35. Det ska enligt siffrorna skilja mindre än 4 mm på bredden. Bredden har jag nog marginal för vid framstänkan. Men hur skiljer profilen? Blir diametern större så kan det bli tajt.
Rullmotstånd bekymrar mig inte jättemycket. Allt har ju gränser, men motion har jag hört att jag mår bra av...

yonsson

Aktiv medlem
Däckval?
Den här kombon - kan den vara rätt tänkt som alternativ till ovan nämna Schalbevarianter? Verkar finnas i lager och rea på det ena...

Bak =
Maxxis Minion DHR II Hinten WT 29 x 2.40" TR EXO Dual 60 Folding

Fram =
Maxxis Minion DHR II Rear WT 29x2,40" TR EXO 3C MaxxTerra Folding

Eller alternativt Fram =
Maxxis Assegai WT 29x2.50" TR EXO 3C MaxxTerra 60 Folding Tyre

Assegai är 2.5" Nu har jag Schwalbe som är 2.35. Det ska enligt siffrorna skilja mindre än 4 mm på bredden. Bredden har jag nog marginal för vid framstänkan. Men hur skiljer profilen? Blir diametern större så kan det bli tajt.
Rullmotstånd bekymrar mig inte jättemycket. Allt har ju gränser, men motion har jag hört att jag mår bra av...

MTB-Store
De verkar ha båda modellerna hemma.

johfo

Aktiv medlem
Däckval?
Nu kliar det i klickfingret...undras om Assegai med sina 2.5 får tillräcklig plats under min MudHugger fram och hur det går på bontragerfälgarna...

Makten

Aktiv medlem
Däckval?
EXO och 60 TPI är vettigt för stigcykling om man inte är väldigt vårdslös, ja. Men kolla vikten på däcken också. Även lika stora modeller kan skilja rätt mycket för att det skiljer i ren mängd gummi. Assegai i tidigare nämnda kombination väger 1075 gram medan DHR II 2,4 väger 955. På pappret, sen kan de vara tyngre eller ibland lättare i verkligheten.

Måtten behöver inte heller stämma riktigt. Maxxis 2,5:or är ofta snarare 2,4". Med dina aningen smalare fälgar så gissar jag att du hamnar där nånstans.

johfo

Aktiv medlem
Däckval?
Var ute och pumpade upp gamla framdäcket (gamla Schwalbe NN SG 29x2.35) till strax över vad jag brukar ha och det var mer plats över än jag mindes... Det är mest trångt där skärmen är böjd mot däcket precis längst fram oxå och där borde den gå att värma och forma om om det behövs och man orkar tycker jag...
PXL_20210321_204939937.jpg

PXL_20210321_205650383.jpg

Här borde väl Assegai 29x2.5 få plats...?

mfo

Medlem
Däckval?
Varför inte Wolfpack?!! Finns en hel tråd...

JBogevik

Aktiv medlem
Däckval?
Kör Maxxis nu igen men jag måste bara nämna att Michelin är otroligt underskattade, väldigt fint grepp och hyfsad hållbarhet sätt till vikt.

liveforthis

Aktiv medlem
Däckval?
Var ute och pumpade upp gamla framdäcket (gamla Schwalbe NN SG 29x2.35) till strax över vad jag brukar ha och det var mer plats över än jag mindes... Det är mest trångt där skärmen är böjd mot däcket precis längst fram oxå och där borde den gå att värma och forma om om det behövs och man orkar tycker jag...
Visa bilaga 476938

Visa bilaga 476941
Vad är det för gaffel då ? Vad jag vet så kör ju dom flesta med muddhugger med maxxis 2.5

Fundadores

Aktiv medlem
Däckval?
Den här artikeln om Maxxis kombinationer tycker jag är bra och ger väl en fingervisning om vad som händer med olika kombinationer. Jag tror iof att DHF och DHR 2 är ganska jämförbara.

Berk

Aktiv medlem
Däckval?
Visa bilaga 476938

Visa bilaga 476941

Svaret finns, som ofta, på Reifendata Databank:
Maxxis Assegai 2.50 är riktigt bred, men extremt låg (konstigt!), precis lika låg som din NN.

johfo

Aktiv medlem
Däckval?
Tack för all input!
Tittade i den tyska databasen, men det var lite svårt att hitta rätt NN och med motsvarande fälgbredd. Men det verkar ju vara ungefär same-same, så det borde väl gå bra.

Klickar nog hem Assegai+DHR2. Hittade i lager på samma ställe. Just den kombon hittar jag inte på länkad webbsida, men fick ju en bra direkt rekommendation härifrån.
Hoppas det inte är alltför överdjävligt att få på dem på mina Bontrager Line Comp 30... https://happyride.se/forum/threads/bontrager-faelg-och-maxxis-daeck-en-horribel-kombo.3686455/
Måste inventera hur mycket rosa gegga jag har kvar i flaskan oxå....Makten verkar ha riktigt dålig erfarenhet av den. Jag vet inte om jag fått nån punka...ingen jag märkt i alla fall. Stans Race kanske...hur är doseringen av den? Den rosa skulle det vara 130ml i ett 29" har jag för mig. Tror jag läste om ungefär halva doseringen för Schwalbes eller om det var Bontragers då när jag köpte den rosa. Har Rimpact-korv också, så den ytan kommer väl också ta åt sig en skvätt.. Hur mycket brukar ni hälla i av olika geggor på 29x2.4-2.5?

johfo

Aktiv medlem
Däckval?
förresten tror jag att jag haft någon punka med rosa geggan, för jag har känt lukten av den när vi stannat och tjatat i skogen ett par gånger. Men jag har inte sett läckage av några volymer, så undras om den inte tätat någon gång...

liveforthis

Aktiv medlem
Däckval?
Tack för all input!
Tittade i den tyska databasen, men det var lite svårt att hitta rätt NN och med motsvarande fälgbredd. Men det verkar ju vara ungefär same-same, så det borde väl gå bra.

Klickar nog hem Assegai+DHR2. Hittade i lager på samma ställe. Just den kombon hittar jag inte på länkad webbsida, men fick ju en bra direkt rekommendation härifrån.
Hoppas det inte är alltför överdjävligt att få på dem på mina Bontrager Line Comp 30... https://happyride.se/forum/threads/bontrager-faelg-och-maxxis-daeck-en-horribel-kombo.3686455/
Måste inventera hur mycket rosa gegga jag har kvar i flaskan oxå....Makten verkar ha riktigt dålig erfarenhet av den. Jag vet inte om jag fått nån punka...ingen jag märkt i alla fall. Stans Race kanske...hur är doseringen av den? Den rosa skulle det vara 130ml i ett 29" har jag för mig. Tror jag läste om ungefär halva doseringen för Schwalbes eller om det var Bontragers då när jag köpte den rosa. Har Rimpact-korv också, så den ytan kommer väl också ta åt sig en skvätt.. Hur mycket brukar ni hälla i av olika geggor på 29x2.4-2.5?
Kolla på tcmcykel grymt bra och snabb service

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer