Dämpad gaffel på gammal MTB, vad passar?

Lasslo1

Ny medlem
Hallå alla.
jag är ny här, kan inte mycket om nyare eller halvnya cyklar. Kan mer om veterancyklar, mopeder och gamla bilar :)

jag har en gammal cannondale mtb, jag har ägt den i ca 20 år, och den var gammal redan när jag köpte den.
nu har jag dammat av den igen och tänkte börja motionscykla i skogen.
jag gillar min gamla cykel, den har en hög och trevlig ram som passar mina 194cm bra, så jag tänkte behålla och uppgradera den lite.
jag fick tag på en nyare mtb av billigt snitt men med ganska fina hjul och dämpad gaffel som verkar ok.
så min plan var att bara flytta över allt det bra på min gamla stora ram.
Men så lätt var det ju inte. Framgaffeln passade ju inte alls...
Den nya cykeln har mycket kortare ram fram, där styrstången går igenom, så gaffelns Axel är för kort. Och för bred.

finns det gafflar som passar min gamla cykel?
20cm hög ram ”hylsa” fram och 26mm tjock. Den gamla gaffeln är 25,5mm tjock och lite över 200mm lång

Bilagor

Lasslo1

Ny medlem
Ja, jag misstänkte att det var kört om stången är för kort. Jag är lite inne på att helt enkelt kapa bort stången från den gamla gaffeln och svetsa på den på den dämpade, borde inte vara omöjligt förutsatt att det är bra material i grejorna.
men då får jag inte den nyare och tuffare modellen på styraxel eller vad det heter. Den som går mellan styrstång och styre.

så det enklaste är väl om det finns en gaffel som passar rakt på, och inte är för dyr.
då ska det vara en dämpad framgaffel med 1” tjock och minst 24cm lång stång.
finns det?

jag hittade denna, den verkar säljas utan stång? Finns det då lösa styrstänger att köpa?

Bonzo

Aktiv medlem
Jag har en gammal dämpad 26” gaffel som du kan få gratis om du vill. Finns för avhämtning i Örebro.

Ragnvald

Medlem
jag hittade denna, den verkar säljas utan stång? Finns det då lösa styrstänger att köpa?
Jo den där är en möjlighet. Lösa styrrör, som det heter, finns att köpa till. Du behöver nog den här i rätt längd:

Tänk på att du inte kan köpa det längste och kapa ner dig till fritt då gänglängden är begränsad. Min gissning är att du behöver 225/60. Mät den du har.

Du kan även åka på problem med geometrin om Axle-crown distansen skiljer sig mellan gafflarna. Är den nya kortare sjunker cykeln framtill och du lutas framåt. Är den längre kommer du mer bakpå. Kan få betydande påverkan på hur cykeln styrs och upplevs.

Jag är inte expert på gängade gafflar men du kanske får flytta över den s.k. Crown race (lagerbanan på gaffeln som styrlagret rullar på) från den gamla gaffeln till den nya. Så skulle det vara på en modern threadless gaffel i alla fall. Det är lite pilligt, men inte omöjligt. Dock värt att be en lokal cykelverkstad fixa det om du inte har Tur eller goda verktyg. Googla crown race replacement eller dylikt så borde du hitta nån video.

Sen är det nog inte världens mest fantastiska gaffel till det priset men det visste du nog redan. :-)

Vad är fel på originalgaffeln du har? Man blir duktigare tekniskt utan dämpare - men det är bökigare också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer