Dämpad gaffel på min Fargo (ev. 29+)

evirob

Medlem
Blev lite småsugen på att skaffa en dämpad gaffel till min Fargo, som just nu rullar på 29x3.0 WTB Rangers. På cykeln sitter en stel gaffel just nu. Det här är min första mtb sedan 97, så jag har inte direkt stenkoll på vad som är najs i skogen.

Det enda jag egentligen skulle vilja komma i från är när jag kör på större stenar och rötter. Det känns inte så nyttigt för gaffeln men det kan ju vara plusdäcken som spökar.

Ev. Tänkte jag i så fall komplettera med ett standard 29" hjulpar.

Någon som testat dirtdrops med dämpad framgaffel? Bu eller bä?

Hur ofta behöver man serva en dämpad gaffel och blir den snabbare ledsen om jag lastar på en massa packning? Får jag kanske helt enkelt fortsätta att cykla långsamt? :)

konken

Ny medlem
gaffeln lär nog inte "dö" av lite stenar och rötter, men det kanske inte är så skönt för armarna i längden?

Jag har liknande funderingar på dämpad gaffel till en hoj med dirt drops, tror jag kommer testa en fjäder/coil gaffel med ganska mycket lågfartskompression, då blir den i princip stel utom vid kraftiga smällar. Nackdelen med fjäder är ju om man lastar hojen hårt, så får man kanske byta fjäder, men i gengäld får man en mer driftsäker gaffel med längre serviceintervall.

Eventuellt kan det väl slita en del på packningarna i gaffeln om man maler på med grusvägsmil, men borde vara jämförbart med mtb körning. Har man med sig lite olja går det ju att göra ytterbensservice i fält :) , det rör sig ju bara om ca 20 ml. Eller varför inte montera gaffel "boots",
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/lizard-skins-fork-boots/rp-prod4761

har sett bilder på mer än en tour divide rigg med Laufgaffel. rätt så speciellt utseende men dom ska tydligen vara bra på stökiga grusvägar och liknande.

nöjd med Fargon än så länge? Jag har fortfarande inte fått min ram än -.- men å andra sidan så måste jag vänta på julilönen innan jag kan köpa allt som är kvar

evirob

Medlem
konken sa:
gaffeln lär nog inte "dö" av lite stenar och rötter, men det kanske inte är så skönt för armarna i längden?

Jag har liknande funderingar på dämpad gaffel till en hoj med dirt drops, tror jag kommer testa en fjäder/coil gaffel med ganska mycket lågfartskompression, då blir den i princip stel utom vid kraftiga smällar. Nackdelen med fjäder är ju om man lastar hojen hårt, så får man kanske byta fjäder, men i gengäld får man en mer driftsäker gaffel med längre serviceintervall.

Eventuellt kan det väl slita en del på packningarna i gaffeln om man maler på med grusvägsmil, men borde vara jämförbart med mtb körning. Har man med sig lite olja går det ju att göra ytterbensservice i fält :) , det rör sig ju bara om ca 20 ml. Eller varför inte montera gaffel "boots",
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/lizard-skins-fork-boots/rp-prod4761
Jag ska ju flytta till Malmö så risken för grusvägar känns större här? Har dålig koll på stigar och leder söderut. Det är väl mest skogsvägar jag cyklat hittills.

Finns det några utmärkande fjädergafflar gällande kvalité osv.? De blir lite tyngre än luft va?

evirob

Medlem
Palle Kuling sa:
har sett bilder på mer än en tour divide rigg med Laufgaffel. rätt så speciellt utseende men dom ska tydligen vara bra på stökiga grusvägar och liknande.

nöjd med Fargon än så länge? Jag har fortfarande inte fått min ram än -.- men å andra sidan så måste jag vänta på julilönen innan jag kan köpa allt som är kvar
Lauf hade nog passat mig perfekt men jag tycker att de är lite dyra. Vet inte ens om det passar mig än liksom.

I övrigt är jag tvärnöjd, har dock börjat fnula lite på att bygga mig ett standard 29" hjulpar också. Så kan man ha lite valmöjligheter när det gäller däck osv.

Visst skulle du bygga med 27.5+ eller har jag fel?

evirob sa:
Lauf hade nog passat mig perfekt men jag tycker att de är lite dyra. Vet inte ens om det passar mig än liksom.

I övrigt är jag tvärnöjd, har dock börjat fnula lite på att bygga mig ett standard 29" hjulpar också. Så kan man ha lite valmöjligheter när det gäller däck osv.

Visst skulle du bygga med 27.5+ eller har jag fel?[/quote]

Känner samma sak angående lauf, svårt att motivera pengarna..
På sikt blir det ett par 27.5+. har dock inte bestämt vilka så till att börja med köpte jag ett par dt swiss 29:or för en billig peng för att få cykeln användbar så fort som möjligt. På sikt är tanken är att köra typ grusvägsdäck på sommaren och dubbat på vintern på 29:orna och något bra allround 3" däck på 27.5+

evirob

Medlem
Palle Kuling sa:
Känner samma sak angående lauf, svårt att motivera pengarna..
På sikt blir det ett par 27.5+. har dock inte bestämt vilka så till att börja med köpte jag ett par dt swiss 29:or för en billig peng för att få cykeln användbar så fort som möjligt. På sikt är tanken är att köra typ grusvägsdäck på sommaren och dubbat på vintern på 29:orna och något bra allround 3" däck på 27.5+
Är nog inte helt fel! Jag är själv lite sugen på att bygga ett par 29er hjul för Sveriges leriga halvår. Körde en vända i ett lerhål med mina Ranger 3.0 och bakdäcket fastnade nästan i ramen.

Tycker dock att de fungerar prima till just grusvägar och skogsstigar. Man behöver knappt undvika hål och stenar utan bara rulla på framåt. Jag kör lite högre tryck när jag bara cyklar grusväg och då slipper man det studsande som gärna uppstår precis över optimalt stigtryck.

konken

Ny medlem
evirob sa:
Jag ska ju flytta till Malmö så risken för grusvägar känns större här? Har dålig koll på stigar och leder söderut. Det är väl mest skogsvägar jag cyklat hittills.

Finns det några utmärkande fjädergafflar gällande kvalité osv.? De blir lite tyngre än luft va?

Finns gott om bra grus i Skåne! Att köra dämpad gaffel enbart för dessa är nog overkill men tänker att en bra dirt drops hoj med dämpad gaffel blir "racig" på platten och lika snabb som en xc hoj på stigar :)
En fjädergaffel blir ca 100-200 gram tyngre kanske, beror ju lite på vad man jämför med.

Topp