Dämpar pump 300psi, vilken skal man välja?

glitch

Aktiv medlem
Jag har varit väldigt nöjd med denna som finns för dubbla pengen med RS logga

Men visst ska man över 250 psi får man börja ta i lite :)

kais01

Aktiv medlem
jag och andra som använder civiliserade måttenheter där ursprunget går att förstå för en normalt tänkande person, tycker om pumpar som klarar 20 bar. alltså 20 atmosfärers tryck, eller motsvarande trycket på 200 meters djup.

men det är sällan man behöver mer än 15 bar..

lilla birzman är min favorit. läcker inte när man skruvar av den. viktigare egenskap än hur mycket mer pumpen kan producera än trycket man egentligen behöver.

jonte987

Aktiv medlem
Super Deluxe går till 325psi så ska man pumpa det så får får man ha en pump som vill det.
Det står 325 psi så då är det rätt enkelt även om jag vet vad en atmosfär är.

Är det inte Pascal som är IS?

mcperand

Aktiv medlem
Va, säger mm an SI? Där har jag nog hamnat snett i livet...eller så är det bara för många år sen jag gick i skolan.
Rör nog ihop sig med ISO i min skalle...
Nu går vi OT, men standardiseringen av enheter har alltid varit en fransk paradgren så vi och nästan alla andra säger S(ystem) I(nternational) på bästa franska. Fransmännen har sin vana trogen valt att antingen vända på den redan vända förkortningen (ovanligt) eller valt den längre förkortningen BIPM (Bureau International des Poids et Mesures) för att visa hur franska de är. Jättekul att jobba med fransmän i frågor nära dessa…

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
jag och andra som använder civiliserade måttenheter där ursprunget går att förstå för en normalt tänkande person, tycker om pumpar som klarar 20 bar. alltså 20 atmosfärers tryck, eller motsvarande trycket på 200 meters djup.
Ca 189 meters djup om man nu vill vara riktigt civiliserad. Eftersom du redan har en atmosfärs tryck utöver vattnet, och en atmosfär inte är lika med en bar (men nära).

jofahjalm

Aktiv medlem

lilla birzman är min favorit. läcker inte när man skruvar av den. viktigare egenskap än hur mycket mer pumpen kan producera än trycket man egentligen behöver.
Inget är ju för fan en SI-enhet och dessutom så är inte bar och atmosfär lika.

marr

Moderator
Forumvärd

Du får hänga med lite i dämparvärlden. Rätt många kräver mer än 217psi. Att rekommendera sånt strunt till nån som uppenbarligen behöver mer är bara beklagligt...

kais01

Aktiv medlem
Du får hänga med lite i dämparvärlden. Rätt många kräver mer än 217psi. Att rekommendera sånt strunt till nån som uppenbarligen behöver mer är bara beklagligt...
du får isf hänga med lite i världen av vettiga enheter. och i världen av icke beklagliga kommentarer?

CCS

Aktiv medlem
Tycker jag är bäst, finns säkert i lager nån annanstans.
Verkar finnas i lager här:

jonte987

Aktiv medlem
Det är väl olika med olika dämpare men är man tjock eller man kör med ordentlig volym i negativa på en super Deluxe så hamnar man snabbt över 300. Tror jag var uppe på minst 310 innan jag maxade med spacers i neg.

CCS

Aktiv medlem
Det är väl olika med olika dämpare men är man tjock eller man kör med ordentlig volym i negativa på en super Deluxe så hamnar man snabbt över 300. Tror jag var uppe på minst 310 innan jag maxade med spacers i neg.
Jag är själv tungviktare och blir nästan lite krängt 🙃 när kais01 skriver att man sällan behöver mer än 15 bar. Behöver ofta närmare 300 än 250 psi i bakdämparen om jag ska trivas på stigen.

kais01

Aktiv medlem
Är det inte bättre att erkänna när man gjort bort sig? Det är mänskligt och mer klädsamt.
du får väl hänga med lite i vettigt upplagda enheter även du.

pounds per square inch. vad är det för djävla nys? ska vi börja ange vägsträckor i alnar eller fjärdingsvägar nu också?

försök med psi nästa gång du skall till däckverkstan till bilen. det är ungefär lika relevant där..,

i sakfrågan, själva pumpen har jag ingen välgrundad åsikt, annat än att jag nog gärna skulle skippa en fjädring som kräver 20 bar för att fungera.

jonte987

Aktiv medlem
Jag är själv tungviktare och blir nästan lite krängt 🙃 när kais01 skriver att man sällan behöver mer än 15 bar. Behöver ofta närmare 300 än 250 psi i bakdämparen om jag ska trivas på stigen.
Du får spotta i negativa så lättar det lite.

Jag är helt för onödiga principer men om instruktionerna är i psi och pumpen visar psi så inte fan räknar jag om till bar.
Egentligen kör jag däcken i psi också eftersom synen är för dålig för att se bar på fotpumpen...

Jag har inte köpt någon stor shock pump men jag vara nära när jag meckade med megneg. Drygt att pumpa 300+ 20ggr på några dagar var det.

kais01

Aktiv medlem
ja med däcktum och växeltum har vi inte kommit riktigt vidare. men det har vi med tryck.

'england is going metric, inch by inch'

zinkpasta

Aktiv medlem
du får väl hänga med lite i vettigt upplagda enheter även du.

pounds per square inch. vad är det för djävla nys? ska vi börja ange vägsträckor i alnar eller fjärdingsvägar nu också?

försök med psi nästa gång du skall till däckverkstan till bilen. det är ungefär lika relevant där..,

i sakfrågan, själva pumpen har jag ingen välgrundad åsikt, annat än att jag nog gärna skulle skippa en fjädring som kräver 20 bar för att fungera.
Fast det blir ju mest festligt när du dels raljerar över trycket som önskas uppnås utan att riktigt ha koll där (ref t. ex. TS eller marrs inlägg), och sen raljerar över enheterna utan att riktigt ha koll där heller (ref Campus_ inlägg).
I sakfrågan ang SI-enheter håller jag egentligen med, men samtidigt orkar jag inte riktigt slåss mot den väderkvarnen utan accepterar relativt glatt att dämpare uppger tryck i psi och dämparpumpar därmed visar enheten psi.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Nu har jag lärt mig något nytt.

Om man är smart nog för att förstå att Bar är en SI-enhet (vilket det inte är), så är man också stark (?) nog för att pumpa >300 psi med en 15 bar pump! Magi!

Alla som inte fattar detta skall skärpa sig.

Undrar hur slak min dropper skulle kännas med 15 bar :)

revben

Aktiv medlem
Yes, ännu en tråd där alla tycker de har rätt och ingen kommer ge sig. Den som slutar argumentera för sin sak först har förlorat eller hur är reglerna?

manneblask

Aktiv medlem
Jag blandar fritt mellan mm, tum, psi, bar osv. Livet funkar rätt bra utan problem ändå tycker jag. Låter för övrigt jobbigt att pumpa 300psi, skulle absolut köpa en golvpump.

Senast ändrad:

Petter.T

Aktiv medlem
Fotpump
1643295434385.png

eller golvpump? 😉
1643295491669.png

LG

Medlem
Jag blandar fritt mellan mm, tum, psi, bar osv. Livet funkar rätt bra utan problem ändå tycker jag. Låter för övrigt jobbigt att pumpa 300psi, skulle absolut köpa en golvpump.
Blev bjuden på starköl för nåt år sedan. Rekommenderad serveringstemperatur enligt texten på burken var i den nya enheten celcius. Vem var tillverkare ?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer