Dämparservice, rimligt med 600 kr för Av och På-montering?

benjig

Medlem
Blev lite fundersam över kompisens besök hos en av dom större cykelkedjorna i landet. Är det värkligen rimligt att ta 600 för av/på-montering av dämpare/gaffel vid service av dessa? Servicen kostar ju ändå 900kr/st i arbetskostnad.
50426E91-0AB7-4293-A513-D728E8A53013.jpeg

Crossmax

Aktiv medlem
Lite beroende på vad de gjort med gaffeln behöver man inte ens demontera den från cykeln (typ ytterbensservice). Tycker det låter väldigt dyrt för att skruva på några skruvar, men fan vet jag.

jonte987

Aktiv medlem
Inte överraskad men fy fan. Air can får man göra själv. Full service verkar krångligt men får nog börja göra det själv också.

Edit. Fast jag har aldrig fattade varför folk lämnar in hela cykeln.

Frenchy

Aktiv medlem
The real question is
Are those prices advertised?
They Might Be there to discourage people to drop the whole bike When They Could handover the damper and fork
Bike shop are busy and strapped for space. Might be looked at as a space rental fee;)
In any case it is expensive and the customer Should have been warned and victims the option to just bring shock and fork (IMO)

Guaruska

Aktiv medlem
Glöm inte att fika för gaffelservicekillarna ingår i priset. Det kostar med wienerkrans, nybryggt kaffe och 10+10 min paus. Själva fikat tar faktiskt längre tid än service, o nån måste betala.

etnica

Aktiv medlem
Jag stör mig mer på att materialet inte är inräknad i dämparservice priset.

Tycker iaf. slutpriset är i närheten av vad en fullservice inkl. material borde kosta. "om man plockar av grejerna själv"

jonte987

Aktiv medlem
Det är iof rätt att hen betalar mer än jag som plockar av grejorna själv och som ovan är det väl inte så kul att lagra ett gäng isärplockade cyklar en v.
Undrar om av/på är inbakat i det saftiga pris jag betalade för fullservice. I så fall sponsrar jag ju eländet. Får kolla upp det nästa gång.

frippegubben

Aktiv medlem
Satan i gatan, det kostar att ligga på topp!
Jag ska aldrig mer klaga när polarn gör fullservice på mina prylar för mindre än halva det!

OskarLodin

Aktiv medlem
Dyrt. Som jämförelse kostade service av fram- och bakdämpare på min Scott Spark 940 2015 1738kr på Cykelcentrum i Borlänge.

Bilagor

• IMG_0366.png
    IMG_0366.png
    1.1 MB · Besök: 389

ething

Aktiv medlem
Finns väl inget serviceyrke som räknar under 800 sek/timme idag? Jag tycker det är hutlöst dyrt så jag gör allt jag kan själv istället. En gång har det stått mig dyrt (tjejens bil) men totalt ligger jag helt klart på plus.

ambientzz

Aktiv medlem
Bara en undran. Ni som tycker det är galet dyrt...Vad är i en rimlig kostnad? Ibland går jag intrycket att en cykelmek ska max få ta 100:-/h. Känns kärvt att få det att gå runt då med lokalhyror, lön, etc...

Snuten

Aktiv medlem
Finns väl inget serviceyrke som räknar under 800 sek/timme idag? Jag tycker det är hutlöst dyrt så jag gör allt jag kan själv istället. En gång har det stått mig dyrt (tjejens bil) men totalt ligger jag helt klart på plus.
Jo det gör det. Jag har köpt in tjänster under 800 kr / tim.

Lingon

Aktiv medlem
Tycker inte det var orimligt dyrt för av- och påmontering av både gaffel och dämpare.
Kan ju vara läge att fråga i förväg vad prisskillnaden blir om man kan tänka sig att komma med gaffel och dämpare löst.
Mitt dämpar-serviceställe vill inte ens ta emot hela cykeln.

moros

Aktiv medlem
De verkar ta 900:-/h för service baserat på sista raden. Det innebär alltså översatt från timpengen 20 min för att montera av och sätta tillbaks dämparen, och lika mycket för gaffeln om jag förstår det hela rätt. Dvs 10 min per moment/del. OM man tycker det är dyrt eller inte låter jag vara osagt men att hantera en hel cykel, hänga upp den demontera det, inklusive ev lockout wire mm, så är det väl inte helt orimligt.

Det gör ju också att man kan göra en prisskillnad om du kommer in med löst dämperi eller inte.

Sen kan man ju också undra om cykeln lämnades in helt utan att prata pris. Eller om man fått reda på att "det kostar 900 att serva en gaffel".

Senast ändrad:

Guaruska

Aktiv medlem
Bilverkstan där jag bor, som dessutom e oerhört effektiva, tar 750 kr/h ink moms.
En gaffelservice tar under en timme för en erfaren cykelmekaniker.

Snuten

Aktiv medlem
Däremot tar KONE hisservice hutlösa 1076 kr tim + moms! De kan liksom ta betalt. Nån gubbgrej typ.

ttfh

Aktiv medlem
Dom flesta hantverkare ligger väl kring 500kr exkl moms, sen lokal osv. Gör en kalkyl på hur "lätt" det är att gå runt som cykelmek, en kalkyl som inte går omkull så fort nånting inte går som smort (saker sitter fast ex).

OldBones

Aktiv medlem
Det är ju en hel bättre begagnad LVG stålracer för den servicen 👀

Är det svårt att serva dämpade gafflar själv? Bara nyfiken.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Nej. Samtidigt finns det personer som spänner sönder sin cykel redan i meckstället. Så ibland - ja.
För någon med normal begåvning i händerna är det enkelt.

benjig

Medlem
För att förtydliga rör det sig om 50h-servicen på dämpare och gaffel, ingen lockout eller liknande. Nu tyckte jag själv att det lät orimligt dyrt då jag själv (som hobby-mekaniker) löser en 50h gaffel-service på 30-45min.

pbeijer

Aktiv medlem

Tror verktygen för att serva min bakdämpare (fox float x2) kostar 8kkr om man skall ha original verktyg från fox. Så man kan få den servad ett antal gånger innan man tjänat in dom pengarna.

jonte987

Aktiv medlem
Det går inte att jämföra burkservice med fullservice. Burken bör man nog kunna öppna själv annars är nästan HT bättre.

MTBemil

Aktiv medlem
Vissa länkage kan definitivt vara värt 300 spänn för att montera, men beror väl lite på vad som ingår. Om det endast är av med dämpare för service så är det väl värt mindre än om de kollar lager, centrerar bromsok och ställer in remote lockout

Edit: såg nu att det inte var någon lockout, men tror det är rätt sällan som butiker har priser beroende på sådanda faktorer om det inte är per timme

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Finns väl inte anledning att vara billigare när folk betalar?

Har ni någonsin träffat en it-konsult som tar 1500:-/h som anser det vara för dyrt och tänker sänka sin timtaxa?

OldBones

Aktiv medlem
Finns väl inte anledning att vara billigare när folk betalar?

Har ni någonsin träffat en it-konsult som tar 1500:-/h som anser det vara för dyrt och tänker sänka sin timtaxa?

Verkstaden på Cykelkraft tar 899 riksdaler /timme... Hur lång tid tar det att montera av/på en framgaffel? Nu är det säkert skillnad på MTB och LVG gafflar såklart men jag svidar av min LVG på 5 minuter 🤷‍♂️

Edit: och då ingår obligatorisk öl-paus.

sdx

Aktiv medlem
Verkstaden på Cykelkraft tar 899 riksdaler /timme... Hur lång tid tar det att montera av/på en framgaffel? Nu är det säkert skillnad på MTB och LVG gafflar såklart men jag svidar av min LVG på 5 minuter 🤷‍♂️
Min skrubb gör det gratis och då får man en grogg medans man väntar.

Bengt-re

Aktiv medlem

Nä. Tar man det lugnt och är lite van att skruva så går det förhållandevis enkelt. Inte för att jag gör det på en timme som någon sa ovan, men 1,5h om det går bra. Och då vet jag ändå exakt hur min gaffel ser ut då jag servat denna gaffeln över 5 gånger nu.

Det är ju lite roligt att pilla med gaffeln också - roligast är ju att det känns bra efteråt - den låter gladare och känns mer resonsiv.

Bengt-re

Aktiv medlem
Varför ska kunden betala för något som är lagkrav (?) På?
Det är ju lagkrav så de måste ta hand om DIN olja på ett godkänt sätt. Du har samma problem när du servar hemma. Gamla oljan skall återvinnas - enda fördelen är att du som privatperson med avtal med avfallsfirma brukar få kunna lämna in det utan extra kostnad då det ingår i din sophämtningsavgift.

Ragnvald

Aktiv medlem
Varför ska kunden betala för något som är lagkrav (?) På?

Jag tycker det är lysande att jag som kund uppmärksammas på vad jag betalar i (lagstadgade) skatter och avgifter. Jag hade gärna sett momsen utskriven i feta jättestora siffror också. :-)

Som kund betalar du ändå för det eftersom det är en kostnad för butiken i samband med service (tydligen) - så jag tycker de förtjänar en eloge för just den detaljen.

Om det var utöver den förspeglade kostnaden blir det ju snarare en diskussion om man skulle fått lägre pris på övriga om avtalat pris för service var ett annat, men det blir en annan diskussion.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer