Dämparservice, rimligt med 600 kr för Av och På-montering?

cubefritzz

Aktiv medlem
För att få ut den korrekta kostnaden 900 / 2 det vill säga 450 kr går i ren skatt, resten är vinst för cykelfirman det vill säga de tjänade 450 kr på dig per dämpare och inte en krona mer.

Det är faktiskt sanning att skatt gör allt svindyrt i detta land! Varför får man då inte nämna det? Rösta rätt så får man också lägre skatt! Det är också verkligheten vi lever i. Eller fortsätt som innan så blir också småsaker som en cykelservice svindyrt! = FAKTA och inte politik! Sluta censurera!

köp cykeldelar utomlands i ett annat EU land söder om Skandinavien = billigt pga annan skatt! Vad f har detta med politik att göra då det är dagens sanning?

----------------------------------------------
Redigerad pga påbörjan till att göra detta till en tråd om politik.

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Sitter ju lite andra saker på en gaffel.

Du torskar ju på att rikta om OK och det kan ju ta en lite stund beroende på modell på bromsarna. Jävlades själv 40min igår innan de slutade ta i skivorna.

yonsson

Aktiv medlem
Herrejisses. Mtb-Store tar typ 500kr för liten service på monterad gaffel. + 30kr för dust wipers. Inga konstiga extra-grejer.

Betalade under 900kr sist, inkl nya packboxar, flytt av CSU, liten service, avsågning samt flytt av crown race.

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Herrejisses. Mtb-Store tar typ 500kr för liten service på monterad gaffel. + 30kr för dust wipers. Inga konstiga extra-grejer.

Betalade under 900kr sist, inkl nya packboxar, flytt av ICU, liten service, avsågning samt flytt av crown race.
Herre gud gör du det inte själv😲

darkforce

Aktiv medlem
fredagstråd på en söndag :)

men är intressant att cykelmekaniker ska jobba för fikapengar.. inte nog med att cyklarna ska va lagade dagen innan den lämnas in de ska inte kosta något i arbete o delarna ska inte heller kosta o cykeln tros vara en evighetsmaskin som inte slits.... ni som tycker att de är dyrt köp material och verktygen o gör de själva!

specialverktyg är inte billiga eller jo visst finns de billiga hobbynivåverktyg men som cykelverkstad köper man verktyg av kvalite pga de ska brukas ofta och dom kostar satfläsk ... inte nog med verktyg är dyra sen kommer lokalhyra elräkning kassasystem reservdelslager utbildningar av personal miljöavgifter sen har man kostnad av förbrukningsmaterial som trasor fett handskar etc. man har arbetsgivaravgifter sen ska de anställda ha löner osv. inte så allt detta är gratis precis...

sen nått de flesta inte tänker på är att de är arbetstid som går från det att kunden börjar prata med personalen cykeln ska skrivas in i systemet delar ska kollas att de finns hemma de ska räknas ut pris på reparationskostnader o beräknas klar datum. finns inte delar hemma ska dessa letas upp hos leverantör läggas i kundkorg o beställas hem är det snabbbeställning pga kunden inte vill vänta på ordinarie beställningsdag kommer de en fraktkostnad som butiken bekostar då detta är klart o kunden går därifrån så skall cykeln hanteras in till förvaring fram tills den är på tur då skall den hämtas fram man ska se vad som skall göras den ska hängas upp demontera tex gaffel den ska rengöras tas in i ett rent utrymme demonteras i delar servas återmonteras sen tas tillbaka till cykeln där ska lager o ram torkas rena nytt fett ska på o gaffel ska återmonteras o ställas in sen ska cykeln hängas ner ställas i förvaring den ska fyllas i klar i systemet o meddelas till kund den är klar när kunden kommer in ska cykeln tas fram den ska slås in i kassasysemet tas betalt o kunden får kvittot allt detta är arbetstid o en kostnad folk uppenbart inte tänker på så nästa ggn ni gnäller de är hutlöst dyrt tänk efter vad som innefattas i den arbetstid man tar betalt för

att man som cykelmek bara sitter o fikar de kan ja säga de händer inte ofta
den tid man inte servar kunder eller cyklar går till hålla rent se till delar och förbrukningsmaterial finns hemma bygga försäljningscyklar svara telefon svara mail göra beställningar av varor osv

NickPick

Aktiv medlem
Varför det? Dom ska samla oljan och nedsmutsade trasor i nåt kärl som står i vägen och tar plats, lägga tid på att köra iväg kärlet för tömning ibland och betala avgift för tömningen.
Skänker dom inte bort oljan till folk som eldar upp den för värme i nåt garage eller så?

Angående priset. Timpenning för cykelmek, tid det tar att göra själva jobbet... Ja priset blir nog rimligt. Själv lämnar jag in dämparna löst .

Spacekitty

Aktiv medlem
Angående priset. Timpenning för cykelmek, tid det tar att göra själva jobbet... Ja priset blir nog rimligt. Själv lämnar jag in dämparna löst .

Lite billigare blir det att lämna löst.

2261F5EE-187B-4D20-87D2-EE5649577E0D.jpeg

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
fredagstråd på en söndag :)

men är intressant att cykelmekaniker ska jobba för fikapengar.. inte nog med att cyklarna ska va lagade dagen innan den lämnas in de ska inte kosta något i arbete o delarna ska inte heller kosta o cykeln tros vara en evighetsmaskin som inte slits.... ni som tycker att de är dyrt köp material och verktygen o gör de själva!

specialverktyg är inte billiga eller jo visst finns de billiga hobbynivåverktyg men som cykelverkstad köper man verktyg av kvalite pga de ska brukas ofta och dom kostar satfläsk ... inte nog med verktyg är dyra sen kommer lokalhyra elräkning kassasystem reservdelslager utbildningar av personal miljöavgifter sen har man kostnad av förbrukningsmaterial som trasor fett handskar etc. man har arbetsgivaravgifter sen ska de anställda ha löner osv. inte så allt detta är gratis precis...

sen nått de flesta inte tänker på är att de är arbetstid som går från det att kunden börjar prata med personalen cykeln ska skrivas in i systemet delar ska kollas att de finns hemma de ska räknas ut pris på reparationskostnader o beräknas klar datum. finns inte delar hemma ska dessa letas upp hos leverantör läggas i kundkorg o beställas hem är det snabbbeställning pga kunden inte vill vänta på ordinarie beställningsdag kommer de en fraktkostnad som butiken bekostar då detta är klart o kunden går därifrån så skall cykeln hanteras in till förvaring fram tills den är på tur då skall den hämtas fram man ska se vad som skall göras den ska hängas upp demontera tex gaffel den ska rengöras tas in i ett rent utrymme demonteras i delar servas återmonteras sen tas tillbaka till cykeln där ska lager o ram torkas rena nytt fett ska på o gaffel ska återmonteras o ställas in sen ska cykeln hängas ner ställas i förvaring den ska fyllas i klar i systemet o meddelas till kund den är klar när kunden kommer in ska cykeln tas fram den ska slås in i kassasysemet tas betalt o kunden får kvittot allt detta är arbetstid o en kostnad folk uppenbart inte tänker på så nästa ggn ni gnäller de är hutlöst dyrt tänk efter vad som innefattas i den arbetstid man tar betalt för

att man som cykelmek bara sitter o fikar de kan ja säga de händer inte ofta
den tid man inte servar kunder eller cyklar går till hålla rent se till delar och förbrukningsmaterial finns hemma bygga försäljningscyklar svara telefon svara mail göra beställningar av varor osv
Om det är så eländigt så ägna dig åt något lönsammare då? Det är liksom grunden i marknadsekonomi. Ju mer betalt man får desto fler vill erbjuda tjänsten men färre vill betala för den.

te.png

Är det gny ibland de som erbjuder tjänsten är marknaden övetetsblerad och antalet som erbjuder tjänsten kommer att sjunka och priserna gå upp en bit. Det intressanta nu är många potentiella kunder tycker inte att tjänsten är prisvärd idag ens på en lätt överetablerad marknad.

MTBemil

Aktiv medlem
Orginalposten tycker jag egentligen de kan ge nån form av rabatt när det är bägge dämpare, priset för en dämp kändes ju inte sådär orimligt.

erik h

Aktiv medlem
Räkna gärna fram er egen timpenning på jobbet, lägg på 30% arbetsgivaravgifter och sen 25% moms. Och så lägg på lite overhead eftersom ingen har full beläggningsgrad när jobben är 30-90 minuter snarare än 18 månader. Och så lokaler och utrustning förstås.

SocialGimp

Aktiv medlem
Utan att göra politik av det kan jag konstatera att tjänster överhuvudtaget i Sverige är bra mkt dyrare än i många andra länder av olika anledningar. Vill man inte betala får man göra det själv o jag förstår absolut att en cykelmek vill gå runt.

Kan också konstatera att det snart är billigare att köpa en ny gaffel/dämpare då det är dags för fullservice snarare än att lämna in den. #ironi_fast_nästan_sant

Laan84

Aktiv medlem
Utan att göra politik av det kan jag konstatera att tjänster överhuvudtaget i Sverige är bra mkt dyrare än i många andra länder av olika anledningar. Vill man inte betala får man göra det själv o jag förstår absolut att en cykelmek vill gå runt.

Kan också konstatera att det snart är billigare att köpa en ny gaffel/dämpare då det är dags för fullservice snarare än att lämna in den. #ironi_fast_nästan_sant
Det senaste är inte långt från sanningen för enklare luftgafflar iaf. Men genomsnittspersonen som vill lämna in gaffel för service vill inte heller byta gaffel själv 😁

Källis

Aktiv medlem
Vill eller kan man inte så kostar det precis som allt annat(tex hantverkare)

Kan man inte men vill, allt finns utförligt på detaljnivå förklarat/visat på Youtube av tillverkarna.

Dyrt? så fort det kommer till att lämna in en cykel på service så får det inte kosta något. Lämnar folk in bilen på service så betalar dom "villigt" 1500 - 2500 kr/h(arbetskostnad) på en märkesverkstad( i Stockholmsområdet) för sin ögonsten bilen.

Som sagt, det kostar att inte göra själv.

yonsson

Aktiv medlem

Fast frågan var ju om det var rimligt. 1790kr för en gaffelservice (om jag räknat rätt), kan väl omöjligt vara rimligt?

Deras grundavgift är ju 1230kr (exkl material) medan det finns ställen som tar 500kr .

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Fast frågan var ju om det var rimligt. 1790kr för en gaffelservice (om jag räknat rätt) kan väl omöjligt vara rimligt.

Deras grundavgift är ju 1230kr (exkl material) medan det finns ställen som tar 500kr .
Kunden valde ju uppenbarligen att lämna in där, så bristande marknadsundersökning får ju falla på denne isf.

jonte987

Aktiv medlem
Finns ingen anledning att bekymra sig över hur lång tid det tar knappa in i kassan. Rimligen jämför man med vad det kostar på andra ställen samt vad det är värt att slippa göra det själv.

Vet inte hur det funkar med cykel men generellt är eftermarknad en kassako.

Jämföra med bilbranschen? Dels tycker jag 3-4000 för årlig service på fs är ganska mycket jämfört med 6000 som min gamla Audi kostade och dels är bilbranschen erkänt duktiga på att ta betalt.

SocialGimp

Aktiv medlem
Fast frågan var ju om det var rimligt. 1790kr för en gaffelservice (om jag räknat rätt), kan väl omöjligt vara rimligt?

Jag fattar fortfarande inte vilken typ av service som avses. Är det bara underbens-service tycker jag det var dyrt. Fullservice, tja det tycker jag ligger i linje med vad fullservice av en dämpare kostar (2000 kr Fox DPS, kräver i o för sig specialverktyg).

Rimligt kanske vore att sälja den gamla gaffeln och köpa en ny, kanske till totalt samma kostnad. 😂 Slit o släng kanske lönar sig om man hittar ngt nytt på rea var andemeningen med mitt inlägg.

jonte987

Aktiv medlem
Jag uppfattar det som halvservice annars faller diskussionen...
Full service på super Deluxe ligger på rätt hög procent av nypris ja.

Tycker kostnaden klart motiverar att skaffa verktyg och göra det själv.
På gaffel, är väl högre tröskel bak vad det verkar.

Sen är det stökigt första gången om/när man inte är förberedd och har ordning på grejorna. Får bli lite skärpning om jag ska ge mig på lyrik.

Halv service bak ligger väl runt att byta däck på skalan. Dessutom kan man inte byta token utan att vara halvägs så är man minsta intresserad så måste man lära sig.

Jag fattar fortfarande inte vilken typ av service som avses. Är det bara underbens-service tycker jag det var dyrt. Fullservice, tja det tycker jag ligger i linje med vad fullservice av en dämpare kostar (2000 kr Fox DPS).

Rimligt kanske vore att sälja den gamla gaffeln och köpa en ny, kanske till totalt samma kostnad. 😂 Slit o släng kanske lönar sig om man hittar ngt nytt på rea var andemeningen med mitt inlägg.

Edit. Sen antar jag att billigare gafflar är billigare att serva? Recon kostar kit 13 euro och det är bara packningar och olja som ska bytas.

SocialGimp

Aktiv medlem

Sen är det stökigt första gången om/när man inte är förberedd och har ordning på grejorna. Får bli lite skärpning om jag ska ge mig på lyrik.

Halv service bak ligger väl runt att byta däck på skalan. Dessutom kan man inte byta token utan att vara halvägs så är man minsta intresserad så måste man lära sig.

Edit. Sen antar jag att billigare gafflar är billigare att serva? Recon kostar kit 13 euro och det är bara packningar och olja som ska bytas.
Tanken slog mig när min brorsa servade sin DPX2 (skrev nog fel ovan) o det kostade 2 000 kr. Han köpte den på rea för ca 3 600 kr om jag minns rätt. Skulle han hittat en ny på rea, skulle han kunna sälja den gamla för 1 600 kr och gå jämt ut.

EDIT: Visst är det så att det är dyrare att serva dyrare grejer. Kolla vad det kostar att serva en Brain.

sdx

Aktiv medlem

Varför byta packningar om det inte är något fel på dom.

jonte987

Aktiv medlem
Tanken slog mig när min brorsa servade sin DPX2 (skrev nog fel ovan) o det kostade 2 000 kr. Han köpte den på rea för ca 3 600 kr om jag minns rätt. Skulle han hittat en ny på rea, skulle han kunna sälja den gamla för 1 600 kr och gå jämt ut.

EDIT: Visst är det så att det är dyrare att serva dyrare grejer. Kolla vad det kostar att serva en Brain.
Nu hittar jag inte kvittot men med någon reservdel hamnade jag där också. Med tanke på hur lite jag cyklar så är det tvek på göra det varje år. Får blir på timmar bara. Man behöver inte vara rädd för att köra sönder den...som du säger är det bara att köpa nytt....

jonte987

Aktiv medlem
Varför byta packningar om det inte är något fel på dom.

För att manuallen säger det? Köpte den för 500 med icke fungerande låsning. För 130 spänn känns det värt att byta alla istället för att försöka räkna ut var det läcker eller om det räcker att smörja.
Däremot skulle jag inte plocka ut bottom seal eller vad det heter nästa gång om det inte läcker. Den blir nog sämre varje gång den bankas förbi gängorna...
På halvservice vet i fan om det beghövs byta mer än skummringar.

ttfh

Aktiv medlem
Om det är så eländigt så ägna dig åt något lönsammare då? Det är liksom grunden i marknadsekonomi. Ju mer betalt man får desto fler vill erbjuda tjänsten men färre vill betala för den.

Visa bilaga 495439
Är det gny ibland de som erbjuder tjänsten är marknaden övetetsblerad och antalet som erbjuder tjänsten kommer att sjunka och priserna gå upp en bit. Det intressanta nu är många potentiella kunder tycker inte att tjänsten är prisvärd idag ens på en lätt överetablerad marknad.
Men problemet här, och även i andra fall, är att konsumenten ofta jämför tjänster med produkter. Tjänster som utförs i sverige, där svenska löner, hyror och skatter skall betalas, svensk lagstiftning följas, sätts i relation till produkter producerade i länder med lägre kostnader.

Produkten upplevs alltså dyr att reparera, relativt vad den kostade ny och vad reservdelarna kostar.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det blir väl såhär när man tar styckpriser och bara lägger ihop.

Har man en prislista där var sak innehåller tid för ta emot och lämna samt knappa i kassan så blir det "dyrt" när man kryssar i många i listan.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Om man får en gaffel servad för 500 spänn så undrar jag varför tusan jag håller på med det själv för :o

Nog för att det "i teorin" går på en timme, i en verkstad.

Men i ett vanligt hem blir det nog knappast under 3h, inklusive plocka fram/ bort allt och diska ölglaset.

Valhalla_

Aktiv medlem
Om man får en gaffel servad för 500 spänn så undrar jag varför tusan jag håller på med det själv för :o

Nog för att det "i teorin" går på en timme, i en verkstad.

Men i ett vanligt hem blir det nog knappast under 3h, inklusive plocka fram/ bort allt och diska ölglaset.
Klart man servar själv. Inte vill man vara utan hojen, helst inte en endaste dag. Serva själv = En gratis uppsättning däck eller något annat kul, OCH cykeln är bara nere för räkning en enda kväll. Win.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Klart man servar själv. Inte vill man vara utan hojen, helst inte en endaste dag. Serva själv = En gratis uppsättning däck eller något annat kul, OCH cykeln är bara nere för räkning en enda kväll. Win.

Fast lämnar man in den så kan man ju själv cykla på andra hojen den kvällen istället.
Afterbike-öl smakar bättre än mek-ölen :p

Valhalla_

Aktiv medlem
Fast lämnar man in den så kan man ju själv cykla på andra hojen den kvällen istället.
Afterbike-öl smakar bättre än mek-ölen :p

Har man två hojar klarar man sig förstås ett tag. Fast mer än en kväll lär ju hojen vara ur drift ändå om man lämnar in, annars har man en väldig tur.

Nåja, jag är väl kanske mest lagd som så att jag vill klara mig själv. Bra karl reder sig själv, helt enkelt.

Senast ändrad:

benjig

Medlem
En uppdatering och input på hur vi ska gå vidare.

Efter att cykel och dämpare kommit tillbaka gick den sönder redan under första åkturen. Den kändes allmänt väldigt konstig, själva reglaget för att ställa in låst/öppet läge satt helt fast och samtidigt löst och kort därefter började den läcka olja.

Affären tog tillbaka den och skickade dämparen till Stockholm. Idag ringer dom och säger att det inte går att laga då den är sönder. Dom erbjuder en begagnad dämpare som passar för 2700 (men att min kompis kan få 900 i rabatt). Är detta ett skämt? Finns för övrigt varken begagnade eller nya dämpare att tillgå för modellen (YT Jeffsy 27 AL 2019).

Vad skulle ni gjort?

H.

Aktiv medlem
En uppdatering och input på hur vi ska gå vidare.

Efter att cykel och dämpare kommit tillbaka gick den sönder redan under första åkturen. Den kändes allmänt väldigt konstig, själva reglaget för att ställa in låst/öppet läge satt helt fast och samtidigt löst och kort därefter började den läcka olja.

Affären tog tillbaka den och skickade dämparen till Stockholm. Idag ringer dom och säger att det inte går att laga då den är sönder. Dom erbjuder en begagnad dämpare som passar för 2700 (men att min kompis kan få 900 i rabatt). Är detta ett skämt? Finns för övrigt varken begagnade eller nya dämpare att tillgå för modellen (YT Jeffsy 27 AL 2019).

Vad skulle ni gjort?
Den var inne på service och återlämnades från service utan kommentar om att något var fel, men sedan går den sönder direkt på första åkturen? Låter som nåt är knas här. Var något egentligen trasigt innan första service eller var det bara rutinservice?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer