Dagens Bild-tråden! Del 2. (Obs, regler i första inlägget!)

Berk

Aktiv medlem
Jag trodde det var en frusen kycklingfilé jag tittade på innan jag läste inlägget.

Tycker det ser precis ut som frysen torskfilé. Men har aldrig köpt frysen kycklingfilé, så kan inte säga om det är lika nära.

Klefen

Aktiv medlem
Fint i Rudan idag.
72FA5DC7-A0CE-4D2C-84AE-0281CCAADE44.jpeg

Makten

Aktiv medlem
Släpade runt på finkameran till ingen större nytta och jag kände mig tvungen att ta åtminstone EN bild för att inte komma hem helt tomhänt. Nån vidare färg kunde jag inte hitta, så det var lika bra att göra sig av med det lilla som fanns.

DSCF0725_bw_fb.jpg

Ärligt talat ingen nämnvärd skillnad mot en bra mobilkamera under dessa förhållanden, utom att såna brukar avslöjas på fejkoskärpan. 😁

Berk

Aktiv medlem
Ärligt talat ingen nämnvärd skillnad mot en bra mobilkamera under dessa förhållanden, utom att såna brukar avslöjas på fejkoskärpan.

Min mobil har dålig vit-balans (eller hur säger man på svenska?) när det är mörkt och snö foto kan blir helt blåa. Men om man tar bort alla färg är det ingen problem heller.

Makten

Aktiv medlem
Min mobil har dålig vit-balans (eller hur säger man på svenska?) när det är mörkt och snö foto kan blir helt blåa. Men om man tar bort alla färg är det ingen problem heller.
Ja, knasig vitbalans är ett vanligt problem. På min mobil kan jag inte ändra den om jag inte använder "pro"-läget, och då blir istället JPG-bilderna rätt dåliga. Men samtidigt kan man spara råformat och då går det att fixa i efterhand.
På finkameran är autovitbalansen också helt värdelös så jag brukar använda ett "vitbalanslock". Det är halvgenomskinligt så man kan ställa vitbalansen innan man tar bilden, utan att ha ett så kallat gråkort som en del använder.

Sen kan man tänka sig att mobilen faktiskt använder fel vitbalans för att det blir mindre brus då. Är ljuset lågt såsom på eftermiddan och/eller när det är mulet, så är det mycket mer blått än i dagsljus. Så om man lyfter röd och grön kanal för att göra bilden mindre blå så ökar man också bruset.

Edit: Det går förresten att ändra vitbalans i efterhand även med JPG, men det kräver förstås en vettig mjukvara för det.

Martinmat

Aktiv medlem
HTFU -25 idag men så jävla vackert så man måste ju bara ut. Med rätt kläder funkar det ganska bra lite kall om tårna på slutet men cykeln gillade det inte riktigt. Växelreglaget började krångla förmodligen för att fettet i reglaget stelnar så det greppar inte i som det ska närmar ska växla till lättare växel. Bromsarna fick en hel del freestroke som de tappat trycket å behöver pumpas sedan blev de typ stumma istället 🤣
3ECC3154-A1F5-4254-ACBD-12B179A243BF.jpeg

josofin

Aktiv medlem
Såg ju redan genom fönstret att det skulle bli slirigt värre idag... men ny stjärtfjäder, monterad i offsetbushings för -1 grad hta måste ju provköras.. Och ett ton tråkigt administrativt arbete måste undvikas.. Så enkelt beslut... ut och njut 🙃!
20210120_095320.jpg

Martinmat

Aktiv medlem
Snöat två dagar i sträck nu så för mkt snö på leder i skogen blev en tur på nyplockade cykelvägar istället. I helgen blir det att rycka ut med skyffel, skoter å snöskor så ska vi nog kunna köra i skogen igen snart
44106178-7917-40E9-BBD8-780E3F6F0F98.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer