Dagens Bild-tråden! Del 2. (Obs, regler i första inlägget!)

Cykla igår tills jag blev trött.
Det höll i sig även idag.

Så då fick det bli underhåll ??
Visa bilaga 492251

Vilken fin, glad sylåda du har! Så blir man glad när man ska laga något som har gott sönder. (Jag blir glad endå, lite syjob är alltid roligt, även om jag inte är duktigt på det. Tid att syr min handskar igen efter 1/2 år.)

Bantade ner fettot idag, beach 2021 ?
F4714400-A5C2-4C99-BD50-414BBB1B50FB.jpeg
F2703986-3326-4495-A6C1-9C6B04A9C566.jpeg

Dagens superfotonördiga tips: Jag tror att din bakgrundsoskärpa är en liten skvätt drabbad av ett skumt fenomen som uppstår när man använder elektronisk första slutarridå ("EFCS") i kombination med snabb slutartid och relativt stor bländare. Oskärpecirklarna blir då ljusare på ena sidan (vänster i bilden ovan) på grund av att avståndet mellan den mekaniska slutaren och sensorn är betydande i förhållande till den elektroniska (som ju är i själva sensorn). Ridåerna färdas med helt olika hastighet och det blir nån mystisk skugga bakom den mekaniska. Är inte helt hundra på exakt hur det funkar.
Lösningen är att ställa om till helt mekanisk slutare vid snabba slutartider och stora bländaröppningar, om man kommer ihåg det. En del kameror (Fuji) gör det helt på egen hand om man väljer ett sådant läge.

Eller så skiter man i det eftersom bara übernördar som jag ser det. ?

Dagens superfotonördiga tips: Jag tror att din bakgrundsoskärpa är en liten skvätt drabbad av ett skumt fenomen som uppstår när man använder elektronisk första slutarridå ("EFCS") i kombination med snabb slutartid och relativt stor bländare. Oskärpecirklarna blir då ljusare på ena sidan (vänster i bilden ovan) på grund av att avståndet mellan den mekaniska slutaren och sensorn är betydande i förhållande till den elektroniska (som ju är i själva sensorn). Ridåerna färdas med helt olika hastighet och det blir nån mystisk skugga bakom den mekaniska. Är inte helt hundra på exakt hur det funkar.
Lösningen är att ställa om till helt mekanisk slutare vid snabba slutartider och stora bländaröppningar, om man kommer ihåg det. En del kameror (Fuji) gör det helt på egen hand om man väljer ett sådant läge.

Eller så skiter man i det eftersom bara übernördar som jag ser det. ?

Så sant men av enkelhet och slöhet ? så jobbade jag bara med slutartid, bländare och ISO.

Hemma innan jag rullade iväg tänkte jag "kanske ska ta med ett ND filter" för att kunna använda stor bländaröppning utan att få blixtsnabb slutartid men slutade bara med en tanke bara ?

Förväntade ingen stora översvämningar fortfarande idag. Jag tog geggiga ridvägen idag, men efteråt funderar jag om genom vattnet inte var bättre valet med mtb. (Både kanske inte 100% legal, men sträckan är bara 150 meter)

246 (1).jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp