Dagens Bild-tråden! Del 2. (Obs, regler i första inlägget!)

Den där känslan när finstigen plötsligt är ersatt av ett gigantiskt kalhygge…?

IMG_2217.jpeg

Första turen på fyra veckor. Konstaterade att jag varken blivit snabb eller modig efter detta uppehåll... På samma gång har hösten arbetat hårt med att göra samtliga rötter i skogen snorhala. Någon annan som har arbetat är en av markägarna i hemmabacken. Hejdå favoritspåret, förhoppningsvis ses vi igen.
20231015_131302.jpg

Det är ju det där med normalt skogsbruk, stigarna är som allra bäst precis innan det är dags att ta ned skogen, sedan blir det helt omöjligt att cykla bland ris och djupa maskinspår. Därefter följer några evigheter av ogenomtränglig slyskog…?

Här plockade vi björnbär när flickan var nyfödd för 11 år sen. Stormen var nog 8-10 år tidigare. Kanske kommer igång fortare vid avsiktlig avverkning.

minst 15 år tills det kanske börjar glesna lite?Stigen finns kvar eftersom det är skåneled och längs en gärdsgård. Avverkning pågår på andra sidan backen. Lever nog inte när det är återställt
1000000664.jpg

Hinnade precis med en runda innan solnedgången. När jag dundrade utför flög en fågel precis bredvid mig med något under sig. Var en kärrhök (tror jag) som hade fångat en stor fågel. Han lande bredvid stigen. Var tyvärr inte tillräckligt snabbt med kameran.

2023-10-16-21-42-28-863.jpg

Familjtur idag, inte imorgon för att det skulle regna mycket på kvällen och därför blött imorgon. Men familjen kam iväg sent och regnet kam tidigare än SMHIs prognos (som vanligt). Så det blev en halvmörkt och blött, men mysigt tur. Rötterna var riktigt hala. Sonen försökte flera gånger på många klättringar. På bilden Hundbenet där sonen ramlade pga en hal rött en sekund efter jag tog bilden. Han rullade ner med ryggen mot en sten, utan att göra sig ont.

2023-10-21-18-40-33-653.jpg

Tillbaka
Topp