Fuälgmeck2:
Ok, så igår efter några månader med 3 brustna eylets på Arch fälgen så kände jag att det började närma sig "point of catastrophic failure". För att förekomma detta började snegla på ett par felköpta RaceFace Arc 24 fälgar som stod och dammade i ett hörn. Felet var att de var 28håls och navet jag har är 32håls (DT350). Voj, voj. Hur får man ihop detta?
Man börjar med att googla. Men det var ganska skralt med lyckade lösningar.
Sheldon hade lite tips på exotiska ekringar, men exemplet var bara för 28fälg och 36nav. Och dessutom ganska komplicerat med en massa olika ekerlängder och radialekring att hålla reda på.
Men jag hade ju inget att förlora. Jag hade en påse med blandade ekerlängder och nipplar.
Jag försökte mig på en vanlig 3 kors ekring men att anpassa ekerlängder under tiden jag byggde, men det blev nog det värsta taco-bygget jag någonsin sett.
Tillbaka till google.
Det enda mer konkreta jag
hittade var en möjlig lösning som någon räknat på för ett 20" hjul. Men den fattige argentinaren som hade ställt frågan svarade aldrig på om han fick det att funka.
Körde enligt denna princip;
men justerade mina längder med hjälp at DTs kalkylator med 2 kors och lade sedan till 6mm längre ekrar för de som var avvikande (184) kring de tomma nav-hålen. Skissen visar bara en sida så den andra sidan blir likadan med 180grader offset så de tomma hålen (4st) fördelas på 90 grader.
Efter lite mer räknande och höftande på ekerlängder så körde jag på och fick till en ganska bra grundbyggnad, men fick i processen gå ner från vanliga 12mm nipplar till 10mm. Sen fick jag addera 14mm på de längre ekrarna för att få till en bra grundspänning för att kunna rikta och spänna det rätt.
Slutresultatet blev riktigt styvt och spikrakt utan problem vid riktning.
Självklart så kommer någon tycka det är vansinne och att hjulet kommer explodera så fort jag lämnar asfalten men har jag hunnit köra en skapligt krävande testrunda med såväl tung klättring och ett par halvmetersdrop som stök o bök utan att det har vikt ihop sig.
Anledningen till detta förutom ren experimentlusta och inneboende snålhet är att jag väntar in ny ram som har ny hjulstorlek och navbredd, så jag vill inte slänga pengar på hojen som ska pensioneras. Och att verkstan är alldeles för full av skrotdelar.