Dagens fulmek-tråden

DarthVidar

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag har stört mig lite på ergonomin / placeringen av ringklockan på min pendlarhoj. Växelreglagen sitter ju perfekt för tummen men det gör inte ringklockan. Eftersom jag inte har framväxel har jag ju ett I-Spec B fäste över. Vad gör man då? Jo, ett fäste för ringklockan!
Visa bilaga 581898
Ta en ringklocka, styrändsplugg och skruvplugg

Visa bilaga 581900
Dela pluggen, tejpa lite och trygg i den på baksidan av styrändspluggen. Pluggens hål skall passa utanpå I-Spec B-fästet.

Visa bilaga 581901
Borra ett hål lagom stort för en skruv

Visa bilaga 581903
Montera ringklockan på pluggen. Sätt i en skruv

Visa bilaga 581902
Fästet innan I-Spec B-ringklockan är monterad

Visa bilaga 581904
Monterad!

Visa bilaga 581905
Sitter som en smäck! Lika naturlig att nå som ett växelreglage

Visa bilaga 581906
Annan vy.

Summa summarum. Det blir nog kanonbra! Jag sitter mest på pendlarcykeln så risken att slå i knäet är väldigt liten. Den sticker inte ut speciellt långt heller.

Kan det vara världens första I-Spec B-ringklocka? Antagligen inte men jag är nöjd! Testar på cykelbanorna i Göteborg i morgon. Återkommer med rapport om jag kan plinga ännu enklare!
Det där är ju banne mig på gränsen till finmek! Snyggt jobbat! Du ser iofs ut att behöva borra ett dräneringshål i ringklockan nu också! 😉

Kold

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Skärmstagen var lite för korta.
IMG_20220918_174731.jpg

Apropå ringklocka.
IMG_20220918_180952.jpg

Calcifer

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag har stört mig lite på ergonomin / placeringen av ringklockan på min pendlarhoj. Växelreglagen sitter ju perfekt för tummen men det gör inte ringklockan. Eftersom jag inte har framväxel har jag ju ett I-Spec B fäste över. Vad gör man då? Jo, ett fäste för ringklockan!
Visa bilaga 581898
Ta en ringklocka, styrändsplugg och skruvplugg

Visa bilaga 581900
Dela pluggen, tejpa lite och trygg i den på baksidan av styrändspluggen. Pluggens hål skall passa utanpå I-Spec B-fästet.

Visa bilaga 581901
Borra ett hål lagom stort för en skruv

Visa bilaga 581903
Montera ringklockan på pluggen. Sätt i en skruv

Visa bilaga 581902
Fästet innan I-Spec B-ringklockan är monterad

Visa bilaga 581904
Monterad!

Visa bilaga 581905
Sitter som en smäck! Lika naturlig att nå som ett växelreglage

Visa bilaga 581906
Annan vy.

Summa summarum. Det blir nog kanonbra! Jag sitter mest på pendlarcykeln så risken att slå i knäet är väldigt liten. Den sticker inte ut speciellt långt heller.

Kan det vara världens första I-Spec B-ringklocka? Antagligen inte men jag är nöjd! Testar på cykelbanorna i Göteborg i morgon. Återkommer med rapport om jag kan plinga ännu enklare!
Fasen så smart, nu blev jag inspirerad att försöka modda min ringklocka också att passa på ett i-spec II bromshandtag..

3F6C1CC3-18FC-4360-A1F3-7842B3C2CF97.jpeg

Atakua

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Vissa Maxxis däck säljs i lyxiga tygväskor, typ:
1664122147372.png

Men vad göra med väskan efter att däcket har fått sin plats på cykeln? Syntettyget är för fint att slänga bort. Man kan väl sy någonting av nytta av det?

Förra gången var det en liten ramväska. Idag blev det ett "pennfodral" för utflyktsbestick:

IMG_20220925_150749.jpg

velman

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Byggde en enkel hållare för att kunna göra dämparservice. Dyrast var skruvhandtaget som gick på 45kr. Man klarar sig säkert med en skifynyckel om man vill men handtaget är rätt praktiskt. Handtaget sitter på en ipressad vagnsskruv så jag behöver inte hålla emot på andra sidan när jag skruvar.

Det frästa spåret för skruvstädet var fanns redan i regeln innan jag började men den är faktiskt rätt bra att ha där. Den förhindrar att allt rasar i backen om man råkar lossa lite på skruvstädet.
Här kommer en liten uppdatering. Hållaren fungerar hur bra som helst! Och det spåret som bara råkade hamna vid ena käften på skruvstädet är faktiskt väldigt viktig. Den gör att hållaren (och gaffeln!) inte åker i marken om man råka lossa på skruvstädet. Den blir lös och vinglar men lossar inte. Det kan bli dyrt om innerbenen går rakt ner i betonggolvet...

1664132466937.png

Pepperazzi

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag köpte denna inför senaste bygget, och det besparade mig väldigt många svordomar jämfört med första starnutinstallationen. Euron var lite billigare då, men det är fortfarande inte mycket mer än två finöl i kostnad.

1664434699872.png

Calcifer

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fasen så smart, nu blev jag inspirerad att försöka modda min ringklocka också att passa på ett i-spec II bromshandtag..

Visa bilaga 582259
Uppdatering..
IMG_5129.jpg
Köpte en billig matchmakeradapter för i-spec II på amazon
IMG_5132.jpg
Modda ringklockan..
IMG_5133.jpg
Tadaaa..! Lagom fult!
Sitter lite långt ner men det får duga!
För övrigt var jag tvungen att köpa adaptern i ett set med både höger och vänster, så om nån vill ha adaptern för högra handtaget så tjoa till!

Atakua

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Gör en sågning av mig själv , kortar kedjan för mycket,
plus sramlås på shimanokedja 🤪
Visa bilaga 587649
Jag cyklade med en sådan kedja (med två lås nära varandra) hela 2021. En kedjelänk sprack och jag lagade felet med ett extra lås. Jag är för snål att kasta bort nästan "hel" kedja. Den funkade bra och skrotades efter ett långt och smutsigt liv vid 0,75% förlängningen.

Skruff

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Får man fråga här?
Jag gör det ändå..

Någon som vet något möjligt fulmek för att rädda detta reglaget? Plastkåpan från undersidan har gått sönder och försvunnit.
16659946854113219085032221160482.jpg

16659947484336859444100668102767.jpg

uandt

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Tandtråd är väl standard? Lagade ett däck i helgen med fiskelina 0.25 mm eftersom jag inte hade nån tandtråd. Vet inte vilka av dessa mek som är fulast

Topp