Dagens underbara tur

feffemannen

Aktiv medlem
Dagens underbara tur
Tillbaka från min första riktiga tur på flera veckor (pga av förkylning och utlandsresa). Underbart väder och fina och snabba stigar. Tog mig runt på Torrekullaleden och det gick mycket fortare än normalt pga av barmark och käle.
Helt helt underbart.
Det är sånna här dagar man lever för!

Förresten, jag mötte en On-one inbred, var det möjligen Dicks gamla?

f

Dagens underbara tur
feffemannen skrev:

> Det är sånna här dagar man lever för!

— hmm, i Uppsala åkte vi flera mil skidor, ut till Hamamrskog, strålande solsken, fina spår, verkligen länge sedan vi hade en så härlig vinter. Dessvärre känns det som att det är så mycket snö att det kommer att ta ett bra tag för den att smälta.

Per

Dagens underbara tur
Var också ute idag igen, Pelle var med, i Delsjö området. Kanonbra stigar, trots snö och is, mötte tre andra(Rickard?+kompisar) cyklister som sedan hakade på vid masten ungefär. Härligt vårvinterväder, någon plusgrad och solsken! Här en bild från dagens tur, PelleHå i full fart!

/Leo

0001.jpg

Dagens underbara tur
det blev också skidor för min del idag, totalt 4,5 mil denna helg, o 5 mil förra helgen med Bessermerloppet. Är totalt uppe i 25 mil, det får räcka inför nästa Söndag då vasaloppet går av stapeln ;)

Dagens underbara tur
Nope,
min gamla Inbred var med mig ikväll och körde runt sandsjön i södra sandsjöbacka. Grymt snabba stigar och markant mindre snö än i delsjö terrängen gjorde att det blev en höjdar tur.

//Dick

Dagens underbara tur
Själv körde jag ett varv i Hellasgården här i Sthlm. Fantastiskt härligt trött är jag fortfarande. Det är konstigt att man kan må så bra av att vara så trött i kroppen! :-) Här var det strålande sol och +1 ungefär. Jag hade inte så mycket känsel i tårna när jag kom hem, och de tusenlappar vi lagt på värmegolv i badrummet var värda varenda krona.

Förra söndagen vurpade jag fem gånger och bröt ett revben, nu körde jag med mindre luft i däcken + att spåren var helfina (för att vara snö då) så det blev ingen vurpa den här gången. Det är läskigt vad stor skillnad det blir med mindre luft i däcken - observerar man som nytillkommen i mtb världen.
Nu måste jag bara köpa en ryggsäck till cykelpumpen som jag också vill ha, för det kändes nästan propertionerligt hur mycket långsammare det gick att cykla på landsväg med mindre luft i hojen.

Dagens underbara tur
feffemannen :
Det va nog mig du träffade va ute på Sandsjöbackaleden och Torrekullaleden i går. Min ram är en 20" och än så länge har den inte givit mig några problem. Får hålla med alla om underlaget och nu gäller de att njuta så länge det går innan allt förvandlas till en lerpöl. För min del va det första passet utan dubbdäck i år och första passet med mina nya Diesel däck ( 2.5"). Kan inget annat att lovorda dess däck, för en annan som är van att studsa runt på stenhårt pumpade 2.0" semislicks så är greppet man får med lös pumpade 2.5" + DH slang helt otroligt . På ställen där jag annars spinner loss med bakhjulet kunde jag i går bara sitta ner och trampa igenom. På Inbreden kör jag stelt fram men med dessa däcks stora luftkammare kändes det som om jag körde med dämpare och softtail. Ja ja såg dock antydningar till att va jag redan befarat att de inte skulle rensa lera så bra men det får väll framtiden utvisa. Vad får man då betala för denna ökade framkomlighet, ja vikten (2x fuldäck + 2x DH slang) och det låga ring trycket känns helt klart så fort man dra igång ekipaget på annat än tekniska stigar. Men det kan jag leva med och med tanke på mina något stumma ben kanske jag i slutändan blir något snabbare när vikten minskar med 4 kilo och det är dags för långlopp.
-Åke

Dagens underbara tur
JA det blir GÅR-dagens underbara tur då...

Jo.... jag kunde inte låta bli att ta ut min nya Avanti på premiärtur igår!

Trots 20 minus på morgonen, i gnistrande sol blev det ganska varmt!
Flera kilometer packade skoterspår i skogen, så roligt! Och kul att däcken funkade så bra fast det var snö (conti Twister!)

Passerade slalombacken. Kände mig att folk glodde... hihi. Pinsamt ;).

Men det väldigt underbart iallafall!!

/Brittz

Dagens underbara tur
Åke: jag är väldigt nyfiken på att höra vad du tycker om däcken senare i vår när du använt dem på barmark. Jag kör med Vertical idag och är nyfiken på Gravity och Diesel.

Dagens underbara tur
Lovar att återkomma med en närmare utlåtande när de fått känna på lite lera. Annars får jag påstå att 169:- för fuldäcksvarianten är ett fynd.

-Åke

Dagens underbara tur
Åke, om du vill få ner vikten lite så kör med vanliga slangar, där kan du spara en snutt helt klart. DH-slangar brukar väga osannolikt mycket.

Jag kör med Ritchey Light-slangar (väger som en normalslang) till mina Panaracer Fire FR 2.4:or (klart bredare än Contis 2.5:or) och det har inte gett mig några problem.

Fire FR är klart mera grovmönstrade än Diesel. Körde med dem igår i snön och har grepp som aldrig förr.

Tänker däremot testa mig ett par Diesel till sommaren. Gissningsvis rullar de lite lättare än mina nuvarande däck eftersom dom har tätare mönster..

Även jag var ute i terränglådan (jag gillar det ordet!!) igår, en kortare tur i (de nya) hemmatrakterna. Det blev till att hålla sig på upptrampade stigar. Såg mängder med rådjur och hade det mysigt i det vackra vädret ;)

Tillbaka
Topp