Dags för en MTB

icefishbone

Medlem
Dags för en MTB
Hej folket!

Nu är det dags att bli med MTB, dels för min egen skull för jag behöver ut och röra på mig, och del för att vänner cyklar.

MEN! Jag har inte en aning om vad jag ska ha för något.
Jag har väl kikat lite åt Scott och Trek cyklar, mest för att det har många vänner och det är nåt jag känner till.

Jag är 175 cm lång och jag har ingen aning om vilken ram-storlek jag ska ha eller hjul.
Är det nytt som gäller eller ska man gå på beg.marknaden?
Vilken budget ska man lägga? Kommer absolut inte satsa på VM utan mest bara komma ut och köra med vänner.

Mvh Micke

icefishbone

Medlem
Dags för en MTB
Dags för en MTB
För 8 skulle jag leta efter en ht ( stel bak å dämpad gaffel) gärna fox eller rockshox gaffel, skulle nog välja plattis pedaler med bra fäste om du är nybörjare, man vågar mer då🙂 27,5 eller 29 är lite smaksak, jag har båda och enligt klockan så kör jag lika snabbt (sakta) med båda även om det känns som det går fortare med 29”
Lycka till och hoppas du får roligt i skogen🙂

ponx

Aktiv medlem
Dags för en MTB
Prova dina kompisars cyklar och köp en som liknar (i mått) den du gillar bäst.

Köp på rea eller begagnat. Det går att cykla stig på det mesta och kom ihåg att en cykel går att sälja om man ledsnar. Köper du en beggad stigcykel för 10 så kan du säkert sälja den för ungefär samma om ett år om du skött om den.

Det ska vara (servad) luftgaffel, dropperpost, 1x10/11/12 växlar (skippa framväxel) och fina däck.

Så fort du behöver byta saker så blir det snabbt rätt dyrt.

Joham

Aktiv medlem
Dags för en MTB
Det låter ju som att begagnat är en bra början om du aldrig cyklat mtb förr.
Jag hade inte satt 1x och dropper som krav på en förstahoj dock.
Och att lägga 2k på pedaler och skor känns som totalt waste, det är sånt du kan skaffa sen.

ybs

Aktiv medlem
Dags för en MTB
Och att lägga 2k på pedaler och skor känns som totalt waste, det är sånt du kan skaffa sen.
Fast alternativet är ju då något härke med 3 klingor fram vilket faktiskt är rätt komplicerat att använda i skogen på ett effektivt sätt. Blir bara strul med hoppande kedja. 2 klingor fram är ändå hanterbart men de flesta med 2 klingor brukar vara rätt dyra

ponx

Aktiv medlem
Dags för en MTB
Dropper tycker jag att man ska ha om man cyklar stig i skogen. Jag ser ingen orsak att snåla in på det. Jäklar vad många vurpor man hade kunnat sluppit om man hade haft dropper när man började. När det gäller växlar så säljer vissa butiksmärken sina billiga mtb med liten kassett och 2x fram. Lätt att halka dit för att priset ser ok ut. Sen sitter man där med tung coil-gaffel med fel fjäder och omodern växel.

När det gäller skor så räcker det bra med vanliga gympadojor som har styv sula. Plattformspedaler borde man kunna få med i köpet. Håller med om att 2K är bättre spenderat på cykeln.

icefishbone

Medlem
Dags för en MTB
Uppdatering:

Jag fick tag i en Scott Scala 960 Medium ram. -15
Singelklinga fram (som var rekommenderat av Ponx)

Köpte den utav en kille här på happyride, kändes väl omhändertagen.

Nu ska jag få tag ett par ordentliga skor, stod inne på cykelbutiken hemma i byn och kollade på ett par Scott mtb-skor.

Tack alla som har tagit sig tid och hjälpt mig, uppskattar era svar.

Mvh Micke

Topp