Dags för första racer, tips önskas

Mandus---92

Ny medlem
Dags för första racer, tips önskas
Hej,
Tänkte jag skulle ta och köpa mig en racer antingen snarast eller till nästa cykelsäsong lite beroende på tid/kostnad. Eftersom jag tänkt sluta spela fotboll efter denna säsongen. Ska säga att jag aldrig har cyklat landsväg tidigare men har cyklat MTB i ungefär 2 års tid, mestadels på mindre tekniska stigar samt grusvägar. Äger en hardtail Trek X-caliber 7 från 2015.

Hur stor omställning kommer det vara att gå från hardtail till att köra landsväg? Har ungefär snittat 3-7 mil i veckan (vår->höst) beroende på hur många fotbolls-träningar/matcher (3-4 gånger i veckan) det är. Så hade tänkt alternera mellan MTB och landsväg.

Har tittat runt lite på nätet och försökt läsa mig till vad man ska ha och vad som är rimligt för mig som nybörjare. Det är en djungel av märken och modeller. Tänkte mig en budget på ungefär 10 000, är det för lite eller för mycket för min första? Vilka märken/modeller är att rekommendera/inte rekommendera?

Är 178 cm över marken. Som sagt är har jag ingen brådska att köpa utan kan vänta till det blir rea framåt hösten, men bara så man vet vad man ska sikta in sig på då.

Tack på förhand!

Topp