Dags för nästa steg...

Hedbergl

Medlem
Dags för nästa steg...
Då har dagen kommit när man börjar titta på nästa cykel...
Jag har nu haft min Scott Scale 965 i ett drygt ett år, som jag är nöjd med, men det känns ändå som att det är en FS som gäller.
I och med att jag gillar min Scott så har jag kikat lite på Spark 950/940 men också Trek Fuel Ex 7 Nx och Trek Top Fuel 8 Nx. Både Trail och Xc som ni ser... Jag cyklar allt från slät grusväg till hyfsat stökig stig (dock mest blått). Funkar en Xc till det? Funkar en trail till att cykla grusväg med eller blir det för grova däck och inte lika bra sittställning? Den jag har idag är hyfsat lätt så jag vill inte gå upp för mycket i vikt.
Jag vet att det inte finns mycket att köpa nu, men kanske till hösten/vintern/våren.
Jag vill handla i butik och inte på nätet, budget på ca 30-35.
Tacksam för all hjälp man kan få!

Mvh Linus

anders_

Aktiv medlem
Dags för nästa steg...
Jag tror problemet är att det är svårt att förstå vad du är ute efter, och att vi inte är så inlästa på Scotts sortiment.

Du trivs på din hardtail men vill byta ut den mot något som funkar på precis samma underlag, som inte väger mer än en hardtail men är fullgung? En heldämpad xc är nog svaret.

Är det inte bättre att komplettera med något som din nuvarande cykel inte är så bra på? Då kan du ha olika cyklar för olika ändamål.

Berk

Aktiv medlem
Dags för nästa steg...
Bra poäng av anders.

En annan fråga är om du aldrig har provat en FS. Om inte, prov en FS, både på grus och i stök. Det viktigaste är att du själva vet vad du vill, inte att någon här gissar vad du skulle ville ha.

Hedbergl

Medlem
Dags för nästa steg...
Jag var kanske lite otydlig.... :)
Om jag säger så här, jag är ute efter en hoj som klarar lite stökigare terräng än vad jag känner att min HT gör, och därmed också blir lite mer skonsam för kroppen. (Har en del problem med rygg och nacke). Jag förstår givetvis att om jag vill att den ska väga lika lite måste jag lägga lite mer.... men det är bra om den inte är svintung liksom. I och med att jag även cyklar en del med ungarna och frugan, så blir det ju inte alltid den typen av leder som när jag cyklar ensam , alltså vill jag ha en som ändå inte känns helt avig på släta grusvägar(dom få gånger det blir det) . Jag har inte provat någon FS och vet inte riktigt var jag skulle kunna göra det heller... Brukar butikerna kunna erbjuda det? Känns som att det blir svårt att få igenom att ha 2 cyklar för frugan... 😬😀

Senast ändrad:

nadderf

Aktiv medlem
Dags för nästa steg...
Om du vill ha en lätt fs så måste du leta högre modeller än tex 940/950 och fuel ex 7/8. Gissar dom båda landar på över 14.
Men vad är lätt och vad väger din HT?

Hedbergl

Medlem
Dags för nästa steg...
12.7 väger min, och det jag menar är att det är bra om den inte väger 15 liksom. 13.4 väger Spark 940 och det tycker jag är riktigt bra.
Nu var det inte vikten på cykeln som var det stora egentligen, utan dom andra egenskaperna...

jonte987

Aktiv medlem
Dags för nästa steg...
Är man fundersam över egenskaper på grus så är det nog XC som är taket. Annars är det mer frågan om vad som går att leva med på grus inte vad som är bra

ErikvW

Aktiv medlem
Dags för nästa steg...
Jag skulle inte se en ny cykel som ett sätt att hantera stökigare terräng, det låter som att du mest behöver den komfort en FS ger och kanske lite arbete på teknik och spårval.

Skulle gissa att en "downcountry" hoj skulle passa väl till dina ändamål och ge en bra plattform för att bli bättre cyklist.

Topp