Dålig växling med Shimano slx

Kimi

Medlem
Hej, jag har suttit på en ny kassett på min cykel för ungefär 1 vecka sen. Men hur mycket jag än justerar min växelförare så får jag den inte att växla bra. Min tanke var först att det var clutchen på växelföraren för att den har slutat fungera men efter som att det var i mitten på kassetten så tänkte jag att örat var trasigt. Vet någon vad problemet är?

Jag har en Shimano slx m7000

Fulkinesen

Aktiv medlem
Du får nog förklara vad du menar med "inte växla bra" om du ska få någon hjälp här. Det är omöjligt för oss att veta vad du menar med det uttrycket. Hoppar kedjan på kassetten? Vill kedjan inte stanna på en kugg utan hoppar mellan två växlar? Osv osv...? Det bästa är nog om du kan spela in en video på vad som händer och lägga upp här.

cubefritzz

Aktiv medlem
Hej, jag har suttit på en ny kassett på min cykel för ungefär 1 vecka sen. Men hur mycket jag än justerar min växelförare så får jag den inte att växla bra. Min tanke var först att det var clutchen på växelföraren för att den har slutat fungera men efter som att det var i mitten på kassetten så tänkte jag att örat var trasigt. Vet någon vad problemet är?

Växelöret är skevt som sitter på din cykeln. Du behöver detta verkyg: https://www.bike-discount.de/en/buy/cyclus-tools-derailleur-hanger-adjustment-tool-25599 och du skall göra på detta vis när du använder vekrtyget:
är det mitten som du beskriver brukar det oftast vara växelörat som inte är rakt. Därav detta verktyg.

Kimi

Medlem
Den växlar inte över till vissa växlar jag måste växla 2ggr då. Den hoppar också över en växel ibland

Classe75

Aktiv medlem

Bytte du till en likadan kassett som innan eller bytte du modell?

Bele

Aktiv medlem
Såg av en slump ett annat inlägg enl vilket du skulle byta till en mindre kassett. Har du även bytt kedja? Har du kortat kedjan?

Kimi

Medlem
Jo men han skriver att allt han gjort är bytt kassett och att den växlade bra innan. Växelörat blir inte snett av att man byter kassett.
Jag gömde säga att jag böt på grund av att när jag köpte cykeln så var det fel storlek på kuggarna (11-52)så den växlade dåligt det var därför jag bör kassetten. jag valde (11-46)

Kimi

Medlem
.

Bilagor

• IMG_20210830_101521.jpg
    IMG_20210830_101521.jpg
    466.1 KB · Besök: 144

Valhalla_

Aktiv medlem
Den växlar inte över till vissa växlar jag måste växla 2ggr då. Den hoppar också över en växel ibland
Låter som att vajern möjligen kärvar i höljet? Antingen pga smuts/korrosion, eller att det är klämt eller böjt för skarpt. Ibland är det för mycket spänning i sista snutten som går in i växeln, det kan ge liknande problem.

Och så har vi växelörat också förstås, det måste givetvis vara rakt för att allt ska lira.

moros

Aktiv medlem
Mindre kassett: Kolla b-skruvens justering. Kolla kedjans längd. Båda dessa instruktioner finns t.ex. i Shimanos servicemanualer för bakväxel och kedja. Även om dessa två parametrar inte borde vara avgörande för växling mitt på kassetten

Som någon skrev, kolla kedjeriktningen om det är en Shimanokedja, står också i manualen, men texten utåt.

moros

Aktiv medlem
Tack så mycket ska jag kolla manualen för min växel förare?
Ja för b-skruven så är det växelföraren. Även om det nog är en marginell justering så skall den nog släppas lite. Kedjelängden finns det ett gäng guider på men kedjans manual berättar både det och hur den monteras. Nu vet jag såklart inte om det är shimanokedja du kör. Även kassettens manual brukar beskriva kedjelängd. Jag tror inte dessa två justeringar kommer göra större skillnad dock. Jag har själv kört med samma kedja och b-skruvs justering när jag bytat mellan två hjulset med kassetter som diffat 6 tänder på största drevet utan problem.

Är det en Sunrace-kassett (ser så ut)? Jag har själv kört med CSRX1 och KMC X11 kedja med exemplariska växlingar. Men det kan ju vara där problemet ligger också, om kedjan inte riktigt är kompis med kassetten. Jag har också sett trådar där folk haft problem med bland annat Sunrace där det visat sig (eller misstänkts) att en del av dreven inte varit exakt jämnt spaceade

Men vajerspänning samt skick på vajern/höljet är nog en mer sannolik bov. Tänk på när du justerar att så lite som ett kvarts varv på vajerspänningen kan göra skillnad

Kimi

Medlem
.

Bilagor

• IMG_20210830_120607.jpg
    IMG_20210830_120607.jpg
    450.3 KB · Besök: 127
  • IMG_20210830_120547.jpg
    IMG_20210830_120547.jpg
    428.1 KB · Besök: 136
  • IMG_20210830_120539.jpg
    IMG_20210830_120539.jpg
    531.1 KB · Besök: 128
  • IMG_20210830_101521.jpg
    IMG_20210830_101521.jpg
    466.1 KB · Besök: 313

Rut-66

Aktiv medlem
+1 på att kedjan borde ligga under plåtbiten mellan rulltrissorna sett framifrån och "dölja" plåtbiten sett bakifrån.
Pucktvåa...

Kimi

Medlem
Ja för b-skruven så är det växelföraren. Även om det nog är en marginell justering så skall den nog släppas lite. Kedjelängden finns det ett gäng guider på men kedjans manual berättar både det och hur den monteras. Nu vet jag såklart inte om det är shimanokedja du kör. Även kassettens manual brukar beskriva kedjelängd. Jag tror inte dessa två justeringar kommer göra större skillnad dock. Jag har själv kört med samma kedja och b-skruvs justering när jag bytat mellan två hjulset med kassetter som diffat 6 tänder på största drevet utan problem.

Är det en Sunrace-kassett (ser så ut)? Jag har själv kört med CSRX1 och KMC X11 kedja med exemplariska växlingar. Men det kan ju vara där problemet ligger också, om kedjan inte riktigt är kompis med kassetten. Jag har också sett trådar där folk haft problem med bland annat Sunrace där det visat sig (eller misstänkts) att en del av dreven inte varit exakt jämnt spaceade

Men vajerspänning samt skick på vajern/höljet är nog en mer sannolik bov. Tänk på när du justerar att så lite som ett kvarts varv på vajerspänningen kan göra skillnad
Kan problemet alltså vara kedjan? Kan du länka en då??

Kimi

Medlem
I am back! Nu har jag bytt sida på kedjan men undrar om jag har monterat den rätt på växelföraren?

Bilagor

• IMG_20210915_142733__01.jpg
    IMG_20210915_142733__01.jpg
    682.7 KB · Besök: 46
  • IMG_20210915_142710.jpg
    IMG_20210915_142710.jpg
    548.7 KB · Besök: 41
  • IMG_20210915_142623.jpg
    IMG_20210915_142623.jpg
    645.7 KB · Besök: 49
  • IMG_20210915_142646.jpg
    IMG_20210915_142646.jpg
    599.5 KB · Besök: 216

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer