Dåliga bromsar? Guide T

Dåliga bromsar? Guide T
Tänkte höra med er här vad ni har att säga om dessa bromsar. Det rör sig alltså om SRAM Guide T, som sitter på min Nukeproof Mega 290. Det är ”nyare” med 4 piston caliper (ursäkta engelska men vet inte vad det kallas på svenska).

Jag tycker att bromsarna biter ganska lamt. Jag vet också att det är en skillnad mellan Shimano och SRAM, där Shimano lättare biter i än SRAM.

Men hur är det om man ska byta bromsar? SRAM måste väl ändå ha bromsar som biter Bra? SRAM Code är väl ändå en uppskattad broms med mycket kraft ELLER är det något som går att justera så att Guide T biter kraftigare eller bromsar bättre? Eller är det så enkelt att jag föredrar Shimano och lika gärna kan byta till en vanlig Deore och få den bromskraft jag söker?

Sen finns det ju både Hope och Magura, men som sagt. Hur bra kan man göra Guide T eller är det bara att byta och glömma?

Valhalla_

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
Sram gör inte bara kassa bromsar. Guide R är bättre, sedan har du G2 som är ytterligare ett snäpp bättre och code som är riktigt starka. Guide RE är Guide R handtag med gamla Code ok, de är rätt bra också.

Men Guide T är helt enkelt kass.
Du kan kankse hjälpa upp dem till hygglig nivå genom att montera 200mm eller större skivor, samt Trickstuff power belägg. Annat kan man nog inte göra, än att uppgradera. Att bara gå till 2 pot Deore är en klar uppgradering...

Nypåmtb

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
Sram gör inte bara kassa bromsar. Guide R är bättre, sedan har du G2 som är ytterligare ett snäpp bättre och code som är riktigt starka. Guide RE är Guide R handtag med gamla Code ok, de är rätt bra också.

Du kan kankse hjälpa upp dem till hygglig nivå genom att montera 200mm eller större skivor, samt Trickstuff power belägg. Annat kan man nog inte göra, än att uppgradera. Att bara gå till 2 pot Deore är en klar uppgradering...
Här ovan har du svaret. Har testat alla ovan utan G2. Mest bang for buck är Guide RE även om Code RSC som jag har är riktigt bra.

Dåliga bromsar? Guide T

Tack för svaret. Det var lite som jag trodde då. Ska försöka testa lite olika men tror ändå jag skulle fortsätta gilla Shimano.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

yonsson

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
Det enda negativa jag läst om Shimanos 4-kolvs bromsar är ”driftande bitpunkt” och att de är väldigt på/av i känsla.

Jag tycker mina Shimano Zee funkar asbra med 203/180mm. Grymt bett men inte alls svårt att hitta ett mellanting mellan fullt lås och noll broms. Jag tror det är lite som skillnaden mellan olika kopplingar på olika bilar. Man vänjer sig.

Valhalla_

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
Tack för svaret. Det var lite som jag trodde då. Ska försöka testa lite olika men tror ändå jag skulle fortsätta gilla Shimano.

Ha en fortsatt trevlig kväll!
Byt bromsar. Du får väl ca 800 spänn för dina Guide T och så slänger du in lika mycket pengar till och du har ett kit med SLX bromsar. Det är inte värt att försöka "fixa" dessa, köpa nya belägg för flera hundringar, för att inte tala om allt krångel och besvikelse när de fortfarande suger. Byt. :giggle:

Dåliga bromsar? Guide T
Byt bromsar. Du får väl ca 800 spänn för dina Guide T och så slänger du in lika mycket pengar till och du har ett kit med SLX bromsar. Det är inte värt att försöka "fixa" dessa, köpa nya belägg för flera hundringar, för att inte tala om allt krångel och besvikelse när de fortfarande suger. Byt. :giggle:
Tack för ditt meddelande! Du verkar väldigt insatt.
Jag googlade lite och kikade på både G2 RSC och Code RSC. Även Code R. Funderade lite på Magura MT5 eller så blir det ett par SLX som verkar vara bra bang for the buck.
Vill försöka behålla rotorskivan 203/180 men det ska var inte vara problem om man väljer SLX eller SRAM?

Dåliga bromsar? Guide T
Det enda negativa jag läst om Shimanos 4-kolvs bromsar är ”driftande bitpunkt” och att de är väldigt på/av i känsla.

Jag tycker mina Shimano Zee funkar asbra med 203/180mm. Grymt bett men inte alls svårt att hitta ett mellanting mellan fullt lås och noll broms. Jag tror det är lite som skillnaden mellan olika kopplingar på olika bilar. Man vänjer sig.
Ja, de verkar också väldigt trevliga. Snygga också :-)
Men som sagt det känns som att det mesta är bättre än Guide T ;-)

Dock är mycket slut just nu när man kollar runt.
Tack för din feedback gällande min fråga!

Valhalla_

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
Tack för ditt meddelande! Du verkar väldigt insatt.
Jag googlade lite och kikade på både G2 RSC och Code RSC. Även Code R. Funderade lite på Magura MT5 eller så blir det ett par SLX som verkar vara bra bang for the buck.
Vill försöka behålla rotorskivan 203/180 men det ska var inte vara problem om man väljer SLX eller SRAM?
Jag byter delar hela tiden så jag har hunnit igenom några olika genom åren. 😁

MT5 är asbra men handtagen är lite skumma om man inte kör HC levers. Jag kör själv MT5 ok med SLX handtag, det är fint tycker jag. Jättenöjd. Andra hojen har vanliga 2 kolvs SLX med sintrade belägg och de gör jobbet bra också. SLX, MT5, G2, code, alla gör jobbet, alltifrån bra till jättebra.

jonte987

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
Bara att handla

SocialGimp

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
SRAM G2 är väl "Generation 2" av Guide? D v s de ersätter Guide och de börjar komma på lite nyare cyklar nu ser jag. Har bara testat helt kort och de är väl likvärdiga med Guide, kanske ngt bättre bett (svårt att säga när de sitter på olika cyklar).

Code är det gött bett i. Även Deore 4-kolvsok tycker jag tar bra om man hittar sådana billigt.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
Du kanske blandar ihop xtr och xt, xtr har annan känsla pga av avsaknad av servo wave på tvåkolvsbromsarna. Slx och xt fyrkolvsbromsar är närmast identiska. Har svårt att tro att du skulle kunna känna skillnad i ett blindtest. Jag skulle då inte kunna göra det.

Both the XT and SLX models share the same brake lever, which features Shimano’s SERVO WAVE technology and a new stiffer bar-clamp for a more direct brake-feel. In addition, both models come with a tool-less reach adjustment. The Shimano XT-M8100 lever also features a free stroke adjustment and anti-slip dimples at the end of the lever. In addition, each model has a different surface finish. According to Shimano, however, there are no differences between the two versions in terms of brake-power and durability.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T

Kan bara hålla med gällande Saint.
Sen ser jag fördel att det är olja istället för DOT förutom att det då är lättare att få tag i DOT i varje mack/verkstad om det skulle krisa.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
Ett annat tips är Shimanos ”budget” BL-MT501/BR-MT520. Mkt bra 4-kolvs bromsar sett till priset. Har sådana på min sons cykel.
Kan man leva med att behöva ta fram en insex när handtagen ska justeras och att byta sprint istället för att skruva ut en liten pinne när det ska bytas belägg är dessa ett mkt bra alternativ.
Edit: bromsarna ovan finns bara i äldre i-spec 2, vill du ha nya i-spec EV finns steget upp Deore BRM6120 som också är väldigt prisvärda.

Senast ändrad:
Dåliga bromsar? Guide T
Tack för alla kommentarer. Jag slog till och gör en chansning på ett par Code R. Hade varit trevligt med Code RSC, men hoppas få tillräckligt med bitkraft med en vanlig R.
Eg, så kan jag få mina Guide T att bita så hjulet låser också, men det krävs mkt kraft i fingrarna och i princip så ska hela bromshandtaget till styret och det funkar inte om man behöver bromsa mycket/ofta då man tröttar ut fingrarna.

Så tack för alla kommentarer och hjälp på vägen!

Dåliga bromsar? Guide T
Ett annat tips är Shimanos ”budget” BL-MT501/BR-MT520. Mkt bra 4-kolvs bromsar sett till priset. Har sådana på min sons cykel.
Kan man leva med att behöva ta fram en insex när handtagen ska justeras och att byta sprint istället för att skruva ut en liten pinne när det ska bytas belägg är dessa ett mkt bra alternativ.
Edit: bromsarna ovan finns bara i äldre i-spec 2, vill du ha nya i-spec EV finns steget upp Deore BRM6120 som också är väldigt prisvärda.
Tack för svaret. Du har helt rött i det du säger. Vanliga Deore är väldigt mycket bang-for-the-buck! Även om det ”bara” är en två-kolvslösning.

yonsson

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
Tack för alla kommentarer. Jag slog till och gör en chansning på ett par Code R. Hade varit trevligt med Code RSC, men hoppas få tillräckligt med bitkraft med en vanlig R.
Eg, så kan jag få mina Guide T att bita så hjulet låser också, men det krävs mkt kraft i fingrarna och i princip så ska hela bromshandtaget till styret och det funkar inte om man behöver bromsa mycket/ofta då man tröttar ut fingrarna.

Hoppas du blir nöjd! Kul val då jag trodde tråden konstaterade att SRAM är 💩. 😂

Berk

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
Hoppas du blir nöjd! Kul val då jag trodde tråden konstaterade att SRAM är 💩. 😂

Tråderna konstaterar ingenting. Men det finns flera happyiter som är helt övertygad att allt som Sram gör är helt värdelöst. Tror att dom gör några mindre bra komponenter, men vi har inte haft som på cyklar i familjen, förutom kanske Level T bromsar, men som satt på min sons första MTB och förhindrade OTB :)

Nypåmtb

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T

Code R blir kanon 😀👍

qma

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
SRAMs egna sintrade belägg tycker jag är riktigt bra. Gillar dem med mina Avid Code R som ju har gamla Code-oken (likadana som till nuvarande Guide RE) och gamla Elixir-reglagen.
Kör dock även gamla Shimano Deore som är toppen med sintrade belägg och ice tech skivor.
Om inget läcker eller kärvar så borde de flesta bromsar gå att rädda med bra sintrade belägg och vettiga skivor, en ordentlig service med ny vätska, och en noggrann inkörning. Men det kanske är nåt magiskt dåligt / svampigt med just Guide T som jag inte har nån erfarenhet av.

Dåliga bromsar? Guide T
Hittade en rätt bra artikel här om bromsar där de provar lite allt möjligt. Guide T finns också med i testet och det finns bättre alternativ.

Valhalla_

Aktiv medlem
Dåliga bromsar? Guide T
Hittade en rätt bra artikel här om bromsar där de provar lite allt möjligt. Guide T finns också med i testet och det finns bättre alternativ.

"the SRAM Guide T disappointed testers with its low power, while the Shimano Deore delivered the same great value as ever."

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer