Dåliga bromsskivor? Annat? Eller behöver jag hydrauliska?

tmalm

Aktiv medlem
Hej!
Jag har Hayes cx wireskivbromsar, billigaste shimanoskivan och Shimano 105reglage på pendlare och bromsverkan är väl sådär. Brukar funka ok när allt är nyjusterat men oftast kass.
Blir det bättre med annan skiva?
Bättre belägg? (Tror det är bbb nu) eller behöver jag helt enkelt riktiga hydrauliska hejdare?

/T

Quell

Medlem
Byt till kompressionslösa höljen är mitt tips,gör en himla skillnad i bromsverkan på mekaniska skivbromsar.
Typ ashima ReAction eller jagwire road pro.

velovin

Aktiv medlem
Byt till kompressionslösa höljen är mitt tips,gör en himla skillnad i bromsverkan på mekaniska skivbromsar.
Typ ashima ReAction eller jagwire road pro.

Håller med. Jag har två bockstyrecyklar med mekaniska skivbromsar, bettet blir bra mycket bättre med kompressionslösa höljen. Jag köper Jagwire på tiometersrulle, dyrt men (typ) värt. https://www.bike24.com/p2266207.html

Med det sagt så är ändå bettet i mina nya hydrauliska GRX-bromsar väldigt mycket bättre.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hej!
Jag har Hayes cx wireskivbromsar, billigaste shimanoskivan och Shimano 105reglage på pendlare och bromsverkan är väl sådär. Brukar funka ok när allt är nyjusterat men oftast kass.
Blir det bättre med annan skiva?
Bättre belägg? (Tror det är bbb nu) eller behöver jag helt enkelt riktiga hydrauliska hejdare?

/T

Skivan och beläggen har betydelse förutom bra vajer/hölje och bra montering (inte för långa knöliga dragningar).

Men tyvärr är det enligt mina erfarenheter många dåliga lösningar ute där. De mekanisks skivbromsar som jag personligen kört med/ägt och utvärderat:

BB5 - farligt dåliga. Perfekt justerade precis lite sämre än användbart.

TRP Spyre - hyggligt bra med bra organiska belägg, men blir sämre ganska fort och svåra att underhålla.

BB7 - bra kraft, lätta att justera och förefaller tåliga. Klumpiga och tunga, passar inte alla skivor och ramar.

Paul Klamper med sintrade belägg - riktigt bra. Fodrar som alltid inkörning av belägg och val av bra skiva (fick byta till annan skiva för att bli av med vibrationer). Dyra tyvärr.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer