Damasker för MTB, finns det?

Makten

Aktiv medlem
Problem: När det regnar och man har regnbyxor så rinner allt vatten från byxorna ner i skorna.
Lösning: Damasker som går in under byxbenen och ut ovanpå (de vattentäta) skorna.

Men var hittar man dylika? De får inte gå ner under skon eftersom de ska funka med plattisar. Fästes lämpligtvis med krok i skosnörena. De behöver heller inte täcka hela skon utan egentligen bara skaftet, eller möjligen en bit ner över plösen för skor som inte är täta där.

Edit: Skorna ser ut såhär och är ganska stora och breda om skaften, samt inte särskilt höga.

20479_678.jpeg

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
De där såg lite väl korta och snäva ut för att gå ner över ett par halv-höga MTB-pjuck, men nåt åt det hållet, ja!

Borde funka me korta gaiters/damasker för löparskor, t.ex. https://dirtygirlgaiters.com/?
Det där ser lovande ut! Gäller bara att hitta ett par vattentäta då, i rimlig storlek. (y)

Edit: Fast när jag googlar hittar jag bara antingen superhöga grejer för vandringskängor och/eller såna som går ner under sulan. :cautious:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tänkte faktiskt inte på vattentätheten. De för löparskor brukar mest vara för att slippa få ner skräp i skorna.

bearthefear

Aktiv medlem
6D615D44-35E5-470F-B5FF-EF15FCF09385.jpeg

Jag kör dom på den här modellen med spd, men är dom lite bredare i skaftet blir det säkert tight. Dom är med rätt tjock neopren. Men dom gör jobbet när dom väl sitter på!

Makten

Aktiv medlem
Visa bilaga 519015
Jag kör dom på den här modellen med spd, men är dom lite bredare i skaftet blir det säkert tight. Dom är med rätt tjock neopren. Men dom gör jobbet när dom väl sitter på!
Dina dosor är dock avsevärt högre och smalare i skaften än mina.

Kanske har hittat en kufisk lösning: Muffar för torrdräkt! 😂

Edit: Sån: https://www.kajaksidan.se/products/ankelmudd-latex-konisk?variant=18728780398692
Frågan är om de håller sig på plats bara av friktionen eller korvar upp sig.

Berk

Aktiv medlem
Har en kollega som pendlar med damasker när det är blött. Kan fråga honom vad han använder (han brukar leta rund åtminstone 6 månader innan han köper, så dom måste vara bra).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Frågan är om de håller sig på plats bara av friktionen eller korvar upp sig.

Tänker du att du har dem tvärtom mot hur de sitter när de limmas i torrdräkten? Jag är rätt säker på att de inte kommer hasa ner bara du har rätt storlek, de ska sitta tight. Frågan är vad som händer i den öppna änden.. ja. De kommer se lite roligt ut.

Jag har ett par damasker för turskidåkning som är rätt korta. De ska ju sitta utanför byxan och hålla ute snö bara men det kan ju finnas något där som funkar med.

Makten

Aktiv medlem
Tänker du att du har dem tvärtom mot hur de sitter när de limmas i torrdräkten? Jag är rätt säker på att de inte kommer hasa ner bara du har rätt storlek, de ska sitta tight. Frågan är vad som händer i den öppna änden.. ja. De kommer se lite roligt ut.
Precis, smala änden upp under byxkanten och stora änden trär man över skoskaftet. Bara det sitter åt så borde det funka, antar jag. Risken är väl att det är sån friktion i gummit att det är bökigt att få på grejerna alls.

Edit: Jag hittade faktiskt ett annat tips, nämligen att klippa av "strutarna" från ett par diskhandskar i gummi. Är ju enkelt att få tag i och kostar ingenting. Måste provas!

Jag har ett par damasker för turskidåkning som är rätt korta. De ska ju sitta utanför byxan och hålla ute snö bara men det kan ju finnas något där som funkar med.
Ja, det är mest sånt man hittar när man söker. Jag är som så ofta innerligt förvånad över att det inte finns dedikerade lösningar för ett problem som borde vara väldigt vanligt. Jag menar, det finns ju allehanda regnkläder för cykling, men inte fan ska man behöva acceptera att vattnet rinner ner i skorna från byxorna? Egendomligt, sa Bull.

Lejon

Aktiv medlem
Precis, smala änden upp under byxkanten och stora änden trär man över skoskaftet. Bara det sitter åt så borde det funka, antar jag. Risken är väl att det är sån friktion i gummit att det är bökigt att få på grejerna alls.

Edit: Jag hittade faktiskt ett annat tips, nämligen att klippa av "strutarna" från ett par diskhandskar i gummi. Är ju enkelt att få tag i och kostar ingenting. Måste provas!

Ja, det är mest sånt man hittar när man söker. Jag är som så ofta innerligt förvånad över att det inte finns dedikerade lösningar för ett problem som borde vara väldigt vanligt. Jag menar, det finns ju allehanda regnkläder för cykling, men inte fan ska man behöva acceptera att vattnet rinner ner i skorna från byxorna? Egendomligt, sa Bull.
Fast Grip Grab-damaskerna ovan är ju precis vad du söker? Jag har ett par. Funkar utmärkt! De är dock tajta, ta största storlek.
(Har också testat avklippta gummihandskar, funkar en gång i bästa fall, bara marginellt bättre än tejp och plastpåsar.)
Tillägg: har funderat på avklippt latexslang till MTB - borde också kunna funka.

Makten

Aktiv medlem
Fast Grip Grab-damaskerna ovan är ju precis vad du söker? Jag har ett par. Funkar utmärkt! De är dock tajta, ta största storlek.
(Har också testat avklippta gummihandskar, funkar en gång i bästa fall, bara marginellt bättre än tejp och plastpåsar.)
Tillägg: har funderat på avklippt latexslang till MTB - borde också kunna funka.
De ser toksmala ut och jag undrar helt enkelt om de går över mina skor, som dessutom har rätt korta skaft, som sagt. Skillnad om man har smala höga SPD-dojjor tror jag.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem

kais01

Aktiv medlem
har kört med giro alpineduro täta skor och dito original damasker i några år.

belöningen är torra och varma fötter. så iden med damasker är klockren. och de passar vilka skor med snörning som helst.

men..

skorna supersköna som de är, har en variant av vibramsula som lätt spricker sönder. de måste därför repareras med polyuretan med ojämna mellanrum. efter några sådana lagningar är de dock stabila.

och

damaskerna med sitt behagliga elastiska membrantyg är på tok för känsligt för mtb-bruk. håller typ en säsong.

så följer tråden med intresse. kört en del med gammeldags låga skiddamasker, och det funkar ganska bra.

här är giro-damaskerna..
.6EA25EA1-67F3-41F7-8A1B-14B59F06C3CA.jpeg

Makten

Aktiv medlem
Som sagt, funkar inte med grejer på undersidan när man kör plattisar. Blir sopor direkt, det har jag erfarit vid försök med skoöverdrag. Så de måste antingen sitta med bara friktion eller nån krok i skosnörena.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag har dessa. Funkar bra för mig.

Jag testade dessa, men det var helt omöjligt att kränga på största storleken på mina Five-Ten i stl 45, så de skickades tillbaka. Såg flera andra som hade haft samma upplevelse.

Men om de numera finns i större storlek eller om man har mindre fötter så tror jag de är utmärkta för ändamålet.

Lejon

Aktiv medlem
De ser toksmala ut och jag undrar helt enkelt om de går över mina skor, som dessutom har rätt korta skaft, som sagt. Skillnad om man har smala höga SPD-dojjor tror jag.
Smala och smala? De ska ju sitta tajt. De är definitivt långa nog att dra över en halvhög sko. Neopren är elastiskt. Men om du bestämt dig utifrån tolkning av bilder så är det väl svårt att övertyga…
Ett annat alternativ är avklippta neoprenstrumpor. Såna kan du få långa nog. Men förstås också smala (men elastiska).

SkogsMTB

Aktiv medlem
Kör med dessa och liknande, funkar helt ok, särskilt sett till priset.

bjrnn

Medlem
jag har kört grip grab damaskerna över ett par palladiumkängor med skaft likt bilden, funkade utan större problem vill jag minnas.

DEB79B0E-C403-428B-B45E-9C7F0A71547E.jpeg

Der Kaiser

Aktiv medlem
Någon, Rompa kanske, hade, och avslöjade vad han hade, på en HWR för några år sedan, kanske 2017.
Det var några vattentäta skor och en smal muff eller damask som han hade och som höll honom torr om fötterna ett år som verkade varit legendariskt blött.

Berk

Aktiv medlem
Har en kollega som pendlar med damasker när det är blött. Kan fråga honom vad han använder (han brukar leta rund åtminstone 6 månader innan han köper, så dom måste vara bra).

Kollegan svarade att han köpte dom billig på nätet och dom är i plast med tejpade sömmar. Jag är lite besviken i honom ...
Dom verkar dock funka bra, för han har dom alltid på när det regnar och han är är mycket kritiskt.

Chapter 2

Aktiv medlem
Kollegan svarade att han köpte dom billig på nätet och dom är i plast med tejpade sömmar. Jag är lite besviken i honom ...
Dom verkar dock funka bra, för han har dom alltid på när det regnar och han är är mycket kritiskt.
Jag gissar på nästa uppdateringspost:
Kollegan meddelade att dom inte funkar så bra men att han har på sig dom ändå för att han inte är så kritisk.

😃

kais01

Aktiv medlem
vid pendling har man väl lämpligen stänkskydd på framskärmen?och något regn från ovan träffar knappast underbenen.

det är väl därför rainlegs funkar så bra...

Hep

Aktiv medlem
Sätter pengar på att den som kom på GripGrab fick samma idé som Martin med att använda torrdräktsmuddar. De ser misstänkt lika ut som just torrdräktsmuddar i neopren. Stämmer det så är nog både passform och funktion ungefär samma för båda varianterna. Neopren lite mer hållbart, går att laga och är på gott och ont rätt varma. Utmaningen är de låga skorna som nog gör att den typen av muddar glider up. Neopren kan man limma en ögla eller liknande på, men inte i latexmudden. Neopren från valfri dykbutik och lite pyssel framför TVn.

Vaktparadens vita skulle kanske funka. M90 har hälla under foten, men jag undrar om inte de vita är ungefär som äldre uniformsdamasker som hakas i skosnöret fram och en hälla bak och det ser det ut att finnas på skorna. @marr - kom och red ut vad som finns.

Lejon

Aktiv medlem
vid pendling har man väl lämpligen stänkskydd på framskärmen?och något regn från ovan träffar knappast underbenen.

det är väl därför rainlegs funkar så bra...
Regnar det ordentligt så rinner det ju från lår och neråt ner i skon. Därav poängen med muff som leder det som rinner längs benet utanför skon. Bra skärmar gör förstås att det tar längre tid tills skorna är fyllda men ändå bara en tidsfråga…

Makten

Aktiv medlem
Smala och smala? De ska ju sitta tajt. De är definitivt långa nog att dra över en halvhög sko. Neopren är elastiskt. Men om du bestämt dig utifrån tolkning av bilder så är det väl svårt att övertyga…
Ett annat alternativ är avklippta neoprenstrumpor. Såna kan du få långa nog. Men förstås också smala (men elastiska).
Du missar avståndet mellan byxben och sko. Jag har inte bestämt mig för något alls, jag är bara van vid att många produkter är så jävla dåliga att det är lika bra att vara kritisk från början. Tycker helt enkelt inte att de där ser ut att matcha det jag söker eftersom de inte sitter fast i något och inte är särskilt långa.

Lejon

Aktiv medlem
Du missar avståndet mellan byxben och sko. Jag har inte bestämt mig för något alls, jag är bara van vid att många produkter är så jävla dåliga att det är lika bra att vara kritisk från början. Tycker helt enkelt inte att de där ser ut att matcha det jag söker eftersom de inte sitter fast i något och inte är särskilt långa.
Muffen sätter i alla fall jag mot benet så vattnet leds utanför skon. Då kvittar det hur lång byxa man har, funkar lika bra med kortbyxor vad gäller att slippa vattenfyllda skor. (Ser nu att GripGrabs modell har satt dem utanpå byxorna, verkar rätt dumt tycker jag, då kommer ju vatten rinna ner i skorna mellan damask och byxa till slut ändå.)

marr

Moderator
Forumvärd
Sätter pengar på att den som kom på GripGrab fick samma idé som Martin med att använda torrdräktsmuddar. De ser misstänkt lika ut som just torrdräktsmuddar i neopren. Stämmer det så är nog både passform och funktion ungefär samma för båda varianterna. Neopren lite mer hållbart, går att laga och är på gott och ont rätt varma. Utmaningen är de låga skorna som nog gör att den typen av muddar glider up. Neopren kan man limma en ögla eller liknande på, men inte i latexmudden. Neopren från valfri dykbutik och lite pyssel framför TVn.

Vaktparadens vita skulle kanske funka. M90 har hälla under foten, men jag undrar om inte de vita är ungefär som äldre uniformsdamasker som hakas i skosnöret fram och en hälla bak och det ser det ut att finnas på skorna. @marr - kom och red ut vad som finns.
Hahaha jag höll mig ytterst långt ifrån allt med parader och vita uniformsdelar (förutom snödräkt då)

jonte987

Aktiv medlem
Jag har gått i grötbrallor med damask. Damasken var väl i kraftig säckväv eller liknade och krok till skosnöret.

Edit
M39 antagligen men då har jag drömt kroken

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Regnar det ordentligt så rinner det ju från lår och neråt ner i skon. Därav poängen med muff som leder det som rinner längs benet utanför skon. Bra skärmar gör förstås att det tar längre tid tills skorna är fyllda men ändå bara en tidsfråga…
förstås. men det tar sin rundliga stund, längre än även ett långt pendelavstånd med motvind och regn. och det kan rinna innanför muffen också. den bör därför med fördel gå upp en bit.

har själv 20 km enkel resa och det händer definitivt aldrig att detta är ett problem. men så har jag stänklapp som går ner några cm ovan asfalten, och vid regn skor av modell känga.

t ex giro alpineduro, dzr h2o, eller varför inte shimano mt90. de senare dock mest i snöväder.

men tråden är högintressant för cykling när man saknar stänkskydd!

Makten

Aktiv medlem
Muffen sätter i alla fall jag mot benet så vattnet leds utanför skon. Då kvittar det hur lång byxa man har, funkar lika bra med kortbyxor vad gäller att slippa vattenfyllda skor. (Ser nu att GripGrabs modell har satt dem utanpå byxorna, verkar rätt dumt tycker jag, då kommer ju vatten rinna ner i skorna mellan damask och byxa till slut ändå.)
De är säkert bättre än ingenting, men det vore väl själva fan om det inte finns nåt alls på hela jordklotet som faktiskt har rimliga mått i förhållande till önskemålen? 😂 Det vill säga; de bör gå upp ordentligt under byxorna och lämpligen ha nån slags strutform eftersom benet är rejält mycket smalare än skon där dessa möts. Jag tror inte ett dugg på att de där sitter kvar över skon eftersom de är helt raka. De är uppenbart gjorda för en annan typ av skor.

Lejon

Aktiv medlem
De är säkert bättre än ingenting, men det vore väl själva fan om det inte finns nåt alls på hela jordklotet som faktiskt har rimliga mått i förhållande till önskemålen? 😂 Det vill säga; de bör gå upp ordentligt under byxorna och lämpligen ha nån slags strutform eftersom benet är rejält mycket smalare än skon där dessa möts. Jag tror inte ett dugg på att de där sitter kvar över skon eftersom de är helt raka. De är uppenbart gjorda för en annan typ av skor.
Jag som ändå har ett par säger att jag tror du har fel. Tror det funkar utmärkt med dina halvhöga skor. Insidan är mycket greppig och de sitter kvar mot låga terränglöpningsskor som du ser. Eftersom materialet inte rör sig mot benet så ser jag inte att det heller gärna kan hasa sig upp från skon. Och deras längd har rimligen inget med funktionen att göra så som jag använder dem.

Bilagor

• 431C80DF-C8A8-4885-B2BB-40454EBD51C6.jpeg
    431C80DF-C8A8-4885-B2BB-40454EBD51C6.jpeg
    721.5 KB · Besök: 42
  • 8730353B-2387-47FD-AB0E-361C4B7F8B58.jpeg
    8730353B-2387-47FD-AB0E-361C4B7F8B58.jpeg
    879.4 KB · Besök: 39

Makten

Aktiv medlem
Jag som ändå har ett par säger att jag tror du har fel. Tror det funkar utmärkt med dina halvhöga skor. Insidan är mycket greppig och de sitter kvar mot låga terränglöpningsskor som du ser. Eftersom materialet inte rör sig mot benet så ser jag inte att det heller gärna kan hasa sig upp från skon. Och deras längd har rimligen inget med funktionen att göra så som jag använder dem.
Jag har dock strumpor på mig när jag cyklar. Hade de varit liiiite längre så hade jag inte varit så tveksam. Då jag har långa ben är många brallor lite för korta och då är det typ noll marginal mot överkanten på de där när knäet är som mest böjt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer