Dammskydd lossnat på Foxdämpare

Erkl

Medlem
Hej, behöver hjälp med min dämpare på min Scott Genius 740. Efter gårdagens tur upptäckte jag vid cykeltvätten att dammskyddet (heter det så på en dämpare?) hade lossnat och satt uppe på dämparkolven, se bild. Nu undrar jag vad jag skall göra, fixa själv, lämna in, eller köpa ny dämpare. Dämpare är en 2018 Performance Elite Series Float Trunion.

IMG_3869.jpg

Cykeln har gått ca 400 mil, dämparen är servad 3ggr, två gånger air-can på lokal cykelverkstad och en gång skickad till Danmark. Damsskyddet har lossnat två gånger innan. Andra gången det skedde skickades till dämparen till Danmark för stor service vilket skulle lösa problemet. Detta var i höstas och efter det har cykeln gått ca 50 mil. Jag har hört ett knirrande ljud till och från men trott (hoppats kanske) att det inte var dämparen den här gången.

• Plocka isär dämparen själv och försöka sätta tillbaks dammskyddet (aldrig öppnat en dämpare), köra vidare och hoppas det inte händer igen.
  • Köpa ett service-kit, plocka isär dämparen och sätta dit ett nytt dammskydd. Även i detta fall hoppas att jag inte drabbas igen.
  • Lämna in dämparen och betala för att någon annan gör 1 eller 2 ovan.
  • Köpa en ny dämpare, och i detta fall hoppas att det inte är något på cykeln som gör att dammskyddet hoppat loss.

Vad säger ni, finns det hopp eller är det bara att köpa en ny cykel?

etnica

Aktiv medlem
Det är superlätt att göra en airsleeve service.
Men om det händer hela tiden låter det ju nått är knas med den imho.

Köpa ny dämpare är ju dock ganska dyrt + att man måste få den tunad till sin ram.

shro0maz

Aktiv medlem
Töm luften helt o skruva bara av luftburken, det är enklast att lossa den 1-2varv när den sitter i ramen om du får plats med handen, sen lossa dämparen o skruva upp resten. Lägg lite loctite (den klena varianten) på fingret o smörj utsidan som har kontakt med luftburken så bör den sitta kvar.
Är förvånansvärt lätt att öppna dom, inget som skjuter iväg o du får leta delar i hela rummet.
Töm bara luften o rengör den noga innan du öppnar den

Erkl

Medlem
Tack för svar.

etnica: Ja, nåt är antaglien knas, men för att komma ut i skogen så får jag helt enkelt pröva att fixa det. Vad betyder "tunad till sin ram"? Jag trodde det var som ens gaffel att bara montera en ny, givet jag hittar rätt dimension. Just Trunion är ju inte det vanligaste dämparna på eftermarknaden har jag märkt.

shro0maz: Bra tips, vet vad jag gör de närmaste dagarna då. Med tanke på hur mycket den krånglat så finns det kanske inte så mycket att förlora.

shro0maz

Aktiv medlem
Alla ramalar är olika vad gäller hur progressiv eller linjär den är i dämpning. Så tillverkarna av cyklarna anpassar bakdämparna för att fungera optimalt med just deras design, alla foxdämpare har en lite kod tune id, som du säkert hittar någonstans på air sleeven.
Jag har aldrig köpt ny dämpare, i alla fall inte ny luft, så vet inte hur du går till väga för att få samma tune id.
Men oftast är det väl bara vilken spacer som sitter i, och så brukar dom ändra shimsen på dom så stt istället för 16klick rebound så får du 6klick med större skillnad, lika så hög/lågfart.
När du öppnar din så är det bara titta vilken spacer/volume reducer som sitter i, oftast färgkodade på nyare dämpare. Köper du en ny likadan så är det bara flytta över den gamla om dom skilljer sig.

sen börja fibbla med inställningarna.

lycka till

sdx

Aktiv medlem
Alla ramalar är olika vad gäller hur progressiv eller linjär den är i dämpning. Så tillverkarna av cyklarna anpassar bakdämparna för att fungera optimalt med just deras design, alla foxdämpare har en lite kod tune id, som du säkert hittar någonstans på air sleeven.
Jag har aldrig köpt ny dämpare, i alla fall inte ny luft, så vet inte hur du går till väga för att få samma tune id.
Men oftast är det väl bara vilken spacer som sitter i, och så brukar dom ändra shimsen på dom så stt istället för 16klick rebound så får du 6klick med större skillnad, lika så hög/lågfart.
När du öppnar din så är det bara titta vilken spacer/volume reducer som sitter i, oftast färgkodade på nyare dämpare. Köper du en ny likadan så är det bara flytta över den gamla om dom skilljer sig.

sen börja fibbla med inställningarna.

lycka till
1. Man bör skilja på dom olika funktionerna och hur dom fungerar .
Lågfart är en nål som gåe mot ett säte och därigenom stryprer oljan från att gå i genom kolvstångens borrade håll som sitter under sätet.och shimsning är något helt annat och har en annan fuktion då shimsningen i regel styr hela högfarts returen/kompressionen .
Så att en stötdämpare skulle minska antalet klick på returen är befängt om man inte byter nål och säte vilket inte finns till cykeldämpare.

shro0maz

Aktiv medlem
1. Man bör skilja på dom olika funktionerna och hur dom fungerar .
Lågfart är en nål som gåe mot ett säte och därigenom stryprer oljan från att gå i genom kolvstångens borrade håll som sitter under sätet.och shimsning är något helt annat och har en annan fuktion då shimsningen i regel styr hela högfarts returen/kompressionen .
Så att en stötdämpare skulle minska antalet klick på returen är befängt om man inte byter nål och säte vilket inte finns till cykeldämpare.
Befängt?

min ttx22, är specifik för min stumpy ram, shimsad så det igentligen inte spelar nån roll hur u vrider på rattarna, dämparen ska fortfarande vara kör bar.

du kan shimsa om lågfarts delen på stacken, eller högfarten, iaf på öhlsaren

sdx

Aktiv medlem
Befängt?

min ttx22, är specifik för min stumpy ram, shimsad så det igentligen inte spelar nån roll hur u vrider på rattarna, dämparen ska fortfarande vara kör bar.

du kan shimsa om lågfarts delen på stacken, eller högfarten, iaf på öhlsaren
Det är skillnad på dämpare och dämpare kanske kan vara en liten reflektion i ditt tänk.
Och om man köper en dämpare vid butik tror du på fullaste allvar att den är just shimsad för ditt cykel märke . Så glöm det fort.

Mårten

Aktiv medlem
Nåja, svampen och sdx, ni har båda rätt-ish. Till exempel: Fox Racing Shox Float DPS F-S K 3Pos-Adj Evol LV AM LCL01 LRM CMF 0,3 200x57 Det är inte bara Fox som gillar bokstavskombinationer. De betyder något.
Det finns olika tunes att köpa, kolla på just din dämpare vad det är som sitter där. Det borde ge en fingervisning om din dämpare behöver någon särskild tune. Det finns ofta ett tune-id på en etikett någonstans.

Erkl

Medlem
Tackar för alla svar. Jakten på ny dämpare har börjat och det känns som om det kommer bli krångligt och dyrt. Har varit kontakt med mina lokala cykelhandlare och dom var väldigt trevliga. Just nu ser det ut som om det får bli hardtail ett tag framöver.

sdx

Aktiv medlem
Tackar för alla svar. Jakten på ny dämpare har börjat och det känns som om det kommer bli krångligt och dyrt. Har varit kontakt med mina lokala cykelhandlare och dom var väldigt trevliga. Just nu ser det ut som om det får bli hardtail ett tag framöver.
Ta lite tätningssilikon och limma fast damskyddet.

shro0maz

Aktiv medlem
Det är skillnad på dämpare och dämpare kanske kan vara en liten reflektion i ditt tänk.
Och om man köper en dämpare vid butik tror du på fullaste allvar att den är just shimsad för ditt cykel märke . Så glöm det fort.
Nej men det var ju det som var hela grejjen, att bara kasta på en dämpare med rätt mått inte alltid funkar optimalt då cykeltillverkarna anpassar spacers och ev shimsning för att dämparen ska passa ramens karaktär..

Att vara otrevlig o dryg har du inte mkt för, typiskt happy folket.

sdx

Aktiv medlem
Nej men det var ju det som var hela grejjen, att bara kasta på en dämpare med rätt mått inte alltid funkar optimalt då cykeltillverkarna anpassar spacers och ev shimsning för att dämparen ska passa ramens karaktär..

Att vara otrevlig o dryg har du inte mkt för, typiskt happy folket.
Dom flesta tillverkare köper i bulk =oem grejor även stötdämpare och gafflar drivlina hjul och i regel är ramen tillverkad i Taiwan.
Sen att öhlin ingick samarbete med specialized är en annan sak men köper man deras produkter på eftermarknaden så är det samma innehåll i dom beroende på längd så där spelar det ingen roll om det står comencal, bird, eller något annat märke så är shimsningen det samma och vill man ha något annat så ringer man Terje Hansen på Öhlins.

Preacher

Aktiv medlem
@Erkl Att skrapringen ploppat ut kan bero på ett flertal saker men det vanligaste är att en liten mängd luft rymt från huvudtätningen bakom den och tvingat ut den.

Detta är i sig lite ovanligt och att det hänt dig flera gånger är lite märkligt.

Hur som helst så är ett återställande av den rätt så simpelt. Kan rekommendera ett nytt kit ifall det kommit in grus och skit, kostar cirka 250:-

Viktigt att kika på de mellanväggar som håller fast tätningarna längst ut där när du tar isär, finns en tendens för dem att spricka och trycka ut skrapringen, då är det ny luftburk som gäller.

shro0maz

Aktiv medlem
Dom flesta tillverkare köper i bulk =oem grejor även stötdämpare och gafflar drivlina hjul och i regel är ramen tillverkad i Taiwan.
Sen att öhlin ingick samarbete med specialized är en annan sak men köper man deras produkter på eftermarknaden så är det samma innehåll i dom beroende på längd så där spelar det ingen roll om det står comencal, bird, eller något annat märke så är shimsningen det samma och vill man ha något annat så ringer man Terje Hansen på Öhlins.
Ja eller åker till karlstad o talar med Keith som styr upp vad man nu önskar.

specialized har sin rx trail tune, på typ alla deras bakdämpare, men tror bara dom byter spacer för att progressionen ska passa ramen och deras vision av användning av hojjen.

ända anledning till att ja tog upp det för går han o köper en ny dämpare med samma mått, är det inte säkert att den känns lika dan som den tidigare om scott bytt spacer i den.

sdx

Aktiv medlem
Ja eller åker till karlstad o talar med Keith som styr upp vad man nu önskar.

specialized har sin rx trail tune, på typ alla deras bakdämpare, men tror bara dom byter spacer för att progressionen ska passa ramen och deras vision av användning av hojjen.

ända anledning till att ja tog upp det för går han o köper en ny dämpare med samma mått, är det inte säkert att den känns lika dan som den tidigare om scott bytt spacer i den.
Spacer=distans vad för sorts distans pratar du om som sitter inne i dämparen .

shro0maz

Aktiv medlem
Spacer=distans vad för sorts distans pratar du om som sitter inne i dämparen .
Ja de flesta dämpare kan du sätta volume reducers i för att öka/minska progressionen. Olika dämpare/tillverkare har olika lösningar. Fox float har bara 1 ”spacer” plats där man kan välja på typ 5 olika storlekar.

sdx

Aktiv medlem
Ja de flesta dämpare kan du sätta volume reducers i för att öka/minska progressionen. Olika dämpare/tillverkare har olika lösningar. Fox float har bara 1 ”spacer” plats där man kan välja på typ 5 olika storlekar.
Då kan du uttala dig korrekt i stället och skriva volume spacers och inte bara spacer som kan betyda olika distanser.

Erkl

Medlem
Tack för allt engagemang.

Jag tar mig friheten att sammanfatta vad jag nu har förstått:

Första steget, försök fixa dämparen. Öppna den och sätt tillbaks skrapringen. Tipset här är att försöka limma det med antingen tätningssilikon eller lockigt. Här kan det vara vettigt att göra en lättare air can service och kontrollera att luftburken inte är skadad. (detta borde danskarna ha upptäckt när den var på service i och med att problemet var orsaken till att den åkte till Danmark)

Andra steget, köpa en ny dämpare. Här har jag nu förstått att det inte bara går att slänga på en dämpare med rätt mått utan att den också måste vara rätt inställd/tune'ad. Åtminstone om man vill ha samma beteende i dämpningen som cykeln ursprungligen var designad för. Som jag förstår så verkar tune'ing av dämpare i första hand vara genom space/spacers.

Om det nu blir köp av ny dämpare så blir det en helt egen resa med val av vilken dämpare jag skall gå på. Har tittat lite och det finns dämpare för just Scott Genius att köpa som reservdel, fast då byter dom till Nude från Elite. I det fallet borde den vara rätt inställd för mitt länkade. Sen har jag sett att Öhlins har en dämpare av rätt mått, fast då är jag ute i tune-träsket.

Mårten

Aktiv medlem
Nja, tune är framförallt shimstack, alltså själva dämparkretsen.

Volume spacers kan du enkelt fixa senare, så det kvittar. Det påverkar fjäderkurvan och inte dämpningen.

Preacher

Aktiv medlem
@Erkl

Dammskyddet skall sitta fast av sig själv bakom aluminiumläppen, du skall inte behöva limma fast det med vare sig silikon eller någon form av lim från Loctite.

Erkl

Medlem
@Preacher jo det hade jag förstått. Det som är märkligt är varför dammskydd/skarpring lossnar. Jag kör inte med särdeles högt tryck, 30% sag för mina 75 kg. Inga höga hopp. Rullar bara stig.

@Mårten tack, då har jag nog fått lite fler bitar på plats.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer