Dämparservice, lint free shop towel

Vizual54

Aktiv medlem
Vad använder ni för trasor vid service dämpare och sadelstolpar?
I alla manualer och forum står det att man ska använda "lint free shop towels".
Verkar som Scott shop towels är referensen
https://www.scottbrand.com/en-us/products/scott-shop-towels
men de verkar såklart inte att gå att få tag på i Sverige.

Vad kör ni med för något?
Själv har jag hittills kört mest med microfiberdukar och verkstadstorkpapper.
Men det pappret suger inte åt sig fett och olja speciellt bra. Microfiberdukarna är bra när de är nya men frågan är hur mycket skit som samlas i dem och inte försvinner vid tvätt. Skulle vara trevligt att hitta något vettigr alternativ till Scott trasorna som går att få tag på i Sverige. Närmsta nät-MC butik borde ju ha tycker jag men inget självklart har dykt upp i mina sökningar.

20191222_121233.jpg

Antar att det är denna som avses?
Brukar också köra dem till kedjan och de har nog hänt att de har använts till dämpare och dropper. Men jag tycker de är lite tunna och sladdriga måste ju finnas något som är bättre än Biltema.
Vad använder cykel och MCmekar när de servar?

alex.asu sa:
Mekonomen har en lite tjockare papperstrasa på stora rullar med som de kallar luddfri avtorkningsduk.
Det låter ju intressant, varför har jag inte tänkt på att kolla där. Brukar sällan bli så att åker till Mekonomen men när jag väl är där brukar jag alltid hitta en hel del bra saker. Blir alltid dyrare än vad man tänkt :)

Det bästa är gamla t-shirtar. Så fort man hittar någon med hål eller så, då blir den mektrasa. Man klipper ner dem i bitar och så är det bara att köra. Fullt tillräckligt avseende luddfrihet och suger bättre än papper.

Jag kör på det, men stör mig dels på att det fransar sig och att jag inte har några kvar. Ett tag orkade jag ta fram over-locken och sy snygga fyrkanter med trrådfria kanter, men orkade inte med det. Biltemas har jag hemma, dom är ju dock inget jag vill ha till att torka cykeln med, är klibbiga och till för innan man lackar. Har använt till bilen.

Någon som faktiskt har tips på vart man får tag i Shop Towel, vill som sagt inte ha något annat :)

Jag kör på det, men stör mig dels på att det fransar sig och att jag inte har några kvar. Ett tag orkade jag ta fram over-locken och sy snygga fyrkanter med trrådfria kanter, men orkade inte med det. Biltemas har jag hemma, dom är ju dock inget jag vill ha till att torka cykeln med, är klibbiga och till för innan man lackar. Har använt till bilen.

Någon som faktiskt har tips på vart man får tag i Shop Towel, vill som sagt inte ha något annat :)
”Mirakelduk” för fönsterputs motsvarar nog dina önskemål.

Jag kör på det, men stör mig dels på att det fransar sig och att jag inte har några kvar. Ett tag orkade jag ta fram over-locken och sy snygga fyrkanter med trrådfria kanter, men orkade inte med det.

Kanske inte trådfritt, men kommer i snygga fyrkanter i alla fall. Hyfsat luddfritt också.
Perfekt till kedjor och lite grövre rengöring, och när dottern vill brodera något.
1609745551316.png

34 öre/ark
(2,9 kr/ark om man köper 344 ark för 1000kr vilket vore ett rån ^^)

Senast ändrad:
Edet torky, finns väll i varje matvarutik och är "luddfritt". Tillräckligt med special saker för att serva dämpare.

En personlig favorit och lycklig upptäckt i småbarnsåren är tvätt-/torklappar - de som är typ 20x20 cm och kostar piss och ingenting. Perfekt för mek.

Yes. Ica Basic är bäst. När man råkat köra nån i tvättmaskinen fattar man varför de inte ska spolas ner i toaletten - de blir bara rena, men i övrigt ser de ut som innan.. Använder dem till allt! Det och tvättservetterna som är grymma till att torka bort oljekladd och grejer.

Då ska man passa på och köpa lite tvättservetter med eller baby-wipes kallas dom kanske.

Überlägsna när man ska rengöra, löser upp vilken skit som helst. (pun intended)

Klockrena att rengöra termosar som det varit kaffe i också. I med varmt vatten, bikarbonat och ett par tvättservetter. På med locket och skaka runt. Brukar bli skinande blankt och kaffelukten försvinner.

Coop änglamark hushållsrulle, duger till det mesta, på dasset med, när krisen är ett faktum :)
Ett blad vikt en gång är perfa, och det går inte sönder. :)

Tillräckligt luddfri för att jag ska köra kedjan genom den efter smörjning.
Tål "mer" än många andra hushållspapper.

För mer tåligt papper, kolla båthandel, där putsas och rengörs det helt galet. Där hittar jag papper som tål att bli blött utan att gå i bitar. Men båthandel, dyrhandel, så classe/mekonom är nog bättre.

Tillbaka
Topp