Decathlon ROCKRIDER dropper med remote, erfarenheter?

hahel

Medlem
Håller på att plocka ihop en budget hoj, vill ha dropper och specen decathons dropper verkar passa hojen och plånboken ganska bra.

Har googlat men hittar bara feedback/recensioner på en modell med manuell lyft, någon som har testat den med remote?
799:- och 2års garanti lockar mig att testa om inte någon säger att den är skit :)

/Håkan

UprightCitizen

Aktiv medlem
Är säkert ok, decathlon är bra på att göra billiga grejer som funkar som dom är redovisade att göra. Med det sagt, 120mm är inte mkt att hänga i granen? Jag skulle köpt en annan med längre drop men om valet är mellan den här eller inget så... Kolla bara att den är tillräckligt lång helt utskjuten.

JBogevik

Aktiv medlem
Håller på att plocka ihop en budget hoj, vill ha dropper och specen decathons dropper verkar passa hojen och plånboken ganska bra.

Har googlat men hittar bara feedback/recensioner på en modell med manuell lyft, någon som har testat den med remote?
799:- och 2års garanti lockar mig att testa om inte någon säger att den är skit :)

/Håkan

799:- är ju nästan vad bara en remote av en kvalitativ tillverkare kostar.😄

kolan

Aktiv medlem
Ska eventuellt köpa en pinne jag med men är osäker på om man ska ha 120 eller 150mm. Hur lång man är och om man har långa ben borde väl påverkar längden man behöver?
Har 18 cm mellan klämma och sadelräls...sen bygger väl den där "klumpen" en bit med, heter den något?
2020-10-29_193609.png

hahel

Medlem
Det var tyvärr lite dåligt med måtten på decathlons hemsida. För en som är ny i MTB byggandet så är det inte helt enkelt att välja dropper. Men som jag fattat det så behöver du nå din ordinarie sadelhöjd inom monterings spannet (min insertion till max intryckt i ramen) på droppen. Sen kan det vara så att du inte kan montera droppen hur djupt som helst i ramen..
Ramen brukar ha ett max insertion depth.
Edit:
Som någon påpekade ovan så beror nog den önskvärda droppen även på vilken typ av cykling du ägnar dig åt. Jag siktar på XC ser inte att jag kommer ge mig ut för några avgrunder :-)

Senast ändrad:

kolan

Aktiv medlem
Specifikation ROCKRIDER
Diameter: 31,6 mm
Längd: 400 mm
Slaglängd: 120 mm
Sadelutgång: 275 mm (vid rälsen)
Styrning: mot styret.
Passage för kabel: Intern passage (Internal Rooting)
Material: Aluminium 6061
Offset huvud: 15 mm
Länk: 2 sadelrälsar _ 43 mm axellängd
Sadelfäste:8-10 Nm
Vikt: 600 g

Min är Seat Post:Cannondale C3, 6061 alloy, 31.6x400mm, så det verkar vara samma längd och diameter.

Senast ändrad:

hahel

Medlem
Specifikation ROCKRIDER
Diameter: 31,6 mm
Längd: 400 mm
Slaglängd: 120 mm
Sadelutgång: 275 mm (vid rälsen)
Styrning: mot styret.
Passage för kabel: Intern passage (Internal Rooting)
Material: Aluminium 6061
Offset huvud: 15 mm
Länk: 2 sadelrälsar _ 43 mm axellängd
Sadelfäste:8-10 Nm
Vikt: 600 g

Min är Seat Post:Cannondale C3, 6061 alloy, 31.6x400mm, så det verkar vara samma längd och diameter.
Har du måtten på hojens sadelrör och måttet från bb-centrum till sadelns rails? Jag är ganska långbent och har 83cm bb till rails och ramens seattube är 54cm som jag tolkar måtten så är jag på.gränsen för min instick.

kolan

Aktiv medlem
Seat tube length 44cm, bb-centrum till sadelns rails har jag 63, själva röret som sadeln sitter i är ca 35 cm upp till rails. Är 175 med 79 innerben.

Senast ändrad:

hahel

Medlem
Seat tube length 44cm, bb-centrum till sadelns rails har jag 63, själva röret som sadeln sitter i är ca 33 cm upp till rails. Är 175 med 79 innerben.
Skall börja med att rätta mig själv, jag har 80cm bb->rails, 83 är till sadeltoppen,
Får inte ihop dina mått riktigt inbillar mig att (bb-centrum->rails - seattubelength) = 19cm borde vara samma som utsticket på sadelröret men om jag förstår dig rätt så är utsticket 33cm?
Jag är som sagt var ny på mtb så jag kan mycket väl missleda dig här ☺ får se om någon mer kunnig/erfaren kan reda ut saken, det finns ju även guider på nätet ex. https://www.evo.com/guides/how-to-c...e correct travel,post you can comfortably run.

/Håkan

kolan

Aktiv medlem
Jag måttade hela röret som sitter i sadeln (alltså drog ur det ur ramen) men du menar kanske måttet på hur mycket av röret som sticker ut från sadelklämman, typ 18 cm upp till rails.
Jag får läsa på lite mer, tack ändå :sneaky:

Senast ändrad:

hahel

Medlem
Jag måttade hela röret som sitter i sadeln (alltså drog ur det ur ramen) men du menar kanske måttet på hur mycket av röret som sticket ut från sadelklämman, typ 18 cm upp till rails.
Jag får läsa på lite mer, tack ändå :sneaky:
Jo det var det jag menade och då stämmer det bättre med min teori på 19cm ☺
Som jag tolkar måtten på decathon så kommer du behöva sticka in ca 25cm av droppern i sadelröret på din hoj för att behålla din nuvarande sadelhöjd vid max utskjuten dropper, det är här max insertion depth på ramen kommer in spelet.

Och föresten har du kollat att din ram är förberedd för intern wiredragning till droppern? Decathlon droppern ovan är för intern dragning.

kolan

Aktiv medlem
Japp har en gummiplopp nertill som är gjord för intern dragning. Är väl bara att mäta ner i röret och se så att stolpen inte blockerar hålet där kabeln ska gå ut. :sneaky:

hahel

Medlem
Japp har en gummiplopp nertill som är gjord för intern dragning. Är väl bara att mäta ner i röret och se så att stolpen inte blockerar hålet där kabeln ska gå ut. :sneaky:
Jo om du har en ram med raka rör så borde det funka att mäta så, min är en kolfiberram med diverse bockar och former på sadelröret.

kolan

Aktiv medlem
Det är 35cm ner till utgången så det funkar ju. Det står inget om "infinitely adjustment" på specen men det kanske är standard? Vill ju inte ha två lägen, att den bara går att köra i bottenläget och högsta läget :)

Senast ändrad:

hahel

Medlem
Det är 35cm ner till utgången så det funkar ju. Det står inget om "infinitely adjustment" på specen men det kanske är standard? Vill ju inte ha två lägen, att den bara går att köra i bottenläget och högsta läget :)
Jag antar och hoppas att den inte har fasta lägen annars så går den gå i retur 😀

kolan

Aktiv medlem
Jag antar och hoppas att den inte har fasta lägen annars så går den gå i retur 😀
Jag avvaktar här då tills du provat den 😀
Ser att höljet som inte ingår ska vara ett bromshölje, trodde man körde med växelhölje.
"Hölje ingår ej. Hittas på 8404803"

Senast ändrad:

pilvinge

Medlem
Finns en reservdel till dropper posten som refererar till YSP15 eller YSP18 och det är enl Google TRANSX JD
Screenshot_20201031-082916_Chrome.jpgScreenshot_20201031-083144_Chrome.jpg

hahel

Medlem
Brand X droppers verkar få goda omdömen, om det är samma modell/tillverkare så verkar det ju lovande.

implor

Aktiv medlem
Brand X droppers verkar få goda omdömen, om det är samma modell/tillverkare så verkar det ju lovande.
Brand x och decathlon dropper ser olika ut. Är det där reglaget för 99kr som ser identiskt ut. Iofs kanske BrandX (eller den leverantören som tillverkar deras dropper) har flera modeller om erbjuds som rebranding.

implor

Aktiv medlem
Ser onekligen ut att vara en rebrandad TranzX JD-YSP15. Dvs är det samma tillverkare Som BrandX.

troligtvis är det bra skit då!

45B93908-3314-42E8-BBC6-B18388DC2638.png

123456789

Aktiv medlem
Var precis och hämtade min på posten, decathlon var sega att skicka.😕
Kan jag tänka mig .....
Men ärligt så har dom rätt många produkter som är helt ok till priset sett.
Jag går ju väldigt mycket på jobbet och brukade normalt slita ut 2 par Adidas/Nike skor per år.
En kostnad på ca 2000 om året.
Sist köpte jag ett par jogging dojjor på Decathlon för 140 spänn. Har hållt ett år nu och är lika stabila som nya.
Det är vad jag tycker är bra skit.

hahel

Medlem
Jag kan väga när jag kommer hem, saknar lite delar så den sitter inte fast ännu

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer