Decemberutmaningen - Lär dig bunnyhoppa för en hundring!

Perra-G

Medlem
Sista dagen! Bara att ta med en hink med plankor och fortsätta nöta. Det kändes bra. Tajmingen i kombination med hur mycket framhjulslyft jag kan få till är de svåraste för mig. Det blir gärna riktigt olika från gång till annan. När plankorna inte räckte fick hinken istället erfara hur det känns att få 1st 34t-drev med cykel och cyklist ovanpå sig. Hinken pallade inte trycket, eller så var det jag som blev trött. :-) Hursomhelst blev det 32cm högt hinder idag med samt ett kryss i min "bucket list". Hatten av till mr Wik för en bra kurs och kul att skänka lite pengar till välgörande ändamål.

clara

Medlem
Tack för rolig utmaning! Så nice att äntligen kunna sätta några små hopp. Kommer definitivt fortsätta träna.

Här är videobevis för Karin_p

Dr Gugge

Aktiv medlem
14000:- insamlat! Bra jobbat erolwi och bra jobbat alla som har hoppat!

//Kristoffer

Q&D

Medlem
Rolig hoppkurs jag tyvärr inte haft möjlighet att följa!

En fråga bara, finns det någon principiell skillnad mellan ett engelskt och amerikanskt hopp? För mig verkar det bara vara att engelskt hopp är flackare och inte har lika tydlig viktförskjutning på bakhjulet?

erolwi

Aktiv medlem
Q&D sa:
Rolig hoppkurs jag tyvärr inte haft möjlighet att följa!

En fråga bara, finns det någon principiell skillnad mellan ett engelskt och amerikanskt hopp? För mig verkar det bara vara att engelskt hopp är flackare och inte har lika tydlig viktförskjutning på bakhjulet?
Tja, aldrig funderat på det, bara lite olika tekniker. Men de lite olika teknikerna gör ändå enorm skillnad i vad man kan hoppa för hinder och vilken höjd man kan nå. Om jag ska försöka mig på att överanslysera så:

1) ponera att man i ett korrekt engelskt hopp hoppar precis rakt upp och ner med båda hjulen simultant. Ska du då hoppa över något som är 2 dm såmåste du ju lyfta 2 dm högt innan framhjulet kommer till hindret, hålla höjden under hela cykelns längd, typ 2 m och sen landa. Det betyder att du behöver hoppa mycket högre än hindret eller ha hög fart för att ta dig över det såvida nån inte kan levitera på specifik höjd. I ett bunnyhop hoppar man ju med ”ett hjul i taget” och det räcker med att runda hindret med respektive hjul.
2) anta att man har kräm nog i bena att höja ekipagets tyngdpunkt 0,5 m. I ett engelskt hopp så börjar man hoppet med tyngdpunkten långt ned. I bunnyhoppet skjuter man ju ifrån från en mycket högre position, på bakhjulet, vilket gör att man startar liksom högre upp (som att stå på en pall).
3) Sitter man inte fast i pedalerna är det i ett engelskt hopp väldigt svårt att få med bakhjulet till några högre höjder, med bunnyhop skjuter man ju ifrån i en helt annan vinkel med styret nära kroppen (som en hoppstylta) och kan på ett helt annat sätt få med sig cykeln med armarna.
4) I ett engelskt hopp står man rakt över cykeln där den oftast är ganska hög vilket begränsar hur långt man kan dra in cykeln. I bunnyhoppet är man över bakhjulet vilket normalt är lägsta punkten på en cykel och gör att man kan dra in den mer.

Ok, min minianalys. Kanske mer som spelar in men det totala gör att man nog kan hoppa 3 gånger högre i ett bunnyhop än i ett engelskt hopp.

Senast ändrad:

Q&D

Medlem
Tack för utförligt analys!
Det som fick mig att fundera var ditt första klipp "Bunnyhoppskuriosa" där framhjulet gick upp aningen före bakhjulet i det engelska hoppet.
Men det var kanske bara lite bandyreflexer som kickade in då^^

Det tar sig...

Klarade bara lådan (ca 20cm) en gång på den här ledden men liggandes gick galant nu. Svårt med timeingen. Lyckades några gånger att hålla min manual och fördröja hoppet ngt men det var svårare med höjden då.

Q&D

Medlem
erolwi sa:
Ok, min minianalys. Kanske mer som spelar in men det totala gör att man nog kan hoppa 3 gånger högre i ett bunnyhop än i ett engelskt hopp.
När jag funderarat mer på det så är det väsentliga skillnader.
I ett perfekt engelskt hopp är det inget tryck på pedalerna (alt drag ifall clips används). Men i ett amerikanskt hopp måste det ligga tryck på pedalerna.
Tittar man krafterna i styret så måste det vara drag bakåt i ett amerikanskt hopp men snett framåt i ett engelskt (utan clips).

Måste gå ut i mellandagarna och börja träna nu.

Motvind!

Medlem
Jag är lite sen i starten och ytterst sporadisk i mitt tränande, men jag ska inom en snar framtid ge mig i kast med dag 6. En rapport kommer så småningom. :}

erolwi

Aktiv medlem
Redan lagt ut det i en annan tråd men måste ju dokumentera mina egna framsteg i min egna lilla bunnyhopstråd.

Inte blivit något hoppande alls i princip sen i december men igår fick jag inspiration och körde ett pass och satte nytt pb, även om det satt långt inne.

Kommer inte komma mycket högre än så på min mountainbike utan att byta teknik då jag slår i bakhjulet. Nu när inspirationen flödar tänkte jag ut och se hur högt jag kan komma med BMX respektive trial hojen.

PÄLLÄ

Aktiv medlem
Jag missade förra årets examen pga ett krånglande gubb-knä.
Sen i somras har jag gjort mig till åtlöje å’ tränat lite på att pumpa, svänga å’ skutta i en lokal pumptrack. När jag sen blev påmind om förra årets bunnyhoppsutmaning, och testade så kunde jag plötsligt bunnyhoppa en gnutta.
Oklart om det är Engelskt, Amerikanskt, eller någonstans mitt över Atlanten.
Jag skulle sannerligen behöva träna på teknik å’ tajming.
Men nu kommer jag i alla fall över en uttrampad hundbajs
http://instagr.am/p/CFdxWbtlQsx/

Maakus

Aktiv medlem
Och kolla vart man vill landa hjälper också. Att titta på det man hoppar över medans man "flyger" (starkt ord när det gäller mina små skutt :P ) hjälper sällan.

Och vrids styret när man hoppar, utan att man vill det, så är det ett tecken på att man drar i styret och inte puttar med fötterna.

sandos

Medlem
Det är puttandet med fötterna som är mitt problem, tror jag. Har försökt få till det men... det känns som att snabbt flytta röven bakåt eller putta med fötterna ger samma effekt eller något.

Jag filmade mig själv, det lilla hopp jag klarade, och det såg väldigt stelt ut. Gör jag större rörelse hinner jag liksom inte med. Kör jag långsamt blir det också svårare...gah!

erolwi

Aktiv medlem

VIDEO: Så gör du kaninskuttet på din mountainbike. 5 enkla steg för att få mer flow på stigen.

Läs hela artikeln:
Bänkade mig i TV-soffan i går kväll för att kolla på happys bunnyhopsfilm. Frugan satt bredvid, som vanligt lätt trött på mitt cykelyoutubande.

Studsade till i soffan så frugan trodde jag blivit knäpp när mitt eget namn kom upp i filmen, inget jag räknat med precis. Internetkändis alltså, vad gör man nu!?! Första spontana tanken var att styra om morgondagens lunchpass till ett bunnyhoppspass och så fick det bli. Mot 95 cm var planen med gott självförtroende och jag funderade på hur jag ska få till de sista 3 centimetrarna då mina pallar bara ger 92.

Cleant sweep upp till 82 cm och sen började som väntat kapmpen. Till min förvåning gick det inte alls särskilt mycket lättare som internetkändis utan jag fick borra djupt för att tangera mina 92 cm. Det gick dock på halva tiden jämfört med sist och denna gång utan touch. Nöjd ändå till slut.

Senast ändrad:

Lassla

Medlem
Bänkade mig i TV-soffan i går kväll för att kolla på happys bunnyhopsfilm. Frugan satt bredvid, som vanligt lätt trött på mitt cyklyoutubande.

Studsade till i soffan så frugan trodde jag blivit knäpp när mitt eget namn kom upp i filmen, inget jag räknat med precis. Internetkändis alltså, vad gör man nu!?! Första spontana tanken var att styra om morgondagens lunchpass till ett bunnyhoppspass och så fick det bli. Mot 95 cm var planen med gott självförtroende och jag funderade på hur jag ska få till de sista 3 centimetrarna då mina pallar bara ger 92.

Cleant sweep upp till 82 cm och sen började som väntat kapmpen. Till min förvåning gick det inte alls särskilt mycket lättare som internetkändis utan jag fick borra djupt för att tangera mina 92 cm. Det gick dock på halva tiden jämfört med sist och denna gång utan touch. Nöjd ändå till slut.

Snyggt! Ser ändå ut som du tar ribban på uppväg😊

Jimel

Aktiv medlem
Sugen på någon liknande utmaning igen, någon kan väl dra igång något? 😂

mamme1

Aktiv medlem

Wingqvist

Aktiv medlem
@erolwi Fantastisk tråd du dragit igång här Erik, väldigt inspirerande för många av oss! Kul att du sett videon som vi har gjort också, hoppas att den också kan skänka lite inspo åt en del där ute.

Jimel

Aktiv medlem

erolwi

Aktiv medlem
Blev ett spontanpass levitering med trialcykeln idag. Den är väldigt lätt att hoppa halvhögt med men inte fått till känslan i de högre hoppen. Tror jag mest är ovan då jag hoppar så sällan med den. Den är så kort i bak att timingen är olika mot mountainbiken och jag vågar inte riktigt safta i allt jag har. Idag lyckades jag dock relativt lätt tangera mitt PB vilket är nytt rekord med trialhojen på 92 cm. Gjorde några tafatta försök på 95 cm men energin fanns inte där. Testade istället hoppa backhop vilket jag aldrig testat förut över ribba och klarade 75 cm vilket jag är väldigt nöjd med. Måste bara skaffa längre ribba då det blev lite trångt.

2B75C87F-CB7E-466C-8003-2124F26EBBBF.png
7467D8AA-C041-4DD8-A61C-47EBA150F846.png

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer