Delta i undersökning om cyklisters användande av smartphones

Hej alla cykelvänner :)

Just nu pågår ett forskningsprojekt på Lunds Universitet där vi undersöker cyklisters användande av smartphones. Som en del i detta projekt skickar vi just nu ut ett frågeformulär som tar cirka 1-2 minuter att fylla i. Ditt deltagande är helt anonymt och kommer att bidra till ökad kunskap om cyklisters användande av smartphones. Alla är välkomna att delta i undersökningen och vi är hjärtligt tacksamma till alla som deltar.

Följ nedanstående länk för att delta i undersöknigar som tar mellan 1-2 minuter. Forumuläret är på engelska.
Länk till formulär

perzzon

Aktiv medlem
Svarat. Granulariteten kanske är något grov. Förstås beroende på vad man vill få fram men om det är riskbeteende man tänker sig så är det ju milsvid skillnad mellan texta och lyssna på podcast med ena örat :)

bellasoda

Aktiv medlem
Smartphone är dåligt på så många sätt när man cyklar:
1. Man ser inte vart man kör
2. Fungerar inte med handskar
3. Håller inte batteri på vintern
4. Ömtålig
Jag har en Nokia med mig när jag cyklar och resten av funktionerna i cykeldator/klocka. Enda anledningen till att använda smartphone är till att fota bilder till strava möjligtvis.

4. Ömtålig
Jag har en Nokia med mig när jag cyklar och resten av funktionerna i cykeldator/klocka. Enda anledningen till att använda smartphone är till att fota bilder till strava möjligtvis.
Tack för ditt svar och din kommentar!

johan44

Aktiv medlem
Svarat. Granulariteten kanske är något grov. Förstås beroende på vad man vill få fram men om det är riskbeteende man tänker sig så är det ju milsvid skillnad mellan texta och lyssna på podcast med ena örat :)
I forntiden med knapptelefoner tror jag att att många med mig lärde sig att texta i farten utan att titta på telefonen. Nu finns taligenkänning men resultatet för min del får ofta mottagaren att tro att man har en styrfylla... :)

AtEase

Medlem
4. Ömtålig
Det går att svara med näsan när viktig person ringer för typ tredje gången trots avvisade samtal innan. ;)
"Pappa, kan jag ta nudlar?" kommer det då.... Suck.

ejma

Aktiv medlem
När jag sitter på cykeln fipplas det inte med mobiltelefonen. Dock ett viktigt verktyg som alltid ligger i ryggfickan.
1. Apple pay, Swish och liknande fungerar nästan i all handel.
2. Kamera för stillbild och film
3. Nödsamtal eller liknande
4. Backup navigator
5. Internetanslutning

Min modell är vattentät och ligger i en skyddsram. Ganska bekymmersfri.

När jag sitter på cykeln fipplas det inte med mobiltelefonen. Dock ett viktigt verktyg som alltid ligger i ryggfickan.
1. Apple pay, Swish och liknande fungerar nästan i all handel.
2. Kamera för stillbild och film
3. Nödsamtal eller liknande
4. Backup navigator
5. Internetanslutning

Min modell är vattentät och ligger i en skyddsram. Ganska bekymmersfri.
Tack för din kommentar!

geologen

Aktiv medlem
4. Ömtålig
Instämmer. Jag har alltid med mobilen när jag cyklar, men alltid instoppad/inlindad i dubbla plastpåsar och i en stängd ficka eller djup resårficka.
Att ha en extremt ömtålig mobil i handen när man cyklar är komplett jävla vansinne. Då förtjänar man att mobilen åker i backen och slås i femtifem biljoner bitar.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Att ha en extremt ömtålig mobil i handen när man cyklar är komplett jävla vansinne. Då förtjänar man att mobilen åker i backen och slås i femtifem biljoner bitar.

SP connect :) bra grejjer

Fulkinesen

Aktiv medlem
"Do you ever use a smartphone while riding a bicycle?"
Jag lyssnar på ljudböcker medan jag cyklar. Så ja, jag använder min smartphone, men är det verkligen det ni är ute efter? Eller är det om jag aktivt knappar på displayen? Ni kanske bör precisera frågan lite?

roller

Aktiv medlem
"Do you ever use a smartphone while riding a bicycle?"
Jag lyssnar på ljudböcker medan jag cyklar. Så ja, jag använder min smartphone, men är det verkligen det ni är ute efter? Eller är det om jag aktivt knappar på displayen? Ni kanske bör precisera frågan lite?
+1, jag använder den för att logga min cykling. Alltså använder jag den. Tittar på telefonen gör jag efter jag cyklat.

UrTomas

Aktiv medlem
Men alltså...
Jag tror nog att man ska tolka det som aktivt användande. Men det är klart att man kan tolka det på annat sätt om man verkligen vill...

Bengt-re

Aktiv medlem
Men alltså...
Jag tror nog att man ska tolka det som aktivt användande. Men det är klart att man kan tolka det på annat sätt om man verkligen vill...
Finns det olika tolkningar av hur en fråga skall uppfattas så kommer resultatet av frågan vara svårt att dra vettiga slutsatser på. Tyvärr så är den här undersökningen ogenomtänkt upplaggd.

UrTomas

Aktiv medlem
Finns det olika tolkningar av hur en fråga skall uppfattas så kommer resultatet av frågan vara svårt att dra vettiga slutsatser på. Tyvärr så är den här undersökningen ogenomtänkt upplaggd.
Självklart är det så. Jag tycker bara att det är intressant hur man kan tolka frågor.

roller

Aktiv medlem
Men alltså...
Det handlar inte om man vill försöka misstolka det, frågan var bara om man använder smartphone när man cyklar. Det är för lite information om man avser aktivt användande.

UrTomas

Aktiv medlem
"Använder du nånsin en smartphone samtidigt som du cyklar?"

Ja, det går att tolka på olika sätt.

rödblå

Aktiv medlem
Podcasts och musik samtidigt som jag cyklar (tar ut en hörsnäcka när jag delar väg med andra). Kan hända att jag besvarar ett samtal från frugan också. Stannar ibland för att använda karta.

jonas-ni

Aktiv medlem
"Använder du nånsin en smartphone samtidigt som du cyklar?"

Ja, det går att tolka på olika sätt.
Om man med använder och cyklar menar när jag är ute på cykelrundor och lyckas stanna och hinner fippla upp telefonen för att fota bilister som talar i telefon utan handfree samtidigt som de kör och andra beteenden som utsätter andra för onödiga risker så är svaret ja.
Om man menar ringer trafikupplysningen och meddelar att vägen är blockerad av nerfallna träd är svaret också ja.
Det händer alltså inte ofta men det har hänt.

nieves

Aktiv medlem
Om man med använder och cyklar menar när jag är ute på cykelrundor och lyckas stanna och hinner fippla upp telefonen för att fota bilister som talar i telefon utan handfree samtidigt som de kör och andra beteenden som utsätter andra för onödiga risker så är svaret ja.
Om man menar ringer trafikupplysningen och meddelar att vägen är blockerad av nerfallna träd är svaret också ja.
Det händer alltså inte ofta men det har hänt.
Jag ringde polisen när korna rymt ut på vägen vid Eds kyrka (Upplands Väsby) klockan 7 en lördag morgon.
Men jag stod still med bägge fötterna på jorden.
Polisen frågade om jag kunde vara kvar för att valla bort dom men jag är inte så bra på kor (tror jag).

jonas-ni

Aktiv medlem
Jag ringde polisen när korna rymt ut på vägen vid Eds kyrka (Upplands Väsby) klockan 7 en lördag morgon.
Polisen frågade om jag kunde vara kvar för att valla bort dom men jag är inte så bra på kor (tror jag).
Kor kan man få valla i närheten av Strömsholm också. Jag klarade det utan telefon, inte första gången jag vallade kor även om det då varit kor jag varit bättre bekant med.

ejma

Aktiv medlem
Jag möter ibland cyklister som under färd
-tittar på film
-spelar spel
-chattar
-filmar och fotograferar
-socialt kompissnack
-surfar

Det går att göra mycket med mobilen under färd.

Stumpy

Aktiv medlem
Jag svarade kanske fel om "använder" innefattar att jag hör signalen när någon ringer, så jag eventuellt stannar och svarar eller ringer tillbaka. Nån enstaka gång har jag fotat i farten också, men bara om det varit tomt på övriga trafikanter.

DanielS

Aktiv medlem
Jag svarade kanske fel om "använder" innefattar att jag hör signalen när någon ringer, så jag eventuellt stannar och svarar eller ringer tillbaka. Nån enstaka gång har jag fotat i farten också, men bara om det varit tomt på övriga trafikanter.
Jag gjorde samma tolkning av "använder". Men var också osäker på hur det skulle tolkas..

thomaslundstrom

Aktiv medlem
4. Ömtålig
Du är ingen influencer, märker jag. Hur ska du kunna instagramma utan smartphone?

Makten

Aktiv medlem
Jag använder telefonen så lite det bara går eftersom jag hatar att försöka läsa och skriva på en mikroskopisk pekskärm, när man kan vänta tills man är hemma vid en stor skärm och ett tangentbord. Att göra detta när man dessutom framför en cykel finns inte ens på kartan. Folk är inte kloka.

-****-

Aktiv medlem
Polisen borde ha ringt dit Anders Niemi och hans gäng. De är bra på att "valla bort".

jonas-ni

Aktiv medlem
Jag möter ibland cyklister som under färd
-tittar på film
-spelar spel
-chattar
-filmar och fotograferar
-socialt kompissnack
-surfar

Det går att göra mycket med mobilen under färd.
Med mina telefonskillz klarar jag knappt det där när jag inte cyklar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer