Den officiella Canyon-tråden

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Men det är ju bara din personliga uppfattning.
Jag sprider gärna information om att min personliga uppfattning är den motsatta.
Canyons hantering är smidigare än de andra nätbutikerna jag haft att göra med.
Att Canyon har en lösning där man får skicka in gaffeln/cykeln för felsökning vilket tar åtskilliga veckor medans andra (vissa inte alla) nätbutiker låter en lbs göra det på en dag är ett omkullrunkeligt faktum*. Självklart är det alltid smidigt om inget är fel...

Att jag tycker det är en sämre lösning är min åsikt, faktumet kvarstår dock

*läs Canyons eget mycket föredömliga förtydligande ett par inlägg upp.

ooms

Aktiv medlem
Men det är ju bara din personliga uppfattning.
Jag sprider gärna information om att min personliga uppfattning är den motsatta.
Canyons hantering är smidigare än de andra nätbutikerna jag haft att göra med.
T.o.m. smidigare än en del fysiska butiker jag haft att göra med!

Lassla

Medlem
Vill dela med mig av mina upplever av Canyon och Canyon Sverige. Har beställt 3st cyklar och flera gånger av annat ifrån deras sida.
Alla gånger har beställningarna gått bra, utom en gång på en cykel, där betalningen försvann I deras system. Men följd att cykeln vart försenad och det var Canyon Sverige som letade på min betalning. En cykel sprack i ramen (Spectral 2015) gjorde en reklamation och allt. Det tog 11 arbetsdagar, från jag skickade tillbaka cykeln tills den var tillbaka.
Har en kompis som också haft med Canyon Sverige att göra. En gång kraschade han och bulade till ramen, han använde sig av crashreplecment, det gick också på ett par veckor. Sen seckade shape shiftern ihop på hans Strive. Skickade in den och dom bytte vajern till den. Det var inte det som var felet, den var stum utan vajer. Antagligen kommer det felet komma tillbaka!

Berk

Aktiv medlem
Canyon var trevligt att göra med och snabbt när jag fick min sons cyklar med lite transportskada.

När jag hade problem med luftfjädee på min RS gaffel på en cykel köpt hos LBS skickade trevliga LBSen den till Danmark. Tvivlade om jag skulle köpa en ny fjäder själva för att undvika flera veckor utan stigcykling. Men till slutet löste sig det med n+1 (men n+1 är kanske inte bästa lösningen när man har just köpt en ny cykel).

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Nu har jag ganska tydligt uttryckt min uppfattning om Canyons mindre positiva delar vilket dock egentligen fått för stort fokus. Det blir således lite fel att då inte prata om de positiva.

Jag började skissa på en recension men insåg snart att det inte är min starka sida. :o)

Jag sammanfattar istället att jag inte någon annanstans hittat en så prisvärd cykel. Spectralen är så fantastiskt rolig som hopp och lekcykel i grävda leder och banor med mycket uppför och nedför samtidigt som den funkar förvånansvärt bra på plattstig.

Friden gott folk.

Richard T

Medlem
Ujujuj, ser verkligen fram emot att se nya Ultimaten! Går i tankarna att investera i en ultimate som min första landsvägsracer. Är det några stora förändringar att vänta mot den tidigare modellen?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Det börjar ju bli länge sedan de släppte en Ultimate, så den behöver ju uppdateras, men i och med att det inte varit några läckor/någon som åkte på den på touren är det på sin höjd nya färger/ny utrustning som gäller.

Jag skulle gärna se en Ultimate CF SLX Disc som ger Tarmac en match i luftmotstånd. Men med en lite humanare prislapp. 🤗

HannesMtb

Medlem
Hej,

Vill bara förtydliga några saker efter de senaste inläggen. När det gäller garantiärende på gafflar och dämpare vill vi i de allra flesta fall ha in dem hit till oss i Bålsta. Antingen löser våra mekaniker problemet eller så skickas de till Danmark(där både Rockshox och Fox sitter) för garantiservice. I ett fåtal fall när vi t ex tror att det är vajern som behöver spännas för att remoten ska fungera så brukar vi säga att det går bra att ta cykeln till en lokal verkstad. Vid leverans av cyklar där t ex det behövs en växeljustering eller liknande brukar vi i de allra flesta fall komma överens med kunden om att gå till en lokal cykelverkstad.

Vet inte hur andra märken jobbar men vi byter inte ut gaffel/dämpare om de går att reparera. Skulle det inte gå att reparera/serva eller om det skulle vara orimligt lång väntetid är det självklart att vi tittar på andra lösningar.

På vår hemsida står det att chatten har samma öppettider som telefonen. Det är vår ambition att chatten ska vara öppen de tiderna men om vi har manfall av olika anledningar brukar vi alltid prioritera telefon. Vi är inte så många som jobbar på Canyon i Sverige och tyvärr ställer vab och sjukdomar till det ibland med öppettider och bemanning. Annars går det alltid att nå oss genom att använda kontaktformuläret på hemsidan.

@HannesMtb Tråkigt om du upplevt vår personal hånfulla. Då får jag be om ursäkt. Är rätt säker på att det inte var intentionen och vi ska såklart försöka lösa ditt case på bästa sätt.

Gällande Ultimate så släpps 2021 års modeller på tisdag. :)

Om någon har några fler frågor så hör av er!

/Niclas
Canyon Sverige
Hej Niclas!

Tack för ditt svar!

Att saker är trasiga kan ju hända oavsett märke. Anledningen att jag skrev här var mest pga telefonkön, bemötandet samt att lösningen endast var att skicka iväg gaffeln, även att det kunde ta 3-4 veckor. Men självklart godtar jag er ursäkt, alla kan ha en dålig dag! Tråkigt bara att ni är underbemannade :(

Jag hoppas också att det löser sig smidigt. Och som andra skriver behöver ni även positiv feedback eftersom många fall verkar löst sig smidigt! Och cyklarna är ju fina i övrigt :) Hoppas även mitt fall blir ett sådant!

Mvh Hannes

Canyonlux

Ny medlem
Hej
Hylsan till nedre infästningen av svingen i ramen har börjat att glappa på min canyon lux 2015. Någon som haft liknande bekymmer och vet hur man åtgärdar detta på bästa sätt?
20200927_154304.jpg

ujja

Medlem
Ujujuj, ser verkligen fram emot att se nya Ultimaten! Går i tankarna att investera i en ultimate som min första landsvägsracer. Är det några stora förändringar att vänta mot den tidigare modellen?
Det blev en prisjustering och nån ny färg annars var det nog inget nytt. Jag hade hoppats på en modifierad cockpit för att dölja kablaget.

BuTTuS

Aktiv medlem
Hej,
Planen är att även Dude 2021 släpps på tisdag. Aeroaden får ni vänta lite till på. ;)

/N
Bara en modell 2021 eller är allt inte riktigt klart än?

Sam

Aktiv medlem
Euron ligger lägre idag än snittet under föregående år. Ändock blev det en prisjustering (uppåt!). Antar att Canyon precis som alla andra följer index.

Mayhem

Aktiv medlem
Det blev en prisjustering och nån ny färg annars var det nog inget nytt. Jag hade hoppats på en modifierad cockpit för att dölja kablaget.
Det var väl exakt vad som förväntades? Räcker ju inte med ny cockpit för att dölja allt, inga proffs som synts på nya ramar och dessutom redan lanserat lättaste versionen CFR för några veckor sedan där det var tydligt att samma gjutformar fortfarande användes. Tycker iaf att priset är väldigt bra på framförallt CF SLX med Force AXS med tanke på att effektmätare och ganska fina hjul sitter på…

ujja

Medlem
Det var väl exakt vad som förväntades? Räcker ju inte med ny cockpit för att dölja allt, inga proffs som synts på nya ramar och dessutom redan lanserat lättaste versionen CFR för några veckor sedan där det var tydligt att samma gjutformar fortfarande användes. Tycker iaf att priset är väldigt bra på framförallt CF SLX med Force AXS med tanke på att effektmätare och ganska fina hjul sitter på…
Ja det var nog egentligen vad som förväntades, det var mer en förhoppning från min sida :)
Du har rätt i att CF SLX med Force AXS var bra prissatt, jag saknade ett alternativ med Ultegra Di2 på SLX ram.
Jag såg att CF SL hade en variant med effektmätare och Ultegra Di2 men jag kunde inte hitta vilken effektmätare som används? Shimano har väl ingen för Ultegra vevparti?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Bara en modell 2021 eller är allt inte riktigt klart än?
Nu finns dom nya på sidan! 🙂

Screenshot_20200929-161427.png

BuTTuS

Aktiv medlem
Jo jag såg det. Inte för att jag är på jakt (har redan haft en) utan är mest nyfiken. Men 27,5" hjul, begränsar det inte gummiutbudet en aning? Och inga höjdarkomponenter så det blir nog inget återfall för min del iaf :-)

Örjan Lax

Aktiv medlem
Nja jag blev lite besviken. Är eventuellt på jakt efter en fatbike men tror en Mukluk skulle passa mig bättre.

Jo lite begränsat med däck till 27,5 tycker det var en märklig förändring. Det enda som var spännande var färgen Aurora (valbar på CF9) som liknar norrsken...

Lars.E

Aktiv medlem
Om...
Om nya Duden tar 27,5 x 4,5 - 4,6 (vilket tyvärr inte framgår) så finns det ganska många bra däck att välja på. Dillinger 5, Gnarwhale 4,5 och ett par Terrene tex.
Om 27,5 x 4 är max så finns det inte lika många bra vinterdäck att välja på.

Hade cykeln levererats med schwalbe JumboJim 27,5 x 4,5 så hade jag beställt en omedelbums (men tyvärr finns inte JJ i 27,5).

Det vore intressant att få veta hur stora däck som får plats och i vilket läge på kedjestagslängden olika dimensioner fungerar.

Geometritabellen är förändrad så det vore intressant att veta om även bakramen är förändrad på något vis (och i så fall hur) eller om det bara är framdelen som är ändrad.

Ett tips till Canyon är att ta en snabb titt på Salsas sida (som nändes ovan) och se hur de skriver viktig och intressant information för de som är intresserade av att köpa fatbike. De skriver tex vilka olika däckstorlekar mm. som fungerar på sina olika modeller. Tyvärr är Salsa inte lika prisvärda som Canyon i mitt tycke, så det kanske inte är värt att vara så noga med att skriva alla mått om det innebär att det blir dyrare cyklar. Men...

I Dudens nya geometritabell står det att det är 26 tum och i texten skryts det om att ramen klarar 4,8 tum (är det 26 x 4,8 som avses?). Jag blir lite skeptisk när jag läser infon om nya Duden, men med lite tydligare info så kanske det kan visa sig vara en nära på perfekt cykel. Eller??? Hm...

Mayhem

Aktiv medlem
Du har rätt i att CF SLX med Force AXS var bra prissatt, jag saknade ett alternativ med Ultegra Di2 på SLX ram.
Jag såg att CF SL hade en variant med effektmätare och Ultegra Di2 men jag kunde inte hitta vilken effektmätare som används? Shimano har väl ingen för Ultegra vevparti?
Fick svar av Canyon på Facebook att specarna på hemsidan inte är helt uppdaterade men skall sitta 4iiii effektmätare på modellerna med Ultegra. Framgick dock inte om det bara var på vänsterarmen eller bägge.

Lars.E

Aktiv medlem
Kanske var jag lite snabb i kritiken då det faktiskt fanns lite info som bildtext som jag missade att sidobläddra till först.

"Dude har nu större 27,5" hjul med Maxxis Minion Fatbike däck.
Byggd för maximal flexibiltet eftersom Dude nu har plats för 26" hjul med 4.8" däck men även 29" hjul med 3.0" breda däck "

Självklart vill jag fortfarande veta maxbredd på 27,5.
Jag skulle även vara intresserad av att veta om i vilka monteringslägen de olika däcken passar. Extra nyfiken är jag på ifall 26 X 4,8 nu fungerar i korta läget eller om bakramen är lik som tidigare.

NiclasY

Aktiv medlem
Fetare rör enligt tidigare läckta bilder, men det är tid att Canyon ökar urvalet av färger för Aeoroad. Det är bedrövligt.

TMA-1

Medlem
Fick svar av Canyon på Facebook att specarna på hemsidan inte är helt uppdaterade men skall sitta 4iiii effektmätare på modellerna med Ultegra. Framgick dock inte om det bara var på vänsterarmen eller bägge.
Intressant angående specs på hemsidan. Fick svar när jag undrade om specarna stämde på Spectral 2021, och dom sa att de skulle stämma och dom förklarade även varför dom ändrat sadelrörets vinkel FRÅN 75 grader till 71 :unsure: med att Spectral var tänkt att vara mer av en rolig cykel. Men det visade sig sen att siffrorna var fel och att inget hade ändrats 😄

Intressant angående specs på hemsidan. Fick svar när jag undrade om specarna stämde på Spectral 2021, och dom sa att de skulle stämma och dom förklarade även varför dom ändrat sadelrörets vinkel FRÅN 75 grader till 71 :unsure: med att Spectral var tänkt att vara mer av en rolig cykel. Men det visade sig sen att siffrorna var fel och att inget hade ändrats 😄

Hej.

Vi får beklaga missvisande information ang sadelrörets vinkel på Spectral 2021.

Vid lansering visades verklig vinkel 71 grader på hemsidan under en tid. Detta är nu ändrat tillbaka till det mer relevanta måttet effektiv sadelvinkel som visades tidigare.

Sadelstolpens vinkel som anges i geomeritabellen anges som effektiv vinkel, verklig vinkel är som tidigare 71 grader.

TMA-1

Medlem
Hej.

Vid lansering visades verklig vinkel 71 grader på hemsidan under en tid. Detta är nu ändrat tillbaka till det mer relevanta måttet effektiv sadelvinkel som visades tidigare.

Sadelstolpens vinkel som anges i geomeritabellen anges som effektiv vinkel, verklig vinkel är som tidigare 71 grader.
Tack för förtydligandet. Jag drog aldrig den slutsatsen 🙂

pirx

Medlem
Om man skulle vilja beställa en Canyon, är det då den svenska sajten som gäller?
Och om man skulle vilja ha en Endurace AL Disc 8.0, vad gör man då när den inte finns med här?
På den engelska sajten verkar L vara slut (för tillfället?) iofs.

muchas gracias

Ny medlem
Hej.

Hur ser det ut med informationen ang. sadelhöjden på både Spectral och Neuron?
21orna har i stort sett samma geometri på båda cyklarna som föregående årsmodeller, med undantag för sadelhöjden som har blivit högre. Stämmer verkligen detta? Det borde skapa en udda geometri om man håller allt lika förutom något annat, som man ändrar ganska mycket.

Jag mailade er och frågade för ett tag sen och fick svaret att det som står på hemsidan ska stämma, men att ni skulle kolla med Tyskland och återkomma. Jag har inte hört nåt nytt sen dess.

Mayhem

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt varför det lösa ramsetet med förmonterade Red AXS reglage och ok. Är det så hemskt att dra slangarna att man inte vågar överlåta det åt användarna själva…? :oops:

Manurhin2

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt varför det lösa ramsetet med förmonterade Red AXS reglage och ok. Är det så hemskt att dra slangarna att man inte vågar överlåta det åt användarna själva…? :oops:
Det ska väl passa alla, för att vara säljbart med integrerade kablar så förstår jag dom.
Jag hade önskat ett slx ramset utan reglage.

M

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer