Den officiella Canyon-tråden

Mayhem

Aktiv medlem
Det ska väl passa alla, för att vara säljbart med integrerade kablar så förstår jag dom.
Köper man ett löst ramset vet man förhoppningsvis vad man get sig in på, annars köper man lämpligen en komplett hoj. Med tanke på timingen av olika nysläpp just nu skulle jag till exempel kunna tänka mig att många gärna skulle köpa en lös CFR eller SLX ram, montera en Di2 grupp de plockar från en annan cykel och sedan uppgradera till Dura-Ace 9200 när det förhoppningsvis släpps nästa år.

Manurhin2

Aktiv medlem
Köper man ett löst ramset vet man förhoppningsvis vad man get sig in på, annars köper man lämpligen en komplett hoj. Med tanke på timingen av olika nysläpp just nu skulle jag till exempel kunna tänka mig att många gärna skulle köpa en lös CFR eller SLX ram, montera en Di2 grupp de plockar från en annan cykel och sedan uppgradera till Dura-Ace 9200 när det förhoppningsvis släpps nästa år.
Jo, jag tycker lika men Canyon anser helt klart att det inte ska göras själv.
Vad man sett av klåpare och cykelmek så förstår jag dom ändå.

oscm

Medlem
Nån som vet om det fortfarande är skillnad på ”nya” Ultimate i mekanisk och elektrisk version, att en mekanisk cykel inte går att uppgradera till di2?

Nån som vet om det fortfarande är skillnad på ”nya” Ultimate i mekanisk och elektrisk version, att en mekanisk cykel inte går att uppgradera till di2?
Tjena, ramarna skiljer sig åt om det är för mekaniska eller elektroniska växlar. T ex har du hål på undersidan av diagonalröret för att kunna fästa batteri på en ram för el. Likaså har du vajerstopp på en ram för mek.

/N

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Smart gjort av Canyon att göra Aeroaden lite mindre aggressiv i geometrin. Det finns nog ett antal personer likt mig som totalt skrev av förra generationen pga alldeles för låg STR.

För mig skulle en Aeroad i XS vara ungefär lika lång men 25mm lägre än den Ultimate jag kör med idag. 25mm är såklart 25mm, men jobbar jag med rörligheten litegrann skulle den nog funka.

Medhåll angående styret förresten - sjukt smart ingenjörat. Jag undrar dock två saker - hur är det med hållfastheten jmf med en helbakat styre, samt hur mycket extra ökar vikten jämfört med ett icke-justerbart styre.

NickPick

Aktiv medlem
Tamt att göra den till komfortaero, så ser jag på det 😁. Men det är ju breda massan som ska köpa... Den justerbara cockpiten tycker jag verkar vara det coolaste. Smart ju!

Sen att det tog 6 år att få ut den nya aeroaden... 🤷
Jag kommer nog behålla min gamla, den är ju ganska bra faktiskt (läs: för snål för en ny).

Smart gjort av Canyon att göra Aeroaden lite mindre aggressiv i geometrin. Det finns nog ett antal personer likt mig som totalt skrev av förra generationen pga alldeles för låg STR.

För mig skulle en Aeroad i XS vara ungefär lika lång men 25mm lägre än den Ultimate jag kör med idag. 25mm är såklart 25mm, men jobbar jag med rörligheten litegrann skulle den nog funka.

Medhåll angående styret förresten - sjukt smart ingenjörat. Jag undrar dock två saker - hur är det med hållfastheten jmf med en helbakat styre, samt hur mycket extra ökar vikten jämfört med ett icke-justerbart styre.
Hållfastheten är det självklart inte någon skillnad gentemot det gamla styret. Däremot är nya CP0018 ockpitet 37 g lättare än dess föregångare.

@NickPick Att det tog 6 år är väl en sanning med viss modifikation? :) För 6 år sedan lanserade vi ju vår gamla Aeroad som då kom med en ny design.

/N

Richard T

Medlem
Jag fick hem min nya Canyon Ultimate i veckan med Shimano 105 gruppset, och jag tycker att bromsarna känns väldigt långa och mjuka, nästan så att växelreglaget tar i styret när jag applicerar full bromskraft (Disclaimer: Detta är min första egna landsvägsracer och första med shimano 105. Den gamla jag lånat hade jag aldrig mekat med själv innan).

Min fundering är: Brukar cykelbromsar vara så pass långa, eller är detta att den är oluftad från fabrik?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag fick hem min nya Canyon Ultimate i veckan med Shimano 105 gruppset, och jag tycker att bromsarna känns väldigt långa och mjuka, nästan så att växelreglaget tar i styret när jag applicerar full bromskraft (Disclaimer: Detta är min första egna landsvägsracer och första med shimano 105. Den gamla jag lånat hade jag aldrig mekat med själv innan).

Min fundering är: Brukar cykelbromsar vara så pass långa, eller är detta att den är oluftad från fabrik?
Tror att den frågan bör kompletteras med bilder, Max intryckt samt om du släpper bromsen.

Men det låter onekligen som om bromsarna är dåligt luftade.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Någon som har ett kedjestag till en Spectral från si sådär -14/15 att sälja till mig?
Tyvärr finns det nog ett rejält underskott på kedjestag vs ramar för Spektral i den åldersklassen. Kanske finns de att köpa till vettigt pris från Canyon? Annars skulle jag föreslå att du lämnar bort den för att få den svetsad.

Är inte geometrin likadan på den nya Aeroad på CF SL och CF SLX? Exempelvis så skiljer sig sadelrörets längd. Iaf i storleken 2XL.

Mayhem

Aktiv medlem
Är inte geometrin likadan på den nya Aeroad på CF SL och CF SLX? Exempelvis så skiljer sig sadelrörets längd. Iaf i storleken 2XL.
Jag skulle gissa att de är exakt samma men att någon för SL ram i storlek 2XL råkat kasta om värdena för sadelrör och topprör. (Jämför med geometri på SLX och CFR som bägge uppger 613 respektive 623 mm, SL uppger tvärtom.)

zodah

Aktiv medlem
Lite segt ändå att när man hovrar över köpknappen så finns inte modellen (slutsåld gissar jag). Förväntas inkomma igen i januari 2021.

Kul för Canyon. Lite tristare för mig : -)

Tillägg när jag funderar, kanske lanserad nu och levereras i januari. Så kan det vara såklart.

Senast ändrad:

rln

Aktiv medlem
Lite segt ändå att när man hovrar över köpknappen så finns inte modellen (slutsåld gissar jag). Förväntas inkomma igen i januari 2021.

Kul för Canyon. Lite tristare för mig : -)
Då kanske du kan glädja dig för chansen att de hunnit få nya hjulen från DT Swiss.

zodah

Aktiv medlem
Är det verkligen så att stack och reach är (nästan) samma i storlek S och M för
?
1602159972939.png

Mayhem

Aktiv medlem
Är det verkligen så att stack och reach är (nästan) samma i storlek S och M för
Återigen troligtvis samma svar som andra geometrifrågan ovan; Någon har skrivit in fel värde för SLX ramen. Titta på CFR och SL som i princip delar samma gjutformar, där är stack för large 560 mm vilket förefaller rimligare.

NiclasY

Aktiv medlem

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Canyon Aeroad CF SL Disc 8.0 Di2 vs Aeroad CF SLX 8 Disc AXS

Vilken hade ni valt?

1602416752669.png

pirx

Aktiv medlem
Varför finns inte Endurace AL 8.0 Disc på den svenska sidan?
Är det så att 2020års cyklar håller på att ta slut och att 2021-modellerna snart kommer finnas där?

NiclasY

Aktiv medlem
Ja. Vid lanseringen talades om att de valde bort en ännu halare protyp för att prioritera andra egenskaper, och jag tror att det är framtiden. SL7 kontrar fortfarande med lägre vikt och bättre komfort.

olams

Ny medlem
Den där nya Aeroden verkar ju vara fantastiskt bra, ska nog köpa en sådan så småningom (vekar vara slutsåld nu), men blev lite besviken idag, bara 5 cm snabbare än en Oltre på 24 mil.

Manurhin2

Aktiv medlem
Den där nya Aeroden verkar ju vara fantastiskt bra, ska nog köpa en sådan så småningom (vekar vara slutsåld nu), men blev lite besviken idag, bara 5 cm snabbare än en Oltre på 24 mil.
Man får nog föreställa sig vilken enorm skillnad på kapacitet det måste ha varit på vA och vdP, om vA kört Aeroaden hade han varit halvtimmen före i mål 🧐

Mback72

Aktiv medlem
Måste bara berömma Canyons support! Efter att ha haft lite problem med baknavet på Reynolds TR309-hjulen på min Neuron CF 9.0 SL 2019 så googlade jag lite och insåg att flera har haft samma problem. Kontaktade Canyon via telefon och de bad mig ta bilder på bl.a. freehuben och axeln och skicka in dessa via garantiformuläret på hemsidan. Fick svar dagen efter att det här var ett solklart garantiärende och att de skulle reklamera i sin tur mot Reynolds och skicka utbytesgrejerna direkt till mig när de fick dem från Reynolds. I förrgår kom ett paket med en ny freehub (inkl. lager) och axel i uppdaterat utförande, samt 2 nya hjullager. Lite över två veckor från öppnat till avslutat ärende tycker jag är bra. Hade en lackskada på ramen när jag fick hem cykeln i april 2019, och har också haft problem med höger bromshandtag. Allt har skötts exemplariskt av Canyon Sverige 👏
För övrigt en grym cykel min Neuron. Har kört över 400 mil på den nu och den känns fortfarande som ny. De få problem jag haft med den kan man knappast lasta Canyon för.

ejma

Aktiv medlem
Hur frigörs expandern i gaffelröret (kolfiber)? Vill kapa röret och då måste expandern skjutas in en bit.

ejma

Aktiv medlem
Hur frigörs expandern i gaffelröret (kolfiber)? Vill kapa röret och då måste expandern skjutas in en bit.
Svarar mig själv. Det sitter en insexskalle där skruven går ner. Öppnas insexskruven går det att knacka loss expandern. Får skylla på dålig syn att jag inte såg insexskallen.

ErLi

Ny medlem
Spectral AL 5.0-19 Styrlager

Tjenixen!
Hittar inte väldigt mycket matnyttigt i frågan, förutom "kontakta Canyon".
Men inte en chans att jag stoppar i likadana lager som redan sitter i!
Verkar ju bli samma jobb att byta endast lagerbanor som hela koppen. Och tätningarna duger ju knappt ens att skratta hånfullt åt..?

Nu till frågan - Någon som sopat i något annat kvalitativt lager?
Hope är inte nämnvärt dyrare än Cane Creek, t ex (på Crc)

Bästa önskningar! (till mig)
Erik

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer