Den officiella Canyon-tråden

snwg00

Ny medlem
Är just nu skitförbannad på Canyons värdelösa support. Beställde en Pathlite 8 med dubbla batterier som jag hämtade på DHL 14 maj. Jag upptäckte direkt att det var något fel på powertuben som sitter i ramen då cykeln inte tog laddning med det batteriet i utan bara med det externa batteriet.
När jag kontaktar Canyon så får jag två alternativ: 1. Skicka tillbaka cykeln och få en ny. 2. Åk till en handlare i Bålsta (25 mil bort) och få den kollad. Jag föreslår då att jag bara reklamerar batteriet men Canyon menar på att det är något annat som är fel och vill ha tillbaka cykeln. Då föreslår jag att jag lämnar in den på Solsta cykel i Karlstad då de har diagnosverktyg för Bosch. Då föreslår Canyon att jag testar med ett annat batteri!!! Då hade jag redan förklarat att jag testat det externa batteriet och någon annan powertube hade jag inte liggande hemma.
Det ska också nämnas att det kunde gå dagar innan supporten svarade på mina mejl och det var alltid oklart om jag förväntades göra något eller om de höll på att utreda saken.

Vid det här laget började jag tröttna och ringde upp supporten. Då menade de att de höll på att fundera över en lösning och att de hade upptäckt fel på fler batterier på samma modell. Att man då kanske ska meddela det hade de tydligen inte en tanke på.

28 maj mejlar Canyon och vill att jag lämnar in cykeln på Solsta cykel i Karlstad för diagnos. Solsta konstaterar ganska snabbt att det är batteriet som är trasigt och kontaktar Bosch. Bosch är direkt villiga att reklamera batteriet men det sätter Canyon stopp för då de vill sköta reklamationen själva. Jag hämtar cykeln på Solsta och förväntar mig då att Canyon tar tag i detta. Men icke sa Nicke, När jag i dag mejlar och frågar hur det går så har de inte alls bett Solsta om diagnosen på cykeln utan vill att jag mejlar den.

Nu har jag alltså haft cykeln i snart en månad och den är fortfarande inte fullt fungerande. Skrev till juristbekant idag som tyckte att jag skulle begära ett fett prisavdrag och hänvisa till konsumentköplagen. Alternativt ta hjälp av ECC.

Urdåligt av Canyon

Tjena, jag är 15 och ska börja tävla enduro i sommar. Jag körde en spectral al 6 från 2019 till förra helgen då ramen gick av vid vevlagret och main pivot bulten på drivsidan, som jag och flera andra haft problem med att den lossnar ibland. Ramen var knappt 2 år och har enligt mig inte körts allt för hårt, för att vara den kategorin den är.

Ramen gick av i isaberg när jag körde pumptracken på väg till caféet. Ramen är sprucken på flera ställen i området och svetsen har gått sönder. Cykeln är väl underhållen och har under längre tid knakat från det området, men det har försvunnit när man smörjt upp omkring mainpivot bulten alla gånger utom senaste där hela länkaget behövdes tas isär och ett lätt knak var kvar som jag antog var vevlagret.

Vad ska jag göra, jag tycker att det borde gå på garanti canyon supporten tycker att det är mitt fel utan att ha kollat på ramen särskilt mycket, särskilt med tanke på hur kort tid jag haft cykeln och att jag inte har kört aggressivt eller snabbt en stor del av tiden.

Har skaffat en wahoo kickr och satte idag på min roadlite med QR-fästet. Så såg jag detta efter montaget. Blev orolig att jag dragit ihop för mycket. Vet någon om det skall vara såhär?

Bilagor

• AB4AE6D0-7A6C-44D9-A882-C84F453BA181.jpeg
    AB4AE6D0-7A6C-44D9-A882-C84F453BA181.jpeg
    751.1 KB · Besök: 253

Velocipeden

Aktiv medlem
Tjena, jag är 15 och ska börja tävla enduro i sommar. Jag körde en spectral al 6 från 2019 till förra helgen då ramen gick av vid vevlagret och main pivot bulten på drivsidan, som jag och flera andra haft problem med att den lossnar ibland. Ramen var knappt 2 år och har enligt mig inte körts allt för hårt, för att vara den kategorin den är.

Ramen gick av i isaberg när jag körde pumptracken på väg till caféet. Ramen är sprucken på flera ställen i området och svetsen har gått sönder. Cykeln är väl underhållen och har under längre tid knakat från det området, men det har försvunnit när man smörjt upp omkring mainpivot bulten alla gånger utom senaste där hela länkaget behövdes tas isär och ett lätt knak var kvar som jag antog var vevlagret.

Vad ska jag göra, jag tycker att det borde gå på garanti canyon supporten tycker att det är mitt fel utan att ha kollat på ramen särskilt mycket, särskilt med tanke på hur kort tid jag haft cykeln och att jag inte har kört aggressivt eller snabbt en stor del av tiden.
Om du är första ägaren kan du ha tur. Jag med många flera har fått ny Canyon ram på garanti:
Lycka till!

Mayhem

Aktiv medlem
Har skaffat en wahoo kickr och satte idag på min roadlite med QR-fästet. Så såg jag detta efter montaget. Blev orolig att jag dragit ihop för mycket. Vet någon om det skall vara såhär?
Som övriga redan påpekat skall kedjestagen vara klämda för däckfrigången. Men oavsett detta hoppas jag att du haft full koll på hur du monterat cykeln på trainern, då trainerns end cap på icke-drivsidan är vändbar och har olika lägen för 135 respektive 130 mm navstorlek. Du bör gissningsvis ha 135 mm då färgsättningen (och pedalerna) gör att åtminstone jag antar att din Roadlite är en landsvägshybrid med skivbromsar. Lite förvirrande blir det när samma namn tidigare används för en ren landsvägscykel med fälgbromsar…

robsstrom

Medlem
Ska övre styrlager i headset på Canyon Roadlite AL 6 enkelt kunna tas bort eller ersättas?
Det undre lossnar enkelt men det övre verkar sitta fast ganska ordentligt. Har testat knacka ut det med lite olika verktyg.

Kontaktade Canyon via chatten men hänvisades till mekaniker.

Mback72

Aktiv medlem
Ska övre styrlager i headset på Canyon Roadlite AL 6 enkelt kunna tas bort eller ersättas?
Det undre lossnar enkelt men det övre verkar sitta fast ganska ordentligt. Har testat knacka ut det med lite olika verktyg.

Kontaktade Canyon via chatten men hänvisades till mekaniker.
Förmodligen har du ett Zero Stack (ZS) lager upptill. Det sitter ipressat i en aluminiumring som i sin tur är pressad i ramen. Hela ringen inkl. lager måste pressas ur ramen vid byte. Nedre lagret är troligen ett IS som ligger löst direkt i ramen.

robsstrom

Medlem
Förmodligen har du ett Zero Stack (ZS) lager upptill. Det sitter ipressat i en aluminiumring som i sin tur är pressad i ramen. Hela ringen inkl. lager måste pressas ur ramen vid byte. Nedre lagret är troligen ett IS som ligger löst direkt i ramen.

Tackar!

Tim89

Ny medlem
Hej allihopa!

Har en liten fråga till er som köpt en canyon enduro cykel med tillbehöret chain guard + bashguard ifrån märket E-thirteen.

Kort version:

Vill reklamera min drivlina för slitage pga felmotering ifrån Canyon. Deras respons är att dom har satt ihop den som dom tycker funkar bäst, trots att en x01 eagle inte växlat som den skall för att kedjan har legat mot chainguiden. Kasetten ser lika sliten ut som min NX kasett som jag cyklat ca 40 km i veckan till jobbet sedan 1,5 år tillbaka, medans jag knappt cyklat 50 mil med min strive under 1 år pga av allt krångel. Har gjorts innan upptäckten av problemet, bytt vajer, köpt röd inställningsbricka för b-skruv, bytt kedja, inlämnad hos cykelverkstad för genomgång och växel justering.

Sista order är från dom att den skall ligga mot chain guarden, men finns ingen som helt rekommendation att hitta på nätet om att det skulle vara bättre och inte i E-thirteens beskrivning heller.

Tycker ni att det är accepterat, eller hade ni stått på er för reklamation?

Lång version:

Köpte mig en ny Canyon strive 8.0 2020 förra året och haft ett jäkla problem med min drivlina sram x01 eagle. Största problemet har varit att få till en bra växling som går så mjukt som möjligt. Jag har hyffsad koll på inställningarna som skall göras för det önskemålet jag vill uppnå, men inte lyckats alls. Låter och skrapar i mot kasset, växlar ojämt mm, ni har säkert vart med om något liknande. Lagt otaliga timmer med sag och srams bricka, kontaktat canyon om det är något jag kan ha missat. Fick väl ingen mer respons än att lämna in den på ett känt service ställe här i Göteborg för att undersöka närmare. Ingen större skillnad efter jag hämtat ut den, pratade med dom om det och det skall ha ställts in enligt srams rekomendationer. Så jag tänkte det är väl kedjan som slitits ut, så bytte ifrån srams gx till en svart xx1 kedja, hoppades att srams "finare" kedja skulle ha mer precsion och kanske skulle hjälpa missljudet, men icke. Köpte mig då srams röda bricka för inställning av B skruven, för att säkerställa rätt avstånd med min sag. Ut på hojen igen, prova. Men nej, inte bättre alls. Snarare sämre. Fick senare på hösten en oval klinga av märket Absolute black. Monterade den i våras och upptäckte då samtidigt att min medföljade e-thiteen chainguard/bashguard ligger mot kedjan. Tog mig ut och missljudet var borta. Växlade inte felfritt men bättre. Hörde av mig till Canyon om detta och får då som respons att den monterades så att kedjan skall ligga mot chainguiden, vilket resulterar i att kedjan slits, men att det får man räkna med. Vilket min respons tillbaka var att den funkar ju betydligt bättre efter jag ställde in den rätt, i centrum av utrymmet. Men nej, dom hävdar att och att det är B skruven som enbart styr bakväxeln har med själva missljud/ extra slitage på kasett och kedja.

Vet inte vad jag skall göra här näst, reklamera drivlinan var första syftet för felmontering. Vad hade ni gjort?

Helleman

Medlem
Förändringarna i vår kundtjänst har väckt mycket diskussion i detta forum, så för vår del vill vi kommentera situationen och svara på eventuella frågor du har.
  • Sedan början av mars har den skandinaviska kundtjänsten centraliserats i Finland, där tjänsten finns på svenska. Vi kommer att ha ännu fler resurser i framtiden, så med förändringen kommer vi att kunna betjäna Canyons kunder bättre i Sverige. Vi hoppas att alla våra kunder i Sverige kommer att ha förståelse och tålamod när detta nya team tar över eftermarknaden. Syftet med förändringen är främst att förbättra kvaliteten på kundtjänsten.

• Det finns många steg i hanteringen av produktansvar och garantifrågor, och ofta representanter för delar som inte är Canyon, så det handlar ofta inte om antalet eller hastigheten hos vår kundtjänstpersonal. På grund av den nuvarande pandemisituationen är tillgången på reservdelar från både Canyon och andra tillverkare ännu svagare, så detta ger också sin egen utmaning för den snabba hanteringen av ärenden.

• Vi har fortfarande en servicepunkt / rekommenderad cykelservice i Sverige, som vi också använder för garantiservice (Bike Eqpe, Verkstadsvägen 11, 746 40 Bålsta). Cykeln behöver normalt inte skickas för garantiservice utanför Sverige.

• Vi har en pågående marknadschefssökning som kommer att slutföras snart. Därefter kommer vi att ge ännu mer information om de förändringar som började i mars.
Canyons svenska kundservice och garantifrågor kommer att fortsätta fungera som normalt och med denna förändring kommer vi att kunna erbjuda ännu bättre kundservice till våra kunder i Sverige.

// Canyon
Hej Canyon

Jag har cyklat Canyon ett par år och under den tiden haft kontakt med Canyon Sverige vid ett flertal tillfällen, dels något garantiärende, men även teknisk support på servicedelar till min och min frus cykel. Supporten har alltid varit väldigt snabb och hjälpsam och det har gått oerhört smidigt givet det faktum att man måste maila/ringa och skicka prylarna eftersom det inte finns en butik att gå till, vilket ju ingår i dealen när man köper en oerhört prisvärd cykel på nätet.
Dock märks det en stor skillnad på mitt nuvarande garantiärende som jag startade i våras. Jag har haft dialog med Canyon ”Sverige” flera gånger via mail och det tar väldigt lång tid att få svar och det blir inte rätt. Även för mig så har det missats att skicka ut returfraktsedeln till UPS som någon annan här hade råkat ut för. Mailen hamnade till min förvåning i Finland, vilket jag nu förstår varför, men jag fick tillslut ett långt svar på Finska trots att jag skrev på Svenska! Hur tänktes det där? Det mailet gick sen inte heller att svara på så tillslut ringde jag istället. Osäker på om supportern förstod mig då heller, för jag pratade inte med en svensk person så lite osäker på om jag blev förstådd...
Allt detta har gjort att jag ännu inte kunnat skicka in mitt hjul till Reynolds. Delvis har det tagit tid för att jag inte orkat greja med alla turer fram och tillbaka utan istället kört med mitt reservhjul, men hade det gått som förut så hade jag sluppit turerna fram och tillbaka.

Det blev visst ett långt inlägg, men det jag ville fråga var egentligen varför ni ändrade på något som var så himla bra? Visst ska vi låta de nya medarbetarna få chansen att lära sig, men personerna på Canyon Sverige var ju jättebra enligt mig och var något som gjorde att jag kunde rekommendera Canyons cyklar och dess support till vänner.
Don’t fix what isn’t broken liksom.

För övrigt fortsatt galet förtjust i min Canyon Neuron CF och hoppas på att supporten kommer upp i samma nivå som förut igen.

Edit: Canyon hade skickat ut returetiketten i ett separat mail som jag nu hittade, men jag hittade det tack vare att Canyon support gav mig ett datum att leta efter. När det skickades ut var inte informationen om hur detta skulle gå till särskilt tydlig. Det var då jag frågade vad dom menade men jag fick tillbaka svar på Finska... Förr var hela denna hantering mycket tydligare, men får väl ändå säga att en del i den biten var mitt eget misstag, så ska inte skylla det helt på Canyon Support. 😊

Senast ändrad:

Mayhem

Aktiv medlem
Det blev visst ett långt inlägg, men det jag ville fråga var egentligen varför ni ändrade på något som var så himla bra?
Det är väl rätt uppenbart att det inte handlade om något annat än ren ekonomi? Säkert någon dyr managementkonsult som kommit fram till att det blir billigare att ha färre personer på en plats som täcker ett större område än flera kontor med troligen totalt sett flera medarbetare. Att sedan Canyon "Sverige" till stor del inte längre verkar kunna svenska har man överhuvudtaget inte tagit hänsyn till…

Helleman

Medlem
Det är väl rätt uppenbart att det inte handlade om något annat än ren ekonomi? Säkert någon dyr managementkonsult som kommit fram till att det blir billigare att ha färre personer på en plats som täcker ett större område än flera kontor med troligen totalt sett flera medarbetare. Att sedan Canyon "Sverige" till stor del inte längre verkar kunna svenska har man överhuvudtaget inte tagit hänsyn till…
Visst är det högst troligt så. Min fråga var egentligen retorisk och jag ville med inlägget ge feedback till Canyon hur jag upplever förändringen som kund.
Men jag tror du har helt rätt. Synd att dom isf tänker så kortsiktigt bara. Gamla Canyon Sverige såg jag verkligen som en styrka i hela Canyon-konceptet.

attbresinhand

Aktiv medlem
Det är andra tider nu när löner ska betalas ut till proffs. Från fulcykel till finrummet är enkelt bara man köper exponering. Tråkigt om detr negativt iaf.

När släpps nya ultimate?

Barrett

Aktiv medlem
Efter styrlager (AI70) byte på min Inflite AL SLX (2016) så tycker jag glipan mellan ram o gaffel är större än tidigare?
Någon med en likadan modell som skulle kunna göra en referensmätning?

Bilagor

• 48777F14-2886-459D-9560-02F66C50D3E4.jpeg
    48777F14-2886-459D-9560-02F66C50D3E4.jpeg
    509.7 KB · Besök: 27

Gambler20

Medlem
En styrlagerfråga!

Jag plockade ner mina styrlager på min Canyon Spectral CF7 2021. Självklart var nedre lagret skrot, men övre vara bara halvdåligt.

Nedre lagret verkar vara lätt att få tag i (IS52).
Det övre lagret har samma yttre diameter (52mm) men inre diameter var 42mm istället för 40mm som verkar vara standard.

Var får man tag i ett styrlager i dessa måtten utan att behöva mejla Canyon?
Yttre diameter 52mm och Inre diameter 42mm.

kalle5987

Medlem
Hej!

Äger en Strive från 2019 och är supernöjd. Ibland funderar jag på att flacka ut gaffelvinkeln någon grad. Har tittat på Works offsetlager men där avråder de från att sätta in det i en kolfiberram.

Jag undrar ifall någon provat på detta på en Strive årsmodell 2019 eller senare?

mzi

Aktiv medlem
@marr eller någon annan av moderatorerna kanske borde ändra titeln på den här tråden eftersom den inte alls är officiell längre. Sedan supporten flyttade till Finland så verkar de inte intresserade av att hålla Happy som kanal längre.

Rdy

Ny medlem
En styrlagerfråga!

Jag plockade ner mina styrlager på min Canyon Spectral CF7 2021. Självklart var nedre lagret skrot, men övre vara bara halvdåligt.

Nedre lagret verkar vara lätt att få tag i (IS52).
Det övre lagret har samma yttre diameter (52mm) men inre diameter var 42mm istället för 40mm som verkar vara standard.

Var får man tag i ett styrlager i dessa måtten utan att behöva mejla Canyon?
Yttre diameter 52mm och Inre diameter 42mm.
Har likadan cykel och hade inne den på min lbs för att felsöka knakande runt övre styrlagret som jag inte fick bukt med själv. Lbs sa direkt att "dessa kan inte vi få tag på dom måste du beställa själv från Canyon". De intygade dock att det inte var något fel på lagret så har inte gått vidare med det...

Berk

Aktiv medlem
Hej!

Äger en Strive från 2019 och är supernöjd. Ibland funderar jag på att flacka ut gaffelvinkeln någon grad. Har tittat på Works offsetlager men där avråder de från att sätta in det i en kolfiberram.

Jag undrar ifall någon provat på detta på en Strive årsmodell 2019 eller senare?

Har inte alla Canyon cyklar IS lager? Då kan man inte använde (angle)styrlager med koppar. En 9point8 Slack-R funkar på IS 41/51 styrlager, men Canyon verkar använda 42 mm på ovansidan. OM jag inte minns fel har någon på forumet ändå monterad en Slack-R på 42 mm ram och det verkar funka.

BuTTuS

Aktiv medlem
Har inte alla Canyon cyklar IS lager? Då kan man inte använde (angle)styrlager med koppar. En 9point8 Slack-R funkar på IS 41/51 styrlager, men Canyon verkar använda 42 mm på ovansidan. OM jag inte minns fel har någon på forumet ändå monterad en Slack-R på 42 mm ram och det verkar funka.
9point8 hävdar att det ska komma till 42mm också snart, men så har de sagt i över ett halvår nu… (jag väntar på det till en annan cykel)

Berk

Aktiv medlem
9point8 hävdar att det ska komma till 42mm också snart, men så har de sagt i över ett halvår nu… (jag väntar på det till en annan cykel)

Ja, oklart hur lång man ska vänta. Jag tror också att det skulle kunna funka med en 41 mm version. Skillnaden i radius är bara 0.4 mm. Kontaktytan måste väl räcka till. Koppen måste då ligga 0.4 mm lägre. Om man har 0.4 mm eller mer marginal på ovansidan av styrhuvudet funkar det. På min Santa Cruz Chameleon har jag ungefär så mycket utrymme. Annars kan man fila :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer