Den officiella Canyon-tråden

Nito

Aktiv medlem

Har svårt att avgöra om jag kan köra tubeless med de däck/fälg som cykeln kommer med. Blir inte klokare av att G-one verkar finnas i många utföranden så att bara söka på 35mm visar både med och utan tubeless-stämpel.

Någon som vet om det går att konvertera och om fälgarna kommer med tejp förapplicerad? Tips på tubeless-ventil som passar det fälgdjupet i så fall?
Kollade med support nu. Fälgarna är tubeless men inte däcken. Konstig kombo för en utgåva som ska vara utformad för lite mer offroad än icke-allroad-modellen där tubeless-däck medföljer. Får väl köra slut på dessa däcken och köra tubeless i framtiden!

Berk

Aktiv medlem
Kollade med support nu. Fälgarna är tubeless men inte däcken. Konstig kombo för en utgåva som ska vara utformad för lite mer offroad än icke-allroad-modellen där tubeless-däck medföljer. Får väl köra slut på dessa däcken och köra tubeless i framtiden!

Ja, konstigt. Men atminstone bättre än tvärtom.

Manurhin2

Aktiv medlem
"Alla" hjul är tl-ready idag men vad som monteras för däck är oftast vanliga.
Håller med om att det vore passande med tl-däck på allroundcykel dock.

Tarquinder

Ny medlem
Ska införskaffa mig en MTB och funderar på en Grand Canyon 7. Kommer cykla på asfalt, grus och stigar nu i början så inget overkill. Är 184 cm lång och väger 116 kg. Finns det någon liknande cykel som Canyon har runt samma prisklass eller skulle GC 7 funka bra?

thomaslundstrom

Aktiv medlem

Jag har samma på min cykel.

Min killgissning är att det är en optimering för att kunder som inte har den blekaste aning om tubeless, gucka och sånt ska slippa det lite tajtare gränssnittet som blir mellan tlr-däck och fälg. Samt även vikt - vanligt däck + slang väger mindre än tlr-däck och slang.

Lingon

Aktiv medlem

Min killgissning är att det är en optimering för att kunder som inte har den blekaste aning om tubeless, gucka och sånt ska slippa det lite tajtare gränssnittet som blir mellan tlr-däck och fälg. Samt även vikt - vanligt däck + slang väger mindre än tlr-däck och slang.
Exakt. TLR däck innebär bara onödig vikt att släpa runt på och är oftast PITA att montera för oss som inte är intresserade av att köra TL på landsväg.

Nito

Aktiv medlem

Vettig poäng. Varit inne på att skaffa Continental GP 5000 tubeless-däck men just passformen verkar ju vara snortight på gränsen till överjävlig. Blir lite avskräckt av detta. Är frälst när det kommer till TL på MTB. Är framförallt ökad komfort av minskat däcktryck som lockar att använda TL till racer. Kommer alltid ha med extra slang oavsett så just punkteringsskyddet är mindre viktigt.

Någon som kan få mig att väga över åt något håll? Hur stor skillnad gör vägvibrationer med TL? Hade tänkt köra 32mm GP 5000 antingen TL eller icke-TL-modellen.

Bellyboy

Aktiv medlem
Tjena.

Letar efter en enklare landsvägscykel att ställa ut på landet. Har kikat lite på Endurace AL som känns vettig i pris kontra användning. Någon här som har en och vill dela lite info kring den ?

Lingon

Aktiv medlem
Vettig poäng. Varit inne på att skaffa Continental GP 5000 tubeless-däck men just passformen verkar ju vara snortight på gränsen till överjävlig. Blir lite avskräckt av detta. Är frälst när det kommer till TL på MTB. Är framförallt ökad komfort av minskat däcktryck som lockar att använda TL till racer. Kommer alltid ha med extra slang oavsett så just punkteringsskyddet är mindre viktigt.

Någon som kan få mig att väga över åt något håll? Hur stor skillnad gör vägvibrationer med TL? Hade tänkt köra 32mm GP 5000 antingen TL eller icke-TL-modellen.
Med 32mm kan du köra mkt lägre tryck än optimalt utan risk för genomslagspunka.
Ett bra däck med följsamma sidoväggar och latexslang rullar dessutom bekvämare än ett TLR däck med styva sidoväggar av butyl.

BJS

Aktiv medlem
Med 32mm kan du köra mkt lägre tryck än optimalt utan risk för genomslagspunka.
Ett bra däck med följsamma sidoväggar och latexslang rullar dessutom bekvämare än ett TLR däck med styva sidoväggar av butyl.
Mycket pumpande dock.

Jag kör TL med GP5000 på en racer. Tycker att det fungerar bra, men troligen är det gnuttan softare med lättare däck och latexslang.

Jotunn

Medlem
Ska införskaffa mig en MTB och funderar på en Grand Canyon 7. Kommer cykla på asfalt, grus och stigar nu i början så inget overkill. Är 184 cm lång och väger 116 kg. Finns det någon liknande cykel som Canyon har runt samma prisklass eller skulle GC 7 funka bra?
GC7 är bra, och dom har ju även stoic i samma prisklass som är mer skogsfokuserad, men för det du beskriver är GC nog det bästa dom har, speciellt om du får en med dropper vilket 7an har. SX eagle har dock ett ryckte att växelföraren är lite varierande i sin kvalité, men tror en ny i en högre serie (t.ex. GX) kostar runt 1000-lappen och går att byta själv, så inte hela världen om den skulle gå sönder efter ett tag.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Tjena.

Letar efter en enklare landsvägscykel att ställa ut på landet. Har kikat lite på Endurace AL som känns vettig i pris kontra användning. Någon här som har en och vill dela lite info kring den ?
Har föregångaren AL 7 Disc
Om jag inte fattat fel är det bara en bredare gaffel som skiljer.
Är riktigt nöjd med mig.
Bytte sadel till en som passar min ändalykt och en något kortare styrstam.
Kollade runt bland andra märken men ingen kunde tävla vad gäller prestanda/pris

Bellyboy

Aktiv medlem
Har föregångaren AL 7 Disc
Om jag inte fattat fel är det bara en bredare gaffel som skiljer.
Är riktigt nöjd med mig.
Bytte sadel till en som passar min ändalykt och en något kortare styrstam.
Kollade runt bland andra märken men ingen kunde tävla vad gäller prestanda/pris
Ah okej, kul! Ska kika lite mer, är inte 110% såld på utseendet. Tack för svar

Nito

Aktiv medlem
Fick hem cykeln i fredags. Är ju smekmånad nu i början men kan inte direkt hitta något jag inte gillar med cykeln efter 2 åkturer. Bytte till 32mm Continental gp5000 med slang.

Däremot är jag besviken på transparensen hos Canyon. Enligt beskrivningen skulle det vara cykel med lättare kosmetiskt fel men i övrigt ny Cykeln som kom hade mycket riktigt ett märke på sadelröret men var också uppenbart att det var ett returex då alla tillbehör var återförslutna med brun packtejp och var lite slarvigt ilagda i fraktlådan. Fanns också lättare spår av smuts på däcken som tyder på att någon varit ute och testkört den. Hade ni blivit lite buttra av att mötas av detta när ni packade upp cykeln eller är jag bara överkänslig och detta är vanligt förekommande när man köper ny cykel? Var 500kr avdrag till 32 000kr på den.

Bilagor

• DSC_0070.JPG
    DSC_0070.JPG
    399.1 KB · Besök: 85
  • DSC_0068.JPG
    DSC_0068.JPG
    502.7 KB · Besök: 85

gustavgo

Aktiv medlem
Hade ni blivit lite buttra av att mötas av detta när ni packade upp cykeln eller är jag bara överkänslig och detta är vanligt förekommande när man köper ny cykel? Var 500kr avdrag till 32 000kr på den.
Kan inte annat hålla med. Lackeringskvalitén från Canyon verkar vara långt i från 100%-ig så förstår att det skickas tillbaka cyklar som sen hamnar i outleten (hade gjort det samma med min som skrev några sidor tillbaka i denna tråd om det inte svårt att få tag i cyklar för tillfället). Hade ju inte varit svårt för Canyon lägga upp bilder på skönhetsfelen i outleten, tyvärr är det väl säljarens marknad just nu så man behöver inte anstränga sig allt för mycket för att kränga cyklar.

Berk

Aktiv medlem
Kan inte annat hålla med. Lackeringskvalitén från Canyon verkar vara långt i från 100%-ig så förstår att det skickas tillbaka cyklar som sen hamnar i outleten (hade gjort det samma med min som skrev några sidor tillbaka i denna tråd om det inte svårt att få tag i cyklar för tillfället). Hade ju inte varit svårt för Canyon lägga upp bilder på skönhetsfelen i outleten, tyvärr är det väl säljarens marknad just nu så man behöver inte anstränga sig allt för mycket för att kränga cyklar.

I den här fallet, och i många men kanske inte alla fall, fanns bilder på felet. Håller dock med att allt måste vara helt rent och packad bra när man bara får 500 kr rabatt.

Stealth lacken verkar har inbyggt "fel". Här är en bild från Canyons webbsidan på en Ultimate CF SL (alltså vanliga sidan, inte outlet):

2752_TOP-1_ultimate-cf-sl-8_bk-bk_Beauty-shot-Top-Tube---Color_001.jpg

Berk

Aktiv medlem
Fick hem cykeln i fredags. Är ju smekmånad nu i början men kan inte direkt hitta något jag inte gillar med cykeln efter 2 åkturer. Bytte till 32mm Continental gp5000 med slang.

Däremot är jag besviken på transparensen hos Canyon. Enligt beskrivningen skulle det vara cykel med lättare kosmetiskt fel men i övrigt ny Cykeln som kom hade mycket riktigt ett märke på sadelröret men var också uppenbart att det var ett returex då alla tillbehör var återförslutna med brun packtejp och var lite slarvigt ilagda i fraktlådan. Fanns också lättare spår av smuts på däcken som tyder på att någon varit ute och testkört den. Hade ni blivit lite buttra av att mötas av detta när ni packade upp cykeln eller är jag bara överkänslig och detta är vanligt förekommande när man köper ny cykel? Var 500kr avdrag till 32 000kr på den.

Verkar då köpt och returnad. Det fanns inte med som möglighet klassen du köpte?
Inte ok för 500 rabatt, tycker jag.

Hoppas att du glömmer det snart efter du har slängt förpackningen!

gustavgo

Aktiv medlem
Stealth lacken verkar har inbyggt "fel". Här är en bild från Canyons webbsidan på en Ultimate CF SL (alltså vanliga sidan, inte outlet):
Ja det var det ju betydligt mer representativ bild än de har på Enduracen. Senaste svaret jag fick från Canyon var att de gör det för att spara vikt. Kanske fint att kunna dra av några decimaler i specifikationerna, själv tar jag en konsekvent lackerad cykel över 50g viktbesparing (eller vad det nu kan handla om) alla dagar i veckan.

Senast ändrad:

Nito

Aktiv medlem
Verkar då köpt och returnad. Det fanns inte med som möglighet klassen du köpte?
Inte ok för 500 rabatt, tycker jag.

Hoppas att du glömmer det snart efter du har slängt förpackningen!
Nej, när jag köpte fanns endast 1 i lager som inte nämnde nått om returex.

Ja, det är redan glömt. Mest nyfiken över om detta är industristandard eller om tillverkare/återförsäljare brukar tydliggöra att det är returex. Köper man en "ny" cykel så vill man ju gärna veta sånt, även om den bara rullat ett eller två träningspass hos förra ägaren.

NickPick

Aktiv medlem
Om den finns i outlet så brukar det ju finnas en anledning.
Säkert en annan happyit som haft den innan 6h på trainer och 3 utepass innan storleken kändes fel.

Skojar lite. Canyon har inte så bra rabatter…

pippispappa

Ny medlem
Kikar på en Torque AL 5.0 eller 6.0 (ny 2022), Enligt Canyons beräkningsguide skall jag ha en M (179+innerben 85). Vågar man gå på detta eller har någon av er mer erfarenhet ? :)

Berk

Aktiv medlem
Kikar på en Torque AL 5.0 eller 6.0 (ny 2022), Enligt Canyons beräkningsguide skall jag ha en M (179+innerben 85). Vågar man gå på detta eller har någon av er mer erfarenhet ? :)

Canyons storlek rekommendationer verkar fortfarande för "konservativa". På Spectral är gränsen till L på 183 cm, men 456 mm reach känns mycket för kort till 180 cm. Jag har ingen erfarenheter av den typ av cykling, men jag skulle tänka att 485 mm reach i kombination med 78 sadelrörsvinkel är bättre till 179 cm än 460 mm reach. Elite åkare vill kanske har en kortare cykel för snabbare riktningsändringar.

SIE

Aktiv medlem
Canyons storlek rekommendationer verkar fortfarande för "konservativa". På Spectral är gränsen till L på 183 cm, men 456 mm reach känns mycket för kort till 180 cm. Jag har ingen erfarenheter av den typ av cykling, men jag skulle tänka att 485 mm reach i kombination med 78 sadelrörsvinkel är bättre till 179 cm än 460 mm reach. Elite åkare vill kanske har en kortare cykel för snabbare riktningsändringar.
Kom hit för att fråga om detta men du hann (långt) före. Jag är spekulant på att beställa en Spectral AL 29 6 då jag håller på att skaka sönder på nuvarande 130/120-hoj när det är snabbt och stökigt. Mina mått 183/84, och Canyons sida rekommenderar M med nämnda 456mm reach.
Om jag ljuger för sidan och säger att jag är 184cm så rekommenderar sidan dock stl L. Men sen frågade jag Adam Larsson som vann Svenska Edurocupen på en Spectral och han säger att Canyon är stora i storleken och rekommendationerna på sidan brukar stämma. Så nu vet jag inte. Har jag internetcyklat för mycket?

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Kom hit för att fråga om detta men du hann (långt) före. Jag är spekulant på att beställa en Spectral AL 29 6 då jag håller på att skaka sönder på nuvarande 130/120-hoj när det är snabbt och stökigt. Mina mått 183/84, och Canyons sida rekommenderar M med nämnda 456mm reach.
Om jag ljuger för sidan och säger att jag är 184cm så rekommenderar sidan dock stl L. Men sen frågade jag Adam Larsson som vann Svenska Edurocupen på en Spectral och han säger att Canyon är stora i storleken och rekommendationerna på sidan brukar stämma. Så nu vet jag inte. Har jag internetcyklat för mycket?

Som jag skrev, om man är elite-åkare tror jag att en 184 lång person kan vara snabbare på en M. Jag tror att alla andra skulle trivas bättre på L.

Skåning

Medlem
Jag är 186 cm med en benlängd på 86 cm och jag kör på en Spectral 29 CF i L.
Jag tycker att den är rätt lagom bortsett från att den känns marginellt för kort när jag sitter så jag har skjutit bak sadeln kanske 10 mm.
Och sadelröret är ca 18 mm från att bottna med en dropper på 170 när jag har sadelhöjd på 742 mm. (Canyon rekommenderar 751-761 men jag kör något lägre.)

Tänk på att AL och CF inte har identiska mått.

Senast ändrad:

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Jag är 192 cm/ 92 cm innerben och har en cf8 i XL . Canyon tycker large och laborerar jag lite med benlängd så slår det över till XL. Jag har ett rejält ap-index vilket inte Canyon tar hänsyn till vad det verkar, så det tåls att påminna om.
Jag är nöjd med storleken men det är samtidigt till att vänja om sig. Hade tidigare en Jeffsy som jag tyckte var för liten, Spectralen har 4 cm längre hjulbas och det märks oerhört mycket i skogen.

SIE

Aktiv medlem
Hur funkar det med avbeställningar hos Canyon, är man committad från det beställning/betalning är gjord eller kan man backa ur om man kommer på andra tankar?

Vallev

Medlem
Hur funkar det med avbeställningar hos Canyon, är man committad från det beställning/betalning är gjord eller kan man backa ur om man kommer på andra

Canyons retur policy: Eftersom vi vill att du ska vara 100 % nöjd med ditt köp kan du returnera oanvända cyklar och tillbehör inom 30 dagar efter mottagningsdatum.​

gustavgo

Aktiv medlem
Aha. Borde innebära att man även kan häva köp innan mottagen leverans.
När jag beställde stod det 14 dagar efter köp. Dock lite oklart vad som händer efter de dagarna. Man kan tycka att de borde vara schyssta så länge de i sin tur inte betalat fraktbolaget. Värsta som kan ända är att du får frakten på 450kr.

SIE

Aktiv medlem
När jag beställde stod det 14 dagar efter köp. Dock lite oklart vad som händer efter de dagarna. Man kan tycka att de borde vara schyssta så länge de i sin tur inte betalat fraktbolaget. Värsta som kan ända är att du får frakten på 450kr.
Det är ju fair att man åker på frakten, antar att det är avbeställningar/returer som lagerhojar grundar sig i.

gustavgo

Aktiv medlem
Det är ju fair att man åker på frakten, antar att det är avbeställningar/returer som lagerhojar grundar sig i.
Ja, du får ju till och med ut och rulla med cykel och så länge den "säljskick" (damm på däcken är ok men skulle man repa den etc. så tar de ut extra avgift). Canyon har gratis retur på cyklarna men eftersom man betalar för frakten när man beställer så får man ju inte den återbetald.

Topp