Den officiella Canyon-tråden

NickPick

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden

Ny version av Canyon Lux, lite lättare och lite längre men fortfarande ganska brant styrvinkel. Undrar om de uppdaterar trail-varianten också eller om den är för ny för det?
Inte läst geon, men det är inte samma ram då typ? 68,5 duger utmärkt.
 

skier

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Inte läst geon, men det är inte samma ram då typ? 68,5 duger utmärkt.
Nja, ganska mycket förändringar ändå i geometrin, kan inte gärna vara samma ram.

Till ren xco funkar säkert 68,5 gaffelvinkel, mest att jag är mer intresserad av en uppdaterad tr-variant. Denna har inte ens dropper som standard, det tycker jag man ska ha även till xco.
 

Berk

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Det berör på vad den ska duga till.

Geon verkar vara identisk med Lux CF.

Ah, hade missat att också Lux CF är uppdaterad. Gamla geometry var riktigt gammaldags! Reach är nu up to date, men gaffelrörsvinkel är fortfarande brant jämfört med t.ex. Scott och Ibis som har 67,2 grad.
 

NickPick

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Ah, hade missat att också Lux CF är uppdaterad. Gamla geometry var riktigt gammaldags! Reach är nu up to date, men gaffelrörsvinkel är fortfarande brant jämfört med t.ex. Scott och Ibis som har 67,2 grad.
Ja det här är roligt för gaffelvinkel som inte duger på stigar någonstans i Stockholm fungerar ju ypperligt på världscupen, svenska och utländska långlopp och liknande.
I Sverige verkar trenden vara att många tycker nya spark är ”för mycket” och behåller den gamla istället.

Kollar man på xcobanorna dom köra i världscupen eller säg lugnet xco så är det ju bevisat att gammaldags geometri inte är hindret, så insnöad på gaffelvinkel kan man vara men det är inte hela sanningen.

Det står ju att en ny lux trail är på G också, den släpptes väl redan ifjol?
 

Berk

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Ja det här är roligt för gaffelvinkel som inte duger på stigar någonstans i Stockholm fungerar ju ypperligt på världscupen, svenska och utländska långlopp och liknande.
I Sverige verkar trenden vara att många tycker nya spark är ”för mycket” och behåller den gamla istället.

Kollar man på xcobanorna dom köra i världscupen eller säg lugnet xco så är det ju bevisat att gammaldags geometri inte är hindret, så insnöad på gaffelvinkel kan man vara men det är inte hela sanningen.

Det står ju att en ny lux trail är på G också, den släpptes väl redan ifjol?

Jag säger inte att det inte duger. Jag undrar vad som är optimal. Eliten är väl så duktiga att dom kan köra på allt. Men några tillverkaren har bytt till en flackare vinkel.

Jag gissar att olika vinklar är optimalt till olika XCO banor.
 

Marklyft

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Ja det här är roligt för gaffelvinkel som inte duger på stigar någonstans i Stockholm fungerar ju ypperligt på världscupen, svenska och utländska långlopp och liknande.
I Sverige verkar trenden vara att många tycker nya spark är ”för mycket” och behåller den gamla istället.

Kollar man på xcobanorna dom köra i världscupen eller säg lugnet xco så är det ju bevisat att gammaldags geometri inte är hindret, så insnöad på gaffelvinkel kan man vara men det är inte hela sanningen.

Det står ju att en ny lux trail är på G också, den släpptes väl redan ifjol?
Man får ju tänka att det skiljer sig, vad en som ska tävla i xc vill ha, och vad som är förtroendeingivande och roligt för en amatör som cyklar på skoj vill ha .
 
Den officiella Canyon-tråden
Hej!

Efter några månader började jag fundera på detta igen och såg då att du svarat med så tydliga instruktioner :) Är du fortfarande nöjd? Stort tack för infon!
Hej!

Nja, efter ett tag så vred sig övre koppen. Jag började undersöka och förstod att det var ett glapp då ramen var lite djupare än vad koppen var gjord för. Dvs den 45 gradiga banan där lagret ska ligga mot nådde aldrig koppen ner till. Jag tog bort Slack-R. Men sen klurade jag lite och skrev ut en distans med 3D-printern på jobbet och sen dess har det funkat bra!

PMa om du vill ha ritningen till distansen för att skriva ut. Lite pill, men vill man flacka gaffeln så kan det vara vägen fram.
 

kalle5987

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Hej!

Nja, efter ett tag så vred sig övre koppen. Jag började undersöka och förstod att det var ett glapp då ramen var lite djupare än vad koppen var gjord för. Dvs den 45 gradiga banan där lagret ska ligga mot nådde aldrig koppen ner till. Jag tog bort Slack-R. Men sen klurade jag lite och skrev ut en distans med 3D-printern på jobbet och sen dess har det funkat bra!

PMa om du vill ha ritningen till distansen för att skriva ut. Lite pill, men vill man flacka gaffeln så kan det vara vägen fram.
Stort tack för återkoppling. Ska fundera lite.
 

Johan_e

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Knak headset canyon spectral.

Hallå! Har sökt men ej hittat svar så ställer frågan här. Jag har en canyon spectral cf 8 - 2022 som jag haft i drygt en månad. Toppenhoj, hur nöjd som helst, men har nu fått det berömda knaket från headsetet. Jag hade läst i några utländska fb-grupper innan cykeln kom att en del hade problem med detta knak men tänkte att det kan ju inte vara så störande. Händer det min hoj så är det ju bara att ignorera tänkte jag. Det är det inte. Sjuuukt störande när en så övrigt tyst cykel knakar och knakar. Har skruvat isär allt och skruvat ihop igen. Det är bra med fett överallt och dragit åt enligt manualen. Vet att en del bytt headset till ex cane creek och fått ordning på oljudet. Så min fråga är: har någon här på happy gjort det? Vad bytte ni till? Vad bytte ni ut och hur gjorde ni det? Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, snart döv
 

SIE

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Knak headset canyon spectral.

Hallå! Har sökt men ej hittat svar så ställer frågan här. Jag har en canyon spectral cf 8 - 2022 som jag haft i drygt en månad. Toppenhoj, hur nöjd som helst, men har nu fått det berömda knaket från headsetet. Jag hade läst i några utländska fb-grupper innan cykeln kom att en del hade problem med detta knak men tänkte att det kan ju inte vara så störande. Händer det min hoj så är det ju bara att ignorera tänkte jag. Det är det inte. Sjuuukt störande när en så övrigt tyst cykel knakar och knakar. Har skruvat isär allt och skruvat ihop igen. Det är bra med fett överallt och dragit åt enligt manualen. Vet att en del bytt headset till ex cane creek och fått ordning på oljudet. Så min fråga är: har någon här på happy gjort det? Vad bytte ni till? Vad bytte ni ut och hur gjorde ni det? Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, snart döv
Vad det inte någon längre upp i tråden som hade beställt någon typ av insert till styrlagret som hade fått tyst på knaket?
 

Johan_e

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Har man problem med knak i styrstammen och ett miniglapp mellan gaffelrör och ramen funkar denna grej toppen!
Visa bilaga 559027
Var det allt som behövdes? Räcker det att byta toppspelare och platbrickorna? Inga lager? Vart handlade du från? Många frågor men håller på bli tokig av allt knak. Tycker också att det är ett visst spel i headsetet när jag håller nere frambromsen och trycker ner Styret…
 

Framfall

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Var det allt som behövdes? Räcker det att byta toppspelare och platbrickorna? Inga lager? Vart handlade du från? Många frågor men håller på bli tokig av allt knak. Tycker också att det är ett visst spel i headsetet när jag håller nere frambromsen och trycker ner Styret…
Det följer med lager i kittet. Det övre iallafall.
Fungerar finfint, så Ritcheys kit och två spacers fick jag köpa.
0190D209-632D-45E1-A5F6-B076E2D3396B.jpeg
 

Framfall

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Grymt! Får jag fråga exakt vilket kit du köpte och vilka spacers? Och vart köpte du ifrån?

Sen några noname spacers som matchade.

Min knakade oxo något helt oerhört mkt. Men efter en rejäl tvätt så slutade det helt.
Wierd
Min blev tyst efter en herrejösses tur utför men glappet kvarstod så bytte.
 

theailer

Medlem
Den officiella Canyon-tråden

Sen några noname spacers som matchade.


Min blev tyst efter en herrejösses tur utför men glappet kvarstod så bytte.
Ah, min glappar inte. Inte än iaf.
 

saft

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Hej! Jag är troligen en idiot, men: Var köper man lager/bussningar till bakdämparlänkaget till en gammal Canyon? Canyon själva har inget till min cykel på hemsidan. Google leder mig hit (vilket kanske är en kanonbra sida att beställa ifrån, vad vet jag) men det finns ju säkert någon tysk sida som har saker också, tänker jag. Är en Strive CF 9 Race från 2016.
 

kronstal

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Hej! Jag är troligen en idiot, men: Var köper man lager/bussningar till bakdämparlänkaget till en gammal Canyon? Canyon själva har inget till min cykel på hemsidan. Google leder mig hit (vilket kanske är en kanonbra sida att beställa ifrån, vad vet jag) men det finns ju säkert någon tysk sida som har saker också, tänker jag. Är en Strive CF 9 Race från 2016.
Nu är det ett par år sedan jag hade Canyon men då var det bara att höra av sig via Mail tex. Små artiklar hade de ej publicerade i shopen men fanns att beställa.
 

cykloton

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Någon som har en neuron al 6 eller 7 och kan uttala sig om hur den är? Jag är sugen på att beställa en, mest 7an eftersom den finns i lager för min längd. Känns mycket att lägga 30k på en hoj med aluram, men den ser fin ut och har ju rätt bra spec. Borde jag?
 

Skåning

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Har någon av er testat både high och low på flipchippen? :)
Jag har testat bägge och kör numera på high. Jag har inte jämfört jättenoga utan mer testat bägge lite sporadiskt och sedan bestämt mig för att köra high mest pga att vevlagret hamnar högre så tramporna får mer markfrigång.
Jag kommer dock från en cykel med 71 i gaffelvinkel så även 64.5 känns väldigt flackt för min del. 😆
 

Senna81

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Har någon av er testat både high och low på flipchippen? :)
Jag har! Kör hi på mindre stigar med knixigare kurvor och low på större banor. Tex isaberg! Jag känner stor skillnad på hemmastigarna där jag har kört mkt. Hi inställningen ger dig en rappare hoj i tighta svängar. Jag hade den gamla spectral hojjen innan denna och jag kände igen mig mer på den i HI inställningen. Sen orkar jag ibland inte byta fr low så det har blivit mkt körning på low
 

jsnall

Ny medlem
Den officiella Canyon-tråden
Någon som kan dela erfarenheter av leverans från Canyon? Har det gått smidigt? Är det bara hemleverans med UPS som gäller eller kan man hämta ut cykeln på utlämningsställe?
 

andreas.n

Ny medlem
Den officiella Canyon-tråden
Jag har en Ultimate CF SL 7 från 2017 med 25mm GP4K, enligt Canyon själva är 25mm maxbredd men bromsarna ska fixa 28mm. Är det någon som prövat att sätta i 28mm i ramen?
 

Marklyft

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Någon som kan dela erfarenheter av leverans från Canyon? Har det gått smidigt? Är det bara hemleverans med UPS som gäller eller kan man hämta ut cykeln på utlämningsställe?
Från Canyons sida tycker jag allt fungerade riktigt bra, mindre nöjd med UPS dock 🤦‍♂️.
Fanns inga ups utlämningställen på orten, så blev tvungen till hemleverans. Fick ett datum och ungefärligt klockslag för leverans, så såg till att jag skulle få vara ledig från jobbet halva den dagen för att ta emot paketet. När jag kommer hem från jobbet dagen INNAN leveransdatumet, så står kartongen bara där på gården, i regnet, utan att jag skrivit under något, fritt fram för vem som helst att knycka (när jag fick leveranskvittot på mailen från ups, stod det att jag signerat 🙄)
 

SIE

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Där jag bor (Göteborg/Mölndal) klantar UPS sig för det mesta, oavsett uppdragsgivare. Men i slutändan brukar det lösa sig. Det vanligaste är att det inte gick att leverera då mottagaren inte var anträffbar, trots att jag varit hemma hela dagen.
 

Framfall

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Från Canyons sida tycker jag allt fungerade riktigt bra, mindre nöjd med UPS dock 🤦‍♂️.
Fanns inga ups utlämningställen på orten, så blev tvungen till hemleverans. Fick ett datum och ungefärligt klockslag för leverans, så såg till att jag skulle få vara ledig från jobbet halva den dagen för att ta emot paketet. När jag kommer hem från jobbet dagen INNAN leveransdatumet, så står kartongen bara där på gården, i regnet, utan att jag skrivit under något, fritt fram för vem som helst att knycka (när jag fick leveranskvittot på mailen från ups, stod det att jag signerat 🙄)
Samma här, cykeln kom en dag för tidigt och som tur jobbade jag hemmifrån, hann skrika till leveranskillen att nästa gång kunde han väl iallafall ringa på dörren.
Cykeln kom med ”flygfrakt”
 

Fredrik Å

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Från Canyons sida tycker jag allt fungerade riktigt bra, mindre nöjd med UPS dock 🤦‍♂️.
Fanns inga ups utlämningställen på orten, så blev tvungen till hemleverans. Fick ett datum och ungefärligt klockslag för leverans, så såg till att jag skulle få vara ledig från jobbet halva den dagen för att ta emot paketet. När jag kommer hem från jobbet dagen INNAN leveransdatumet, så står kartongen bara där på gården, i regnet, utan att jag skrivit under något, fritt fram för vem som helst att knycka (när jag fick leveranskvittot på mailen från ups, stod det att jag signerat 🙄)
Undrar vad som hade hänt om du synat dom.
Hört av dig efter utsatt leveranstid och frågat var leveransen är och sen begärt att få se påskriften...
 

Skåning

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Ja det är en bra fråga
Då jag utvecklat ett visst hat mot dessa transportfirmor som verkar ha som affärsidé att ljuga och försvåra så mycket som möjligt så hade jag krävt att få ersättning för icke levererad cykel.

Jag vet inte hur många gånger jag fått mail om att någon vara inte kunnat levereras pga att dom inte kunde nå mig.

Typ sitter hemma vid datorn och får ett mail att "vi försökte nu leverera din vara men du var inte hemma"
Om det kostar dom lite så kanske dom till slut ändrar sitt arbetssätt.
Minns jag rätt så kom även min cykel dagen innan utlovad leverans men som tur var låg jag hemma i influensa så jag kunde ta emot den.
 

Emil777

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Tänkte höra här om det finns erfarenheter gällande shapeshiftern på Canyon Strive vi kan dela här i tråden.
Jag funderar på om jag behöver skaffa mig en i extra i reserv om det är vanligt med haverier p.g.a. svaghet i konstruktionen. Ingen anging om hur det ligger till men jag har läst ett par kommentarer på Canyons hemsida där kunder haft problem med Shapeshiftern.

Jag har en Strive årsmod. 2020 där shapeshiftern pajjade efter 1,5år (jag fick en ny på garantin.)
Jag cyklar 2-4ggr/vecka maj-oktober. Behöver jag skaffa en extra i reserv?

Hur länge har Shapeshiftern hållt för er andra?
 
Topp